[Algemeen]   [Teams]   [Extra]   [Standen]   [Archief]

19.07.04 ::  Nieuws uit Ettelgem
Bekijk hier alle verslagen van de Short Rally van Ettelgem.

:: Bert Bosmans eindigde met zijn machtige BMW E30 op een zevende plaats. "Ettelgem werd voor ons de tiende wedstrijd dit seizoen en jawel, het was al de negende wedstrijd in de regen. Op KP 1 zijn we niet kunnen starten en kregen we dus ook de normtijd wat ons in de eindstand toch enkele seconden kostte, daar we in de volgende reeksen steeds sneller waren op de KP dan de normtijd, mede ook te wijten aan het startnummer 31, toch een stuk achter de toppers. Voor de rest verliep de wedstrijd goed. We dreven het tempo wat op zodat we toch terug sterke tijden draaiden. Het enige probleem waar we het af en toe eens warm van kregen was de starter die dienst weigerde. Gelukkig zijn er dan sportieve piloten en supporters die je een duwtje geven. Bedankt aan allen! We zijn heel tevreden met de zevende plaats algemeen.", aldus co-piloot Jo Van Loo. Het duo start ook nu zondag in de TVC Rallysprint.

:: De regen zorgde ervoor dat heel wat 'kleinere' wagens konden oprukken in het algemeen klassement. Zo ook de gele Mini van Jan Czech, die de wedstrijd kon afsluiten op een mooie 22ste plaats. "We kwamen om een goed resultaat neer te zetten. De Mini stond op punt en ik had een opkikker nodig. Een technisch moeilijk parcours stond aan onze zijde daar de Mini het moet hebben van korte stukken met veel bochten. Na de tweede ronde stonden we 30ste algemeen, wat al niet slecht was. Met de plotse regenval mocht iedereen binnen voor de regenbanden. Ik daarentegen maakte gebruik hiervan om de remmen te ontluchten omdat ik geen remdruk meer had, een probleem die me al de gehele dag achtervolgde. Toch was er iets aan de hand met de hoofdremcilinder. Zo moesten we iedere maal hard op het rempedaal gaan staan en toen we een goede tijd gingen neer zetten op KP Ettelgem blokkeerde het achterwiel en draaiden we rond. Na KP 7, waar we de 12de tijd neerzetten, stonden we 18de algemeen. Met nog een proef te gaan wilde ik er het beste van maken, zo stond ik in dezelfde tijd van drie Saxo’s. Mijn ijverigheid deed mij de das om. In een R3 ging ik te vroeg op het gas en ging recht naar een gracht. De handrem zette de auto dwars en zo stonden we gelukkig nog vast met de bodemplaat in de graskant. Een 30-tal seconden gingen verloren. Verder op de KP gingen we nog eens rond door de remproblemen. Terug in het wagenpark konden we vaststellen dat we 22ste algemeen waren op 114 deelnemers. Dit is onze beste prestatie sinds ons debuut. Hopelijk kunnen we volgende week bevestigen in de RS TVC te Linter zodat ons resultaat niet als een toevalstreffer lijkt. Bedankt voor de vele aanmoedigingen langs het parcours en voor de proficiats van mijn tegenstanders."

:: Steve Daele (Peugeot 106): "Aangezien we op de 84ste plaats startten begon de wedstrijd voor ons met lang wachten door de sorties op de eerste en tweede KP, dit was wel wat minder. Na het op gewone snelheid rijden van de eerste proef en het afgelasten van de tweede waren we voldoende opgepept om er tegen aan te gaan. Tot dan was het droog gebleven en daar hadden we op gehoopt daar we op standaardbanden rijden die goed presteren in droge weersomtandigheden. Ondanks het nog vettige parcours bleek dat we een heel goede tweede ronde gereden hadden. De derde ronde werd in de regen afgewerkt en we kozen ervoor om op behoud te rijden en vooral niet van de baan te gaan. Uiteindelijk bleek dat we toch niet zo'n slechte tijden draaiden, dit op maar luttele seconden van die van onze dichtste tegenstanders in de klasse. Door het opdrogen in de vierde ronde reden we op KP Westkerke toch een heel goede tijd. Nog een laatste keer KP Ettelgem en dan waren we er... doch hier ging het bijna fout. De spéciale lag er enorm vettig bij en na het nemen van een snelle L2 gevolgd door een R2 waarbij we diep coupeerden kregen we niet onmiddellijk grip waardoor we zijdelings naar een gracht toe schoven. Door hard op het gas te gaan trok de wagen zich toch nog recht. Door dit heet standje hebben we wat minder risico's genomen en zijn we zonder verdere problemen kunnen finishen. Bij het horen van de einduitslag waren we aangenaam verrast: 66ste algemeen en 4de in klasse 3H waar we voor de eerste keer in uitkwamen, reden te meer om eens goed uit de bol te gaan!"

