[Algemeen]   [Teams]   [Extra]   [Archief]

::  Team previews Condroz Rally

Een horde WRC’s, Super 2000 en GT’s!

Aan sportieve spanning zal er geen gebrek zijn in Hoei op 7, 8 en 9 november! Met ruim 200 geldig ingestuurde aanvragen tot deelname kan de Motor Club van Hoei zich opmaken om de 35e editie van de Rallye du Condroz-Huy met de nodige luister te vieren. De Condrozrally onderging trouwens een geweldige facelift voor die 35e verjaardag. In de eerste plaats door het Europese label te schrappen, dat sinds de komst van de International Rally Challenge toch niet meer is dan een lege doos. Vervolgens door het rallyparcours grondig te herzien, meer bepaald door langere en moeilijkere proeven te selecteren. Met gunstig gevolg, want meer dan 200 teams lieten zich verleiden door het pakket dat de Motor Club van Hoei hen voor deze editie aanbiedt. Bij de voornaamste deelnemers noteren we niet minder dan zes voormalige winnaars (Bruno Thiry, Freddy Loix, Patrick Snijers, Kris Princen, Marc Duez en Renaud Verreydt). En uiteraard moeten we ook even stilstaan bij de aanwezigheid van Sébastien Ogier, de kersverse Junior WRC-kampioen, en van Nicolas Vouilloz, die heel recent samen met Peugeot België-Luxemburg tot kampioen werd gekroond in de International Rally Challenge. Dit jaar behoort de Condrozrally ook tot de Euro Rally Challenge, met als gevolg dat enkele goede piloten met schitterend materiaal naar Hoei afzakken.

WRC: Pieter Tsjoen op zoek naar de graal
Indien we ons baseren op de intrinsieke kwaliteiten van het materiaal, zou de zege zeker naar een WRC moeten gaan. Dit jaar trekken acht piloten met een “World Rally Car” naar Hoei. De meest opvallende naam is die van Pieter Tsjoen. Acht jaar na zijn eerste poging met een WRC komt de viervoudige Belgische kampioen naar Hoei met de beste wagen uit het veld, de Ford Focus WRC07 waarmee François Duval een podiumplaats afdwong in Duitsland. De Rallye du Condroz-Huy is de enige grote Belgische rally die Pieter Tsjoen nog nooit won. Maar om deze laatste scalp aan zijn palmares toe te voegen, zal Tsjoen in de eerste plaats met de andere WRC’s moeten afrekenen. Om te beginnen met die van de titelkandidaten voor 2008: Patrick Snijers (Subaru Impreza WRC S5), Hubert Deferm (Subaru Impreza WRC S10) en Melissa Debackere (Toyota Corolla WRC). Momenteel leidt de jonge amazone met 3 punten voorsprong op Deferm en 14 op Snijers. Ter info: een zege levert 20 punten op … In Hoei zal Tsjoen ook botsen op een zekere Xavier Bouche (Subaru Impreza WRC S5), die zijn terugkeer viert na een jaar afwezigheid. Door een gebrekkige terreinkennis zullen de Nederlanders René en Dennis Kuipers – vader en zoon – het wellicht wat moeilijker hebben om het volle potentieel van hun recente Ford Focussen WRC06 te benutten. Uit Frankrijk komt Bryan Bouffier aanzetten met een Mitsubishi Lancer Evo8 gr.A. Hij lijkt wat minder goed bewapend, maar zijn talent (hij werd 3e in 2007) zal zijn materiaalhandicap allicht compenseren.

Super 2000: met Vouilloz (IRC-kampioen) en Loix (vice-kampioen IRC)!
Ondanks de aanwezigheid van enkele WRC’s ging vorig jaar een Super 2000 met de zege aan de haal in Hoei. Wat betekent dat we die atmosferische 4x4’s niet zomaar uit het lijstje met zegekandidaten mogen schrappen. Vooral ook omdat de kwaliteit van de ingeschreven teams niet van de minste is. Het Peugeot België-Luxemburg team, dat net de titels bij constructeurs en piloten wegkaapte in de International Rally Challenge, zakt naar Hoei af met zijn twee toprijders: Fransman Nicolas Vouilloz en voormalig winnaar Freddy Loix, respectievelijk kampioen en vice-kampioen van de IRC 2008. Beide piloten beschikken over de beste wagen in deze categorie: de Peugeot 207 Super 2000. Hoei wordt voor het PBL-team al de derde “Belgische” rally van het jaar. En het doel? Niet meer of minder dan een derde thuiszege! Freddy Loix won immers eerder dit seizoen al in de East Belgian Rally en in Ieper. De Limburger schreef Hoei in 2003 ook al op zijn palmares en vertrekt dus als favoriet, maar zijn Franse teammaat bewees al vaker dat hij over een geweldig aanpassingsvermogen beschikt. Hij werd uiteraard ook niet voor niets eindlaureaat in de IRC! Bernd Casier (VW Polo Super 2000) moet eenzaam en alleen optornen tegen al dat Peugeotgeweld. Maar de snelle West-Vlaming bewees in Ieper dat zijn bolide niet moet onderdoen voor de besten uit zijn categorie op Belgische bodem. Verlost van alle druk om de titelstrijd, kan Casier trouwens vrank en vrij zijn kans gaan om minstens een Peugeot voor te blijven.

Voortrekkers: Ogier-Thiry, generatiestrijd … met veel scheidsrechters!
Op je 46ste voor een klassezege gaan met vier algemene overwinningen op je palmares? Het is wellicht enkel voor Bruno Thiry weggelegd! De Luikenaar is nog altijd even gedreven en keert terug naar zijn geliefkoosd terrein met een kleine Citroën C2 R2 MAX. Thiry antwoordde positief op de uitnodiging van MY Racing, de invoerder van Citroën Sport-materiaal voor de Benelux, die twee identieke auto’s aan de start brengt. De eerste voor publiekslieveling Bruno, de tweede voor Sébastien Ogier, de kersverse Junior WRC-kampioen die stand-in speelt voor Simon Jean-Joseph, die nog altijd herstelt van een ongeval. De jonge Fransman (23) kent de wedstrijd alleen maar van naam. Maar in zijn voordeel pleiten zijn jeugdig enthousiasme en de ervaring van zijn copiloot voor een weekend, Jack Boyère, die de Super 1600 in Hoei won in 2003. Met hun C2’s die in vermogen de duimen moeten leggen voor de Renault Clio R3, zouden beide “stars” wel eens de wet van nog een andere voormalige winnaar kunnen ondergaan: Kris Princen. Maar nog heel wat andere jonge Belgen en buitenlanders staan te popelen om zich in deze titanenstrijd te mengen. Zij krijgen immers een unieke kans om hun talent te tonen tegen referenties als Ogier of Thiry. Denk maar aan de piloten met een C2 R2 MAX (Weijs – de jonge belofte van de Nederlandse federatie, Cherain, Corthals, Dumont, …) of een Clio R3 (Servais, Lauwaert, Cartelle, De Winkel, Lucchese, …).

