:: Interview Jeroen Vanhoenacker

Hoe ben je in contact gekomen met de rallysport?
Ik ben eigenlijk in contact gekomen met autosport door een vriend, Willem Beyne, die overal naar toe ging gaan kijken. Ik begon mee te gaan en in het jaar '90 leerde ik John Azou kennen. We beleefden samen een mooie tijd en gingen zowat door heel België gaan kijken. We deden soms een 30-tal rally's en rallysprints per jaar, zowel in binnen- en buitenland. Het was toen financieel gezien moeilijk om in die periode al te beginnen rijden. De drang was zo groot en een paar jaar later begon ik eraan, maar ik had nog altijd niet genoeg geld. Dan heb ik maar autocross gedaan, dat was een leuk jaar maar niet het geen ik wilde, namelijk rally!

Waar en wanneer maakte je je debuut?
Na dat jaar autocross begon ik een Kadett in elkaar te steken. We maakten ons debuut in de RS van Oudenburg 2000. Iedereen in de buurt en wijzelf, John en ik, keken er naar uit. We bleven eigenlijk onverwacht de hele sprint op de baan en sloten af met een redelijk resultaat: 29ste algemeen en derde in de klasse. Dat was niet zo slecht voor een beginneling.

Je hebt nogal een redelijke spectaculaire rijstijl, nooit aan gedacht om met een achtertrekker te gaan rijden?
Ik heb inderdaad ooit met de gedachte gespeeld om een achtertrekker te bouwen, maar als je bij hetzelfde merk blijft is enkel de motor bruikbaar en komen er wel heel wat kosten bij kijken. Dus besloten we maar verder te rijden met de Kadett.

Hoe kijk je terug op dit seizoen?
Op dit seizoen kijk ik goed terug, alleen vind ik het jammer dat de wagen nu pas helemaal in orde is. Er zat meer in, maar soms was het ook warm.

Hoe moeilijk is het om als amateur sponsors warm te krijgen voor de rallysport?
Sponsors zijn inderdaad heel moeilijk te vinden omdat er op provinciaal vlak geen televisie aan te pas komt. De meeste willen wel iets geven, maar als je nooit op tv verschijnt? Dat is de beste reclame.

Hoe is de bijnaam Joeni eigenlijk ontstaan?
Joeni is onstaan toen ik een jaar of negen was, door mijn jeugdvriend Martijn, die een veel te lange naam had vond ik. Dus noemde ik hem Tijni, maar hij vervormde ook mijn naam naar Joeni. Iedereen vertelde dat door aan elkaar en zo ontstond Joeni.

Je was ook enkele keren co-piloot (oa van Eric Louies, je broer Ewoud), hoe bevalt dit aspect van de sport je?
Voor mij was het een hele ervaring om naast Eric te mogen zitten. Vroeger was ik fan van hem en ik vond het dan ook een eer om naast hem te mogen zitten. Voor mij is hij nog altijd één van de betere piloten van België. Bij Ewoud was het vooral bang afwachten, maar ik moet zeggen, nu heb ik geen schrik meer bij hem! Hij heeft dat - in de RS van Kasterlee, nvdr - heel zeker goed gedaan, alleen is de auto wel wat hoog gegrepen voor hem nu. Iets te snel, maar hij komt er wel.

Wat denk je over het krimpend aantal wedstrijden in het VAS-kampioenschap
Het is moeilijk om nog wedstrijden te organiseren want er is al een en ander mislopen. Ik vind het wel goed om samen te gaan werken met Nederland. Jammer dat VAS en ASAF niet kunnen samenwerken, juist kleine kinderen. Maar ik zou zeggen aan alle organisatoren: geef de moed niet op, doe zo voort en maak er iets moois van, ik kom volgend jaar rijden :).

Wat zou je jongeren aanraden die willen beginnen in de rallysport?
Iemand die wil starten zou ik aanraden een klein goedkoop wagentje te kopen, bv. een 106 of een Corsa en zoveel mogelijk orgineel laten. Probeer je daarmee te amuseren en dan het jaar daarna, als dat lukt, wat veranderingen aan te brengen.

Wat zijn de plannen voor volgend jaar?
Volgend jaar rij ik niet meer voor één of ander kampioenschap, maar wel meerdere rally's, weinig of geen rallysprints meer. Ewoud zou ook een paar keer deelnemen met de Kadett.

 

Wat is je beste rallyherinnering tot nu toe?
Er zijn er veel, zoals 10de plaats algemeen in Staden in 2002, of de 8ste plaats in Boutersem. Ooit heb ik ook eens een vierde tijd neergezet in Estinnes. De snelste rally die ik ooit reed was de Rally van de Middenkust in 2002. Toen stonden we 10de algemeen halfweg wedstrijd, maar door het dodelijke ongeval zijn we terecht moeten stoppen. Daar draaiden we constant mee met Louies en Boulat, dat vond ik een hele prestatie. Eenmaal draaiden we een slechte tijd door een remzone te missen, maar alle andere tijden waren binnen de top-10.

En de slechtste?
De TAC Rally in 2001, daar was het al afgelopen na één kilometer toen de cardan brak.

Met welke wagen zou je ooit nog eens willen rijden?
Een 'dikke' auto, zoals een Escort Cosworth of een Subaru Impreza groep A, daar zou ik wel mee willen rijden maar het geld houdt me tegen. Niet zozeer de huurprijs, maar wel de verzekering en de eventuele gereden schade.

Bedankt voor het interview en veel succes volgend seizoen!

Bij deze wil Joeni ook alle sponsors, vrienden, servicemannen en ouders bedanken.

We vermelden ook nog dat Joeni en zijn team op zaterdag 6 november een fuif organiseren. De Alle Remmen Los Fuif gaat door in de Sporthal Ter Beke in Oudenburg en dit vanaf 19u30. Er is een cocktailbar voorzien, de muziek wordt verzorgd door Studio Highway. Kaarten kosten 4 € in VVK en 5 € ADD.

Foto's: Frans Bonte - Filip Supply - www.rallybrothers.tk

Terug naar de Extra-pagina