[Algemeen]   [Teams]   [Extra]   [Standen]   [Archief]

::  Team previews Condroz Rally

Peugeot België-Luxemburg deelt zijn passie

De Condrozrally, dat is het grootse slotweekend van het Belgisch rallyseizoen, een ‘tot volgend jaar!’ dat in uitzonderlijke omstandigheden en unieke sfeer wordt afgewerkt. Net zoals in 2008 laat het team van Peugeot België-Luxemburg twee 207 S2000 rijden, deze keer in handen van Freddy Loix en Melissa Debackere.

“We gaven er de voorkeur aan om onze wagens voor een tweede keer dit seizoen voor eigen publiek te laten rijden, stelt Stéphane Le Guével, algemeen directeur van Peugeot België-Luxemburg. Samen met Ieper is de Condroz het grote rallyfeest van dit land. We moesten gewoon deel uitmaken van de sfeer, van die passie, en zoveel mogelijk mensen laten meegenieten. Daarom hebben we ons volledige netwerk van concessiehouders en agenten uitgenodigd om van de partij te zijn. We willen voor alles de passie van de tienduizenden toeschouwers delen. Dat is de ‘spirit van Peugeot’, onze passie delen met publiek.”

Eens te meer zorgt de Condrozrally voor een vol startveld, met meer dan 185 wagens aan de start. “We hebben geen precies resultaat voor ogen, stelt Marc Van Dalen, sportief directeur van Kronos Racing, de firma die de 207 S2000 van Peugeot België-Luxemburg laat rijden. We hebben onze rijders de opdracht meegegeven om in de eerste plaats zichzelf en het publiek te laten amuseren. En mochten we zondagavond de nationale rallytitel van Melissa kunnen vieren, dat zal dat de kers op de taart zijn.”

Dat wordt geen makkelijke opdracht, want zoals gewoonlijk is het startveld van hoog niveau. “We geven Freddy en Melissa onze kennis van het moeilijke parcours van Condroz mee, samen met onze kennis van het uitgebreide bandengamma van onze partner BFGoodrich. In de Condroz wijzigt de grip voortdurend. Het kan er droog liggen, vettig, modderig of nat, en dat in één en dezelfde lus van spéciales ! Het komt er dus op aan om over een homogene, evenwichtige en progressieve wagen te beschikken. Dat is de Peugeot 207 S2000 allemaal. De testsessie die we op 27 oktober organiseerden heeft onze rijders toegelaten de afstellingen van de auto nog wat te verfijnen.” Het parcours van de Condrozrally is tegenover 2008 voor de helft gewijzigd, maar is in dezelfde regio uitgetekend en slechts één chronorit – Clavier – is helemaal nieuw, of toch niet meer verreden sinds een tiental jaar.

“Het blijven dezelfde wegen, hobbelig en lastig, met spectaculaire doortochten door de dorpen.” Zowel in Hoei, de Condroz als in Haspengouw geeft de bevolking de rally een warm onthaal. Ga dit jaar maar eens kijken naar de nieuwe doortocht door het centrum van Bois-Borsu. Een reden te meer om de laatste afspraak van het seizoen niet te missen.

“Voor de fun !”

“Ik ben heel blij dat ik nog een keer de Condrozrally kan rijden !, stelt Freddy Loix enthousiast. De Limburger is al de tel kwijt hoeveel keer hij in Hoei aan de start stond. Het is één van de mijn favoriete wedstrijden en niet alleen wegens de sfeer die er heerst. Het is een ‘echte’ rally, met alles wat dat met zich meebrengt als het gaat om het improviseren tijdens het rijden. Zij die echt snel willen gaan, worden door het parcours van de Condroz steeds op de proef gesteld, want door de hobbelige wegen verandert de grip voortdurend, van afgeschraapt asfalt tot kiezel, van onverhard naar modder die door de landbouwwerktuigen op de baan werd geworpen. Bovendien zijn de weersomstandigheden in de maand november niet meteen de makkelijkste te noemen.” Goed kunnen improviseren, snelle reacties hebben, de wagen in balans houden, dat zijn de nodige kwaliteiten om de uitdaging die Condrozrally heet met succes aan te gaan… op voorwaarde dat men over een wagen beschikt die die rijderskwaliteiten op de weg kan overbrengen.