Achtertrekkers: strijd tussen Porsche, Nissan en BMW
Ondanks de inspanningen van een aantal toppiloten (Duval, Snijers, Duez, Bodson, …), slaagde de Porsche 911 GT3 er nog niet in een moderne rally in België te winnen. Gezien de affiche in Hoei, lijken hun kansen op succes hier ook zo goed als nihil. Maar op de applausmeter winnen de krachtige GT’s met meer dan een lengte voorsprong! Zeker nu enkele toprijders als Marc Duez en Timothy Van Parijs met dergelijke wagen aan de start verschijnen. Maar ook Claudie Tanghe, Henri Schmelcher en Francis Lejeune zetten aan met een spectaculaire GT3. Chris Van Woensel zal trachten zijn mooie Nissan 350Z voor al dit Porsche-geweld te parkeren. In deze categorie treffen we verder nog enkele goed bestuurde BMW’s M3 aan. Te beginnen met de bolide van Renaud Verreydt, een mythische E30 met het rauwe 4-cilindergeluid. Moderner zijn de BMW M3 E36 en E46 met zescilindermotor van Frédéric Jansemme, Andy Lefevere en Erik Vleminckx. Jonger dus dan hun oudere neef, die destijds het mooie weer maakte in het WK-rally. Hun auto’s zijn immers Belgische versies die van het technische RMS-reglement profiteren dat door de RACB werd uitgedokterd. Maar het blijven niettemin originele, snelle en spectaculaire wagens.

Groep N: clash Mitsubishi-Subaru voor de titel
Streekrijder Stéphane Lhonnay (Mitsubishi Lancer Evo9) komt als leider in het kampioenschap aan de start in Hoei. Met een luttel puntje voorsprong op Frederic De Keyser (Subaru Impreza WRX STi) lijkt het een spannend duel te worden. Lijkt, want de West-Vlaming moet zijn minst goede uitslag na afloop in mindering brengen, terwijl Lhonnay nog vol kan scoren. Hoe dan ook zullen beide kemphanen het niet gemakkelijk hebben om deze 35e Rally du Condroz-Huy op hun naam te schrijven. De concurrentie belooft immers moordend te worden. Denk maar aan de Subaru’s van Gilles Schammel, Olivier Collard (versie N12B) en Bertrand Grooten (N14). Het duo Schammel- Jamoul, dat een moeilijk jaar achter de rug heeft in het Junior-WRC, probeert het in Hoei met een Subaru Impreza WRX STi 2008 van het SYMS-team. Voor het Antwerpse team, dat in 2004 Production-wereldkampioen werd en nu vooral actief is in de Verenigde Staten, wordt het de … eerste rally op Belgische bodem! Ongetwijfeld zal ook Nederlands talent Jasper Van Den Heuvel (Mitsubishi Lancer Evo9) zich in de strijd willen mengen. Verder kan deze categorie rekenen op de aanwezigheid van de Deen Michael Pedersen (Mitsubishi Lancer Evo9), die dit seizoen al vier gr.Nzeges in de Euro Rally Challenge behaalde. Cédric Verhees (Mitsubishi Lancer Evo9) en Yves Matton (Mitsubishi Lancer Evo9), baas van MY Racing en organisator van het duel Ogier-Thiry, vervolledigen deze mooie affiche in de Production-categorie.

Ford Fiesta Sporting Trophy: verdict in Hoei
De Ford Fiesta Sporting Trophy, de enige promotiecup in België, zal zijn ontknoping pas kennen in Hoei. Nog drie piloten komen in aanmerking voor de titel, al zijn de kansen van Thierry Neuville, de laureaat van de Ford RACB Rally Contest en dé revelatie van het seizoen, wel zeer klein. Om Xavier Baugnet en Anthony Martin, die nagenoeg gelijk staan in de Trophy-tussenstand, te verslaan, moet Neuville deze laatste manche winnen en mogen zijn rivalen geen enkel punt scoren.

Een show-KP als aperitief en een vernieuwd parcours
Door de richtlijn-Peeters, de steeds groter wordende dorpskernen en de beperkingen verbonden aan de diverse autorisaties, is het uiteraard onmogelijk om voor een rally die zijn 35ste verjaardag viert, een heel nieuw parcours uit te stippelen. Toch heeft de Motor Club van Hoei hard gewerkt om nieuwe rallystroken op te nemen. Zo begint de rally op vrijdagavond met een onuitgegeven showetappe aan de jachthaven van Statte. De deelnemers starten er in omgekeerde orde, maar eerst moet een freestyle-motorshow, op touw gezet door Red Bull, de toeschouwers op temperatuur brengen. Zaterdagochtend beginnen de rijders met de KP van Ben-Ahin, identiek aan 2007 maar in omgekeerde richting verreden. Volgen Wanzoul (identiek aan 2007) en de eerste grote brok van de wedstrijd: Engis-Nandrin-Scry (23 km). Dit is eigenlijk de oude proef van Engis-Strée, verlengd met een lus van de Rallysprint Micky 2 ter hoogte van Aux Houx. Na de assistentie in Hoei begint de namiddag met Vierset-Modave (19,68 km), een combinatie van de twee proeven via de N636. Volgens hetzelfde recept lopen de valstrikken van Marchin-Goesnes over 24 kilometer. Zondag staan drie verschillende proeven op het menu: Villers-le-Temple – Strée, in omgekeerde richting en verlengd tegenover vorig jaar, de traditionele lange proef van Wanze-Marneffe, gewijzigd aan het eind met een strook ruilverkavelingswegen, en ten slotte Lavoir, die ook in omgekeerde richting wordt verreden. Er zijn dus negen verschillende proeven voor 17 chronoritten. Een parcours voor rijders met een lange adem. Wie dit jaar wil winnen, zal snel moeten rijden, de valstrikken vermijden en veel gevoel voor tactiek hebben.

