:: Interview SVD Racing

Zondag 17 oktober 2003, TBR Rally. Christof Desimpel staat na de vierde proef zesde algemeen, net voor Marnic Van Lancker in de Saxo Kit Car. Op KP 5 gaat Christof van de baan. De Astra loopt veel schade op en er wordt beslist om van een volledig nieuwe kas te beginnen.
Vrijdag 27 februari 2004. Ondertussen zijn al heel wat werkuren in de Astra geslopen. Van eind oktober tot nu werd er elk weekend met vier man aan de wagen gewerkt. De Kit Car is zo goed als klaar en heeft een nieuwe, knappe decoratie gekregen: wit met grijze en groene strepen.
Terwijl Geert de laatste hand legt aan de wagen, hebben wij een gesprek met Christof en Andy over hun verleden, hun ervaringen en hun toekomstplannen in de rallysport.

Waren jullie van kindsbeen af al geďnteresseerd in de rallysport?
C: Zeker, die passie zat er al van jongsaf in. Vanaf m'n 12de ging al naar rally's gaan kijken. Alles met een motor interesseerde mij. Niet zozeer de mechaniek, als het maar vooruit ging!
A: Ja, die interesse had ik al, maar als je klein bent ben je in zoveel geďnteresseerd. Maar daarna is dat geleidelijk aan gegroeid.

Hoe hebben jullie elkaar leren kennen?
C: Geert was vroeger een buur van mij. Toen hij nog reed met zijn Manta ging ik mee als servicelid. Geert heeft dan een sabbatperiode ingelast. Later hebben we Andy leren kennen en zo gingen we samen naar de rally's gaan kijken. Na een eindje kregen we zin om het zelf ook eens te proberen. We wilden in een goeie context rijden met degelijk materiaal en hebben daarom een team opgericht.

Wanneer is het SVD Racing Team dan ontstaan?
A: We beginnen nu aan ons zevende seizoen, dus in 1998.
C: In het begin kwam er heel wat kritiek op ons project met drie. Men dacht dat we het nooit een jaar zouden volhouden.
A: We zijn begonnen met een Opel Corsa groep A. De wagen had een heel goeie wegligging en we waren er eigenlijk heel tevreden over. Na het eerste seizoen hebben we de Corsa verkocht en hebben we een Astra groep N gebouwd. Eigenlijk was dit een grote misstap. We kenden twee jaar niets anders dan pech met deze wagen. Op het einde heeft Rudy Leblon dan een motor geprepareerd. Het ging toen iets beter en we konden dan toch enkele mooie tijden draaien.
C: Bovendien was de kas veel te zwaar om te kunnen strijden tegen de Clio's die in dezelfde klasse reden.
A: Konden we de klok terugdraaien dan hadden we zeker met de Corsa verdergedaan en hem verder ontwikkeld. Daar hadden we echt een topwagen van kunnen maken, die misschien wel bijna even snel zou zijn als onze Astra nu.

Vorig jaar stond de Astra te koop. Waarom hebben jullie dan toch beslist om verder te gaan met deze wagen?
A: Een andere en snellere wagen kost gewoonweg veel geld. Voor het bedrag dat wij onze Astra te koop stelden konden we eigenlijk geen snellere wagen krijgen. Een C2 Challenge gaat ongeveer even snel maar daar mag je nu al ruimgerekend zo'n 50.000 € voor neertellen.

Zullen er evoluties zijn op de Astra dit jaar?
A: Nee, eigenlijk niet. Behalve dan een nieuwe fabriekscollector, die wat meer koppel zal opleveren.

Wie onderhoudt en prepareert de wagen?
A: De preparatie wordt gedaan door onze tuner, Rudy Leblon. Geert staat in de voor het onderhoud.

Hebben jullie geen zin om eens met een achtertrekker te rijden, bv bij de Historics?
A: Ja, we hebben wel eens zin om ons zo te amuseren. Het zou dan wel met een eigen wagen moeten zijn, geen vreemde auto.
En als ik het ooit zou doen dan zou het wel met Christof zijn!
C: Op rallycurus reed ik voor de eerste maal met een achtertrekker, een BMW. In de eerste lange bocht zette ik hem helemaal dwars. De lesgever wist niet wat hij zag maar even later mocht ik de wagen wel aan de kant zetten!
A: Toen Geert nog met zijn Manta reed was hij eigenlijk tegen voortrekkers. Nu hij zelf met een voortrekker rijdt is hij van gedacht veranderd: hij staat nu huiverachtig tegenover achtertrekkers.

