Archief: Nieuws Divisie 2

Dieter De Pessemier stopt
Wat hij vorig jaar al aankondigde na de Famenne, is nu definitief geworden: Dieter De Pessemier stopt met de rallysport. Hij kon steeds minder tijd vrijmaken voor zijn gezin en zijn krantenwinkel en besloot daarom, na een carrière van een kleine 10 jaar, de helm aan de haak te hangen.

Dieter De Pessemier debuteerde in 1994 met een Toyota Corolla. In 1997 stapte hij over naar een Toyota Celica 4WD, eerst in groep N, later in groep A-configuratie. In 2003 ging hij op jacht naar de D2-titel met de Toyota Celica 4WD waarmee William Devos in 2001 nationaal kampioen werd. De Pessemier werd ondermeer derde in Tielt en Bocholt. In de rally van Ieper maakte hij een sterke remonte (met op zondag zelfs een vierde tijd algemeen) naar een 13de plaats algemeen na een lekke band in het vrijdaggedeelte.

De Celica van De Pessemier werd verkocht aan Autosport Debackere (ASD). Hendrik Debackere had eerder al aangekondigd de Devos-Celica te willen kopen voor zijn dochter Melissa.

Sombreffe: Zege voor Hubert Deferm
Hubert Deferm heeft drie weken na zijn zege in Haspengouw nu ook de Rallye de Sombreffe gewonnen. De Subaru-piloot was 7" sneller dan de Nederlander Jan de Winkel met zijn VW Golf IV Kit Car. Hein Jonkers, ook al een Nederlander in een Lancer Evo 6, werd derde op 44". Pieter Tsjoen werd bij zijn debuut met de Renault Clio Super 1600 zesde. Bernard Munster kwam niet aan de start en Dominique Bruyneel maakte een sortie. De Focus Tour werd gewonnen door Sébastien Jardon voor Verloo en Perneel.

> Uitslag

Info Rallye de Sombreffe
Op zaterdag 18 en zondag 19 oktober vindt de Rallye de Sombreffe plaats, de traditionele afsluiter van het D2-kampioenschap. Op zaterdagavond rijden enkel de provincialers, op zondag rijden dan zowel de nationale als provinciale deelnemers. Over het startveld is nog maar weinig bekend. De Sombreffe telt mee voor de BeNeLux Trophy zodat daar al de deelnames van De Winkel (VW Golf IV Kit Car), Bouche (Lancer Evo 7), Bruyneel (Celica GT4) en waarschijnlijk ook Tsjoen (Corolla WRC of...?) mee verbonden zijn. Meer info volgt uiteraard!

Timing:
PODIUM
KP Jemeppe
KP Bruyères
KP Boignée
REGROUP 15'
KP Chastre
KP Tongrinnes
SERVICE IN
8u45
9u05
9u45
10u10
-
11u12
11u39
12u07
12u37
12u57
13u37
14u02
-
14u54
15u31
15u59
16u24
16u44
17u24
17u49
-
18u41
19u18
19u46

Hasp: Forfait Dieter Depessemier
Dieter Depessemier komt niet aan de start van de 12u van Haspengouw van komende zondag. De Celica-piloot kan geen kampioen meer worden - in theorie nog een waterkans - en is normaal al vice-kampioen in Divisie 2 tenzij Lorenzo Conti de Sombreffe zou rijden en er 6 punten pakt. Door dit forfait is Timothy Van Parijs nu zeker van de D2-titel. Depessemier gaf na de Famenne aan te stoppen met rallyrijden... Het zou jammergenoeg wel eens menens kunnen zijn.

A7 blijft spannend tot seizoenseinde
Na de Rallye de Famenne is duidelijk geworden dat het A7-kampioenschap spannend zal blijven tot het eind van het seizoen. Met de opgave van Hanegreefs (Peugeot 306) lijkt het een boeiende tweestrijd te gaan worden tussen Daisy Cols (Fiat Punto) en Robby Vanhees (Ford Focus kit car). Laatstgenoemde leek op weg naar een klinkende zege in de Famenne maar in de laatste ronde kende hij teveel problemen. Dankzij de goede service van Pauwels Motorsport bleef de schade beperkt en zo kan de Focus-piloot de leiding in het kampioenschap - A7 en Formule 2 groep A - behouden.

Tot ieders verbazing kon het duo Vanhees­Smeets in de openingsronde wedijveren met de Peugeot 306 kit car van Milleville­Denys. Hun wagen leek op papier een maatje te groot voor de grijsblauwe Focus. Niettemin opende Vanhees met vier scratches in de klasse A7 op de eerste vijf KP's. Hij sloot de eerste ronde af als leider in A7 met 2 seconden voorsprong op Milleville. Daisy Cols volgde op dat moment op een halve minuut. Hanegreefs had zijn Peugeot 306 na KP 5 op de trailer gezet. Op KP 6 volgde de opgave voor Milleville (cardan) en kwam er een eind aan de spannende Focus-306 strijd. Vanhees-Smeets vergrootten hun voorsprong met nog enkele scratches maar ook de Duitser Froehlich (Peugeot 306) kwam goed in het ritme en nam enkele besttijden voor zijn rekening. Aan het eind van de tweede ronde stond het VABECO-duo op de 17de plaats algemeen en eerste in A7 met 44 seconden voorsprong op Cols. Ook in Formule 2 groep A lag de Focus goed in koers want hij moest enkel de Saxo kit car van Schammel voor zich laten...

Op KP 11 deelde Vanhees de scratch met Froehlich. Maar op KP 12 sloeg het noodlot toe voor de Bocholtenaar. Zonder iets te raken en zonder verwittiging brak de motorsteun van de Focus en viel de stuurservo uit. Met veel kunst- en vliegwerk - de motor werd opgehangen met spanriemen - en twee minuten extra servicetijd reed hij naar de start van KP 13 Tellin. Net voor de start merkte Vanhees dat hij geen remmen meer had. Met enkel een klein beetje handrem sukkelden ze over Tellin, bijna vier minuten trager dan eerdere passages. Met nog twee proeven te gaan, werd het remprobleem opgelost. Niettemin was het nog bidden en bibberen om het einde te halen. De voorsprong op Richard (Opel Astra) ­ ook op weg met een gebroken motorsteun ­ en Decloedt (Renault Clio) was voldoende groot om nog als derde belg in A7 te eindigen. Dat lukte en zo kon de schade dus beperkt blijven.