Feest voor, tijdens en na!
De Motor Club van Hoei organiseert een grootse thema-avond over de rally op zaterdag 1 november in de rallytent. Piloten en hun supporters zijn uiteraard van harte welkom op dit evenement, dat hen meteen al in die onvervalste rallysfeer zal onderdompelen. Maar om een spektakel van dit niveau te kunnen blijven aanbieden, is het voor de organisatoren van het grootste belang om financieel overeind te blijven. En wat is de voornaamste bron van inkomsten? Inderdaad, de inkomgelden. In de Rallye du Condroz-Huy kunt u uit diverse formules kiezen: 8 euro voor 1 KP, 10 euro (show-KP) en 25 euro (weekend). Een pakket met een algemeen inkomticket, het officiële programma van de wedstrijd en de pet “35e Rallye du Condroz-Huy” is te koop voor 40 euro. U kunt dit ook bestellen via www.ticketnet.be of ter plaatste aankopen op de dag van de wedstrijd.

Met Radio Contact en conform het nieuwe frequentieplan
Door een decreet van de Franse Gemeenschap dat in juli 2008 werd gestemd, kunnen geen specifieke frequenties meer worden geopend voor een “live” evenement. Toch zetten Radio Contact en de Motor Club van Hoei hun inspanningen verder om het publiek te informeren. Zo zijn heel wat infoflashes voorzien met Olivier Colle, de gastspreker in Hoei, op de nationale frequentie. Verder kunnen toeschouwers ook “RALLY” of “RALLYE” sturen naar het verkorte nummer 3120, waarna ze maximaal 9 SMS-en zullen ontvangen voor een totaal van 4,50 euro. Tot slot zendt www.radiocontact.be live uit van de 35e Rallye du Condroz-Huy. Stay tuned!

Voor de liefhebbers van autosport is het momenteel uitkijken naar de laatste grote rallywedstrijd van het seizoen, de Rally van de Condroz op 7, 8 en 9 november in Hoei. Het C.M.S. rallyteam zal ook dit jaar van de partij zijn, net als vorig jaar met piloot Marc Duez en copiloot Hendrik Béatse in de Porsche 911 GT3 RS in de kleuren van Gordon. Bij de vorige editie waren zij op weg naar een bijzonder mooi resultaat tot een kleine schuiver er anders over besliste.

Dit jaar zijn ze dan ook meer dan gemotiveerd om een mooi resultaat neer te zetten en voor mooi spektakel te zorgen op de glibberige wegen rond Hoei. “Een foute bandenkeuze op zondagmorgen zorgde in de editie 2007 voor wat nervositeit met een schuiver als gevolg, dit jaar zullen we extra aandachtig zijn om geen foute keuzes te maken” aldus Marc Duez, inmiddels 51 maar nog steeds een autoriteit in de rally- en circuitwereld. De "Gordon-Porsche" van Marc en Hendrik gaat dit jaar van start met startnummer 28, absoluut de moeite dus om wat langer te blijven kijken op de proeven voor de passages van deze spektakelmaker !

De Condrozrally gaat van start op vrijdag 7 november, de deelnemers werken een showproef van 4,44 km af in Hoei, bijzonderheid is dat de wagens in omgekeerde volgorde van start gaan, de toppers zullen dus rond 21u te zien zijn. Zaterdag gaat de rally pas echt van start met vijf proeven in de eerste ronde. Van deze vijf klassementsproeven zijn er drie die 20km of meer bedragen, ware scherprechters dus, niet in het minst omwille van het technische en verraderlijke parcours. Deze vijf KP's worden vervolgens nogmaals gereden op zaterdag waarna de eerste deelnemers omstreeks 21u terug op het podium in Hoei worden verwacht.

Op zondag staan twee ronden van drie klassementsproeven op het programma met start om 9u28. De rally eindigt zondagmiddag omstreeks 15u30 op het podium van Hoei, waarna het rallyseizoen opnieuw kameraadschappelijk en feestelijk kan worden afgesloten in de tent bij het podium. Wie zin heeft om het allemaal live mee te maken is van harte welkom in het centrum van Hoei dat traditioneel bruist van de ambiance, de servicestand van het C.M.S. Gordon team is terug te vinden langs de Avenue Delchambre, d.i. de hoofdweg naar het podium.

Volgend weekend zullen de twee 207 S2000 van Peugeot België-Luxemburg trots de weg openen voor de tweehonderd deelnemers (een record!) die aan de start van de Condrozrally staan.

–“Het was al altijd gepland dat Freddy Loix en Robin Buysmans aan de start zouden staan, bevestigt Jonathan Goodman, algemeen directeur van Peugeot België-Luxemburg. We hebben uiteindelijk ook onze tweede wagen ingeschreven, zodat Nicolas Vouilloz en Nicolas Klinger een unieke gelegenheid krijgen om in het gezelschap van het Belgische publiek hun IRC-rijderstitel 2008 te vieren.”

De 35ste uitgave van de Condrozrally, tussen 7 en 9 november in en rond Hoei georganiseerd, schenkt de twee Nico’s een eerste gelegenheid om zich op de rallywegen van het zuiden van het land te laten zien.

–“Iedereen wil me spreken over de Condrozrally ! lacht Nicolas Vouilloz. Blijkbaar is de sfeer er nog opwindender dan in Ieper ! Volgens mij is dat onmogelijk, maar ik wil me graag met mijn eigen ogen overtuigen. Ik trek zonder stress naar Hoei en mijn enige doel is al de mensen die ons IRC-avontuur vanuit België hebben gesteund te ontmoeten.” Hoewel Vouilloz voor de eerste keer met het moeilijke parcours door Haspengouw en de Condroz kennismaakt, is dat zeker niet het geval voor het team van Peugeot België- Luxemburg, dat aan de Maas al meer dan eens met de lauweren ging lopen.

–“Wie herinnert er zich niet het uitzonderlijke duel in 2003, toen de blauwe Peugeot 206 WRC van Freddy Loix het opnam tegen het rode exemplaar van Bruno Thiry ?, aldus een enthousiaste Marc Van Dalen, sportief directeur van Peugeot België-Luxemburg. Toen was de blauwe sneller dan de rode, won Freddy de wedstrijd en met zijn tweede plaats was Bruno definitief zeker van de Europese titel.” Een scenario dat heel sterk lijkt op dat van de recente Rallye du Valais.

“In Hoei ben ik thuis !”

–“Hoeveel keer ik de Condrozrally heb gewonnen ? Ik weet het niet meer, maar ik weet dat het één van mijn meest favoriete rally’s ter wereld is, onthult Freddy, zoals steeds recht voor de raap. In Hoei voel ik me thuis. Ik denk dat ik er maximaal 50 kilometer van mijn ouderlijk huis ben. Men zegt wel eens dat Limburgers sterk op Luikenaars lijken. Dat klopt ook voor Hoei. Niet enkel geografisch liggen we dicht bij elkaar, maar we hebben ook dezelfde mentaliteit, hetzelfde enthousiasme.”