“Ik denk dat ik daar wel goed zit, lacht Freddy. Tijdens de shakedown zal ik mijn afstellingen verfijnen, vertrekkend van de set-up van de Barum. Die Tsjechische IRC-manche ligt qua parcours dicht bij dat van de Condroz en toen reed ik er met een Peugeot 207 S2000 die tegelijk comfortabel en progressief bleek. Volgend weekend zou ik graag over een auto beschikken waarmee ik een schitterend resultaat kan neerzetten.” Loix’ enthousiasme doet hem echter niet zijn realiteitsbesef verliezen. –“Ik vertrek evenwel niet om te winnen. Er zijn heel wat WRC’s, die – op papier – sneller zijn dan mijn 207 S2000. Ik wil in de eerste plaats de teamorders van Peugeot België- Luxemburg opvolgen: “amuseer jullie en amuseer het publiek!” Een goede manier om ook een goed resultaat neer te zetten, daar ben ik van overtuigd.” Freddy kent de valstrikken van de Condrozrally dan wel uit het hoofd, dat is niet het geval voor teamgenote Melissa Debackere, die pas aan haar vierde deelname toe is. In 2008 legde ze beslag op een uitstekende vijfde plaats, maar dit jaar vertrekt ze met een nieuwe auto, de tweede 207 S2000 die door Peugeot België-Luxemburg zal worden ingezet.

“Je moet met heel wat parameters rekening houden wil je in de Condroz vooraan meedraaien, benadrukt Melissa. Die hangen voor een groot deel af van de weersomstandigheden en van de banden. Als je in één lus het hobbelige beton van Haspengouw en het oude, gladde asfalt van de chronorit van Marchin moet afwerken, dan is een goede bandenkeuze niet evident, vooral als het parcours aan de ene kant nat ligt en aan de andere kant droog. Ik reken op Marc Van Dalen, Freddy en de technici van BFGoodrich om me te helpen in het maken van een goede keuze.” Voorzichtige woorden, maar toch toont Debackere enige ambitie. “Na mijn eerste tests was ik er al van overtuigd : ik voel de 207 S2000 wel aan en ik weet dat ik het hele weekend lang vooruitgang zal boeken. Het is niet omdat ik nu met een nieuwe wagen rijd, dat ik mijn titelambities zal opbergen. Het is het hele seizoen lang al bewezen dat ik met mijn gebruikelijke auto moeilijk met gelijke wapens kan strijden. Ik zal dus op koersincidenten moeten rekenen, maar om daarvan te kunnen profiteren, moet ik in de eerste plaats aan de finish staan. Niet dat ik afwachtend zal rijden: de Peugeot is een enorm evenwichtige auto. Ik wil van start tot finish van de kwaliteiten van de auto gebruik maken – en de toeschouwers laten genieten. Als me dat lukt, is alles mogelijk…”

