[Algemeen]   [Teams]   [Extra]   [Standen]   [Archief]

30.11.04 ::  Reactie Pauwels op Crêtes-zege Radoux
Koen Pauwels, de tuner van de Ford Escort WRC waarmee Jean-Philippe Radoux afgelopen zondag de Rallye des Crêtes won, stuurde ons een toelichting door ivm het wedstrijdverloop en de straftijd van Munster. Het persbericht van de organisatie vermeldde dat Munster achteraf er aan dacht om een klacht tegen Radoux in te dienen wegens verboden assistentie, al zegt Pauwels dat dit niet kan gebeurd zijn omdat er geen serviceploeg aanwezig was.

"Radoux was inderdaad als snelste gestart en draaide in de eerste proeven telkens sneller dan Bernard Munster. Op KP 4 miste JP een rempunt waardoor de motor afsloeg. Er moest achteruit gereden worden wat JP in één klap een 10-tal seconden van zijn voorsprong deed verliezen. Op de bewuste showproef werden inderdaad telkens zowel Munster als Radoux door tragere deelnemers gehinderd maar dit gebeurt meermaals in ASAF-wedstrijden als gevolgd van de specifieke nummergeving. In de derde boucle dan gebeurde het voorval waarbij Bernard prompt de start weigerde te nemen op het startsein van de starter. Na de derde boucle werd hiervoor een straf van 120 strafseconden uitgesproken door de wedstrijdleiding, wat Radoux in een klap een flinke bonus voorsprong opleverde en waardoor hij het zekere voor het onzekere nam en in de laatste twee KP's flink gas terugnam. Het was toch bijna onmogelijk om een achterstand van 120" op twee KP's goed te maken, indien JP niet de boer opging. Volgens volgers van de rally contacteerde Munster tussen KP 7 en KP 8 dan nog zijn serviceploeg om een slecht functionerende lampenbak te komen herstellen, wat hem vier minuten te laat deed pointeren aan de laatste CH op KP 8, maar hij verwoorde dat 'hij opgehouden werd in het druk verkeer door een ambulance'. De drie latere deelnemers konden echter wel tijdig zonder probleem de start van deze KP bereiken zonder een ambulance te zien en het druk verkeer was tevens weg, want door het late uur was er veel minder drukte op de verbindingswegen. Dan werd na de wedstrijd door de wedstrijdleiding beslist om de de straf wegens het niet tijdig te starten op de showproef kwijt te schelden, zonder hiervoor een reden te geven. Dat was wel niet fair om zo een wedstrijd te beslissen, namelijk door eerst een tijdstraf toe te kennen en daarna zonder reden kwijt te schelden. Radoux was tevens niet meer 100% aan het aanvallen want hij had in het achterhoofd dat hij een bonus had van 120". Na deze beslissing heeft Radoux dan tegen de wedstrijdleiding en niet tegen Munster klacht ingediend, waardoor de wedstrijdleiding de eerst toegekende straf heeft bevestigd. Zo heeft Radoux eerlijk gewonnen zonder evenwel op een verboden plaats assistentie te doen, want er was zelfs geen serviceploeg aanwezig. De normale servicecrew was immers aan het werk tijdens de eerste wedstrijd van de Wintercup te Zolder."

29.11.04 ::  Radoux wint B-Short des Crêtes
Jean-Philippe Radoux heeft de B-Short des Crêtes op zijn naam geschreven, de laatste rally van het ASAF-seizoen. De Escort-piloot nam in de streek van Spa de beste start, nadat Bernard Munster een verkeerde bandenkeuze maakte en twee keer opgehouden werd op de showproef. In de regen nam Munster de koppositie over, maar de wedstrijdleiding besliste daar na een klacht van zijn tegenstrever anders over. Na de finish diende Radoux een klacht in omdat Munster een halve minuut later startte op de showproef.
De Subaru-rijder kreeg twee minuten straftijd aangesmeerd en dacht er nog aan te reageren met een klacht tegen Radoux wegens verboden service, maar deed het uiteindelijk niet. Achter Radoux en Munster sloot René Georges met zijn Polo Super 1600 het podium in divisie 4 af. Marc Duez werd al vroeg uitgeschakeld in zijn laatste rally, toen tijdens de tweede ronde de koppeling van de Fina-M3 begaf.
De zege in de divisie's 3, 2 en 1 ging naar de spectaculair rijdende Bruno Blaise. De Corsa-piloot was meer dan een halve minuut sneller dan Jean-Pierre Vandewauwer met zijn Renault Clio.