Net zoals Spa of Ieper is Hoei één van de bakermatten van de Belgische rallysport, dankzij de 12 uur van Hoei die meer dan een halve eeuw geleden werden georganiseerd en waar de Condrozrally een directe afstammeling van is. –“Er is niet enkel de sfeer, er is ook het parcours, preciseert Freddy. Het is een heel afwisselend terrein, met wegen die er heel verschillend bij liggen, afhankelijk of je in Haspengouw dan wel de Condroz vertoeft. Het asfalt is er dikwijls heel hobbelig, beschadigd en vol met steentjes of modder. De onzekere weersomstandigheden veranderen de grip voortdurend, wat de opdracht nog wat moeilijker maakt, zelfs al is het mooi weer. Als je hier niet over acrobatische talenten beschikt en met een perfect uitgebalanceerde wagen kan rijden, kan je hier niks komen doen. Voor mij levert dat geen problemen op : de wegligging van mijn 207 S2000 is uitstekend.”

Het zijn woorden die hij al meer dan eens te horen heeft gekregen, maar toch is Nicolas Vouilloz danig onder de indruk. –“Ik kan eerlijk gezegd niet wachten om met het terrein kennis te maken, maar ik vraag me eerlijk gezegd af waar ik aan begin, stelt de IRC-kampioen 2008. Dit is een stap in het onbekende. Wat mijn eindrangschikking betreft, koester ik alvast geen enkele ambitie. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat dit een perfecte voorbereiding is op de komende Rally van Monte Carlo, waar de omstandigheden sowieso steeds om de haverklap veranderen. Ik start zonder enige druk in de Condrozrally, behalve dat ik het Belgische publiek absoluut niet wil ontgoochelen.”

Bij zijn eerste deelname kan van Nico moeilijk verwacht worden dat hij zijn teammaat het vuur aan de schenen kan leggen, maar de twee rijders van Peugeot België-Luxemburg krijgen opnieuw de gelegenheid hun goede verstandhouding ten volle te benutten. –“Freddy heeft me al voorgesteld om één passage van de verkenningen samen af te werken, tegen lage snelheid. Hij zal me er de best verstopte valstrikken aanwijzen. Om alle wolfijzers en schietgeweren te vermijden reken ik ook op de wegligging van mijn Peugeot 207 S2000. Ze ondergaat nu al een heel seizoen met plezier mijn jongleerkunsten, het is tijd dat ik het Belgische publiek laat meegenieten.” En ook de buitenlanders die begin november traditioneel in grote getale naar de Condroz afzakken. –“Laat ze maar komen, vanuit alle hoeken van België en omliggende landen, besluit Freddy Loix. Ze zullen kunnen zien tot wat de rijders van Peugeot België-Luxemburg in staat zijn, met of zonder druk op hun schouders.”

Peugeot België-Luxemburg heeft nog beter gedaan dan het bereiken van zijn doelen in de IRC 2008. Het team had een doorslaggevend aandeel in de constructeurstitel voor Peugeot en zijn twee rijders, Nicolas Vouilloz en Freddy Loix, eindigen op de eerste twee plaatsen van de rijdersrangschikking. Hoewel de steeds lachende Freddy één van de meest populaire rijders in België is, begint ook Nico bij ons een serieuze reputatie te verwerven, dankzij zijn deelnames aan de Belgium Westhoek Ypres Rally. Hij is ook de IRC-kampioen 2008. Tijd voor een gesprek.

Nicolas Vouilloz, welk gevoel heb je na je IRC-campagne van 2008 ?
–“Ik ben heel blij met de vooruitgang die ik heb geboekt. Zonder dat ik aan snelheid heb ingeboet, ben ik nu heel wat regelmatiger dan voordien. Dit jaar startte ik negen keer in een IRC-rally, negen keer stond ik aan de finish, acht keer was dat op het podium. Overal kon ik om de zege strijden. Ik kon moeilijk op beter hopen.” Je telt wel maar één zege, tegenover drie in 2007 !
–“Vorig jaar werd ik geen kampioen. Dit seizoen heeft Peugeot België-Luxemburg een ware teampolitiek gevoerd, die als doel had de twee rijders zo hoog mogelijk te doen eindigen. Daarom moesten er soms teamorders worden uitgevaardigd, maar dat vond ik niet erg, want ik ben nu kampioen en Freddy vice-kampioen. Schitterend werk allemaal.” Is het je soms overkomen dat je te berekend te werk ging ?
–“Zeker niet in de Valais ! Over het hele seizoen heeft niemand zoveel chronoritten gewonnen als ik ! Misschien had ik één keer wat meer lef kunnen tonen: op de tweede dag van de Spaanse Rallye Principe de Asturias hield ik mezelf voor dat het misschien niet zo erg was dat ik als tweede achter Giandomenico Basso zou eindigen. Ik had de regel dat slechts de zeven beste resultaten in rekening worden gebracht nog niet helemaal door. Dat had me duur kunnen te staan komen in de Valais, maar tot mijn grote vreugde kon ik daar vaststellen dat de situatie me niet stoorde: ik reed aan de leiding tot de titelstrijd beslecht was en ik de titel op zak had. Dat toont dat ik best wel met de druk kan omgaan.”

De ‘dipjes’ zijn nog slechts een slechte herinnering…
-“Het valt soms nog voor dat ik wat minder presteer, zoals in Spanje, of recenter in Antibes. Daar heb ik me snel herpakt en wist ik toch nog te winnen! Ik ben er dan wel al 32, ik rijd nog maar vijf jaar rally. Ik krijg de sport beter en beter onder de knie, ik heb nu ook meer zelfvertrouwen. Dat komt door mijn grotere ervaring, maar ook dankzij het team. In 2007 maakte ik al deel van een uitstekend team (Peugeot Spanje, red.), maar dit jaar heb ik echt een stap voorwaarts gezet. Het team van Peugeot België-Luxemburg is honderd procent professioneel. Van de sportieve directeur Marc Van Dalen, tot elk van de mecaniciens, allemaal zijn ze gepassioneerd met rally bezig, werken ze methodisch en efficiënt. Elke rijder voelt zich helemaal gesteund. Dat werkt heel motiverend. De osmose met mijn corijder, Nico Klinger, verloopt ook iedere dag beter.”