Vanhees behoudt de kop in het kampioenschap. Dame Fortuna stond deze keer aan de zijde van Daisy Cols. Met een indrukwekkende schuiver op 500 meter van het einde haalde ze als eerste Belgische de 10 punten van de zege binnen. De overwinning in A7 moest ze laten aan de sterk opgerukte Froehlich (306). De strijd in het Belgisch A7-kampioenschap belooft nog zeer spannend te worden.Alles zal beslist worden in de Rally van Haspengouw (28 september) en de Rallye de Sombreffe (26 oktober).

Bron: persbericht VABECO

De vierde voor Vande
Jean-Pierre Vandewauwer heeft voor de vierde keer de Rallye de la Famenne gewonnen. Tweede werd Olivier Bouche in de Bijvelds-Lancer groep A. Timothy Van Parijs werd ondanks een kapotte turbo op KP 10 nog derde. De Vergokan-piloot doet terug een goeie zaak voor het D2-kampioenschap want dichtste achtervolger Dieter Depessemier werd pas achtste en Lorenzo Conti gaf forfait. Xavier Bouche won groep N voor de Nederlander Van Empel.

Uitslag (www.racingbelgium.com)
1.Vandewauwer/Herion - Subaru Impreza WRC
2.0 Bouche/Droeven - Mitsubishi Lancer Evo 6 + 54"
3.Van Parijs/Declerck - Mitsubishi Lancer Evo 6 +1'28"
4.Bodson/Delmelle - Audi S2 +1'49"
5.X Bouche/Bourguignon - Mitsubishi Lancer Evo 7 +2'32"
6.Van Hoof/Verbeek - Mitsubishi Lancer Evo 4 +2'51"
7.Barry/Hardlehere - Mitsubishi Lancer Evo 6 +2'58"
8.Depessemier/Dumortier - Toyota Celica 4WD +4'38"
9.Van Empel/Grooten - Mitsubishi Lancer Evo 5 +5'28"
10.Cunin/Pestiat - Mitsubishi Lancer Evo 6 +6'49"
11.Wilders/Mathy - Honda Civic Type R +7'26"
12.Schammel/Blom - Citroën Saxo Kit Car +7'37"
13.Pyck/Fiehl - Mitsubishi Lancer Evo 6 +9'58"
14.Guillemin/Stassin - Porsche 911 + 10'16"
15.Reuter/Joasin - Renault Clio +10'39"

Nieuws uit Marche-en-Famenne
Juha Bos, webmaster van www.rallyfoto.be.tf, brengt voor ons verslag uit van de Rallye de la Famenne. Dat het er daar spannend aan toegaat bewijst de stand na KP 5:

1.JP Vandewauwer - Subaru Impreza WRC
2.O Bouche - Mitsubishi Lancer +4"
3.T Van Parijs - Mitsubishi Lancer +7"
4.P Dewulf - Toyota Celica +19"
5.Y Bodson - Audi S2 +31"
Dewulf gaf op na KP 6. Lorenzo Conti kwam niet aan de start (budget).

Weeral zijn er problemen met de veiligheid in Wallonië: "We staan nu op de laatste proef. De veiligheid hier is erg zwak. Toeschouwers staan of zitten in de uitloopzone en dat beperkt zich niet tot één bocht maar over de hele kp. Er zijn zeer weinig stewards van de ASAF en zij waren niet echt van plan hun werk te doen, tot er 'nationale' stewards kwamen... die dreigden (samen met de 0- en 00-wagen) de kp te annuleren. Maar op dit moment is het dan toch in orde".
De laatste proef is dan één uur later toch gestart. Een herhaling van wat we al in Hannuit zagen. Op deze manier zal de Famenne dan ook niet in Divisie 1 geraken.

Famenne: Forfait Davy Vanneste
Davy Vanneste geeft forfait voor de Rallye de la Famenne van komende zondag. De ASAF-wedstrijd had reeds een wachtlijst van 32 wagens. Met de Opel Ascona van Gunther Monnens kan echter niet worden gestart in groep R waardoor 'Dazzling Davy' noodgedwongen forfait moet geven. Waarschijnlijk zal naar een andere wedstrijd worden gezocht om met de Ascona te kunnen rijden.
Bron: www.dazzlingdavy.tk

Voorbeschouwing Rallye de la Famenne
Nu zondag staat alweer de vijfde manche van het D2-kampioenschap op het programma. Topfavoriet voor de overwinning is Jean-Pierre Vandewauwer, tevens de winnaar van editie 2002. Hij verschijnt aan de start met de Subaru Impreza '99 van First. Vande zal het moeten opnemen tegen enkele vaste kampioenschapsrijders: de Lancers van leider Van Parijs en de snelle Nederlander Van Hoof, de Impreza van Deferm, de Escort van Conti en de Celica's van Dewulf en Depessemier. Olivier Bouche rijdt voor de gelegenheid met een Bijvelds-Lancer groep A en ook de Lancers van Eric Cunin en de Brit Rob Barry zijn terug van de partij.
Yannick Bodson (Audi S2) en Xavier Bouche (Lancer Evo 7) komen wedstrijdritme opdoen voor de Omloop van Vlaanderen. Verder zijn er nog de Lancers groep N van Pyck, Cunin en Van Empel en de groep R's van Guillemin (Porsche), Vanneste (Ascona Monnens) en Béco (Manta 400).
Ook in de Formule 2 zal weer hevige strijd worden gevoerd. Gilles Schammel, bekend van de Saxo Challenge, komt in actie met een Citroën Saxo Kit Car maar kan als Luxemburger geen punten nemen. Dit is dan weer in het voordeel van de vaste D2-rijders Vanhees (Focus), Cols (Punto) en Hanegreefs (306). Niet te vergeten zijn Patrick Milleville met Peugeot 306 Kit Car en Michel Wilders met zijn snelle Civic groep N.