:: uitslag
:: foto's Juha Bos

29.11.04 ::  Wintercup: Van Hoof snelste in Publides Rallysprint
Piet Van Hoof heeft de Publides Rallysprint gewonnen, de eerste manche van de MCZ Wintercup op het circuit van Zolder. De Nederlander haalde het in zijn Lancer van team, land- en merkgenoot Arjen De Koning. De derde plaats ging naar Hein Jonkers, ook al een Nederlandse Mitsubishi-rijder. Chris Van Woensel werd na de tweede reeks uitgesloten wegens het overtreden van de geluidsnorm.

Chris Van Woensel ging gisteren als grote favoriet van start in de eerste van de drie Wintercup-manches. Met de Evo 8 van Bob Colsoul zette hij in de eerste ronde de besttijd neer, al kreeg hij wel een waarschuwing voor het produceren van te veel decibels. Het probleem werd niet genoeg verholpen, zodat Van Woensel ook tijdens de tweede reeks de geluidsdrempel overschreed en daarmee uit koers werd gezet.

Piet Van Hoof nam zo het commando over en bleef aan de leiding tot het einde. Met zijn Lancer Evo 4 groep A had hij aan de finish slechts vier seconden voorsprong op Paradigit-teamgenoot Arjen De Koning. Hein Jonkers werd derde op zes seconden.

De vierde plaats was voor Jean-Marie Dehaye, die de snelste voorwielaandrijver was met zijn VW Golf Kit Car. Steve Matterne werd vijfde in de Colsoul-Evo 8, voor Andy Lefevere, die in Zolder zijn titelkansen in het VAS-rallysprintkampioenschap kwam verdedigen met de BMW E36 van Eric Qvick. Tony Kevers werd zevende in zijn Golf KC, gevolgd door de Lancers van Daffe, Baert en Hopmans.

:: Meer nieuws, foto's en reacties in de loop van de week on-line.
:: Officiële einduitslag hier.

25.11.04 ::  Nu zondag B-Short des Crêtes
Komende zondag gaat in en rond Bellevaux de B-Short des Crêtes door, de traditionele afsluiter van het ASAF-rallyseizoen. Renstal Chawresse kan voor haar 10de editie alvast uitpakken met een hoogstaand deelnemersveld. Bernard Munster, de winnaar van vorig jaar, gaat als favoriet van start met zijn Subaru Impreza. Andere kleppers aan de start zijn Deferm (Subaru), Vandewauwer (Clio), Duez (BMW M3 Fina), Radoux (Escort WRC), Fastré (Audi Quattro), Georges (VW Polo S1600), Chaballe (Clio),...

De deelnemers gaan zondag om 8u30 van start voor vier ronden van twee proeven, die respectievelijk 13 en 7 km lang zijn. De winnaar zal gekend zijn omstreeks 19u.

:: Timing
:: De startlijst zou normaal gezien vandaag on-line moeten verschijnen op de website van de organisatie.

25.11.04 ::  Ardenne Bleue Rally opent BK Rally 2005
Nog niet zo lang geleden beslisten Pierre Delettre en zijn ploeg om de Boucles de Spa volgend jaar niet te laten doorgaan. Er is echter snel een vervanger gevonden voor de Ardense klassieker. De "Royal Motor Union de Liège" zal op 26 en 25 februari het BK 2005 openen met de Ardenne Bleu Rallye. Het rallycentrum wordt het circuit van Spa-Francorchamps.