Is je ruime mountainbike-ervaring nuttig in de rallysport ?
–“Er zijn een paar gelijkenissen: de ideale rijlijn, zelfbeheersing en het belang van de afstellingen, bijvoorbeeld. Dit gezegd zijnde, in een rally duren de inspanningen langer. Een afdaling met een mountainbike duurt een paar minuten, niet meer. Je moet onmiddellijk in actie kunnen schieten. Op vier wielen is het echter allemaal veel ingewikkelder, er zijn dan ook veel meer parameters. Als ik me op een mountainbike niet helemaal in vorm voelde, forceerde ik de boel een beetje en meestal had dat resultaat. Bij mijn debuut in de rallysport gedroeg ik me soms op dezelfde manier. Dat verliep heel wat minder positief. De risico’s zijn veel groter, je kan ze zelfs niet berekenen. Je moet ook rekening houden met de auto en de banden, wiens gedrag gedurende de hele wedstrijd wijzigt. Maar op dat vlak hoef ik niet te klagen. De 207 S2000 is een perfect uitgebalanceerde auto en wat het terrein ook is, BFGoodrich levert ons heel efficiënte banden.”

Wat vind je van de IRC ?
–“Een evenwichtig kampioenschap, met enkele heel mooie rally’s. Mijn voorkeur gaat naar Madeira, voor het parcours, en naar Ieper, voor de sfeer… Blijkbaar is de ambiance in de Condroz nog explosiever. Ik kan haast niet wachten om dat te ontdekken. Ik hoop dat ik ook in 2009 nog de IRC kan rijden. Er staan een paar nieuwe wedstrijden op het programma : de Monte Carlo, de RAC Rally in Schotland…”

In welke context ?
–“Ik hoop dat het opnieuw met Peugeot België-Luxemburg en Kronos zal zijn. De mecaniciens en de ingenieurs zijn formidabel en de sportieve leiding perfect. Ze hoeven niet onder te doen voor een fabrieksteam… behalve dan misschien op financieel vlak. Dat heeft ze echter niet tegengehouden om samen met hun partners enkele mirakels te verwezenlijken, zoals het organiseren van extra tests voor Sanremo en Valais. Het mag best van alle daken worden geschreeuwd: het privé-team van Peugeot België- Luxemburg heeft dit seizoen de sportafdeling van constructeur Abarth, deel van de Fiat-groep, geklopt !”

Hoe is de sfeer binnen het team ?
–“Ernstig als het moet en te gek als het kan. Marc (Van Dalen, red.) is een levendige kerel. Hij is gemotiveerd en weet ook te motiveren, zodat iedereen geconcentreerd kan blijven.”

En je teammaat, Freddy Loix ?
–“Hij lijkt me niet te kwaad te zijn dat ik hem heb geklopt !... Grapje. Hij is helemaal gemotiveerd. Indrukwekkend, eigenlijk. We zijn slechts rivalen tegen de klok. Freddy en ik hebben geen geheimen voor elkaar. We delen alle informatie. Dat vindt het hele team ook best. Ook op menselijk vlak klikt het tussen Freddy en mij. Tussen de rally’s rijden we samen op de fiets of op de motor. We hebben gemeenschappelijke passies en dezelfde instelling.”

Hoe zie je je toekomst ?
–“Nog steeds in de IRC, hoop ik. Het kampioenschap krijgt steeds meer allure. BFGoodrich en Préfal steunen me al sinds het begin. Sinds twee jaar heb ik ook de steun van Peugeot Sport. Als de partners van Peugeot België-Luxemburg er mee instemmen, dan zie ik me nog wel een jaartje bij hetzelfde team blijven. Met dezelfde teammaat.”

Wat is je hobby ?
–“Mountainbiken is geen hobby, het maakt deel uit van mijn leven. Om me te trainen doe ik aan motorcross, enduro en trial. Mijn echte ontspanning zijn radiogestuurde autootjes. Ik heb zowel elektrische als benzinewagens. Ik interesseer me ook in het besturen van helikopters… ook radiogestuurd.”

Ja favoriete muziek ?
–“Een beetje van alles… wat ze op de radio draaien. Ik hoor graag Queen, Supertramp, The Police. Mensen die goed kunnen zingen… Een goed antwoord, neen ?”

Je favoriete film ?
–“Ik ga dikwijls naar de bioscoop, maar ik heb geen cultfilm of –acteur, een zanger evenmin.”
En een favoriete actrice, met wie je wel eens een nacht zou willen doorbrengen ? –“Wil je mijn scheiding of zo ? Ik ben amper getrouwd ! Sandrine is cool, maar dit…” Je favoriete rijder ?
–“Didier Auriol. Mijn nota’s liggen dicht bij de zijne. Hij is heel stipt, ik ben dat ook. Ik heb heel veel bewondering voor Seb’ (Sébastien Loeb, red.). Hij is fantastisch, maar Didier, dat zijn mijn jeugdjaren, mijn favoriete rijder toen ik 15, 20 was.”

Jouw grote held ?
–“Mijn vader. Het is dankzij hem dat ik sta waar ik sta.”

Je beste herinnering ?
–“Ik heb er zoveel dat het onmogelijk is om er één te kiezen.”

Heb je nog een droom ?
–“Dat deze vragenreeks ophoudt. Stop !”

De zon was op de afspraak deze dinsdag; voor de testsessie die MY Racing in Marchin had georganiseerd. Tijdens die testsessie konden Bruno Thiry en Sébastien Ogier de afstellingen van hun Citroën C2 R2 Max verfijnen, op een parcours dat er naar Condroz-normen heel droog bij lag.

–“De weersomstandigheden waren vandaag heel ideaal, stelt Bruno Thiry. Maar misschien wel niet representatief voor wat ons volgend weekend te wachten staat. Toch wordt er droog weer voorspeld, en na de natte verkenningen van afgelopen weekend is het misschien niet slecht om het potentieel van de auto op het droge te ontdekken.” Sébastien Ogier kon met veel interesse het parcours van de rally leren kennen. –“Dit zijn omstandigheden die ik nog nooit heb meegemaakt. Bij mijn debuut reed ik in het zuiden, op asfalt dat de banden snel doet slijten. Hier is het helemaal anders en bovendien wijzigt de grip voortdurend. Mijn co Jack Boyère reed hier al met Simon Jean-Joseph en kent de valstrikken hier al een beetje en met Bruno heb ik de beste raadgever mogelijk. Maar goed, ik maak me niet te veel zorgen. De ervaring die ik dit jaar in het JWRC heb opgedaan en mijn deelname aan de Ulster Rally met een C2 R2 Max moeten me toelaten om Bruno in de Condroz wat te kunnen plagen.”

Bruno Thiry en Sébastien Ogier maakten in Marchin van de gelegenheid gebruik om heel wat journalisten en personen betrokken bij het C2 R2 Max-project mee te nemen voor een codrive. Een goede manier om kennis te maken met het potentieel van de auto.

