Claudie Tanghe, uitgever en winnaar van de afgelopen Ypres Historic Rally, geeft een woordje uitleg. "HISTOnews zal elke maand de afgelopen Historic-evenementen aandoen om zo de geliefde Historicfans op de hoogte te houden van deze steeds maar méér groeiende tak in de autosport. Deze maand komt natuurlijk de Ypres Historic Rally ruim aan bod, maar ook Goodwood, de zonet verreden Eifel Rallye en enkele pagina’s interessante Historic nieuwtjes en weetjes alsook een agenda voor de Historic-evenementen voor de volgende maanden zodat U voortaan geen enkele wedstrijd meer kan missen. Dus niet vergeten, elke maand centraal in AUTOnews, het niet te missen HISTOnews."
Meer info en foto's op www.rallysportlefevere.be.
Eerste Oudenburg-zege voor Paul Lietaer?
De regio Oudenburg is dit jaar voor de 30ste keer aan een rallywedstrijd toe. Eerst als rallysprint (Oudenburg),
daarna als rally (Middenkust), dan terug als rallysprint (Ettelgem) en de laatste jaren als short rally.
Vreemd genoeg stond Paul Lietaer, 'The Best in the West', nog maar één keer aan de start in Oudenburg. Vorig jaar
moest hij met zijn BMW M3 de duimen leggen voor Andy Lefevere, die er zijn laatste zege pakte met zijn BMW E36. Dit jaar
gaat Lietaer echter als topfavoriet van start. Na zeges in Komen, Wervik en Oostrozebeke zitten de Polle en zijn
Subaru Impreza 555 in elk geval in de winning mood. Andy Lefevere daarentegen komt zijn nieuwe blauwe raket proefrijden,
een BMW E46 WTCC-look. Afwachten dus wat de Beitemnaar bij de maidentrip van zijn nieuwe Beamer zal presteren.
Enkele andere BMW-rijders mogen we ook op het voorplan verwachten: Xavier Alliet (M3 E30), Nicolas Leune (M3 E90),
en Hans Vancampenhoudt (M3 E36 Geko). Bij de 4x4-wagens zien we de deelnames van thuisrijder Jean-Marc Decloedt en
Div 3-2-1 favoriet Jan Czech, beiden in een Subaru Impreza. Merkgenoot Kristof Van Tricht moet forfait geven, omdat de
motorschade na Tienen niet tijdig gerepareerd raakt. Van Tricht laat zo belangrijke punten schieten voor het
VAS-rallykampioenschap, waardoor Ronny Hosten (Toyota Corolla Kit Car) nog steviger de leiding kan nemen in de tussenstand.
Verder te verwachten in en rond de top-15: Vanlaer (Mitsu), Beyne (Mitsu), Lacante (C2 R2), Caen (C2 R2), Cools (Saxo),
Lootens (Clio),... en natuurlijk een resem Opel-boys (Cools, Louies, Dobbelaere, Declerck, Deleersnijder,...)
en snelle spektakelrijders (Ceenaeme, Spillebeen, Alliet, Swerts,...).
Het deelnemersveld bevat ongeveer 110 deelnemers, waarvan een 15-tal Historics. Daar mogen we een open strijd verwachten
tussen oa. Vanmaekelbergh, Dekeyser, Cappelle, Frans,...
(deelnemerslijst)
Timing & Parcours
De Short Rally van Oudenburg-Jabbeke wordt terug over vier ronden van twee KP's gereden, waaronder de vroegere rallysprintproef
van Ettelgem en de korte KP van Westkerke. Start om 8u17 in het rallycentrum, finish en podium omstreeks 18u30.
(timing)
Rallycentrum
Het rallycentrum bevindt zicht opnieuw in Ettelgem, maar dit keer in een nieuwe feest- en VIP-tent in de Schoolstraat.
Daar bevindt zich ook het wagenpark, waar alle wagens zich hergroeperen na de service. Het servicepark is gelegen
in de Zerkegemstraat. Toegangstickets kosten 10 € en zijn verkrijgbaar in de feesttent
en op de toegangswegen naar het parcours.
Verdere info op www.autoclubnoordzee.be.
Bart Cooman: "De Fiesta Trophy sprak me reeds aan in het tussenseizoen. Even werd er zelfs overwogen om in de Fiesta Trophy te starten voor een volledig kampioenschap, maar dan hebben we uiteindelijk toch geopteerd om zelf onze BMW M3 op te bouwen. Na onze sortie in de RS Monteberg is de BMW momenteel nog niet wedstrijdklaar. We hopen de wagen klaar te hebben tegen de 12u van Haspengouw en de thuisrally van onze renstal Atlantic, de Hemicuda Rally."
Om optimaal voorbereid aan de start te staan in Roeselare, zal getest worden in de RS van Staden. Daar zal Wim Verstraeten, de nieuwe co-piloot die mee dit project mogelijk maakte, zijn debuut maken. "Wij verwachten ons aan een eerlijke strijd tussen meerdere deelnemers in een goeie, professionele omkadering met als doel te kunnen uitrijden en de nodige ervaring opdoen. De kans dat we tevens hebben gekregen om de Rallysprint van Staden als voorbereiding te kunnen rijden is ook mooi meegenomen om de wagen te leren kennen en co-piloot Wim te laten kennismaken met het lezen van de pacenotes.”, aldus nog Bart Cooman.