Voor de rest ziet de ontwerpkalender (onder voorbehoud dus) er vrij traditioneel uit. Na Ardenne Bleue volgen Hannuit (12 maart), TAC (2 april), Wallonie (31 april en 1 mei), Sezoensrally (21 mei), Ypres Westhoek Rally (24-25 juni), Rally van Haspengouw (9 oktober) en de Condroz Rally (5-6 november). De Omloop van Vlaanderen heeft nog geen definitieve datum. De wedstrijd was gepland in het weekend van 10 en 11 september, maar dan vindt in Francorchamps de Formule 1-wedstrijd plaats en het is niet toegelaten samen te organiseren.

23.11.04 ::  Wintercup: Meer nieuws Publides Rallysprint 28/11
:: Vandaag verscheen nog maar eens een update van deelnemerslijst voor de Wintercup-manche van komende zondag. Deze quasi definitieve lijst kun je hier nalezen. Nieuwe namen op deze versie zijn ondermeer Steve Matterne (Mitsu Evo 8) en Stefan Van Craenenbroeck (Mitsu Evo 6,5). Chris Van Woensel vervangt Bob Colsoul op de Mitsu Evo 8, hij zal worden genavigeerd door Tom Colsoul.

:: Filip Dierckx kon na z’n ongeval in de Hemicuda Rally zijn titel in klasse E veilig stellen door de TBR Rally samen te rijden met Patrick Vandeputte. Nu zal de Titanic-piloot ook het Nationaal en VAS-rallysprint kampioenschap proberen af te werken. Samen met Han De Bock zal hij de Honda Civic van Mies Racing (Dirk Vermeirsch) besturen. Filip en Han zullen afwisselend de reeksen rijden. Voor Han is het z’n maidentrip, maar het zal hen niet beletten mee te dingen naar zege in de klasse E.

:: Johan Vandeweyers krijgt zondag de winnaar van de Dunlop-Pitstop.TV wedstrijd naast zich. "We hebben gisteren mogen vernemen van Ludo L'Hoyes, dat Jurgen Vandeputte één van de gelukkige winnaars is van de Dunlop-Pitstop.TV wedstrijd, voor de Wintercup-manche op 28 november. We hopen dat we hem in onze Dunlop-BMW een onvergetelijke dag als co-piloot kunnen bezorgen. Er zal trouwens nog één en ander moeten uitgevochten worden, daar in Zolder. In het rallysprint-kampioenschap totaliseren zowel Danny Poels (Impreza) als wijzelf 147 klassepunten. En Stefan Trekels (BMW M3) volgt kort met 97 punten. Als je weet dat er nog twee keer 50 punten te rapen zijn voor de klassewinnaar, en telkens 47 en 45 voor de tweede en derde, dan kan de titel in klasse 2G nog alle kanten uit. Wij zijn natuurlijk net zo goed tevreden, moest Danny of Stefan kampioen worden, maar we gaan toch ons uiterste best doen om het laken naar HRST toe te trekken. Want als je je thuisevenement rijdt, voor de ogen van je sponsors Dunlop en Atlas Motorhomes, dan zijn de verwachtingen altijd wat hoger. Het laatste nieuws is te vinden op onze HRST-site."

22.11.04 :: Meer info Wintercup 28/11 en 05/12
De startlijst voor de Wintercupmanche van nu zondag (28/11) kun je nog altijd hier raadplegen. Daarbij komt nog de deelname van de gebroeders Colsoul, natuurlijk met een Mitsubishi.

De Schepers Wheel Service Wintersprint van zondag 5 december wordt mogelijk nog boeiender. Robert Droogmans gaat al zeker van start met de Ford Sierra Cosworth 'Fina' RWD van Dirk Vermeirsch. Kris Princen zal ook de start nemen met zijn Renault Clio Ragnotti. Bij de toppers zullen ondermeer Colsoul en Baert terug deelnemen. En als het nodige budget tijdig wordt gevonden, dan staat ook Freddy Loix aan de start met een Peugeot 206 WRC.

Een deelnemerslijst van de twee manches samen is hier terug te vinden. De site van Peter Hopmans meldt wel dat zowel Steve Matterne als Chris Van Woensel nog zouden deelnemen met een Colsoul-Mitsubishi.