Timing Rallye de la Famenne
De timing voor de Rallye de la Famenne, de vijfde D2-manche op zondag 24 augustus, is bekend:
ES 1
ES 2
ES 3
ES 4
ES 5
Gerni
Lamsoul
Tellin
Rochefort
Humain
9.600 km
9.700 km
9.500 km
8.240 km
7.120 km
8u53
9u19
9u47
10u20
10u49
12u58
13u24
13u52
14u25
14u54
16u23
16u49
17u17
17u50
18u19
De ASAF-deelnemers starten 5' na de laatste deelnemer in D2.

Persbericht: VABECO bevestigt in Braine
Met Jean-Marc Gaban (Opel Astra kit car) aan de start in Braine-le-Comte, kon de rest van de A7-klasse zich concentreren op de tweede plaats. Door talloze forfaits (Loos, Hanegreefs, Hopmans en Verloo) werd dat een tweestrijd tussen de duo’s Vanhees-Smeets (Ford Focus kit car) en Cols-Goddé (Fiat Punto). Na een 14de plaats algemeen en de 2de stek in A7 nam het VABECO Racing Team de leiding in het kampioenschap. De kloof met achtervolger Cols werd echter groter dan verwacht omdat de Fiat de strijd moest staken met versnellingsbakproblemen.

Nochtans was het Daisy Cols die – na Gaban wel te verstaan – het snelste was op de eerste proeven. Ze pakte op de eerste twee proeven 3 seconden op Robby Vanhees wiens Focus kit car nog niet optimaal afgesteld was voor het hobbelige asfalt in en rond Braine. Na wat wijzigingen aan de Proflex-ophanging en het fijnstellen van de remdrukregelaar kreeg het VABECO Racing Team vleugels. Op KP 3 werd de achterstand op Cols omgebogen tot een voorsprong van 2 seconden. Op KP 4 – nog geen 7 kilometer, door het beruchte bos van Hennuyeres – was de Pauwels Motorsport bolide 7 seconden sneller dan de Cols-Punto. Na een ex aequo tijd op KP 5 sloten Robby en Eddy de eerste boucle af op de 17de plaats algemeen en 2de in A7.

KP 6 – Horrues met z’n 18 kilometer de langste in Braine – werd een superspecial voor het duo Vanhees-Smeets: een perfecte proef waar ze hun voorsprong op Daisy uitbouwden tot 17 seconden. Beide teams acteerden op hoog niveau en de regelbare ophanging van de Focus bleek zeker een extra troef tegenover de Fiat die op niet-regelbare Bilsteins stond. Vanhees pakte op de twee volgende KP’s nog eens 10 seconden maar toen werd het duel voor de tweede plaats helaas vroegtijdig afgebroken: op KP 9 moest het duo Cols-Goddé de Punto parkeren met een nukkige versnellingsbak. Zodoende kon de overigens perfect functionerende Focus kit car onbedreigd de tweede plaats in A7 in de wacht slepen.

Om de concentratie niet te verliezen werkten Robby en Eddy de race af tegen een degelijk tempo. Zodoende werd de rally van Braine-le-Comte afgesloten met een nooit voorspelde 14de plaats algemeen. De talrijk opgekomen supporters stonden allemaal aan de TRC van de laatste proef om hun team te feliciteren. Met de tweede plaats in A7 nam het VABECO Racing Team immers de leiding in beide kampioenschappen, zowel in A7 als in Formule 2 groep A. De volgende afspraak voor het D2-kampioenschap is de Rallye de la Famenne (24 augustus), na de Sezoensrally de favoriete wedstrijd van Robby Vanhees...

Correctie uitslag Braine
Even een correctie op de uitslag van de rally van Braine-le-Comte die verkeerd stond gisteren hieronder (plaats 10-15):
11.De Koning - Mitsubishi Lancer
12.Schiettecatte - Subaru Impreza
13.Wilders - Honda Civic
14.Vanhees - Ford Focus
17.Maybury - Toyota Celica
Met dank aan Geert Grooten

Braine-le-Comte: Tsjoen zonder tegenstand
Pieter Tsjoen heeft zoals verwacht en zonder veel tegenstand de 12u van Braine-le-Comte gewonnen. De Oost-Vlaming had in zijn Toyota Corolla WRC 5'22" voorsprong op Piet Van Hoof, de winnaar van de Sezoensrally. Philippe Dewulf werd in zijn Toyota Celica derde op 5'44" en pakt zo zijn eerste punten dit seizoen. De top-5 werd vervolledigd door Hubert Deferm (Subaru Impreza) en Timothy Van Parijs (Mitsubishi Lancer) die enkele problemen kende. Jean-Marc Gaban reed ook geen feilloze wedstrijd maar werd in de Astra Kit Car van FAS toch nog zesde op 7'42". Arjen De Koning won groep N, Paradigit-teamgenoot Van Empel werd uitgesloten. Olivier Roulez (8ste) kwam aan de start met de Escort van Conti, die forfait gaf wegens budgetaire redenen. Morgan (Subaru Impreza WRC) en Haentjes (Mitsubishi Lancer) stuurden hun kat.

Voorlopige einduitslag
1.Tsjoen - Toyota Corolla WRC
2.Van Hoof - Mitsubishi Lancer Evo 4 +5'12"
3.Dewulf - Toyota Celica +5'44"
4.Deferm - Subaru Impreza +6'18
5.Van Parijs - Mitsubishi Lancer +7'32"
6.Gaban - Opel Astra Kit Car +7'42"
7.Barry - Mitsubishi Lancer +8'29"
8.Roulez - Ford Escort Cosworth +9'19"
9.Depessemier - Toyota Celica +9'53"
10.R.Huisman - Mitsubishi Lancer +11'32"

Met dank aan Juha Bos (www.rallyfoto.be.tf)

