Topfavoriet voor de overwinning in Hannuit is Hubert Deferm. De thuisrijder komt met zijn Subaru Impreza WRC S10 aan de start die een nieuwe look meekreeg. In Divisie 4 nemen verder vooral veel Lancers de start, zoals de wagens van Clajot, Jamoul, Laruelle, Berleur of Allerts. Daartegenover zetten oa. Dumont en Doha een Subaru in. Schmelcher (Porsche 911 GT3), Lemmens (BMW M3), Collignon (BMW M3) en de Duitser Kilka (Nissan 350Z) besturen enkele van de achterwielaangedreven wagens aan de start. Andere buitenlandse deelnemers zijn oa. de Deen Pedersen (Swift Super 1600) en de Nederlanders Van Loo (Clio) en Damen (Fiesta R2). In Divisie 3-2-1 wordt de zegestrijd mogelijk interessanter dan in Divisie 4, met oa. Servais (Clio), Vandendries (Clio R3), Castremanne (Swift), Dewaleffe (206), Charlier (306), Wilkin (306), Beaufort (Clio),... Oa. Lenotte (Ascona), Casseyas (Manta), Samaey (205), Trekels (BMW M3) en Simonis (BMW M3) zorgen voor de Vlaamse inbreng in Hannuit.
Claudie Tanghe, die een Citroën DS3 R3 kwam testen, verloor reeds op de eerste proef alle kansen op een goed eindresultaat na een sortie waarbij minuten verloren gingen. Na een sterke remonte met een reeks top-5 tijden wist Tanghe toch nog 22ste te finishen.
Het beste Belgische resultaat kwam van Kevin Demaerschalk, die de C2 R2 Max van MY Racing naar de 12de plaats reed. Aan de rand van de top-20 werd op zondag een mooie strijd uitgevochten tussen drie andere Belgen. Bart Maes werd 16de (Citroën DS3 R3) en klopte nipt Thibault Spillebeen (C2 R2 Max), die zijn beste resultaat tot nu toe behaalde. Spillebeen was op zijn beurt 7" sneller dan Patrick Milleville (Lancer Evo 8). Victorien Heuninck, genavigeerd door Bjorn Degandt, ging op de derde proef van de baan na een sterke start. Ook Rino Beernaert (Peugeot 106) moest opgeven, Filip Pyck (Peugeot 206 RC) haalde wel de finish als 42ste.
De Historic-wedstrijd werd gedomineerd door Geert Vandoorne (Ford Escort MK 1). Hij won met bijna vier minuten voorsprong van Ponthieu (Renault 12 Gordini). Jan Wydooghe (Porsche 911) werd vierde, Patrick Spillebeen (Seat 124) moest opgeven.
:: Uitslag
:: Uitslag Historic
:: Foto's Frans Bonte
Voorlopige deelnemerslijst en meer info via de Sprint Race-website (ook te openen door te klikken op de banner bovenaan de site)!
Sinds de terugkeer naar de rallysport in 2008, heeft Škoda Motorsport al tien overwinningen in het IRC kampioenschap gerealiseerd en behaalde daarenboven in 2010 in het IRC zowel het kampioenschap voor piloten als het constructeurs kampioenschap. Škoda België ondersteunde vorig seizoen Freddy Loix, waarbij hij op magistrale wijze overwinningen in de Geko Ypres Rally, de Rali Vinho da Madeira en de Tsjechische Barum Rally behaalde. Om de promotionele return en betere positionering van het merk in de rallywereld verder te optimaliseren, vormt Škoda België nu een team met de Geko Ypres Rally voor de komende twee edities in 2011 en 2012.
Alain Penasse, Rally Manger Geko Ypres Rally: "We zijn verheugd Škoda België te mogen verwelkomen als een van onze voornaamste partners. Sinds enkele jaren al zijn ze meer en meer actief bezig in onze geliefde sport en het partnerschap zal hen ongetwijfeld veel publiciteit en promotionele mogelijkheden bezorgen."
Didier Willems, managing director van Škoda België: "Škoda is nu al enkele jaren betrokken in de rallysport met uitstekende resultaten in 2010. Škoda België is betrokken in deze sport met een grote piloot (Freddy Loix) die met een competitieve auto rijdt en won 3 IRC-races vorig jaar. Dus is het een logisch gevolg van dit succes verhaal dat we partner en officiële auto leverancier van de grootste internationale Belgisch rally geworden zijn".
De Geko Ypres Rally 2011 vindt plaats van 23 tot 25 juni 2011.
(persbericht)
"Nadat de Evo 9 verkocht werd, hebben we samen met sponsor G&V Petroleum besloten om Lieven (Ghekiere van G&V, nvdr) toch te laten 0-wagen rijden in enkele wedstrijden. Doordat we de BMW M3 wat aan de kant willen laten en wat willen sparen, besloten we om terug contact op te nemen met Heuvel Motorsport om te kijken wat er nog mogelijk was. Eerst wilden we een 'light-versie' Evo X0 laten maken, maar plots kwam er vanuit Nederlandse hoek een heel ander voorstel. De Evo X ex-Van Loon was door Heuvel Motorsport aangekocht en deze kon quasi direct aan ons doorverkocht worden. Hierdoor besloten we om een tweede Evo X aan te kopen. Zo zal Lieven er al mee debuteren in de RS Moorslede als 0-wagen. Het worden nog drukke dagen want de wagen moet nog een check-up krijgen bij Heuvel Motorsport en moet vanzelfsprekend nog een livery krijgen ook.", aldus Bert Coene.
De VRT bracht de Rally van Haspengouw in verschillende programma's op televisie. In totaal werd de Rally van Haspengouw door 2,2 miljoen kijkers gevolgd op de nationale zender in Studio Een op zaterdag, het journaal zondagmiddag, Sporza en Sportweekend.
Ook de regionale zenders ROBTV, TVL en Focus-WTV zonden beelden van de Rally van Haspengouw uit in hun journaals.
Met de komende uitzendingen op Exqi Sport, Life TV, VT4, RTL-TVi en de RTBF, lopen de verwachtingen op tot zowat 3 miljoen kijkers. Ongezien voor het Belgisch rallykampioenschap!
(persbericht)
Bekijk hier de Sporza-reportage!