[Algemeen]   [Teams]   [Extra]   [Standen]   [Archief]

28.12.05 ::  Video-jaaroverzicht 2005 on-line
Een overzicht van de beste rallybeelden van 2005 kun je nu bekijken/downloaden op onze video-pagina! Bij deze wensen we iedereen het allerbeste toe voor 2006!

24.12.05 ::  Bert Coene met Ford Fiesta Trophy in 2006
Bert Coene stelde onlangs zijn groene Citroën Saxo groep A te koop om zich volledig te kunnen richten op een nieuw project: de Ford Fiesta Trophy. Bert is de eerste piloot die zich van deelname in de nieuwe promotieformule verzekerd heeft.
"We kunnen het jaar heel goed afsluiten en hopen het even goed te kunnen beginnen. Vijf minuten geleden kreeg ik m'n project om te starten met de Ford Fiesta rond. De wagen is reeds besteld bij Ford Vandergucht in Beselare, waar ik alvast Francis wil bedanken om het project mee mogelijk te maken. Zeker wil ik ook alle andere sponsors bedanken voor de gegeven steun. Ook moet ik mijn co-piloot Werner bedanken om de nu al beloofde inzet om de wagen zelf om te bouwen. Eveneens wil ik alle vrienden en sympathisanten bedanken die het ieder jaar mogelijk maken om onze hobby mogelijk te maken. Onze bedoeling is om de wedstrijden die Ford oplegt af te handelen met eventueel nog enkele regionale wedstrijden. We hopen de wagen klaar te krijgen tegen de RS van Moorslede, waar we graag in onze thuiswedstrijd al zouden testen met de wagen."

20.12.05 ::  Meer info over het Rally Criterium
We stelden Koen Wijckmans, persverantwoordelijke bij de RACB, enkele vragen over het nieuwe Rally Criterium.
Een BK-rally zal niet per se over een Short Rally beschikken. "De beslissing ligt bij de organisator. Zij mogen een short rally voorzien, maar zijn niet verplicht. Als we 6 rally's zouden tellen, is de kostprijs van een jaarvergunning 'short' 25 € per rally, democratisch dus." De Short Rally's kunnen meetellen voor het VAS-of ASAF-kampioenschap. "Dit is niet verboden, de beslissing ligt bij VAS/ASAF. De criteria voor een dagvergunning zijn duidelijk voor iedereen: een palmares kunnen voorleggen in rally's." Het Rally Criterium lijkt een heroprichting van Divisie 2 maar dat is het niet. "Neen, wij wilden de organisatoren helpen om het deelnemersveld aan te vullen met 'andere' piloten. Dat de Short Rally's een Criterium vormen, is gedaan om een meerwaarde te geven aan de Short Rally's."

20.12.05 ::  RACB voert Rally Criterium en GTP in
De discussie nationaal-provinciaal was al een tijdje gaande. Zouden de nevenwedstrijden in het BK in 2006 nu doorgaan of niet? Het antwoord is ja, maar onder een andere vorm dan we vroeger gewend waren. Het nieuwe initiatief heet Rally Criterium en zal uit Short Rally's bestaan.

RACB Sport: “Met de Short Rally komt RACB Sport tegemoet aan de vraag van de organisatoren om hen te helpen bij het aanvullen van de bestaande deelnemersvelden. Ook rijders uit de streek zouden op die manier éénmalig aan hun trekken komen, zonder alle andere inspanningen te moeten leveren. De rijders en teams die evenwel voor de algemene overwinning willen gaan, de zege in de groep of het BK, dienen zich in te schrijven voor de traditionele wedstrijd.” De deelnemers aan de Short Rally's leggen een korter parcours af en starten na de deelnemers aan de nationale wedstrijd.

Aan het einde van het seizoen zal een eindklassement opgemaakt worden om zo de Kampioen van het Rally Criterium te kennen. De houders van een VAS- of ASAF-licentie kunnen een vergunning krijgen voor 50 € per wedstrijd of 150 € voor een heel seizoen.