:: Bert Coene: "Zaterdag tijdens de verkenningen kregen we een onweersbui over ons, en wat voor één, een uur aan een stuk water gieten. Na die bui werden de coupages zo uitgereden zodat het parcours vergeleken kon worden met dat van verleden de Hemicuda Rally vorig jaar. Zondagmorgen zouden we dus afwachtend starten. We reden een rustige wedstrijd, want in het achterhoofd hadden we de RS Solre St-Gery in het hoofd, waar we woensdag zullen gaan rijden. De tweede ronde was alles aan het opdrogen en konden we wat beginnen rally rijden, maar het mocht niet zijn. Voor de tweede ronde gingen de hemelsluizen weer open, bijna iedereen stond op slicks, met als gevolg dat er alweer een sortie gebeurde. De organisatoren beslisten om iedereen terug achter regenbanden te laten rijden - oneerlijk tegenover de eerste wagens - maar wij konden ervan profiteren. Wij hadden intermediumbanden mee en zouden ze wisselen tussen KP 5 en KP 6. De KP's veranderden van binnenwegen naar modderpoelen. Kortom, het was niet meer rijden maar glijden." Bert en co Werner Thores eindigden uiteindelijk 28ste algemeen en vijfde in klasse L met hun Citroën Saxo. Woensdag 21 juli rijden ze in Solre Saint-Gery net als nog wat andere West-Vlaamse piloten: Rino Beernaert, Bart Demeyere, Wouter Dene, Wim Lootens,...

:: Le Coq Motorsport zal aan de Short Rally van Ettelgem goeie herinneringen overhouden. Na motorpech in Moorslede en een sortie in de RS van de Monteberg konden ze dit keer wel uitrijden met hun Mini. "We hebben nergens geen risico's genomen", zegt piloot Dieter Thys. "En dit is te danken aan de nota's die we op zaterdag in de regen genomen hebben." Na KP 6 stond het Le Coq Motorsport team derde in klasse A op 4" van de blauwe VW Polo van het duo Demey. Op KP 7 reden ze dan maar een stukje harder. En precies vier tellen werden er vanaf gereden. "We stonden dus in dezelfde seconde met onze vrienden in de Polo", weet co-piloot Emeric te vertellen. "En net geen 15 wagens voor ons wordt KP 8 afgeblazen." De beslissing lag dus nu in de handen van de organisatie, die hen terecht derde klasseerde omdat Demey-Demey op de eerste KP het snelst was. "Volgende keer rijden we tot op de honderdsten van een seconde!", lacht Emeric weg.

:: De rally was voor Tom Calcoen van heel korte duur. De Lancer Evo 6 van JDR was pas vrijdagavond om 23u klaar en vertoonde voor de start al vibraties. De wagen kon eigenlijk nooit echt getest worden. Na welgeteld twee meter op KP 1 brak de voorbrug. Over en out voor Calcoen en Bruneel, voor wie deze testwedstrijd een vervolg had kunnen hebben. "We zullen eerst eens zien en afwachten.", aldus het team.

:: Eric Louies was duidelijk gebrand op een goed eindresultaat. Na twee ronden stond hij op een schitterende vierde plaats. "We hebben aangevallen en vaak zaten we echt op de limiet. Aan de aankomst van KP 4 kwam ik bijna slecht van de inspanning." De tijden mochten er zeker en vast zijn, maar in de derde ronde kampte de Kadett met een afgebroken bougiekabel. Eric en Ann vielen terug naar de achtste plaats. Louies werd niet beloond voor zijn sterke prestatie want op de laatste KP moest hij de strijd staken door olieverlies. De proef werd even stilgelegd om het goedje op te kuisen.

