www.shakedown.be - rallysport in belgië

Alltec Seys

TVB

Diger

ARD Service

HomeNieuwsHomeHomeHomeHomeHomeHome
www.shakedown.be - rallysport in belgië

TAC Preview: Cédric Cherain: "Stap na stap vooruitgang maken"
08.04.2011 - 20:09, persbericht

Na met succes een Renault Clio R3 naar een uitstekende vijfde plaats te hebben gebracht in de laatste Rally van de Condroz, zullen Cédric Cherain en Cédric Pirotte nu zaterdag 9 april in de TAC rally hun campagne 2011 aanvangen met de Renault Mégane RS N4, het nieuwste wapen van Renault Sport Technologies. Een geweldige wagen die ze vandaag, donderdag, in een privé testsessie konden ontdekken. Ze kregen er een eerste idee van wat deze schoonheid aan potentieel bezit.

Chazel Technologie Course installeerde zich in de buurt van Clavier, in de regio van Hoei, voor een lange testsessie opdat Cédric Cherain van naderbij zou kunnen kennismaken met zijn nieuwste rallywapen. “Ik ontdekte de Renault in november, vlak voor de rally van de Var. Maar de Mégane RS N4 maakte sedertdien nog een aantal ontwikkelingen door”, verduidelijkt de jonge Luikenaar. “Vanaf nu beschikt de wagen over een pedal box en het bang-bang systeem. We kunnen daarbij kiezen uit twee verschillende mappings. De eerste is wat zachter en de tweede gebruikt alle mogelijkheden van het bang-bang systeem. In die configuratie beschikken we over 15% tot 20% meer vermogen.”.

De Renault Mégane RS N4 van Cédric Cherain en Cédric Pirotte is nagelnieuw en ving de dag aan met 0 kilometer op de teller. “Omdat Chazel met Renault Sport heeft meegewerkt aan de ontwikkeling van de wagen en de ploeg heeft deelgenomen aan de rally van Le Touquet met Manu Guigou, konden we beginnen met een goede set aan afstellingen. Verrassend genoeg was de ophanging te zacht en moest die harder worden gezet. We herontdekten ook de Pirelli-banden. Alles samen reden we zo’n 120 kilometer bij elkaar op deze proef uit de rally van de Condroz. We wisselden af tussen de snelle stukken, landbouwwegen en zeer hobbelige stukken.”.

Op het einde van de dag heeft Cédric Cherain zich een redelijk goed idee kunnen vormen over hoe zijn nieuwe materiaal te gebruiken. “Qua rijstijl is het een mix tussen een vierwielaangedreven groep N en de Clio. Je moet je lijnen goed kiezen. Het vermogen van de Renault is indrukwekkend. Je voelt heel goed de 280 paarden. In de wagen schiet de omgeving je voorbij! Bij het uitkomen van de trage bochten moet je heel voorzichtig op het gaspedaal, zeker als de bang-bang is ingeschakeld. Als je een vloeiende rijstijl hanteert is dat een onderdeel waar je goed op moet letten. De kwaliteit van de geleverde nota’s zal nog belangrijker zijn. De bochten moeten zeker goed genoteerd worden.”.

Beide Cédrics waren zeer enthousiast na deze oefengalop en verlieten Clavier, volop overtuigd van het potentieel van de Renault. Rest hen nu nog te zien waar ze zich in Tielt zullen bevinden tegenover de concurrentie die vierwielaangedreven groep N wagens in de strijd zal werpen. “Voor deze eerste rally is de opdracht ‘bijleren’. We hebben er geen idee van waar we ons bevinden ten opzichte van de concurrentie. We zullen tijdens de proeven langzaam opbouwen. Het zal wel goed zijn als we ons op 1,5 seconde per kilometer bevinden van de groep N 4x4 in het begin van de rally en ons dan kunnen opwerken naar een achterstand van 0,5 seconde tegen het einde van de wedstrijd. De Renault heeft een gelijk vermogen terwijl we toch 150 kg minder wegen dan onze tegenstanders en we beschikken over een uitstekend remvermogen. De Renault is ook zeer wendbaar. Maar een vierwielaangedreven wagen zal altijd in het voordeel zijn bij het uitkomen van de krappe bochten en in alle situaties met een ‘T’ kruispunt die veelvuldig voorkomen in de buurt van Tielt.”.

Het antwoord krijgen we zaterdag in Tielt, waar het duo Cherain-Pirotte met het nummer 23 van start zal gaan. Op het menu van de TAC rally staan 164,44 km tegen de chrono (16 klassementsproeven). De aankomst wordt voorzien om 21u. De rally kan rechtstreeks gevolgd worden op: www.tacrally.be

Nieuwsarchief 2011 - 2015

Nieuwsarchief 2002 - 2010

laatste nieuws