:: Interview Didier Spillebeen

Didier Spillebeen is na twee seizoenen met zijn blauwe BMW 325 een vaste waarde geworden in de (West-Vlaamse) VAS-wedstrijden. Vooral dan als het op spektakel aankomt, want Didier gaat maar al te graag dwars. De bijna 24-jarige kraanman uit Oekene vertelt ons over zijn verleden, ervaringen en toekomst in de rallysport.

Hoe ben je in contact gekomen met de rallysport?
Rond mijn 12de mocht ik eens gaan kijken van mijn ouders naar de Omloop van Vlaanderen. Dit was dan met mijn fiets naar KP Oekene, waar ik woon. De gedachte om ooit zelf te rijden had ik toen nog niet, maar de interesse voor de sport was er al. Op mijn zestiende leerde ik Xavier Alliet kennen, nu reeds mijn schoonbroer. Ik vernam van mijn zus dat hij rally reed. Hij was bezig met de opbouw van een nieuwe Sierra Cosworth. Zo ging ik hem een beetje helpen, en ging ik mee op service.

Het driften en dwars gaan zou je ook aan hem geleerd hebben?
Toen ik juist mijn rijbewijs had wilde ik natuurlijk ook zo rallyrijden met een auto zoals Xavier. Maar hij wist dat dat niet zou goed aflopen met mijn autootje. Daarom besloot hij me wat te leren hoe het moet. Eerst leren remmen, daarna leren sturen, dan een bocht nemen, en dan pas leren slippen. Ik heb hier en daar enorm goede tips gekregen van Xavier. Het is een goede piloot, die me op tijd en stond op mijn fouten wees. Ik kijk ook veel naar onboardbeelden van rally's, om te zien hoe andere piloten rijden. Ik leer nog iedere keer bij.

Kijk je af en toe ook naar de chrono's, of primeert enkel het spektakel en amusement?
Eigenlijk wil ik tijdens de wedstrijd geen tijden weten. Ik vraag wel altijd of ik een goede plaats heb aan de co. Meestal is het puur voor het amusement en spektakel. In de TBR (mijn thuiswedstrijd) heb ik wel mijn tijden geweten. Dat is niet goed voor me, want ik wil dan sneller en zo kan het eens misgaan. Tot nu toe is het nog niet gebeurd, maar je mag dat nooit uitsluiten.

BMW's zijn de laatste tijd erg 'in'. Hoe zou dat komen denk je?
Een BMW is een wagen met een goede en betrouwbare mechaniek. Het is een wagen die je nog enorm kan doen evolueren tegen een betaalbare prijs. Het merk heeft standaardwagens met enorm goede motoren, zoals de M3 en de M5. Enkele piloten in de VAS en het BK bewijzen dat een BMW zich mag meten aan een 'Evo' of dikke 4x4. Zo zie je dat aan hun knappe prestaties in de wedstrijden. Is dat een reden waarom Beemers 'in' zijn? Ik rij met een BMW omdat het een goede wagen is die betaalbaar was om te bouwen zoals hij nu is. Er zijn nog veel wisselstukken verkrijgbaar van zulke modellen. Mijn voorkeur gaat echter nog altijd naar een Mercedes 190 2.3-16v. Maar daar vindt je steeds minder wisselstukken (koersonderdelen) van terug en er is weinig evolutie mogelijk qua motoren tegen betaalbare prijzen.

 

Wat denk je van het Short Rally syteem van de RACB?
Ik vind dit een prachtig systeem. Zo krijgen de piloten met een low budget (zoals ik) ook de kans om eens mee te doen aan nationale proeven. Het moet ook meer deelnemers aantrekken. Ik denk wel dat het zal aanslaan. Ik weet van enkele piloten dat ze ook al zeer gemotiveerd zijn om deel te nemen.

Hoe kijk je terug op je eigen seizoen 2005?
Ik kan niet klagen. De wagen is wat geëvolueerd, en ook verbeterd. Ikzelf heb de wagen nog beter leren kennen. In iedere wedstrijd heb ik me geamuseerd en ik heb iedere wedstrijd kunnen finishen.

Wat zijn de plannen voor 2006?
Ik start in de RS van Moorslede, daarna in de Rally van Komen, de RS van de Monteberg, de Rally van Wervik, de Claudy Desoil Rallye, de Short Rally van Ettelgem, de RS Solre St-Géry, de RS van Staden, de TBR Rally en om af te sluiten de Hemicuda Rally. Normaal gezien rijden we ook de Omloop van Vlaanderen (RACB Short Rally). De wagen heeft nu een andere boîte en ik werk nu nog aan de ophanging. Alsook is hij beletterd met nieuwe sponsors.

Heb je nog ambitie om hogerop te gaan, bv andere en snellere wagen, BK of promotiecup?
De rally is voor mij puur ontspanning en amusement. Ik ben zeker niet van plan om het BK of een of andere cup te gaan rijden. Mijn ambitie dit jaar is om iedere wedstrijd aan te komen. En ook het publiek te kunnen amuseren.

Wat is je beste herinnering tot nu toe in de rallysport?
Mijn eerste wedstrijd met een echte rallywagen. Dit was met de Mercedes 190 2.3 16v van Xavier Alliet op de Wintercupsprint in Zolder (december 2002). Daar heb ik de microbe om zelf te rijden te pakken gekregen.

En wat is de slechtste?
Toen ik de eerste wedstrijd met mijn BMW reed. Alles ging goed tot de riem van de waterpomp en alternator kapot sprong. Dit betekende de opgave. Jammer, ik was me aan het amuseren.

Wie is je favoriete piloot?
Een favoriete piloot heb ik niet. Maar ik kijk wel op naar al de piloten die 'schuiven' over het parcours. En dat zijn er een hele boel. Zowel provinciale, nationale als internationale piloten.

Bedankt Didier en veel succes dit seizoen!

Foto's: Frans Bonte - VAS.be - Eigen foto's

Terug naar de Extra-pagina