Komend weekend staan ook Gunther Monnens en Geert Beauprez aan de start van de Condrozrally, de traditionele seizoensafsluiter van het Belgisch kampioenschap. Ook voor hen wordt dit een speciale rally. "Het is voor mezelf alweer een tijdje geleden dat ik de Condroz reed" aldus Geert Beauprez, "en ook voor Gunther is het al een paar jaar geleden. Maar we hebben ons heel goed voorbereid op deze rally, en ik weet dat Gunther zal zorgen dat de Opel Transeurope ook tiptop aan deze toch moeilijke wedstrijd zal beginnen. Moeilijk in die zin dat het parcours echt wel zal herschapen worden in één lange glijbaan. Door de aanhoudende regen en de nodige modder zal het op sommige klassementsproeven echt glijden worden van de ene situatie naar de andere. Maar dat schrikt ons zeker niet af. Integendeel zelfs, we zien echt uit naar deze wedstrijd. Bovendien is er ook een flink bezet deelnemersveld bij de Historics te noteren, wat de strijd altijd extra leuk maakt. De concurrenten kun je onderverdelen in een Ford-en een Opel-blok. Bij het laatstgenoemde merk onthouden we vooral de namen van Vincent Verschueren, Matthias Viaene, Stephen Vankemmel en Filip Cailliau. Bij de Fords zal het uitkijken worden naar de tijden van Conxion-boss Chris Debyser, Bart Maes en vooral Didier Vanwijnsberghe, waarmee ik eerder dit seizoen al enkele mooie successen behaalde. Al kan Filip Barbier aan het stuur van de Porsche 911 ook wel voor scherprechter spelen. Bovendien moeten we ook blijven het kampioenschap in het achterhoofd houden. Ik sta nog altijd aan de leiding in het kampioenschap van de co-piloten, en moet enkel de prestaties van Marc Vandemoortele(co Vankemmel) en Daniel Defever(co Barbier) in de gaten houden. Zodat het wel eens een wedstrijd in de wedstrijd zou kunnen worden tussen ons. Wie zondagnamiddag de champagneflessen zal mogen ontkurken, is nog zeer de vraag. Maar ook Gunther maakt mathematisch nog altijd kans op de titel bij de rijders. Het zou mooi zijn moesten we de Condroz kunnen afsluiten met tenminste één titel. Al was het maar als groot dankwoord naar sponsor Conxion en Chris Debyser! Maar het wordt, titel of niet, hopelijk een heel tof en leuk weekend. De sfeer in de Condroz is altijd uniek, al wat naam en faam heeft in de Belgische rallywereld is present, het parcours is onuitgegeven en waarschijnlijk het mooiste van alle Belgische rally's, het servicepark in Hoei lijkt altijd op één grote kermis, er is volop ambiance, en tienduizenden rallyfans willen dit spektakel zeker niet missen. Kortom, de ideale ingredienten voor een geslaagde rally-cocktail! ",aldus De Buze.

Gunther Monnens-Geert Beauprez werden voorzien van startnummer 103.

Gewoonweg abnormaal !

Aan het deelnemersveld overloopt, merk je van de huidige economische crisis niets. Deze Condroz Rally zal wederom een groot feest worden met nog altijd 4 kandidaten in de running voor de Belgische titel en een pak andere potente wagens en piloten die allen de top 5 ambiëren. Het zal er stuiven, tenminste als het droog is, want anders gaat het een waar evenwicht ballet worden op de gladde Condroziaanse wegen.

Wie zeker geen Top 5 ambities heeft is Erik Vleminckx met zijn achterwiel aangedreven BMW M3. Zelfs in droge omstandigheden is het al geen sinecure om zo een potente achterwiel aangedreven auto snel over deze altijd gladde rallypaden te sturen. Zelfs nagenoeg elke weinig ervaren piloot met een standaard Groep N 4x4 moet hier normalerwijze steeds sneller kunnen zijn.

De ambitie die Erik heeft is de wedstrijd beëindigen en 3 puntjes sprokkelen voor het Groep M kampioenschap. Slaagt hij in die opdracht mag hij naar huis met de titel van Belgisch Kampioen Groep M. Erik vind het wel spijtig dat zijn rechtstreekse tegenstrever hier ook niet met zijn BMW aan de start staat om toch de strijd ten volle te kunnen voeren. Zijn doel zal gefocust zijn op aankomen en toch eventueel de Groep M winst trachten te nemen.

Erik geeft ons mee: “Hoofdopdracht is aankomen om Kampioen te worden. We gaan zeker niet voor een algemeen klassement maar voor de puntenscore. Ondertussen ga ik mezelf en mijn co vermaken op het wederom prachtig uitgetekende parcours. Voor de vele toeschouwers langs de kant zullen we hierbij trachten om ook een extra spektakel te geven als afwisseling op de vele 4x4’s en voortrekkers. Zoals elk voorgaand jaar voor ons, hebben we wederom een schitterende startnummer verkregen van de organisator. Ditmaal siert het nummer 106 onze deuren. Ik heb nu eindelijk hun herhaalde hint begrepen dat ik volgend jaar toch ook eens met een top 4x4 wagen zal moeten komen rijden in de Condroz.(lacht) Afhankelijk van de weersvoorspellingen voor zaterdag zal ik dus mogelijks een vroegere startplaats aanvraag indienen. Bij regen maken we grote kans om door gestrande wagens voor ons normtijden kunnen krijgen en dat aldus een beoogde Groep winst of zelfs erger het Kampioenschap zelf in gevaar kan komen. Onze BMW zelf heeft ondertussen wederom een aantal nieuwe onderdelen verkregen. Teruggaande van na deze zomer heeft de M3 een ware evolutie van bijna wrak naar competitiebeest ondergaan. De auto ging al merkelijk sneller in de OVV en Haspengouw en zou normaal gezien in Hoei nog iets sneller voor de dag moeten komen. Voor de liefhebbers van het geluid hebben we bovendien een extraatje als goed nieuws en zal de rauwe sound uit de nieuwe uitlaat een streling voor ieder oor moeten zijn. Donderdag gaan we de shake down afwerken om de set up op punt te zetten om zaterdag in goede omstandigheden te kunnen starten met het positieve vooruitzicht om zondagavond de fles champagne te mogen ontkurken.”