De staf van Citroën Sport, met Jean-François Liénéré op kop, waren ook van de partij om de C2R2 Max aan de pers en enkele gegadigden voor te stellen.

–“We willen aantonen dat het met deze auto mogelijk is om wagens van een hogere categorie, zoals een R3 of een S1600, het vuur aan de schenen te leggen. Simon Jean-Joseph en Sébastien Ogier hebben dat trouwens het hele seizoen lang al bewezen door in alle rally’s waar ze aan deelnamen als eerste voortrekker te finishen. Met de C2R2 Max willen we de beste verhouding prijs/prestatie/rijplezier aanbieden.” Er werden in Europa reeds zestig kits geleverd. Herhalen we nog even dat MY Racing in de Benelux de verdeling en commercialisering van alle onderdelen van Citroën Sport verzorgt.

–“We zullen aanwezig zijn met een vrachtwagen vol onderdelen, voor alle teams die met een Citroën rijden, stelt Yves Matton, directeur van MY Racing. We houden ons specifiek bezig met de wagen van Bruno Thiry, waar we net de laatste hand aan gelegd hebben. Bovendien hebben we hele weekend een ontvangstruimte. Voor Nicolas Verbeiren, mijn assistent, en mezelf zal het een heel druk weekend worden…”

Afspraak dus in Hoei, om het spannende duel tussen voormalig Europees kampioen Bruno Thiry en de nieuwe JWRC-wereldkampioen Sébastien Ogier mee te maken. Ook Pierre-Yves Corthals zal over een Citroën C2R2 Max beschikken, net zoals Cédric Cherain en de Nederlander Hans Weijs jr. Er zullen ook meerdere Citroën C2R2 van de partij zijn.

Een verraderlijk parcours en… Filip Goddé als copiloot

Naar jaarlijkse traditie wordt het Belgisch rallykampioenschap afgesloten met een grandioos festijn in de Condroz Rally. De klassieker in Hoei pakt ook dit jaar weer uit met een fantastische affiche. Bovendien is het parcours grondig gewijzigd en, zo mogelijk, nog lastiger en verraderlijker dan vroeger. Kortom, alle ingrediënten zijn verzameld voor een topwedstrijd.

Chris Van Woensel was alvast onder de indruk van het nieuwe parcours. "Ik weet niet waar ze die baantjes blijven halen, maar ze hebben weer een aantal schitterende, onuitgegeven wegen gevonden. Het parcours is uitermate technisch. Vooral de twee lange proeven aan de Condroz-zijde, Vierset-Modave en Marchin-Goesnes, zijn bijzonder moeilijk. Smalle bochtige baantjes, versleten asfalt, modder,… Alle ingrediënten die van de Condroz een echte klassieker maken. Bovendien moeten we die twee lange proeven zaterdagavond nog eens in het donker rijden, wat de klus nog lastiger zal maken. Tijdens de verkenningen was het parcours alvast extreem vettig. Bij momenten zagen we amper het verschil tussen de weg en het veld… Het wordt uitkijken, zelfs bij droog weer. Wanneer je buiten de ideale lijn komt, is het als rijden op een ijspiste!"

De Condroz telt dit jaar minder proeven, maar ze werden wel langer. "Dat is een goede zaak. Ik hou wel van proeven van meer dan 20 km. Je moet op dergelijke proeven het juiste ritme vinden en de concentratie bewaren. Het wordt een kwestie van een goed ritme aan te houden en foutloos te blijven. Wie in de Condroz uit de problemen kan blijven, scoort altijd een goed resultaat, zeker bij wisselende weersomstandigheden."

Vrijdagavond staat een korte showproef op het programma in Hoei. Een unieke chronorit in het donker. "En zeker geen formaliteit. De proef bevat een aantal valstrikken. Het is een proefje waar je niets op kan winnen, maar meteen wel heel veel kan verliezen."

Chris start in de Condroz niet met Wim Vleugels als navigator. De nota's worden dit weekend gelezen door Filip Goddé, een man met een pak ervaring, onder andere in het Junior Wereldkampioenschap. "Zonder in details te treden, voelde ik dat het vertrouwen met Wim niet meer optimaal was. Ik ga nooit veel verkennen en hou ervan om zuiver op nota's te rijden. Om dan hard te gaan, moet je het volste vertrouwen hebben. Dat ontbrak de laatste wedstrijden. Daarom heb ik Filip Goddé gevraagd om de nota's te lezen. Filip heeft veel ervaring, ook internationaal met Larry Cols in het Junior WRC. Bovendien is hij vertrouwd met snelle wagens na zijn ervaringen naast Larry Cols en Erik Wevers."

Vooraan staat de wedstrijd in het teken van de strijd tussen de WRC's en de Super 2000's. Op het vettige parcours zijn de 4x4's natuurlijk in het voordeel, maar de GT's met hun 400 pk op de achterwielen, de lievelingen van het publiek, zullen zeker mee kunnen strijden voor de ereplaatsen. Met de snelle Nissan 350Z zal Chris het op moeten nemen tegen een meute Porsches.

"Ik onderschat de concurrentie zeker niet. Patrick Snijers laat zijn Porsche over aan Claudie Tanghe. Ik denk dat Claudie, ondanks zijn gebrek aan ervaring met de Porsche, zeker mee kan spelen bij de GT's. De twee andere kleppers om in het oog te houden zijn Marc Duez en Timothy Van Parijs, die beiden hun Porsche goed kennen. Maar, onze Nissan is dit jaar goed geëvolueerd en ik ken de wagen ondertussen door en door. Ik neem de handschoen op!"

"De aandacht is ongelofelijk!"

Melissa Debackere kan dit weekend geschiedenis schrijven. De 24-jarige pilote uit Wervik kan als eerste vrouw Kampioen van België Rally worden. Melissa begint vrijdag als leider in het kampioenschap aan de Condroz Rally, ongetwijfeld de moeilijkste en zwaarste wedstrijd op de kalender. Maar, de strijd is nog niet gestreden. Zowel Hubert Deferm als Patrick Snijers willen het meisje van de titel houden…

Het zijn drukke dagen voor Melissa Debackere, die van het ene interview naar het andere holt. "Het gegeven dat ik zondag de Belgische titel kan behalen leeft blijkbaar. Ik word voortdurend gecontacteerd door journalisten voor interviews. De West-Vlaamse televisie is zondag zelfs speciaal naar Hoei gekomen om me te interviewen tijdens de verkenningen. De aandacht is veel groter dan ik verwacht had. Het zorgt er wel voor dat ik voortdurend herinnerd wordt aan de opdracht die me te wachten staat. De spanning bouwt stilaan op…"

De eerste dagen van november waren voor Melissa nochtans emotioneel heel zwaar. Het verlies eerder dit jaar van de liefde van haar leven, Hans Goudezeune, blijft zwaar. Ook voor Hans, net zoals zij gepassioneerd door de rallysport, wil Melissa in de Condroz Rally de titel pakken.

