www.shakedown.be - rallysport in belgië

Alltec Seys

TVB

Diger

EXI Design

HomeNieuwsHomeHomeHomeHomeHomeHome
www.shakedown.be - rallysport in belgië

Hemicuda Rally: Tien die zich lieten zien
13.10.2015 - 18:31, tekst jeroen d'hulster - foto lorenz deschuyttere

Ondanks de concurrentie van de Rally van Doornik wist men afgelopen zondag toch bijna honderd deelnemers te verzamelen in Koekelare, waaronder vijfvoudig winnaar Andy Lefevere. Een zesde keer zegevieren lukte hem niet, maar dat bood anderen dan weer de kans om zich eens extra in de kijker te rijden. Bert Coene behaalde een deugddoende overwinning, maar wie viel ons nog op in de uitslagen en op de proeven?

Bert Coene
De transporteur uit Moorslede mag zo’n beetje de Greg Van Avermaet van de West-Vlaamse rallysport genoemd worden: ereplaatsen met overschot, af en toe pech op cruciale momenten maar o zo moeilijk winnen. Wanneer een Poulidor dan toch eens wint wordt het hem door iedereen dubbel en dik gegund. Nadat hij de leiding in handen kreeg van Lefevere wist Coene de aanvallen van Vandenberghe perfect te counteren. Zes jaar na een eerste algemene zege in Komen pakte hij zo eindelijk een eerste verdiende VAS-zege.

Tobi Vandenberghe
Vandenberghe greep onlangs nipt naast de eindzege in de M-Cup, maar was vastbesloten nog eens te schitteren op regionaal niveau. Een eerste algemene zege zat erin, maar de wagenwissel speelde hem duidelijk parten. Het was opnieuw aanpassen aan de tweede BMW 130i van Schmid Racing en het duurde tot bijna halfweg wedstrijd tot hij met goede afstellingen de jacht op Coene kon inzetten. Zijn knap slotoffensief met zes besttijden, nota bene zonder nota’s, eindigde uiteindelijk op zeven seconden van de winst. Volgend jaar nog eens proberen met 'The Beast', TobiKaze!

Christophe Merlevede
Christophe Merlevede is nog maar een paar jaar actief in de rallysport, maar liet zich toch al meermaals opmerken met zijn heerlijk klinkende BMW M3. In Koekelare verbeterde de Poperingenaar met een zesde plaats zijn beste algemene resultaat tot dusver en toonde hij dat de VAS Historics er binnenkort een serieuze concurrent zullen bij krijgen. Ook opgemerkt bij de BMW-rijders: de vijfde plaats van Marc Maertens voor zijn opgave en de 14de plek van Jan Vandenberghe.

Robin Maes
Robin Maes bewees dat hij niet toevallig in ons lijstje revelaties van de eerste seizoenshelft was terechtgekomen. De Kortrijkzaan wist met een kanonstart de Porsches en Escorts te verrassen en kon daarna met succes zijn voorsprong verdedigen. Zijn laatste rally met de Opel Kadett City van KB Racing was niet enkel goed voor een eerste Historic-zege, maar ook voor een achtste plek algemeen. In de 6u van Kortrijk gaat Maes zijn nieuwe BMW M3 testen met het oog op een nationale Historic-campagne in 2016.

Steve Parmentier – Dieter Declerck
Het minder sterk bezette deelnemersveld liet enkel minder bekende namen toe zich in de kijker te rijden met een mooie eindnotering. Dankzij een sterke slotronde ging Steve Parmentier (Peugeot 205) nog over Dieter Declerck (Opel Astra) naar een 18de plaats algemeen en winst in de officieuze F2-categorie. Thuisrijder Declerck moest uiteindelijk vijf seconden en een plaatsje toegeven, maar kon zich troosten met de winst in klasse G.

Kevin Vandenbussche
Vlak na Parmentier en Declerck liet ook Kevin Vandenbussche met een 20ste plek zijn beste algemene resultaat ooit optekenen. De BMW-rijder uit Merkem heeft niet enkel oog voor spektakel, maar laat in pas zijn tweede seizoen ook steeds betere chrono’s noteren. De regelmaat in zijn uitgebreide campagne - acht keer aan de finish op acht deelnames - wordt binnenkort misschien nog beloond met een (vice-)titel. Met enkel nog de manches in Sint-Truiden en Kortrijk te gaan is Vandenbussche op weg naar een mooie eindnotering in Divisie 3 van het VAS-kampioenschap.

Patrick Gaethofs – Mitch Van Oplynes – Luc Diet
Na de vroege opgave van Nico Denys (versnellingsbak) werd de klassestrijd in 2C plots ook het strijdtoneel voor de algemene overwinning in Divisie 1-2. Gaethofs (Honda Civic), Van Oplynes (Peugeot 106) en Diet (Peugeot 106) bleken andermaal aan elkaar gewaagd en streden voor elke seconde in deze vaak onderbelichte categorie. Diet nam in de slotronde de leiding over van Gaethofs, maar zag de zege verloren gaan door een haperende motor. Na correctie van de tijden bleek uiteindelijk niet Van Oplynes maar Gaethofs de eindwinnaar bij de standaardwagens. De titelstrijd tussen Gaethofs en Diet gaat in elk geval nog een spannende ontknoping tegemoet.

Nieuwsarchief 2011 - 2015

Nieuwsarchief 2002 - 2010

laatste nieuws