:: Escort-rijder Eric Deprez kende geen al te beste wedstrijd. "Een slecht begin en een slecht einde, dat is hoe we de Short Rally van Ettelgem kunnen samenvatten. Een slecht begin, omdat we de volledige eerste ronde geen enkele meter gekoerst hebben. KP Westkerke werd geannuleerd door de sortie van Dekeersgieter en ook op KP Ettelgem kregen we uiteindelijk een barslechte normtijd die nogal wat teams in het nadeel speelden! Ronde twee en drie verliepen vlot al was het natuurlijk, door het verraderlijk parcours, constant opletten geblazen. Vanaf de eerste KP van de laatste ronde kregen we te kampen met een vermoeide koppeling. We reden de laatste KP zonder te forceren maar toch sukkelden we nog van de weg in de laatste bocht van de rally! Wellicht door concentratieverlies daar we zowel Pedro Samaey als Louies Junior even ervoor ook al in de gracht zagen liggen. Met man en macht werd er gesleurd om de wagen terug op de baan te krijgen en na een kleine 20 minuten lukte dit ook, zodat we toch nog de rally konden uitrijden. Volgende wedstrijd voor ons wordt de RS Staden."

:: Jeroen Vanhoenacker reed in Ettelgem voor eigen publiek. "Alles verliep naar wens, op een sortietje na was het een geslaagde rally. Jammer dat er regen was, anders hadden we hoger kunnen eindigen in het algemeen klassement. Door de regen konden de meesten hun banden wisselen, wij echter niet want we rijden op standaardbanden. De laatste ronde stonden we 12de en we zijn nog teruggeslagen naar de 17de plaats.", aldus de Kadett-piloot.

:: Sterke prestatie van het L&M Racing Team van Wim Lootens en Bert Minne. Door tijden te draaien in de buurt van de Saxo Kit Car van Caen hadden ze met hun Citroën AX (met Saxo VTS-motor maar met AX-remmen) een plaats in de top-15 kunnen halen. Normtijden beslisten er anders over.
"We verkenden eerst op een droog wegdek en dan waren proeven ideaal. Maar na enkele hevige buien werd het snelle parcours veranderd in een vettig, gevaarlijk parcours. Door alweer een slecht startnummer hebben we heel wat tijd verloren. Als we alles goed uitrekenen dan hebben we twee minuten verloren door normtijden. Nu eindigden we op een heel onverdienstelijke 33ste plaats, zonder die normtijden stonden we stevig in de top-15! Er liep heel wat mis tijdens de wedstrijd, zo werd zelfs toegelaten dat sommige teams die op slicks stonden tussen de KP`s vlug service mochten doen om hun verkeerde bandenkeuze goed te maken. Wat heel oneerlijk is tegenover ons, want als wij alles doen om goeie informatie te hebben over het weer moeten wij ook gokken. Voor de laatste boucle stonden wij aan de start met intermediums maar het lag droog. Dan zouden we dan ook eerst andere banden moeten gaan leggen, maar in deze boucle klokten we een 11de en een 13de tijd. Het systeem van de normtijden moet grondig herzien worden en er moet logisch nagedacht worden over de startnummers. Voor ons kampioenschap was dit ook een ramp, als je zesde eindigt wanneer je normaal tweede moest zijn in de klasse! Onze grootste missie is volbracht, finishen en de wagen heelhuids meenemen naar huis want dinsdag vertrekken we al richting Solre Saint-Géry, voor de rallysprint die woensdag verreden wordt en waar we waarschijnlijk meer kilometers zullen doen dan in Ettelgem."

:: Andy Lefevere bewees dat zijn BMW niet kansloos is in de regen. "We zijn tevreden te zien zelfs in de regen te kunnen winnen. Dat hadden we nooit gedacht. Ik verloor in de derde ronde de meeste tijd door een volledig bedampte voorruit en door de ruitenwisser, die bij mij enkel is en die bij hoge snelheid geen capaciteit genoeg had. De laatste ronde was mijn vooruit echter mooi doorzichtig en heb ik tot mijn verbazing nog twee besttijden gedraaid in de regen en op de vettige wegen."