Vorig jaar was de Condroz Rally voor Melissa geen onverdeeld succes. "Nee, maar we hadden toen problemen met de hydraulica van de wagen en in de wagen was de sfeer ook niet optimaal. Je kan de omstandigheden niet vergelijken met dit jaar."

De concurrentie verliest niet graag van een vrouw… "Ik merkte tijdens de verkenningen dat de strijd al leeft. Terwijl de teams normaal mekaar wijzen op mogelijke valstrikken, bleef het nu verrassend stil. Het parcours is in elk geval ongelofelijk glad en vettig. Het wordt een bijzonder verraderlijke wedstrijd. Ik start met drie punten voorsprong op Hubert Deferm. Het is dus aan Hubert om aan te vallen, terwijl ik mijn wedstrijd op hem af kan stemmen. Ik ben benieuwd hoe hij met de druk om zal gaan… Voor mij zijn Tsjoen, Snijers, Bouffier, Loix en Vouilloz de favorieten, maar ik wil me graag mengen in de strijd voor de dichte ereplaatsen. Maar, enkel de titel telt dit weekend. Wie in de Condroz een foutloze wedstrijd kan afwerken staat zondagavond zeker goed geklasseerd…"

Melissa Debackere en François Geerlandt presenteren dit weekend trouwens een nieuwe bijkomende partner voor 2009: Kizz Me, een lifestyle drank! Een naam die bekend in de oren klinkt en eerder al op de wagen van de wereldkampioen te zien was…, maar, wees gerust, het bedrijf is in andere handen!

Ondanks het verlies van hun eerste plaats in GrN met één luttel puntje was in de Haspengouw Rally opnieuw de progressie van de Subaru Impreza STI duidelijk zichtbaar. Vooral op de technische gladde proeven voelen Frederik en Isidoor zich in hun sas. Daarom hopen ze volgend weekeinde op regen Hoei. Helaas zal dit menig toeschouwer en rallysupporter langs het nieuwe uitgestippelde en mooie parcour niet leuk in de oren klinken maar zal nog de enigste mogelijkheid zijn om dit reeds fantastische seizoen voor het Thienpont Cars uit Merelbeke perfect af te sluiten. Aan hun strijdlust zal het zeker niet liggen doch willen ze de wedstrijd niet overhaast aanpakken om in extremis de titel nog binnen te halen wanneer andere steken laten vallen. Met verschillende sterke deelnemers in GrN zal het aan strijd zeker niet ontbreken. Daarom graag tot vrijdag in Hoei. De eerste proef begint vrijdagavond om 18u03 langs de oevers van de Maas met een showproef en eindigd Zondagnamiddag om 14u31.
Tijdens het tweede weekend van november wordt de fameuze Condroz Rally verreden. Een van de populairste wedstrijden in België en mogelijk zelfs in Europa. Op het traditioneel verraderlijke parcours zullen de deelnemers aan de Ford Fiesta Sporting Trophy 2008 het voor de laatste keer dit seizoen tegen mekaar opnemen.

De Condroz Rally, de ultieme etappe van het Belgische wegseizoen, is ook een topper op de nationale kalender. De tienduizenden toeschouwers die dit weekend de regio rond Hoei overrompelen bewijzen dat dit een van de grootste sportmanifestaties van het jaar is. Een niet te missen wedstrijd voor de Fiesta Sporting Trophy die Ford al drie jaar organiseert, temeer omdat de finale bijzonder onbeslist en spannend zal zijn. 10 teams nemen dit jaar de start met een Ford Fiesta ST, waaronder een nieuwkomer die wil proeven van de formule (Ghilain de Mévius, de zoon van Grégoire de Mévius) en een jonge Turkse (Burçu Cetinkaya), die zich dit seizoen in de kijker reed in de internationale Trophy, waarin ze het in Groot-Brittannië voor de titel zal opnemen tegen haar landgenoot Emre Yurdakul. Mathias Boon, Cédric de Cecco en Frédéric Berville willen hun campagne van 2008 afsluiten met een exploot, maar daarvoor zullen ze wel overeind moeten blijven op de traditioneel vettige en verraderlijke proeven die dit weekend op het menu staan.

Vijf piloten zijn nog in strijd voor een podiumplaats in het kampioenschap en twee van hen duelleren om de titel. Met 50 punten maakt Stevy Courteyn mathematisch nog kans op een podium, maar daarvoor moet hij wel ruim voor Thierry Neuville en Thijs Deburghgraeve (55 punten) eindigen of wachten tot die twee rivalen opgeven. Thierry en Thijs kunnen de titel nog pakken, maar enkel indien de twee belangrijkste protagonisten, Anthony Martin en Xavier Baugnet geen punten scoren. Tussen hen is het razend spannend, net zoals vorig jaar. Bij het schrappen van het minst goede resultaat, zoals voorzien in het reglement, wint Martin de titel bij een overwinning. Indien Baugnet wint en Martin eindigt op de tweede plaats, dan eindigen ze met gelijke punten en… met evenveel overwinningen (2). Net zoals twaalf maanden geleden, zal de beslissing dan vallen op basis van het aantal snelste tijden die ze elk in de loop van het seizoen reden. Op dat vlak is de piloot uit Visé duidelijk in het voordeel. Maar, dat wil uiteindelijk allemaal niet veel zeggen in een uitermate lastige wedstrijd zoals de Condroz…

Na een showproef aan de haven van Statte vrijdagavond, werken de teams nog 17 (negen verschillende) klassementsproeven af, waarvan er 10 op zaterdag verreden worden. Zondag in de late namiddag zullen de winnaars bekend zijn, ook in de Fiesta Sporting Trophy. Zondag weten we wie Bernard Servais zal opvolgen op het palmares van de enige promotieformule in de Belgische rallysport.

De laatste manche van het Belgisch rallykampioenschap heeft voor het team van de Belgian VW Club een bijzondere betekenis. In en rond Hoei willen Bernd Casier en Fred Miclotte de officiële VW Polo Super 2000 een klinkend eresaluut geven. De Condrozrally is traditioneel synoniem van een groots volksfeest. Ook voor deze 35ste editie van de wedstrijd die het Belgische seizoen afsluit zal dat het geval zijn. De Belgian VW Club hoopt zijn steentje bij te dragen aan het spektakel dat de duizenden toeschouwers langs de wegen van de Condroz en Haspengouw aangeboden krijgen.