De Fiesta ST geeft de fakkel door aan de Fiesta R2

Voor alle rallyliefhebbers is de Condroz Rally elk jaar de gelegenheid om het einde van het Kampioenschap van België Rally op feestelijke wijze af te sluiten. Zoals de traditie het wil, wordt langs de oevers van de Maas ook het seizoen 2009 van de Ford Fiesta Sporting Trophy afgesloten. Dit jaar staan maar liefst vier nieuwe Ford Fiesta's R2 aan de start, onder andere bestuurd door de nieuwe FFST-kampioen Matthias Boon. Verder staan er zes Fiesta's ST Gr.N aan de start van de rally waarin dit model afscheid neemt van de Trophy.

Matthias Boon behaalde in de Omloop van Vlaanderen de titel in de FFST, na een seizoen waarin hij drie van de vier overwinningen behaalde. Boon kijkt reikhalzend uit naar de eerste meters met de nieuwe Fiesta R2 die gebouwd werd door Jos Boon Racing: "Ik kijk al lang uit naar dat moment! Hoewel ik al erg veel kilometers met die wagen kon rijden dankzij M-Sport, zal ik de Fiesta R2 voor de eerste keer in competitieverband besturen en kunnen strijden tegen andere piloten die ook met een R2 rijden. Nu ik de titel op zak heb, zal ik helemaal bevrijd aan de start kunnen komen met maar één doel: zo hard mogelijk aanvallen." Nadat hij de nieuwe Fiesta R2 zijn vuurdoop gaf in de Omloop van Vlaanderen en zich vervolgens liet opmerken in de Rally van Catalonië in het Wereldkampioenschap, waar hij tweede werd in de International Fiesta Sport Trophy, zal Anthony Martin met veel plezier weer de Fiesta R2 van Floral Racing besturen: "In Spanje was ik onder de indruk van de kwaliteiten van het chassis van de R2. Ik ben er zeker van dat de wagen fantastisch zal zijn op de proeven van de Condroz!"

In Hoei zullen twee andere piloten hun eerste meters rijden aan het stuur van een Fiesta R2. Cédric De Cecco, laureaat in de FFST in Roeselare, komt aan de start met de Fiesta R2 van Garage Ford Peerlings, de wagen die in Spanje won dankzij de Griek Lambros Athanassoulas, terwijl Bart Ruyssen de wagen zal besturen die gebouwd werd door Stef Camerlynck. Het indrukwekkende succes van de nieuwe Fiesta R2 mag ons echter de strijd in de Trophy niet doen vergeten. De Fiesta's ST Gr.N zullen, met zes wagens aan de start, weer voor spektakel zorgen. Omdat de R2's buiten het Trophy-klassement rijden, kan Raphaël Venant van de gelegenheid gebruik maken om de titel van vice-kampioen van 2009 te behalen. Een jaar na zijn debuut in de Trophy, wil Ghislain de Mevius bewijzen dat hij een van de revelaties is van de FFST 2009. Na een kortstondig debuut in Roeselare, start Mathias Colman opnieuw met een Fiesta, net als Laurent Hubert en Kristof Verloo. Matthieu de Robiano, een nieuwkomer in de Trophy en de zestiende piloot die dit seizoen deelneemt aan de FFST, zal zeker goed luisteren naar de tips van zijn kameraad Ghislain de Mevius. Afspraak op zaterdag 7 en zondag 8 november langs de proeven van de Condroz Rally om de bemanningen van de 4 Fiesta's R2 en de 6 Fiesta's ST aan te moedigen.