Voorbeschouwing 12u van Braine-le-Comte
Dit weekend wordt de alweer vierde manche van het D2-kampioenschap afgewerkt. Timothy Van Parijs behaalde in de vorige drie wedstrijden telkens de volle pot en heeft in de stand 9 punten voorsprong op Dieter Depessemier en 11 op Lorenzo Conti. Laatstgenoemde moet echter forfait geven, de Escort-piloot heeft budgetaire problemen. Ook Marc Turrion, de kampioen van 2000, zal er niet bij zijn. De versnellingsbak van de Sierra Cosworth kan pas over twee weken geleverd worden.
Topfavoriet voor de overwinning is Pieter Tsjoen, die zijn Toyota Corolla WRC komt testrijden met het oog op Ieper. Na hem zal William Devos, de winnaar van 2001 in een Toyota Celica GT4, het moeten opnemen tegen de vaste kampioenschapsrijders: Van Parijs in de vertrouwde Lancer, de Celica's van Dewulf en Depessemier en de Impreza van Hubert Deferm. Thuisrijder Jean-Marc Gaban brengt de Opel Astra Kit Car van FAS aan de start. Verder maken heel wat buitenlanders de uitstap naar Braine: Phil Morgan (Impreza WRC), Rob Barry (Lancer), Briant (Lancer) en natuurlijk het Nederlandse Paradigit-team, vertegenwoordigd door Van Empel en De Koning.

Volledige deelnemerslijst te vinden op de website van de organisatie.
Klik hier voor de timing (met dank aan Rallylovers.be).

Haspengouw naar Divisie 1?
Wegens het wegvallen van de Rally van Luxemburg is de kans groot dat de 12u van Haspengouw dit jaar als D1-rally zal worden gereden. De rally zou dan wel op één dag worden georganiseerd en niet op twee dagen zoals de andere D1-rally's. Word ongetwijfeld vervolgd...
Bron: Geert Grooten

Info Sezoensrally Bocholt
Nog een dikke maand en dan wordt in Bocholt de Sezoensrally verreden. De derde D2-manche (en tevens tweede VAS-manche) zal het dit jaar zonder KP Grote Brogel moeten stellen. Het onverhard op die proef was er te slecht geworden. Gelukkig blijven er nog drie proeven over die samen goed zijn voor zo'n 23% onverharde ondergrond. KP Goolder blijft ongewijzigd terwijl de proeven Veldhoven en Beek-Bree (dmv het rondensysteem) elk iets langer worden.
Voor een voorlopige deelnemerslijst is het natuurlijk nog wat te vroeg maar enkele namen hebben zich al aangediend. Patrick Snijers, de winnaar van vorig jaar, zou graag deelnemen en dit misschien met een Mitsubishi Lancer al is hij nog op zoek naar budget. De tweede van de vorige editie en tevens titelfavoriet, Timothy Van Parijs, zal er natuurlijk ook zijn. Na zijn opgave in de TAC zal Hans Vancampenhoudt met de Ford Escort Cosworth proberen te schitteren in zijn favoriete rally, waarvan hij al eens de VAS-manche won. Jean-Yves Laruelle zal met de tweede Toyota Celica GT4 van Freddy Dekeersgieter rijden, een wagen die momenteel volop in opbouw is.Phillippe Dewulf zal er niet bij zijn, hij moet verstek laten gaan wegens beroepsredenen.

Meer nieuws uit Tielt
- De volledige uitslag kan je hier vinden.
- Claudie Tanghe is niet vijfde maar zevende geworden. De Komenaar won overtuigend de F2 voor de Astra van Filip Barbier, die de zege in F2 groep N pakte.
- Eric Louies kende in het wedstrijdbegin problemen met de remmen (oa geen handrem), niettegenstaande de publiekslieving wel de debatten in groep R leidde voor Altena en Jacobs. Louies stond aan de leiding toen hij na KP 16 opgaf met een kapotte ambriagekabel. De groep R werd uiteindelijk gewonnen door Christophe Jacobs met zijn Ford Escort voor de Nederlander Altena in zijn Opel Manta.
- Klasse N2 werd gewonnen door streekrijder Didier Vandenheede, die even een warm moment kende tijdens een remzone op KP 2 (zie filmpje!).
- Weinig geluk voor het Paradigit-team in Tielt. Van Empel en De Koning eindigden respectievelijk pas als 10de en 13de algemeen. Beter verging het voor Piet Van Hoof maar hij moest opgeven na een sortie (zie foto).
- De Engelsman Dave Patisson kwam na de talrijke opgaves onverwacht aan de leiding. De Escort-piloot moest echter opgeven met een gebroken achtertrein. Dit zou naar het schijnt het gevolg geweest zijn van een grote steen die iemand op de weg had gelegd! Ook Claudie Tanghe zou op die plaats in de klappen hebben gedeeld.

TAC Rally: Eerste zege voor Van Parijs
Timothy Van Parijs heeft de Tieltste TAC Rally gewonnen, de tweede manche van het D2-kampioenschap. Na de volle pot in Hannuit scoorde hij ook nu weer 10 punten: een serieuze stap richting titel. De Nederlander Frits Van Eerd eindigde met zijn Mitsubishi Lancer Evo 7 groep A tweede op 22 seconden. De derde plaats was voor Dieter Depessemier in de Toyota Celica 4WD. Vermeirsch (Ford Sierra) en Karl (Mitsu Lancer Evo 7) vervolledigen de top-5. Lorenzo Conti werd met zijn Ford Escort Cosworth zesde.
De wedstrijd werd gekenmerkt door heel wat uitvallers. Morgan, Dewulf en Allerts kwamen niet aan de start, Colsoul gaf op in de eerste en Hans Vancampenhoudt in de tweede ronde. William Devos kende problemen met de turbo en gaf op in de derde ronde. De Engelsman Patisson (foto), man van de wedstrijd, moet de strijd staken met een kapotte achtertrein toen hij aan de leiding stond. Showman Eric Louies moest vier proeven voor het einde opgeven met een defecte koppeling, hij stond aan de leiding in groep R.