Verder breidt de RACB volgend jaar de GT-groep uit met de klasse GTP, wat staat voor GT Prototype. Kurt Van Campenhout, technisch directeur van RACB Sport, legt uit: "Begin 2005 werd overgegaan tot het herschrijven van de GT-N-reglementering. De reeds bestaande GT3 Road Challenge kwam niet voor op de lijst van de toegestane GT’s. Zij werden immers toegelaten via een specifieke Belgische homologatie voor de Challenge. Op basis van zo’n nationale homologatie kunnen voortaan ook andere GT’s doorgedreven wijzigingen ondergaan op het vlak van transmissie, remmen en ophanging en worden zij, net als de GT3, ondergebracht in GTP. Op deze manier laten wij de deelnemers de keuze: GT-N of GT-P. Het belangrijkste is dat we met de GT knappe auto’s laten wedijveren voor de algemene overwinning en de Belgische titel en op die manier vers bloed pompen in het BK.”

17.12.05 ::  Shakedown maandag in "Power & Passion" op Topradio Westhoek
De eerste jaargang van "Power & Passion" zit er bijna op. Francis Veranneman vertelt wat er maandag tijdens de allerlaatste aflevering van dit jaar te horen valt.

"Aflevering 29 belooft weer vol te zitten met interessante rally-weetjes. Deze keer 'plannen' we volgende namen:
- Bernd Casier over zijn seizoen 2006. Renault is een piste die definitief in de ijskast zit. Wordt het Citroën of gaat Peugeot wederom in zee met Bernd, zoals in 2005, maar dan met wat meer JWRC-rally's?
- Pieter Tsjoen vertelt ons ongetwijfeld één en ander meer over zijn komende WK-avontuur, straks in de 'Monte-Carlo'.
- Guy Colsoul heeft beloofd wat te vertellen over de 'Motorsport'-plannen voor 2006. Dat in het kader van ons lijstje met tuners.
- Verder hopen we vóór onze winterstop (want geen uitzendingen op 26/12 en 2/1!) toch nog wat meer te horen van Sven of eventueel 'Dudu' himself! Alweer 'fingers crossed' dus! Sven was in ieder geval de laatste dagen onbereikbaar. Hopelijk n.a.v. van zware sponsorbesprekingen!
- Gaby Goudezeune polsen we even of het Kenya-avontuur goed verteerd is, en in het tweede uur bellen we met...
- Jeroen D'hulster. Jeroen is de man achter de schermen van de rallysite "Shakedown". Jammergenoeg kan hij niet aanwezig zijn in de studio, maar de telefoon helpt ons natuurlijk uit de nood.
Het lijstje met VAS- en PAK-winnaars is alweer uitgesteld, maar geen nood, op 7/1 is er PAK-prijsuitreiking. Dan zijn we er ook bij en maken we meteen afspraken met de desbetreffenden. Tot hoors dus, maandag, TopRadioWesthoek, 105.0 FM, 20 tot 22u."

15.12.05 ::  Diverse nieuwtjes
:: Fotograaf Koen Demeyere helpt de rallyfan de lange winterstop door te komen. Vorige week kon je deel 1 van de retrofoto's bekijken, sinds gisteren is deel 2 van de in totaal vier delen on-line verschenen. Deze editie bevat crashfoto's door de jaren heen.

:: Philip Vanmeenen, die dit seizoen al enkele fotopagina's on-line plaatste, heeft nu een eigen site ontwikkeld met daarop al zijn werk verzameld. PhpFoto is de naam, terug te vinden op www.phpfoto.be.

:: Het JMD Racing Team van Jean-Marie Decloedt en Mario Peene is in volle voorbereiding van het seizoen 2006. De ex-Bollaert Subaru kreeg in de ateliers van NL Car Design een nieuwe look aangemeten. Co-piloot Mario Peene: "De volgende stap is dat de Subaru en z’n krachtbron onder handen worden genomen door Jos Boon. De wagen werd al voorzien van een nieuwe turbo, ook zijn er nog enkele plannen voor het verbeteren van enkele mechanishe onderdelen." Foto's van de new-look Subaru zijn te zien op www.jmd-racing.be.

:: Marc Maertens zagen we het voorbije seizoen in actie in Historic-wedstrijden met een Opel Manta A. Die wil hij volgend jaar gaan verhuren, net als een Manta B en een Ascona 400 Phase 400. Ook is hij bezig met de opbouw van een nieuwe BMW M3 E46 van om en bij de 380 pk. "Indien deze niet verhuurd wordt wil ik hem zelf inzetten in het BK.", aldus Marc.