"We zijn ervan overtuigd dat het een hele aangename ervaring zal zijn om met de GEKO te kunnen starten, presteren, we zullen dan ook tot het uiterste gaan zodat Wim terecht fier zal zijn op zijn M3. Dit project is mogelijk dankzij de steun van GEKO-zaakvoerder Wim Soenens en Caen Rallysport, waarvoor onze welgemeende dank!", aldus co-piloot Claude Debue.
Naast Duquesne waren nog heel wat andere Vlamingen present in Leptines. In Divisie 4 werd Herpoel 4de, Van Gool 6de, X Debaere 7de, Vermeulen 9de, G Debaere 10de en Deroo 11de. Bjorn Joseph moest opgeven bij zijn debuut met de Peugeot 205 Maxi, net als Ascona-rijder Fangio Verbeke.
:: Uitslagen
Vanaf 2008 zouden de divisies en klassen er zo gaan uitzien:
Divisie 1: Standaardwagens
Klasse A: 0 - 1600 cc
Klasse B: 1601 - 2000 cc
Divisie 2: Groep N - S voorzien van homologatiefiche (ook turbo's)
Klasse C: 0 - 1600 cc
Klasse D: 1601 - 2000 cc
Klasse E: 2001 - 2500 cc
Divisie 3: Groep A - B - R - M - GT
Klasse F: 0 - 1600 cc
Klasse G: 1601 - 2000 cc
Klasse H: 2001 - 2500 cc
Klasse I: 2501 - 3500 cc + FIA GT
Divisie 4: Historic-wagens (minimum 25 jaar oud)
Klasse H1: 0 - 1300 cc
Klasse H2: 1301 - 1600 cc
Klasse H3: 1601 - 2000 cc
Klasse H4: meer dan 2000 cc
Klasse H5: Alle motoren met meerdere nokkenassen + wankelmotoren
Bekijk hier de streaming video's!
“Vooral daarom ben ik erg blij. Het schitterende voorstel van Vergokan, waardoor ik dit seizoen nog de resterende IRC-manches kan rijden en in 2008 zelfs het ganse Intercontinental Rally Challenge programma mag afwerken kon ik uiteraard niet laten schieten. Ik vind het bovendien een grote eer en ik ben hem ontzettend dankbaar, dat Pieter mij dit project met Vergokan toevertrouwt. Knap ook van de VW-Club, dat ze me vrij laten om dit extra programma (Madeira, Barum, San Remo en Valais) af te werken en dat ze bovendien zelf ook het eigen BK-project met mij en Robin verder zetten. Iedereen mag er zeker van zijn dat ik dat wederzijds vertrouwen tijdens de drie volgende rally’s (Omloop van Vlaanderen, Haspengouw en de Condroz) niet zal beschamen en dat ik supergemotiveerd en tot het uiterste zal gaan om alsnog de Belgische titel te pakken. Wie weet wat er na dat succes eventueel kan groeien i.f.v. de toekomst. Maar nu eerst naar Madeira voor de start van een nieuw hoofdstuk in mijn carrière. Ik wil teambaas Pieter, wiens hart uiteraard blijft kloppen voor de rallysport en sponsor Steven Vergalle tijdens die eerste opdracht alvast niet ontgoochelen en ik ben er zeker van dat ook Fabio Lazzerini en zijn R-Tec team klaar zijn om die eerste uitdaging succesvol af te ronden.”, aldus Freddy Loix in een persbericht.
De voorlopige deelnemerslijst bevat al 44 namen. O.a. Van Tricht (Subaru), Louies (Kadett), Spillebeen (BMW), Vancampenhoudt (BMW M3 Geko), Decloedt (Subaru), Alliet T (BMW), Schockaert (Corsa),... zijn al ingeschreven. Paul Lietaer mogen we nog verwachten met zijn Subaru Impreza, net als Andy Lefevere met zijn nieuwe BMW M3 E46.
Meer info en voorlopige deelnemerslijst op www.autoclubnoordzee.be.
De Rally van de Suikerstreek werd een thuiswedstrijd voor Subaru-tuner Jos Boon, die voor de gelegenheid aan de start kwam met de Impreza groep N waarmee Van Tricht in Ieper reed. Boon was na 12 KP's 24" sneller dan die andere streekrijder, Marc Turrion met zijn Mitsubishi Lancer Evo 9. De Nederlander Hein Jonkers finishte als derde op slechts 1" van de tweede plek. Thomas Leger eindigde met zijn Subaru Impreza als vierde op 41". Kris Princen, vorig week nog uiterst snel in Ieper, werd als vijfde afgevlagd, na pech met zijn Renault Clio R3.
De zesde plaats was voor kampioenschapsrijder Kristof Vermeulen met zijn Opel Corsa. In de strijd om beste F2 werden Hosten en Croes door pech achteruit verwezen. Hosten finishte nog 11de met zijn Corolla Kit Car en behoudt de leiding in het kampioenschap, na de opgave van Kristof Van Tricht (Subaru - motor). De top-10 in Tienen werd volledig gemaakt door Claesen (Escort), Vanlaer (Lancer), Prinzie (BMW M3) en Deveux (Lancer).
In Div 3-2-1 ging de zege naar Jan Czech, 12de algemeen met zijn Subaru Impreza. Yves Van Colen (Clio) en Patrick Schockaert (Corsa) mochten mee op het podium.
:: uitslag