“De Condrozrally is de laatste wedstrijd op het rallyprogramma van de VW Polo”, bevestigt JG Mal-Voy, de President van de Belgian VW Club. “Sinds Ieper weten we dat dit ons laatste seizoen met de Super 2000 is, en wel om twee redenen: ten eerste omdat er volgend jaar op de Belgische markt een nieuwe Polo zal worden gelanceerd en voorlopig zijn er nog geen plannen om die wagen in Super 2000 te homologeren, en ten tweede steken we het niet onder stoelen of banken dat het seizoen 2008 niet aan onze verwachtingen heeft beantwoord.”

“Reden te meer om alles in schoonheid af te sluiten”, vervolgt J-G Mal-Voy. “Vorig jaar was onze Polo lange tijd één van de smaakmakers van de wedstrijd in Hoei. We rekenen er op dat we ons in de Super 2000 opnieuw in de debatten zullen kunnen mengen.” Om de sterke concurrentie op het verraderlijke terrein het hoofd te kunnen bieden hebben Bernd Casier en het team van René Georges geprobeerd om zoveel mogelijk troeven achter de hand te houden.

“Enkele weken geleden heb ik in Italië een rally-rijvaardigheidscursus gevolgd”, stelt de rijder van de Polo Super 2000. “Die stage bij de Vittorio Caneva Rally School bleek heel erg interessant. Rijders als Basso, Rossetti, Meeke en Andersson komen er regelmatig hun rijstijl bijschaven, het is hoogstwaarschijnlijk dan ook de enige rallyschool op asfalt. In de bergen rond Venetië is mijn rijstijl er duidelijk op vooruitgegaan. Ik heb het gevoel dat mijn lessen me op de technische stroken van de Condrozrally ten zeerste van pas zullen komen.”

Tot zover de rijder. Ook de wagen onderging echter een intensieve ‘training’: “Vorige week heeft Bernd gedurende een hele dag de wagen getest”, vertelt Yannick Willockx, de ingenieur van René Georges Rally Sport. “De testbasis lag er heel glad bij en we hebben geprobeerd de wegligging van de Polo zo efficiënt mogelijk te maken. Zo hebben we het centrale differentieel gewijzigd. Aan het eind van de test bleek de Super 2000 heel wat minder nerveus op de modderige stroken. Bernd voelde zich heel wat meer op zijn gemak en zijn rijstijl bleek meteen heel wat meer efficiënt.”

Waardoor de laatste wedstrijd van het jaar met een serene gemoedsgesteldheid kan worden aangesneden… “Dat zal inderdaad het geval zijn”, bevestigt Bernd. “Dit weekend heb ik maar één doel: het publiek en het team dat zijn vertrouwen in ons gesteld heeft te plezieren. Samen met mijn corijder Fred wil ik het seizoen in schoonheid afsluiten. Welke betere manier om dat te doen dan door een uitstekend resultaat neer te zetten?”

WAT EEN KLEPPER !!
Hiermee bedoelen we wel het startveld van deze editie 2008 van de Condroz Rally te Hoei. Als je ziet dat hier zowel het ‘ oude ‘ als het ‘ nieuwe ‘ (en sommige oudjes zijn nog steeds ‘zo goed als nieuw’) kruim van de Belgische rallysport van de laatste decennia aan de start gaat staan, kan je alleen maar vaststellen dat het goed gaat met de rallysport in Hoei. Er staan bovendien een paar ‘stevige’ buitenlanders met schitterend materiaal aan de start. Ook vele Belgen staan met ‘ deftig ‘ materiaal aan de start. De wedstrijd zal het toneel worden van de ontknoping van de spannende strijd om de kampioenstitel van België. Mathematisch hebben alleen Debackere, Deferm en Snijers de kans en het materiaal om de titel te kunnen behalen. Zondagavond zullen we weten wie dat zal zijn.

STARTNUMMER 138 ??
Dat het een straf deelnemersveld is en de verwachtingen van een startnummer bij de eerste 30 niet aan de orde waren zijn we helemaal akkoord. Maar het toegekende startnummer is zeker niet realistisch en het meest onlogische gezien het palmares van de piloot, zijn huidige plaats in het kampioenschap en zijn prestaties en resultaten de voorgaande jaren in deze Condroz Rally zelf. Dat ze niet de enigen zijn die een hoog startnummer toegewezen zijn staat vast, maar de door het sportreglement voorgeschreven procedure zal gevolgd worden om eventueel een vroegere startplaats te verkrijgen. Alleen al uit veiligheidsoogpunt lijkt dat logisch.

VERS MONTUUR !
Na de ex-GEKO BMW M3 Coupé is het deze maal de andere wagen van GV RALLYRENT, (ex-Ceename) BMW M3 4deurs, aan de beurt om gemend te worden door Erik. Het zal wederom even aanpassen zijn aan deze andere wagen weliswaar uitgerust met een gelijkaardige motor en achterbrug, maar met andere ophanging en met een Hewland klauwbak i.p.v. een sequentiële versnellingsbak. Erik heeft met de wagen tot op heden geen meter gereden en zal daarom op donderdag de Shakedown gebruiken om de wagen aan te voelen. Vrijdagavond op de smalle en gevaarlijke Showproef zal het eerder behouden rijden worden en geen “domme” dingen doen, want daar kan meer verloren worden dan gewonnen. Zaterdag en zondag kan dan naar hartenlust gereden worden op de immens mooie en veelal lange “echte” klassementsproeven aan de oevers van de Maasrivier. De prestatie van Erik en Johan zal natuurlijk enorm beïnvloed worden door de plaatselijke weersomstandigheden. Bij regen is het op dat parcours zelfs met een 4 wiel aangedreven bolide geen evidentie om snel te gaan en op de baan te blijven. In die omstandigheden is zelfs een goed bestuurde voorwielaandrijver normaal gezien sneller dan de achterwiel aangedreven BMW. Bij droog weer zal het verschil kleiner worden, maar het gladde asfalt en de dan dikwijls nog steeds natte ondergrond her en der zal altijd een te groot verschil maken in het zoeken naar de nodige grip. Erik en Johan starten met de ambitie de wagen te leren kennen, de afstellingen te begrijpen en eventuele aanpassingen te doen. Werken dus, maar zonder hun eigen plezier en dat van het publiek niet te vergeten. Het voornaamste doel ligt voor hen in de aankomst te bereiken en eventueel toch proberen beter te doen dan hun startnummer. Tot ziens in Hoei op of naast de klassementsproeven !

Bekijk hier het nieuwsarchief