:: Op www.cvwrallysport.be kun je foto's bekijken van de opbouw van de Nissan 350Z van Chris Van Woensel!

:: Wie vindt jij de beste piloot van het afgelopen seizoen in de VAS-wedstrijden? Breng je stem uit op ons forum!

14.12.05 ::  Belgische wagens voor Colin McRae Rally 05
Rallygames spelen is zoveel leuker wanneer je met 'bekende' wagens kunt rijden. Voor wie uitgekeken is op de standaard-Xsara of Celica in 'Colin McRae Rally 2005' kan nu skins van wagens uit de Belgische rallysport downloaden! Dit allemaal dankzij Glenn Lambert, die zijn passie's voor rally en computers combineerde en zelf een aantal wagens ontwierp. Momenteel zijn reeds vier wagens beschikbaar: een Shakedown-versie van de Xsara WRC, de Escort Cosworth van Patrick Snijers (Ieper 96), de Toyota Celica van Melissa Debackere (Omloop 05) en de Citroën Saxo KC van Stef Depuydt (SVD, TBR 05). De nodige bestanden kun je downloaden op www.lambertpictures.be onder 'Downloads'. Wil je zelf met de wagen van je favoriete (Belgisch) team spelen? Mail je suggestie naar glenn.lambert@euphonynet.be. Hou er rekening mee dat enkel bestaande wagens uit het spel aangepast kunnen worden. In de wachtlijst staan momenteel de Peugeot 206 WRC van Loix (Haspengouw 05) en de Fiesta S1600 van Floral (Van Parijs, Omloop 05).

14.12.05 ::  François Duval verkozen tot Driver of the Year 2005
Gisterenavond vonden de jaarlijkse RACB Awards plaats. De trofee van 'Driver of the Year' werd voor de tweede opeenvolgende keer gewonnen door François Duval. De 25-jarige Waal had zijn titel voor een groot deel te danken aan zijn WK-zege in de Rally van Australië. Hij won met 429 punten, 51 meer dan Kris Princen, die dit seizoen de Ypres en Condroz Rally op zijn naam schreef. Circuitrijder Anthony Kumpen eindigde als derde. In de rest van de top-15 was enkel Belgisch kampioen Xavier Bouche (10de) als rallyrijder vertegenwoordigd.

Verder werden ook nog prijzen uitgereikt aan Anne Potemans (Media Prize J.Culot), de organisatoren van de Ardenne Bleu Rally (Challenge Guy Nève), Vincent Caro (Export Award), Kronos (Team of the Year), Vanina Ickx (Ladies Trophy), Eric Van de Poele (Special Mention) en Cédric Cherain (Rookie of the Year).

Foto's van de RACB Awards zijn te bezichtigen op www.racb.be.

14.12.05 ::  Baancommissarissen en stewards gezocht
Het is en blijft een knelpunt in de Belgische rallysport: het aantal baancommissarissen en stewards langs de proeven. Jean-Pierre Deleernsijder, coördinator van veiligheidsclub voor Ieper, TAC en de VAS-proeven, doet nogmaals een oproep: "Op 11 & 25 februari gaan in Genk en Ieper de jaarlijkse opleidingsdagen door voor baancommissaris en stewards. Tevens gaat op beide locaties de herscholing door voor de mensen die reeds een licentie hadden en deze nu moeten vernieuwen. (VC, BC & Stw) Om de rallysport levende te houden hebben wij ieder jaar nieuwe mensen nodig want die worden minder talrijk. Zo proberen wij te vermijden dat proeven moeten ingekort of afgelast worden bij gebrek aan voldoende veiligheidsmensen."

Vanaf januari kunnen geïnteresseerden meer info vinden op www.vasveiligheid.be. Je kan ook terecht bij Jean-Pierre Deleernsijder zelf, via 0485/18.90.34 of deleersnijder.jctf@pandora.be.