TAC Rally: Verslag en foto's shakedown
Gisterenavond konden alle deelnemers van de TAC Rally hun wagen komen testen op de vroegere KP 'De Ratte'. William Devos gaf met zijn nieuwe wagen een goeie indruk. Dirk Vermeirsch ging met zijn Sierra Cosworth bijzonder wild tekeer. Verder was er ook nog de aanwezigheid van oa Van Parijs, Vancampenhoudt, Van Hoof, Conti, Dekoninck, Fässler, Vanlaer, Allerts, Christiaens, Decloedt, Vandenheede, Verstraete,... Melissa Debackere, die zaterdag zal deelnemen met haar Saxo, was er aanwezig als toeschouwer. meer foto's
Foto's Stijn Bonny

TAC Rally: vanavond shakedown op KP De Ratte
Vanavond wordt de shakedown van de TAC Rally gehouden. Alle deelnemers kunnen hun wagen tussen 18u en 22u komen testen en dit zoveel ze zelf willen. Het parcours is dat van de vroegere KP 'De Ratte' en kun je bereiken via de baan van Tielt naar Wingene.

De Toyota Celica GT4 van William Devos
Dit is de Toyota Celica GT4 waarmee William Devos nu zaterdag als één van de favorieten start in de TAC Rally. Met deze wagen won niemand minder dan Freddy Loix de Condroz Rally in 1996! 'Mister TAC' won de rally al in 1994, 1997 en 1998. In 2001 streed Devos voor de zege met Snijers, vorig jaar moest hij opgeven toen hij aan de leiding stond. Dit jaar wil de nationaal kampioen van 2001 revanche nemen, hij gaat voor niets minder dan de zege. Teamgenoot Dieter Depessemier komt met de ex-Devos Celica aan de start en wil net als in Hannuit punten scoren voor het kampioenschap.

Deelnemerslijst TAC Rally
De deelnemerslijst voor de 30ste TAC Rally is er. De eerste 30 nummers zijn vrijwel allemaal vierwielaangedreven wagens. Eric Louies heeft startnummer 15 gekregen. In D2 zijn er 78 deelnemers, bij de Historics zijn er dat 21.
Deelnemers nationaal
Deelnemers Historic

Eric Louies in de TAC Rally!
Vandaag kregen we schitterend nieuws te horen van Eric Louies. Volgende zaterdag komt hij aan de start van de TAC Rally in Tielt. Met zijn Opel Kadett GTE zal hij er in klasse R11 rijden. De spektakelpiloot bij uitstek mikt alvast op de klassezege.

Voorlopige deelnemerslijst TAC Rally
De deelnemerslijst voor de TAC Rally van 19 april begint al aardig aan te dikken. Een voorlopige lijst werd al opgesteld en deze kun je hier vinden. Paul Lietaer zal jammergenoeg niet te zien zijn in Tielt. Na zijn koprol in de Rallysprint van Moorslede schreven de dokters hem vijf weken gips voor. Geen TAC Rally dus voor Lietaer want die vindt al over twee weken plaats.

Verslag Rally van Hannuit
Klik hier om het verlag van de Rally van Hannuit te lezen. De filmpjes zijn nu te zien op de filmpjespagina.

Voorbeschouwing Rally van Hannuit
Zaterdag wordt met de Rally van Hannuit het nieuwe D2-seizoen op gang geschoten. Divisie 2 belooft dit jaar een aantrekkelijk schouwspel te worden. Het startveld met de vele 4x4 groep A's en diverse snelle groep N's heeft de ambitie om er dit weekend een waar spektakelstuk van maken.
Een echte topfavoriet kunnen we niet naar voren schuiven. De snelste uit het pak is mischien wel Dominique Bruyneel, die zijn Toyota Celica GT4 komt testen in aanloop van een volledig seizoen Divisie 1. Overige GT4's zijn afkomstig van outsider Eric Wevers en Jean-Yves Laruelle, een man van de streek. Verder zijn er nog de Celica 4WD's van titelkandidaat Phillippe Dewulf en Dieter Depessemier.
Zeker niet te vergeten zijn de WRC's van Stéveny en Smelcher. Streekpiloot Stéveny komt aan de start met een Subaru Impreza WRC, een gehuurde wagen uit Nederland. Henri Smelcher zal aantreden met een Ford Escort WRC. Verder in klasse A8: de Impreza's van Hubert Deferm en Jean-Michel Dumont, de Mazda 323 van Paul Allerts, Danny Noël met een eigen Audi S2, de Escorts Cosworth van Conti en Vanlaer,... Ook heel wat Lancers groep A's van diverse evoluties in Hannuit: Timothy Van Parijs en Rob Barry met een Evo 6, Ries Huisman met een Evo 7 en tenslotte nog de Evo's 4 van Vincent Lejeune en Piet Van Hoof.
Paul Lietaer zal in Hannuit debuteren met zijn BMW M3. De Polle won deze wedstrijd ooit in 1988 met de Opel Manta 400. Deze editie zal vooral een test zijn, een hoog resultaat of een uitschieter mogen we van 'The Best in the West' wellicht niet verwachten.
Ook groep N belooft een interessant kijkstuk te worden. Bob Colsoul mag met zijn Lancer Evo 7 dan wel als favoriet beschouwd worden, hij zal het beslist niet makkelijk hebben. Er zijn de Evo's 7 van Tom Calcoen, Maurice Huisman en Karl-Age Jensen, de Evo's 6 van Fabrice Haentjes en Arjen De Koning (winaar Wintercupfinale) en tot slot Patrick Van Empel met een Evo 5. Slechts één niet-Lancer in klasse N4, namelijk de Subaru Impreza van Schiettecatte.
Bij de tweewielaangedreven wagens, kortweg F2, kunnen verschillende zegekandidaten naar voren worden geschoven. Peter Hopmans rijdt er met zijn Opel Astra Kit Car, Theo Loos en Robby Vanhees starten elk met een Focus Kit Car. Verder in klasse A7: Derouboix (Opel Astra), Sonveau (Renault Mégane), Daisy Cols (Fiat Punto) en Olly Hanegreefs (Peugeot 306).
Kortom, heel wat interessante namen op het menu voor de eerste D2-manche van het nieuwe rallyseizoen. Rendez-vous nu zaterdag omstreeks halftien op de overdekte markt van Hannuit!
Belangrijkste deelnemers per nummer en timing, klik hier.