De teams van de FFST in de Condroz Rally
Ford Fiesta R2
Matthias Boon/Daniël Sonck
Cédric de Cecco/Eric Borguet
Anthony Martin/Benoît Bruck
Bart Ruyssen/Gregory Verfaillie

Ford Fiesta ST<>BR> Mathias Colman/Claude Debeu
Ghislain de Mevius/Jérôme Humblet
Matthieu de Robiano/Manu Eggermont
Laurent Hubert/Noël Naignot
Raphaël Venant/Laurent Gary
Kristof Verloo/Ludovic Thybergin

In de Rally van Haspengouw, bij zijn comeback in het Kampioenschap van België Rally, nam Raphaël Auquier meteen de leiding in Groep N. Daarom kijkt hij nu ongeduldig uit naar het aftellen van de starter zaterdagochtend op de klassementsproef van Villers-le- Temple. De jonge piloot uit Braine wil nog een schitteren in de Condroz Rally aan het stuur van een Mitsubishi Lancer EvoX uit de ateliers van Colsoul Rallysport.

Dit weekend zal Raphaël Auquier nog maar voor de derde keer deelnemen aan de Condroz Rally, onbetwistbaar de populairste rally van het land met meer dan 180 teams die hun inschrijving hebben bezorgd aan de Motor Club van Hoei. "De Condroz is een grandioos feest waar ik zeker bij wil zijn," bevestigt de Mitsubishi-piloot. "In 2006 reed ik aan de leiding in de Fiesta Trophy toen ik kort voor de finish moest opgeven. In 2007 begon ik goed aan de wedstrijd met een Citroën C2-R2, want ik stond afgetekend aan de leiding van een groepje rijders met een wagen van de dubbele chevron, tot de mechaniek het liet afweten. Vorig jaar moest ik helaas forfait geven wegens budgettaire redenen. Dit jaar wil ik nog eens van me laten horen in de Condroz."

Tegenover een vijftiental top 4x4's Gr.N, willen Raphaël Auquier en Laurent Dujacquier in de eerste plaats... finishen. "Het is geweldig om meteen goede tijden te rijden, maar het is nog veel beter om de finish te halen met een goed resultaat als bonus," vervolgt de piloot. "Ik hoop dat ik, net zoals in Landen, het potentieel van de Mitsubishi Lancer EvoX van Guy Colsoul kan tonen. Als alles goed verloopt, dan zouden we niet ver van de eerste plaats in Groep N moeten zitten. Maar, ik wil in de eerste plaats finishen. Als ik kan winnen, dan zal ik dat zeker niet laten."

Laurent Dujacquier kijkt eveneens uit naar de start in de Mitsubishi. De navigator heeft er het volste vertrouwen in: "Omdat we een gebrek aan wedstrijdkilometers hebben, moeten we in de eerste plaats een goed ritme vinden. De Condroz Rally blijft een magische wedstrijd met een parcours waarop de piloot het verschil kan maken. Raphaël bewees in Hoei in 2007 al dat hij een evenwichtskunstenaar is. Daarom hoop ik op moeilijke weersomstandigheden. Indien we een topresultaat kunnen behalen, dan zou dat een geweldige opsteker zijn met het oog op een uitgebreider programma in 2010 met steun van onze partners."

Snijers op titeljacht!

Aanstaande zondag kan Patrick Snijers in Hoei voor de achtste keer in zijn carrière Belgisch kampioen rally worden. In 1977 reed hij zijn eerste rally, een jaar later won hij zijn eerste wedstrijd en in 1983 pakte hij zijn eerste van in totaal 7 titels, een absoluut record. De laatste titel van Snijers dateert van 1994, het jaar dat hij ook Europees kampioen werd met een Ford Escort Cosworth.

