:: Interview Dieter Thys

Voor wie de VAS-rally's met enige aandacht volgt, is Dieter Thys beslist geen onbekende. Het voorbije jaar jaar debuteerde Dieter namelijk in de rallysport met een Mini Cooper, met Emeric Debusschere als co-piloot en onder de teamnaam Le Coq Motorsport. Samen behaalden ze al enkele mooie resultaten, zonder evenwel het spektakel uit het oog te verliezen. Het team is momenteel volop bezig aan de opbouw van een nieuwe Mini, nadat de vorige tijdens de voorbije TBR Rally op een elektriciteitspaal terechtkwam.

Werd de rallymicrobe jou via de paplepel ingegeven of werd het eerder een late roeping?
De rallysport zit bij mij in de genen. De rally van Ieper zag ik voor het eerst toen ik nog letterlijk met de pamper rondliep. Mijn grootmoeder zaliger had een horecazaak op het einde van de spéciale van Westouter. Nog steeds woont daar familie van mij. Je kunt je de sfeer die daar indertijd rondhing niet voorstellen. De tijden van de groep B’s, Lancia Stratos'en, 911 RS’en, enz... Je kunt je voorstellen hoe snel ik de rallymicrobe te pakken had. Toen ik een jaar of vijf was wist ik het al... ooit ging ik zelf rallyrijden. Maar heeft nog wel tot m’n dertigste geduurd tot het zover was. Waarom het zolang geduurd heeft? Tja, je weet wel hé...budget.

Je hebt eerst rittensport beoefend vooraleer met rally te beginnen. In welke zin is dit een goede voorbereiding?
Rittensport is hetgene dat ik eerst heb beoefend omdat ik dacht dat het misschien de rallyhonger wat zou temperen. Het waren goede vrienden, Lux en Emeric (mijn huidige co), die me de rittensport leerden kennen. Maar het deed enkel en alleen het rallyvuur nog meer aanwakkeren. Toch is de rittensport de ideale gelegenheid om een jonge piloot in de rallysport te introduceren. Je leert er de verschillende navigatiesystemen kennen en je leert er werken met een co-piloot.

Hoe ben je er toe gekomen om met een Mini te gaan rijden?
Om rally te rijden viel mijn oog op een Mini omdat mijn co Emeric en zijn pa fervente liefhebbers zijn van Mini's. Daardoor kwam ik ook te weten dat Mini-onderdelen nog nieuw te verkrijgen zijn en dit aan een relatief goedkope prijs. Ook de mythe die rond een Mini hangt trok mij wel aan. Het gaat hier trouwens om dat kleine autootje die verschillende malen de Monte Carlo heeft gewonnen.

Wat zijn de voor-en nadelen van deze kleine wagen?
Het grote nadeel van een Mini zijn natuurlijk de mechanische beperkingen tegenover de meer recente auto’s. Alsook de rubberen ophanging is niet de meest ideale ophanging voor een auto. Dit soort ophanging zorgt ervoor dat putten en bulten slechter worden verteerd dan auto's die op normale demper-spiraal ophanging rijden. Onze sortie met catastrofale gevolgen voor de auto in de TBR Rally is gedeeltelijk de schuld hiervan. Tijdens het couperen in een T-rechts had de auto een uitstekende steen slecht verteerd en de auto sprong omhoog en belandde zo tegen een elektriciteitspaal. Maar, het heeft onze moed niet afgezwakt, integendeel.

 

Ben je in het algemeen tevreden over je debuutseizoen?
Van ons eerste seizoen onthouden we enkel de goede resultaten. De mindere resultaten waren het gevolg van mechanische pech of beginnersfouten. De resultaten in onder andere Hemicuda rally (29ste algemeen) hebben er ons toe aangezet om een nieuwe Mini te bouwen. Alles wordt trouwens zelf gedaan. De nieuwe auto wordt op dit ogenblik van nul opgebouwd. Alle onderdelen zijn nieuw of worden tot nieuw terug gereviseerd.

Wat denk je over de toekomst van de Belgische rallysport?
De toekomst in de Belgische rallysport ziet er jammergenoeg niet zo rooskleurig uit. Het reeds totaal verzwakte nationale kampioenschap verliest nu ook nog de C2 Challenge. Een teken aan de wand? De vele Belgische invoerders schrappen hun officiële programmas wegens de slechte economische toestand, maar is dit wel de enige reden? Kijk gewoon maar eens wat het kost om een goede auto te huren voor één seizoen. Een Super 1600 kost minimum 150.000 € en nog eens zoveel voor het onderhoud. Bij de groep N’s volgen de evoluties elkaar zo vlug op dat het al niet meer mogelijk is om één auto competitief te houden en een vol seizoen te laten meedraaien. Back to basics is waar we naartoe moeten streven: competitieve autos tegen een aantrekkelijke prijs. Hoe kun je nu als gemotiveerde jonge piloot ambitie hebben om een promoformule te gaan rijden, als bv. een C2 van de Challenge al 50.000 € kost. Het is daarom dat het grootste aantal auto's in de regionale kampioenschappen te vinden zijn. Er hangt ook altijd een toffe sfeer rond in de serviceparken.

Heb je zelf geen ambitie om ooit door te stoten naar hoger niveau, zoals bv een promotiecup?
Ja, onze grote droom is toch ooit eens een grote sponsor vinden om misschien eens een promoformule te kunnen rijden. De nieuwe Daewoo (Chevrolet) Kalos Challenge die op dit moment uit de grond wordt gestampt ziet er alleszins heel aantrekkelijk uit. De kit bevat alles wat je nodig hebt, je krijgt een mooie korting op de wisselstukken, er zijn mooie geldprijzen te verdienen en je hoeft geen startgeld te betalen. En dit zal waarschijnlijk niet meer dan 25.000 € kosten. Veel aantrekkelijker kun je het toch niet maken, toch? Maar ja, waar gaan we die som geld gaan uittoveren?

Wat zijn jullie plannen voor volgend seizoen?
Onze ambitie ligt onder andere in het Nationaal Historic Kampioenschap. Onze nieuwe Mini heeft de goede leeftijd, de nieuwe reglementen zien er aantrekkelijk uit en zo kunnen we ons misschien wat meer in de kijker rijden. Je weet nooit waar het goed voor is.

Wie is je favoriete piloot?
Kris Princen of Chris Van Woensel. Niet toevallig twee Belgische piloten. Allebei supercool, supersnel en ze proberen te bewijzen dat je met minder snel materiaal toch nog weerstand kunt bieden tegen de grote jongens. Wat wij met de Mini hebben ook altijd dat gevoel. En het geeft altijd een goed gevoel als je soms ziet wat voor auto’s achter ons eindigen in het klassement. Al weet je dat je daarvoor constant op de limiet moet rijden...en soms erover!

Bedankt Dieter en veel succes volgend seizoen!

Le Coq Motorsport wil hierbij nog eens zijn sponsors bedanken:

Wheel Service Maertens - Jabbeke - Uw bandenspecialist
Agence Cambre - De Haan - Voor uw vakantie aan zee
Carrosserie Vandaele Vlissege - Ervaring met competitievoertuigen
Verzekeringskantoor Halewyck-Vermeire - De Haan
Lakkerijen Bonaventure - Poederlakken & Belettering
Bloemen Mauricette - De Haan
Metaalbewerking Rudy Schallier - Oostende
Sfeercafé Akotee - De Haan
BTS Slotenmakerij - Wingene - Herstelling van alle sloten & diefstalbeveiliging
Maurice

Foto's: Frans Bonte - Filip Supply - Le Coq Motorsport

Terug naar de Extra-pagina