Nieuwtjes Divisie 2
- De beslissing is definitief gevallen: de Sezoensrally wordt verplaatst naar het weekend van 31 mei. Vrijdag zijn er de verkenningen en is er technische controle, zaterdag wordt de wedstrijd verreden (zowel D2 als VAS).
(Bron: www.flyingfinish.be)
- De 12u van Haspengouw leefde vorig jaar terug op met ondermeer de invoering van KP Brustem, de proef op de oude militaire basis. Voor editie 2003 wordt er terug een legendarische proef toegevoegd aan het parcours, namelijk KP Walshoutem.
- De nieuwe wagen van William Devos zal voor het eerst te zien zijn in de TAC Rally te Tielt, de tweede manche D2-kampioenschap op 19 april.

Persbericht Geert Vanlaer & Réginald Delmarche
Met een Ford Escort Cosworth Gr A, overgenomen van Koen Pauwels, zullen Geert Vanlaer en Réginald Delmarche het volledige D2-seizoen 2003 afwerken mede met de steun van Dakwerken Vanlaer, Hout & Deuren Brouwers en Banden de Condé.
Ter voorbereiding van dit D2-kampioenschap rijden ze volgende week al de ASAF-proef in Thy-le-Chateau. Beiden hebben al D2-ervaring: in 2002 was Geert immers co van Schmelcher en Réginald werd vice-kampioen N1 met een Peugeot 106. Samen reden ze in 2001 de 12u van Haspengouw en de Condroz.
De potente Escort, tijdens de wintermaanden nieuw gespoten en gereviseerd, wordt verder onderhouden door Pauwels Motorsport, die ook de wedstrijdservice zal verzekeren.
Naast het D2-kampioenschap staan voor Geert ook thuiswedstrijden als de Rallysprints van Hoegaarden, Boutersem en Zuid-Limburg alsook de Rally v/d Suikerstreek op het menu.

Nieuwe datum voor Sezoensrally?
De ongelukkige samenval van de Sezoensrally en de RS van de Monteberg op 17 mei stootte menig rallypiloot en rallyfan tegen de borst. Bij de bekendmaking van de kalender waren er al plannen om de Sezoens te verplaatsen, dit zal nu waarschijnlijk ook effectief gebeuren. De Sezoensrally zou dan verplaatst worden naar 31 mei, twee weken later dus.
(Bron: www.flyingfinish.be)

Persbericht Vabeco Racing Team
In 2003 tekent het VABECO Racing Team opnieuw present voor een volledig seizoen in het divisie 2 rallykampioenschap. Na twee jaren met een Escort RS 2000 in N3 zullen Robby Vanhees en co Eddy Smeets dit jaar uitpakken met een gloednieuwe Ford Focus Kit Car van Pauwels Motorsport (A7).
Met deze wagen reden ze eind vorig jaar reeds twee manches van de Wintercup rallysprints. Ze zullen de derde manche op 1 maart 2003 niet meerijden. Ze verkiezen een test op échte rallywegen boven het circuit van Zolder. Zodoende zullen ze op 2 maart wedstrijdritme gaan opdoen in een provinciale rally in Thy-le-Chateau, ten zuiden van Charleroi. Met ruim 100 wedstrijdkilometer - 4 keer 3 KP's van 4, 6 en 16,5 km - hopen ze daar nuttig testwerk te verrichten vooraleer ze de week nadien in Hannut starten. Ze kijken alvast uit naar de eerste confrontatie in de klasse A7 en het ganse D2-kampioenschap.
Tot slot nog twee nieuwsjes van het VABECO Racing Team... Het gezin van co Smeets en echtgenote Cathy werd op 7 februari 2003 uitgebreid met Henri, broer van Victor en Marie. En de website van het VABECO Racing Team wordt binnenkort grondig vernieuwd. Vanaf maart 2003 moet u beslist eens gaan kijken op de totaal vernieuwde site www.vabeco.be!

Overzicht nieuws Hannuit
Om alles wat overzichtelijk te maken hebben we alle nieuws over Hannuit (timing, voorlopige deelnemers) op één pagina gezet, klik daarvoor hier.

De BMW M3 van Paul Lietaer
Dit is hem dan, de BMW M3 waarmee Paul Lietaer het D2-kampioenschap zal aanvatten. Paul heeft de wagen natuurlijk al eens getest en het is echt een 'wreedn' auto. De wagen zal zijn gele kleur behouden, hoewel de Polle toch eerst overwoog om de M3 een wit kleurtje te geven. De wagen is raceklaar, enkel de sponsors (oa natuurijk Crack) moeten er nog op komen. De rally van Hannuit op 8 maart wordt de eerste wedstrijd.

Belangrijkste deelnemers & timing Hannuit bekend
Hieronder een klein voorlopig lijstje van de belangrijkste deelnemers in Hannuit:
  Paul Lietaer - BMW M3
  Dominique Bruyneel - Toyota Celica GT4
  Maurice Huisman - Mitsubishi Lancer Evo 7
  Henri Schmelcher - Ford Escort WRC
  Paul Allerts - Mazda 323
  Tom Calcoen - Mitsubishi Lancer Evo 7
  Dieter Depessemier - Toyota Celica 4WD
  Peter Hopmans - Opel Astra Kit Car
  Theo Loos - Ford Focus Kit Car
  Daisy Cols - Fiat Punto
Over deze namen bestaat nog twijfel of nog geen bevestiging:
  Stéveny - Subaru Impreza WRC
  Danny Noël - Audi S2 (Bodson)
  Hubert Deferm - Subaru Impreza
  Jean-Baptiste Broekaert - Mitsubishi Lancer Evo 6

Ook is er al een stuk van de timing bekend. De technische controle vindt plaats op vrijdag en dit van 18u tot 22u in de autokeuring van Hannuit. De presentatie van de wagens start om 19u op de overdekte markt. De wedstrijd zelf start zaterdag omstreeks 9u30, de eerste wagen is terug op het podium om 20u35. Er zullen 3 ronden van 4 KP's worden afgewerkt, waarvan een show-kp in Hannuit. Dit zijn de vier KP's:
Wansin: 14,64 km
Cras Avernas: 14,27km
Ville en Hesbaye: 14,90km
Hannuit Show: 11,68km