Bloedstollend, zo kunnen we het slot van het BK rally het best samenvatten want er zijn niet minder dan vier rijders die nog aanspraak maken op de titel. Eén van hen is Patrick Snijers. De Limburger won de Rally van de Condroz al 8 keer en is zondag de té kloppen man. “ Kampioen worden is mooi maar ik zou zondag maar wat graag deze wedstrijd winnen ” aldus Patrick Snijers. “ Als ik daarin slaag dan sla ik twee vliegen in één klap want dan ben ik ook kampioen. Misschien gaan we het wat tactisch moeten aanpakken. Als je alle kaarten op tafel legt beschik ik niet over alle troeven maar mijn kaarten bieden mogelijkheden. Melissa Debackere staat aan de leiding, ik moet dus sowieso voor haar eindigen wil ik de titel pakken. Paul Lietaer heeft een gelijk aantal punten als Melissa en dus één puntje meer dan mezelf maar Lietaer heeft al zijn resultaten al ingebracht. Wil hij zijn slechtste score verbeteren moet hij drie punten laten vallen en vervangen door een beter resultaat. Het klinkt ingewikkeld maar eigenlijk heeft Lietaer in realiteit twee punten achterstand op mij. Pieter Tsjoen volgt op vijf punten van en op zes van het leidende duo. Als Tsjoen zou winnen en Melissa Debackere niet op de tweede plaats eindigt heb ik genoeg aan een derde plaats om de titel te winnen. Dat is de situatie. ”

Vorig jaar eindigde Patrick Snijers derde in het kampioenschap en kwam hij op het einde iets tekort. “ Toen reden we met een Porsche, dit jaar met een Subaru. Wat we met de Porsche deden was fenomenaal. De Subaru is een totaal andere wagen die echt gemaakt is om rally’s te winnen. Het lijkt dan voor sommigen logisch dat we alles winnen, maar zo makkelijk is het niet. Het niveau van de Belgische rallysport is er de laatste jaren serieus op vooruit gegaan en maar best ook. Het is plezant nu er wat concurrentie is, niet alleen voor de rijders ook voor het publiek. Voor het eerst sinds jaren rijden we nog eens een volledige kampioenschap. Het zou voor iedereen mooi zijn mochten we de titel pakken. Maar zover zijn we nog lang niet. ”

De man die een groot aandeel heeft in de successen van Patrick Snijers is zijn vriend, co-rijder, supporter en sponsor Wim Soenens. De man achter GEKO meubelen startte in 2007 een meerjarenproject. “ Bedoeling was om Patrick Snijers eerst opnieuw rally’s te laten rijden, daarna rally’s te laten winnen en enkele jaren later hem te laten meedingen naar een achtste titel. We zitten op schema. Patrick Snijers won dit jaar voor het eerst in jaren nog eens een rally. Eerst won hij de Sezoensrally en later ook de Haspengouwrally en nu zondag kan hij de titel pakken. Het zou voor ons fantastisch zijn! En vooral, het is geen eindpunt want volgend jaar begint Snijers aan een nieuwe campagne, niet alleen in België maar ook in Nederland. Maar laat ons eerst aan zondag denken. Ik heb er goeie hoop op ” besluit Wim Soenens.

De prachtige overwinning bij de GT's in de Rally van Haspengouw en de knappe zesde plaats algemeen, na een boeiend duel met de winnaar in Gr.N, heeft het vertrouwen van Chris Van Woensel een flinke boost gegeven. De Nissan-piloot wil in de Condroz Rally opnieuw het potentieel van de krachtige zescilinder showen. Ondanks het ijzersterke startveld, gaat de ambitie van Chris verder dan enkel de overwinning in GT. Ook in de algemene stand wil het duo Van Woensel-Goddé van zich laten spreken. Het zou een prachtig afscheid zijn van de Nissan 350Z!

De Condroz Rally is jaarlijkst de afsluiter van het Kampioenschap van België. Zoals elk jaar, belooft het weer een grandioze finale te worden in de omgeving van Hoei. Alle Belgische toppers zijn van de partij. Het wagenpark oogt al even indrukwekkend, met een hele lijst WRC's en snelle 4x4's Gr.N. Toch is Chris Van Woensel niet onder de indruk van de overdaad aan snelle 4x4's, die onmiskenbaar een voordeel hebben op het traditioneel gladde parcours.

"Vorig seizoen was de startlijst ook indrukwekkend, maar we eindigden met onze Nissan, ondanks moeilijke weersomstandigheden, op een mooie 11de plaats algemeen. Enkel door een foutje miste ik een plaats in de top 10. Kortom, het startveld schrikt me niet af. De Condroz is altijd een speciale en zware wedstrijd, waarin veel gebeurt. Ik mik met de Nissan toch op een plaats in de top 15 en, als het even kan, in de top 10. Dat zou een serieuze stunt zijn met een achterwielaandrijver tussen zoveel 4x4-geweld..."