13.12.05 ::  Thomas Leger wint RS Micky 2
Zondag werd met de RS Micky 2 in St-Georges het Belgisch rallyseizoen 2005 afgesloten. De snelste na vier doortochten op het 10 km lange parcours was Thomas Leger in zijn Subaru Impreza. Hij haalde het met 8" van Kris Princen (Renault Clio Ragnotti). Bob en Guy Colsoul, die het stuur van een Lancer Evo 7 afwisselden, werden derde op 15". Lejeune, Dewallef en Windmolders, allemaal in een Mitsu, vervolledigden de top-6 in Divisie 4. In Div 3-2-1 ging de winst naar Francis Gilles (Escort Cosworth), voor Charlier en Castremanne.

:: Uitslag Div 4
:: Uitslag Div 3-2-1
:: Uitslag per klasse

11.12.05 ::  Free Time Video stelt jaaroverzichten 2005 voor
December is traditioneel de maand van de jaaroverzichten. Ook Free Time Video stoomde weer twee compilatie's van het afgelopen seizoen klaar: een overzicht van alle rally's en rallysprints (BK, Historic, VAS en ASAF) en een editie met enkel onboardbeelden (Bosmans, Qvick, Louies, Hopmans, Hosten, Lefevere, Snijers,...). Beide overzichten duren elk ongeveer 120 minuten en zijn verkrijgbaar op video (25 €) of DVD (30 €). Bestellen kan via willy.pincket@skynet.be of via de website van Free Time Video.

Bekijk hier twee trailers van 'Best of Rally 2005'.

11.12.05 ::  Morgen in "Power & Passion" op Topradio Westhoek
Francis Veranneman: "Aanstaande maandag is er de voorlaatste aflevering van 'Power & Passion', van 2005 wel te verstaan natuurlijk. We mogen natuurlijk niet nalaten om even stil te staan bij het overlijden van Frans Thevelin. We zijn nog duchtig op zoek naar een oud klankbeeld/interview om zijn stijl nog even te typeren. Alsook bellen we met één van zijn naaste medewerkers van AC Targa Florio. Langs deze weg willen wij ook nog even ons medeleven betuigen aan familie, vrienden en clubleden. Verder belichten we wederom één van de sites: deze keer is dit 'Flying Finish'. Kristof Martens komt ons vervoegen in de studio tussen 21 en 22 uur. Hopelijk is de VAS-kampioenenlijst spoedig correct klaar zodat we ook nog deze lijst kunnen aanvatten. Sven Smeets bellen we ook nog even op om te horen hoe de onderhandelingen verlopen, want 't is ongetwijfeld de week van de waarheid voor het team Duval-Smeets! Zelfs tijdens de winter houden we dus de band met de rallysport warm! Tot hoors, maandag, Topradio Westhoek, 105.0 FM, 20 tot 22u."

07.12.05 ::  Frans Thévelin overleden
Frans Thévelin, de geestelijke vader van de Rally van Ieper, is gisteren overleden aan de gevolgen van een slepende ziekte. Thévelin begon in 1965 met de organisatie van de 6u van Ieper, dat geleidelijk aan uitgroeide tot de 24u van Ieper en Belgium Ypres Westhoek Rally. Als medestichter en ere-voorzitter van AC Targa Florio was Thévelin jarenlang een boegbeeld voor de Ieperse rally en de Belgische rallysport. De begrafenisplechtiheid zal plaatsvinden in de Sint-Jacobskerk te Ieper op zaterdag 10 december om 11 uur. (foto RACB)

04.12.05 ::  Morgen in "Power & Passion" op Topradio Westhoek
Presentator Francis Veranneman vertelt wat de pot morgen schaft: "Maandag 5/12 zijn we al toe aan de 27ste aflevering van 'Power & Passion'! De eerste, zij het korte, jaargang loopt al op zijn einde. We melden meteen ook dat er geen 'Power & Passion' is op 26 december en 2 januari! Ook nieuw in 2006 wordt de uitzenddag. Vanaf januari of februari wordt dat de dinsdagavond (ipv de maandag dus). We brengen u daaromtrent tijdig op de hoogte! 'Geen nieuws is goed nieuws', kunnen we stellen...? Sven Smeets had (toen we hem vrijdag belden) in ieder geval nog niets te melden. Vandaar dat hij er niet is maandag. Tenzij er natuurlijk in de loop van maandag zelf nog wat te melden valt. Laat ons hopen, want Sven herhaalde nogmaals dat één en ander zou moeten geregeld worden vóór 15/12! Deze week is Ford al duchtig aan het voorbereiden voor 'Monte Carlo'! Fingers crossed! Wel bellen we met de persoon achter de 'steunsite' voor François Duval. We starten onze reeks over de rallysites met eigenaardig genoeg een site die onlangs werd gestopt, met name 'Rallyfans'. Verder Bjorn Degandt over de keuze voor de BMW in 2006 samen met Stephane Boelens, Koen Lauwaert over de eerste km's in de C2 in de 'Rallye de Leptines' en een tuner die we in het daglicht stellen. Daar moeten we nog even met iemand bellen om af te spreken. Toch weer heel wat te beleven straks op 105.0 FM van 20 tot 22 uur."