Timing TAC Rally bekend
De timing voor de TAC Rally te Tielt, die plaats vindt op zaterdag 19 april, is bekend. Er zijn 4 rondes en per ronde zijn 5 KP's voorzien. De klassementsproef 'De Zoning' (12 km) is nieuw, per ronde is er 43,5 km tegen de klok te rijden. De deelnemers van het Historic gedeelte starten 5 minuten na de nationale deelnemers. Voor het eerst is er dit jaar ook een shakedown en dit op woensdag 16 april van 18u tot 22u op KP De Ratte.
Timing klik hier.
Website TAC Rally: www.tacrally.be

Tom Calcoen met Lancer Evo 7 van Colsoul
Tom Calcoen reed in 2002 enkele wedstrijden met de ex-Perneel Clio. Ondertussen was hij volop bezig aan het project voor dit seizoen. Calcoen zal het volledige D2-kampioenschap rijden met een Mitsubishi Lancer Evo 7. De wagen zal geprepareerd worden door Guy Colsoul Rallysport en co-piloot wordt Yannick Breyne. Er is ook een trainingswagen voorzien. Naast D2 zal het duo nog de start nemen in de Ypres Westhoek Rally en de Omloop van Vlaanderen. Indien het budget het toelaat zou er ook een WK-rally gereden worden. Ook Arnel Calcoen en Ben Morel, beiden oud-rallyrijders, zullen enkele wedstrijden rijden met een Lancer Evo 7 groep A. Ben Morel zal de TAC Rally rijden terwijl Arnel Calcoen het in Ieper en de Omloop zal opnemen tegen zijn zoon Tom.
(Bron: www.rallylovers.be)

Theo Loos met Ford Focus Kit Car in D2
Huidig nationaal en VAS-rallysprintkampioen Theo Loos zal dit jaar enkele wedstrijden in Divisie 2 rijden in dit met een Ford Focus Kit Car A7. De wagen was al te zien in de 12u van Haspengouw. Voor 2003 werd de gewone boîte vervangen door een klauwenbak. Loos zal starten in vier wedstrijden waarvan Hannuit en Bocholt al zeker zijn.

Paul Lietaer met een BMW M3 in Divisie 2
Paul Lietaer rijdt dit jaar, zoals iedereen wellicht al wist, het Divisie 2-kampioenschap met een BMW M3. De M3 zal hij ditmaal niet zelf opbouwen, het is de ex-wagen van Kurt Victoor. Zijn nieuwe wapen zal terug in de kleuren van Crack komen en zal voor de eerste maal te zien zijn in de Rally van Hannuit. Naast D2 wil de Polle ook nog starten in de RS van Moorslede en de 12u van Wervik. Met de Ford Escort MK I zal Lietaer starten in de Ypres Historic Rally. Zijn Ford Escort MK II wordt, in tegenstelling tot enkele geruchten, niet verkocht. Kortom, Paul Lietaer gaat terug een rijk gevuld seizoen tegemoet waarbij hij gelukkig het spektakel zal blijven verzorgen!

Divisie 2 2003: een stand van zaken
Vorig jaar toonde Divsie 2 zich uiterst interessant. Het kampioenschap bestaat uit mooie wedstrijden en de titelstrijd was spannender dan in Divisie 1 of in het VAS-kampioenschap. Ook zonder Jean-Marc Gaban en de legendarische Porsche zal D2 dit seizoen aantrekkelijk worden. Hubert Deferm hoopt het kampioenschap aan te vatten met een Subaru Impreza groep A, een wagen waarmee we hem vorig jaar al enkele keren mee in actie zagen. Er is ook Dieter Depessemier met zijn Toyota Celica 4WD, de ex-wagen van William Devos. Hij zal de eerste drie manches rijden (Hannuit, Tielt en Bocholt) en als de resultaten meevallen zal Depessemier het volledige kampioenschap rijden. Merkgenoot Philippe Dewulf moet ook in de gaten gehouden worden. Vorig jaar was de Celica-piloot al goed voor enkele ereplaatsen en de titel in groep A. Vice-kampioen Timothy Van Parijs zou, mits een volledig kampioenschap, wel eens de te kloppen man kunnen worden. Jean-Baptiste Broekaert zal naar alle waarschijnlijkheid een volledig kampioenschap rijden met een Mitsubishi Lancer Evo 6. Broekaert maakt enorm veel progressie en vader Frank vond het dan ook beter om meteen naar een 4x4 over te stappen ipv een seizoen in de Saxo Challenge. Paul Allerts heeft nog altijd zijn Ford Sierra Cosworth 2WD te koop staan. Indien die verkocht zou worden zal Allerts het D2-kampioenschap rijden met een Lancer Evo 6 of een Toyota Celica van bij Eric Wevers. Diezelfde Wevers zal trouwens starten in Hannuit. Ook Paul Lietaer gaat op titeljacht en ditmaal met een BMW M3. De wagen zou al klaar zijn maar dit weekend vernemen we meer over de plannen van de Polle. Peter Hopmans gaat met zijn Opel Astra Kit Car op zoek naar de titel in de Formule 2. Voor verdere plannen van teams is het nog afwachten. Het nieuwe seizoen start in Hannuit op 8 en 9 maart.

Kroniek Marnic Van Lancker
Lees hier meer over zijn ervaring met de Saxo Kit Car in de Rallye de Sombreffe.

Pascal Gaban wint Rallye de Sombreffe
Niet Jean-Marc Gaban maar wel zijn neef Pascal Gaban kwam voor de laatste keer in actie met de Porsche 911 RS. Na de eerste dag stond Gaban zesde, op de tweede wedstrijddag haalde hij de schade in en won hij de wedstrijd.
Gaban zegevierde voor de Toyota Celica van Phillippe Dewulf. De Brit Rob Barry werd met zijn Mitsubishi Lancer groep A derde. Hij was het die na de eerste dag aan de leiding stond.
Jean-Pierre Mondron kon met zijn Peugeot 206 WRC niet uitrijden. Gisteren maakte de Kronos-topman een schuiver en vandaag ging dan de turbo stuk.
Marnic Van Lancker werd negende in zijn eerste rally met de Citroën Saxo Kit Car. Over de ervaring van Van Lancker deze week wellicht meer.