De Condroz Rally telt dit jaar minder klassementsproeven, maar het vernieuwde parcours heeft wel langere chronoritten. "Dat bevalt me wel. Een proef van 25 km afwerken in moeilijke omstandigheden, dat vergt heel wat concentratie en uithoudingsvermogen. Dat ligt me wel. De proeven zijn heel mooi, alleen was het jammer dat ze er tijdens de officiële verkenningen kurkdroog bij lagen. Zelfs de koorden waren droog. Ik had liever in de regen verkend, want nu was het heel moelijk om in te schatten hoe glad het asfalt zal zijn bij regenweer. Trouwens, als het in de dagen voor de wedstrijd regent, dan zal er al heel wat modder op de proeven liggen. Ik heb tijdens de officiële verkenningen immers nog maar eens gemerkt hoeveel er illegaal verkend wordt. Koorden die al helemaal uitgereden waren bij het begin van de verkenningen, dat zegt genoeg..." Daar doen Chris en Filip niet aan mee...

"Nee, tijdens de week moet ik werken in mijn zaak. Het team vertrekt woensdagavond al naar Hoei, maar zelf werk ik tot vrijdag in mijn bandenzaak. Maar, wees gerust, ik zal fit en fris aan de start staan!"

Dit weekend neemt Chris Van Woensel afscheid van zijn Nissan 350Z. In 2010 zal het team aan de start komen met een nieuwe 370Z, die half december geleverd zal worden bij het team in Schriek. De huidige 350Z staat te koop. "Ik hoop dat we volgend jaar tegen onze 350Z kunnen strijden met onze nieuwe 370Z. Vier jaar geleden gingen we de uitdaging aan om zelf een Nissan 350Z te ontwikkelen om de strijd aan te gaan tegen de Porsches 996 GT3. Elk jaar werd de Nissan verder ontwikkeld: betere motor, sequentiële versnellingsbak, verbeterde ophanging, sterkere koppeling... Het resultaat spreekt voor zich: twee Belgische titels in Groep GT en tal van overwinningen. Bovendien bleek de unieke Nissan publicitair een schot in de roos, zowel in België als in Nederland en Luxemburg, waar we ook aan de start kwamen. Toch schrikt een snelle en competitieve GT blijkbaar heel wat piloten af, al kan ik je verzekeren dat de uitdaging en het plezier met deze Nissan veel groter is dan met eender welke 4x4 Groep N. In de Condroz wil ik nog een keer tonen tot wat onze 350Z in staat is tussen al dat 4x4-geweld!"

Thierry Neuville en co Nicolas Gilsoul kruipen terug achter het stuur van de vertrouwde, gele machine. Naar voorbeeld van zijn collega’s van het RACB National Team is de piloot uit Saint-Vith vastbesloten om het seizoen met de C2 R2 Max af te sluiten met een knalprestatie in de Citroën Racing Trophy Belux.

Meteen na de Zwitserse bergritten zakte Thierry Neuville af naar de streek van de Condroz. Veel tijd bleef er dus niet over om na te genieten van de goede prestaties in de buurt van Martigny. Thierry beleeft in Hoei zijn laatste rally van wat een boeiend jaar was.

«Het gaat deugd doen om nog eens op bekend terrein aan te treden, » legt de Belgische belofte uit. «Na de Omloop van Vlaanderen heb ik niet stilgezeten en trad ik aan in wedstrijden waarvan ik totdan niets kende. Catalonië, Antibes, Valais : allemaal verschillende terreinen die mij toelieten enorm veel ervaring op te steken. In de Condroz zal het iets makkelijker zijn: ik ben hier al toe aan mijn tweede deelname. Dankzij de medewerking van de organisatoren kan ik donderdag vooralsnog kennismaken met het parcours. Met Nicolas gaan we twee à drie passages afwerken, kwestie van de goeie gewoonte te bewaren die we in het buitenland hebben aangeleerd. »