Willen jullie nog hogerop raken?
A: Ja, dat is toch het streefdoel van iedereen denk ik.
C: Ik zou graag eens de C2 Challenge rijden en daar de strijd aangaan met de 'jonge leeuwen'. Maar ik denk wel dat we tegen onze oren zouden krijgen!

Wordt de rallysport te duur voor een amateur, bv deelnemen aan Ieper?
A: Ja, dat is zeker waar. Voor je in Ieper een meter hebt gereden heb je al meer dan 2.500 € kosten. Eerst en vooral is er de inschrijving. Daarnaast zijn er nog allerhande zaken die voor de start voorradig moeten zijn, zoals banden, remmen en benzine.
C: Onze Astra is gewoonweg een kostelijke wagen. Je moet telkens reviseren en wat je niet reviseert, gaat na verloop van tijd stuk. Dat hebben we vorig seizoen enkele keren meegemaakt. De wagen heeft ook een hoog verbruik, iets van 40 liter/100 km. Voor Ieper hebben we dan ook 300 liter benzine nodig.
A: De fabrieks-Astra's waarmee Loix en Thiry indertijd reden waren uiteraard nog kostelijker. Loix moest in Ieper al na de eerst dag zijn versnellingsbak vervangen. De tanden waren gewoonweg afgesleten! Hij reed dan wel met een X-Trac terwijl onze Astra een veel minder sterke Quaife-boîte heeft!
C: Als je budget hoger wordt, worden de sponsors ook veeleisender. Ze dringen bijvoorbeeld aan om die bepaalde wedstrijd te rijden.

Welke wedstrijden rijden jullie dit jaar?
A: Onze eerste wedstrijd wordt normaalgezien de Rallysprint van Moorslede. Geert zal daar rijden. Verder zullen we starten in Tielt en Ieper en waarschijnlijk ook in Komen en Wervik. De rest van het programma moet nog worden opgesteld.

Andy, welk verschil in rijstijl is er tussen Geert en Christof?
A: Geert is veel rustiger in de wagen dan Christof. Hij zal zich ook gemakkelijker neerleggen bij een opgave, of als een verschil te groot is om nog toe te rijden. Als Geert een gat wil toerijden zal hij dat ook tactischer doen, beetje bij beetje. Christof daarentegen is wilder en wil altijd de eerste zijn om het verschil te maken. Hij zal meer risico's nemen en zal ook meer proberen.
C: Ja, bijvoorbeeld in de eerste remzones van de proef eens laat in de remmen gaan.
A: Bij Geert moet ik soms eens aan de handrem trekken, Christof doet dat altijd zelf.

Je hebt ook nog andere piloten genavigeerd behalve Geert en Christof, klopt dat?
A: Ja, mijn eerste rally reed ik aan de zijde van Geert Beauprez. Dat was de rally van Brain-le-Comte in 1996. Met Cédric Poncelet heb ik eens de Omloop van Vlaanderen gereden.

Wat is jullie mooiste rallyherinnering?
C: Vorig jaar reden we voor de eerste keer de rally's van Tienen en Haspengouw. We hadden weinig verkend en reden eigenlijk zuiver op de nota's. We stonden telkens in de top-5 toen we moesten opgeven. De strijd daar met Franky Boulat was ook tof.
A: Mijn eerste rally als co, met Geert Beauprez in zijn Ford Escort MK II.

En jullie slechtste herinnering in de rallysport?
A: Ik heb Geert er eens doen afgaan in de Elckerlyck Rallysprint. Ik was iets te optimistisch in de nota's. Gelukkig was er geen schade aan de wagen.
C: Eigenlijk is elke opgave voor mij een slechte herinnering. Dan voel ik mij telkens ontgoocheld en gefrustreerd.

Wie is jullie idool?
C: We hebben beiden wel een groot respect voor Pascal Gaban. Ongelooflijk hoe hij vroeger met zijn Saxo Kit Car kon spelen.

Tot slot: wat is voor jullie de mooiste rally?
A: Voor mij is dat de rally van Ieper.
C: De rally van Ieper. Het is en blijft telkens een uitdaging. We hebben de rally al driemaal gereden en telkens moesten we aan de kant door een sortie of door pech. Dit jaar is Ieper voor mij toch de belangrijkste rally. Naast Ieper waren de rally's van Tienen en Haspengouw, die we vorig seizoen voor de eerste keer reden, ook zeker de moeite.

Website SVD Racing: www.svd-racing.tk.

Terug naar de Extra-pagina