Rallye de Sombreffe: Het afscheid van Jean-Marc Gaban
Het Belgisch rallyseizoen loopt stilaan ten einde. Zondag wordt het Divisie2-kampioenschap afgesloten met de Rallye de Sombreffe.
Jean-Marc Gaban is al zeker van de titel maar komt in Sombreffe voor de laatste keer in actie met zijn monsterachtige Porsche 911 RS. Gaban stopt (voorlopig toch) met racen, de wagen staat te koop!
Blikvanger ongetwijfeld is de deelname van een Peugeot 206 WRC, bestuurd door Jean-Pierre Mondron. Mondron is de mede-stichter van Kronos en zal Stéphane Prévot naast zich krijgen, de vertrouwde co van Bruno Thiry.
Verder komen nog enkele vertrouwde Divisie 2-piloten aan de start zoals Philippe Dewulf (Toyota Celica), René Georges (Seat Ibiza Kit Car), Sébastien Jardon (Citroën Saxo Kit Car),...
Er zijn ook de Mitsubishi Lancers van ondermeer Bouche, Heck en vader en zoon Huisman. Henri Smelcher neemt deel met zijn vertrouwde Ford Escort WRC, net als Marc Turrion met de Ford Sierra Cosworth.
Voor de gelegenheid gaat Marnick Van Lancker van start met de Citroën Saxo Kit Car ex-Loeb. Het is de wagen waarmee Timothy Van Parijs reed in de Hemicuda Rally en nu eigenaar is van tuner Caen.
De rally gaat zaterdag van start met twee ronden van twee proeven, zondag worden er drie ronden van vier KP's afgewerkt.

Princen wint voor eigen publiek
Kris Princen heeft in Landen de 12u van Haspengouw op zijn naam geschreven. Princen had met zijn Mitsubishi Lancer Evo 6 groep A een voorsprong van slechts 18 seconden op de Nederlander Bijvelds, eveneens in een Lancer groep A.
Jean-Marc Gaban werd met zijn Porsche 911 RS derde voor titelconcurrent Timothy Van Parijs in de Lancer groep N. Guy Colsoul eindigde mooi vijfde met de Mitsubishi Lancer Evo 6 groep A.
Colsoul Junior verging het minder goed. Bob belandde op KP 4 in een veld en ging overkop en dit op enkele honderden meters van zijn huis.
De Luxemburger Patrick Gengler sloot met de Lancer Evo 7 de top-6 af. De F2-zege was voor Jorgen Pilgaard, die met de Peugeot 306 Maxi zevende werd.

Uitslag 12u van Haspengouw
1 Princen/Marteau - Mitsubishi Lancer Evo 6 1.14.10
2 Bijvelds/Bijvelds - Mitsubishi Lancer Evo 6.5 + 0.18
3 Gaban/Burniat - Porsche 911 RS + 2.26
4 Van Parijs/Miclotte - Mitsubishi Lancer Evo 6 + 3.22
5 Colsoul/Ulens - Mitsubishi Lancer Evo 6 + 4.24
6 Gengler/Weber - Mitsubishi Lancer Evo 7 + 4.33
7 Pilgaard/Pedersen - Peugeot 306 Maxi + 4.46
8 Turrion/Herbots - Ford Sierra Cosworth + 5.06
9 Sorensen/Fredriksen - Peugeot 106 Maxi + 6.45
10 Georges/Jacob - Seat Ibiza Kit Car + 7.14

Mooi startveld voor 12u van Haspengouw
Vorig jaar werd voor het eerst een nationale editie van de 12u van Haspengouw georganiseerd. De organisatoren deden er dit jaar alles aan om de 6de manche van het Divisie 2-kampioenschap te doen terugdenken aan de nostalgische gloriedagen van het 'oude' Haspengouw. Er is de herinvoering van KP Brustem, de alom bekende proef op de luchtmachtbasis die garant staat voor heel wat spektakel. Daarnaast pakt TRCH uit met een meer dan behoorlijk deelnemersveld.
De vertrouwde Porsche 911 RS van Jean-Marc Gaban zal het moeten opnemen tegen oa de Mitsubishi's groep A van Piet Bijvelds, Bob Colsoul en thuisrijder Kris Princen. Guy Colsoul zal voor de gelegenheid deelnemen met een Mitsubishi Lancer Evo 7, eveneens groep A.
De vierwielaangedreven groep A's worden verder nog aangevuld door Yannick Bodson (Audi S2), Philippe Dewulf (Toyota Celica), Marc Turrion (Ford Sierra), Henri Smelcher (Ford Escort WRC) en de Lancers van Vincent Lejeune en Patrick Gengler.
Timothy Van Parijs zal met zijn Mitsubishi Lancer groep N proberen nog een gooi te doen voor de titel. Een achterstand ophalen van 6 punten op Gaban is met nog 2 wedstrijden te gaan een haalbare kaart. In groep N starten Ries en Maurice Huisman en Michel Perenbooms als belangrijkste belagers van Van Parijs.
De Deen Jorgen Pilgaard won dit jaar al in Hannuit en zal in Landen de belangrijkste F2-concurrent worden voor René Georges (Seat Ibiza), Sébastien Jardon (Citroën Saxo), Theo Loos (Ford Focus) en Pilgaard's landgenoot Michael Sörensen (Peugeot 106 Maxi).
De 12u wordt terug over twee dagen verdeeld. Zaterdag is er de technische controle en zijn er verkenningen, zondag wordt de wedstrijd verreden. Er wordt tevens een regionaal gedeelte gereden, meer info hierover op onze VAS-pagina.
INFO
Deelnemerslijst: Klik hier.
Timing: 135 km verdeeld over 3x4 KP's
Landen out   08.31    11.51    15.11
KP Velm      08.50    12.10    15.30
KP Brustem 09.12    12.32    15.52
Service in     09.52    13.12    16.32
Service out   10.12    13.32    16.52
KP Wange   10.31    13.51    17.11
KP Landen   10.53    14.13    17.33
Service in     11.05    14.25    17.45
Podium        11.26    14.46    18.00
Inkom: Algemeen: 11 euro - Brustem: 6 euro - Andere KP's: 5 euro
Rallycentrum: Stedelijk Sportstadion Landen
Radio: Radio Contact