Een wedstrijd waarnaar Neuville uitkijkt: «Er heerst altijd een uitzonderlijke sfeer in deze rally. Het is het bewijs dat de rallysport nog altijd enorm populair is in ons landje. De Condroz roept ook herinneringen op aan vroeger. Ik herinner mij als kind indrukwekkende passages van Bruno Thiry. Het is wellicht daar, en dankzij hem, dat ik ben beginnen dromen om rallyrijder te worden. »

Er is de typische sfeer. En er is het parcours…

«Het is de competitie op de weg in al haar grootheid, » verduidelijkt Thierry. Vettige wegen, verraderlijke koorden waar men aan hoge snelheid diep induikt. Een mix van schuiven en het volgen van rijlijnen: een terrein waar de Citroën C2R2 Max uitermate goed presteert. » Zuiver sportief heeft Neuville een duidelijk doel vooropgesteld.

«Ik wil niet dezelfde fout begaan als in Roeselare, » stelt Thierry. “Ook ik wil het seizoen in schoonheid beëindigen. Mijn vrienden van het RACB National Team hebben de lat zeer hoog gelegd. En ik weet dat Bertrand, Laurens, Benjamin en Stoffel zaterdag naar de Condroz afzakken. Zij gaan zich zelfs samen verplaatsen om mij aan het werk te zien. Ik hoop hen te vermaken en ben benieuwd naar hun commentaren als we elkaar zien tijdens de assistentie. En natuurlijk ben ik vastbesloten om een nieuwe overwinning te behalen in de Citroën Racing Trophy Belux. Het zou mooi zijn om RACB, MY Racing, de ploeg van Willy Plas en mijn sponsors te bedanken met een klinkende 1ste plaats. Al deze mensen hebben mij toegelaten dit uitzonderlijk en rijk seizoen te beleven. »

"Een goede leerschool"

Voor de eerste maal, in zijn nog erg jonge carrière, zal Jonas Langenakens aan de start verschijnen van de Condroz Rally met zijn vertrouwde Mitsubishi Lancer EVO6.5. Deze klassieker staat bekend voor zijn enorm gladde wegen rondom Hoei, maar is tevens de afsluiter van het Belgische rallykampioenschap. "Ik heb de Condroz Rally al verschillende keren gevolgd als toeschouwer. Ik weet dus wat mij te wachten staat," lacht Jonas. Nochtans stond deze rally niet op de agenda van de jonge Landenaar. "Blijkbaar is mijn prestatie in de Haspengouw Rally niet onopgemerkt gebleven want plotseling kon ik enkele sponsors overtuigen om mij te steunen waardoor ik in Hoei aan de start kan komen." Voor deze rally werd de wagen nog eens flink onder handen genomen door Guy Colsoul Rallysport. "Zo werden alle aandrijfassen vervangen, een onderdeel waar ik in de voorgaande rally's steeds een breuk aan had. Ook hebben we sinds de Rally Jean-Louis Dumont vooraan dikke remmen gemonteerd. Dankzij deze remmen, en op aanraden van Guy, heb ik daardoor mijn rijstijl kunnen aanpassen waardoor we de wagen minder belasten. Ik kan daardoor zuiverder rijden. Aan mijn tijden te zien ben ik er zeker niet trager door geworden," aldus Jonas.

Ondertussen heeft Jonas al de officiële verkenningen afgewerkt. "De proeven lagen er afgelopen weekend enorm vettig bij. Het zal dus zeker niet makkelijk worden om op de weg te blijven. Maar aangezien het mijn eerste deelname is zal ik moeten leren. Ik hoop natuurlijk dat ik zondagavond de finish kan halen, met een goed resultaat op zak, zodat ik kan bewijzen dat ik volgend jaar een beter startnummer verdien." In Hoei zal Jonas de nota's krijgen van zijn goede vriend Kevin Pallen. "Ik wou al langer eens een wedstrijd rijden met Jonas. Door omstandigheden was het er nog niet van gekomen maar nu deed zich de gelegenheid voor. De Condroz Rally is voor mij een fantastische wedstrijd. Deze rally is voor mij dé afspraak van het jaar," aldus Kevin. "Natuurlijk gaan we het gaspedaal flink intrappen maar we gaan geen gekke dingen doen. We gaan proberen de finish zonder kleerscheuren te halen en vooral leren voor de toekomst," besluit Kevin.

Jonas en Kevin kregen het startnummer 68.

Bekijk hier het nieuwsarchief