04.12.05 ::  Shakedown.be vijfde in Grand Prix Bart Pyck
Gisterenavond werd in Eurokart in Poperinge de Grand Prix Bart Pyck verreden. Ook Shakedown had een kartteam samengesteld om de rallypiloot te steunen. Vooraf hoopten we op een plaats in de eerste helft van het deelnemersveld (15 teams), maar het werd meer. Na een zesde chrono in de kwalificaties werd in de wedstrijd al vrij snel een plaats gewonnen. Na drie uur wedstrijd reden we als vijfde over de meet, als eerste team met vier piloten. We bedanken nog eens Bart Pyck en Eurokart voor de perfecte organisatie. Op de foto ziet u het Shakedown.be-team met vlnr Matthias De Keyser, Jeroen D'hulster, Thijs Deburghgraeve en Arne Deburghgraeve.

04.12.05 ::  Ford Escort Historic Club ziet het daglicht
Volgend jaar gaan een viertal Escort-liefhebbers (MK I en II) van start met een eigen club. Ze zijn natuurlijk nog op zoek naar leden en die hopen ze te vinden op een eerste bijeenkomst nu zondag in Kortrijk. Sven Vertriest: "Op 11 december wordt er een eerste bijeenkomst gehouden in Kortrijk. Dit om eens alle meningen, gedachten en ideeën te horen van alle toekomstige clubleden en te bespreken wat de leden al dan niet verwachten van een club om zo naar al hun wensen te kunnen voldoen. Het gaat hem vooral om eens rond de tafel te zitten en de gedachten eens te horen, welke treffens, meetings, ritten, rally's er zijn waar we deel kunnen aan nemen, eventuele sponsers, wat jullie vinden van klevers voor op de wagen, t-shirts,... Dat en nog zoveel zal op deze bijeenkomst besproken worden. Vanaf 15.00u worden jullie verwacht in Café L'ocale, Veemarkt, 8500 Kortrijk."

Meer info bij Sven Vertriest of Steve Vandenberghe (0476 / 92 78 31).
De club heeft ook al een eigen site op poten gezet: www.ford-escort-historic-club.be.

03.12.05 ::  Info Rallye de Leptines
Morgen wordt met de Rallye de Leptines in Estinnes (tussen Bergen en Charleroi) de voorlaatste wedstrijd van het seizoen gereden. De Estinnes Auto Club heeft slechts een 60-tal deelnemers bij mekaar gekregen. Het uitstel van de wedstrijd van eind augustus naar begin december zal daar ongetwijfeld niet vreemd aan zijn. Toch mag het startveld gezien worden, met op kop Deferm (Subaru), Dewulf (Celica), Van Craenenbroeck (Mitsu), Windmolders (Mitsu), Debaty (Sierra), Becker (Audi), Wilder (Civic),... Ook heel wat Vlamingen zakken af naar Henegouwen. Koen Lauwaert bijvoorbeeld komt de C2 van Caen testen. Verder nemen ook Cools (Kadett), Schepers (Subaru), Joseph (205), Deroo (Clio), Vanneste (205), Van Herck (Ascona) de start.

De wedstrijd gaat over vier ronden van drie KP's (3,85 km, 9,95 km en 15,8 km), goed voor een totaal van 118,4 km. De boucles gaan van start om 8u15, 11u10, 13u40 en 16u10. De finish van de eerste wagen voorzien omstreeks 18u15.

:: Deelnemerslijst
:: Website Estinnes Auto Club

Bekijk hier het nieuwsarchief