Tot slot: zowel op 28/11 als 05/11 zullen er twee verkenningsronden en drie wedstrijdronden (met start om 13u) gereden worden.

Meer info: www.wintercup.be.

22.11.04 ::  Meer info Wintercup 28/11 en 05/12
De startlijst voor de Wintercupmanche van nu zondag (28/11) kun je nog altijd hier raadplegen. Daarbij komt nog de deelname van de gebroeders Colsoul, natuurlijk met een Mitsubishi.

De Schepers Wheel Service Wintersprint van zondag 5 december wordt mogelijk nog boeiender. Robert Droogmans gaat al zeker van start met de Ford Sierra Cosworth 'Fina' RWD van Dirk Vermeirsch. Kris Princen zal ook de start nemen met zijn Renault Clio Ragnotti. Bij de toppers zullen ondermeer Colsoul en Baert terug deelnemen. En als het nodige budget tijdig wordt gevonden, dan staat ook Freddy Loix aan de start met een Peugeot 206 WRC.

Een deelnemerslijst van de twee manches samen is hier terug te vinden. De site van Peter Hopmans meldt wel dat zowel Steve Matterne als Chris Van Woensel nog zouden deelnemen met een Colsoul-Mitsubishi.

Tot slot: zowel op 28/11 als 05/11 zullen er twee verkenningsronden en drie wedstrijdronden (met start om 13u) gereden worden.

Meer info: www.wintercup.be.

20.11.04 ::  Voorlopige deelnemerslijst Wintercup 28/11
De eerste namen voor de Publides Rallysprint, de eerste manche van de MCZ Wintercup, zijn bekend. Momenteel telt de deelnemerlijst al zo'n 100 namen. Voor de manche van 7 december is er al de verzekerde deelname van Robert Droogmans met een Ford Sierra Cosworth, terwijl men nog op zoek is naar de nodige budgetten om Freddy Loix te laten deelnemen met een Peugeot 206 WRC!

Andy Lefevere komt in Zolder zijn leidersplaats in het VAS-rallysprintkampioenschap verdedigen. Willy Cools, tweede in het kampioenschap, neemt ook deel met zijn Opel Kadett, net als de Mitsubishi's van ondermeer Peter Hopmans, Piet Van Hoof, Arjen De Koning, Hein Jonkers en Peter Baert. Verder op de voorlopige deelnemerslijst: Ceenaeme, Bosmans, Alliet, Spillebeen, Louies, Pauwelyn, Van Hove, Decloedt, Alaerts,...

:: Voorlopige deelnemerslijst

18.11.04 ::  Info Champion's Day
Komende zondag gaat op het circuit van Spa-Francorchamps de Champion's Day door. De fandag van het gelijknamige RTBF-programma krijgt weer heel wat vedetten over de vloer. Blikvanger wordt ongetwijfeld François Duval, die de show mag komen stelen met de Ford Escort WRC van Jean-Philippe Radoux.

De Responsible Rally Supporters zijn ondertussen met 25.000, een aantal dat alsmaar stijgt. Voor 5 € kan je je zondag bij deze club aansluiten, en zo kans maken op één van de meer dan 500 dopen als co-piloot. Naast de dopen voor het publiek, die plaatsvinden van 9u tot 12u en van 14u tot 16u, zijn nog heel wat meer activiteiten voor de toeschouwers voorzien. Quads, radiogeleide auto's, Playstation's en kinderanimatie zijn ondermeer voorzien.

Meer dan 80 piloten zullen zondag de co-pilootdopen verzorgen. 'Top of the bill' is François Duval, die de Escort WRC van Jean-Philippe Radoux mag besturen. Ook Europees kampioen Simon Jean-Joseph zal op de afspraak zijn. Hij zal een Clio Super 1600 delen met Larry Cols. Verder van de partij: Bernd Casier (Punto S1600), Bouche (Lancer), Munster (Impreza), Deferm (Impreza), Verhees (Polo S1600), Colsoul (Lancer), Debackere (Celica), Gaban (Felicia KC), Vandewauwer (Clio of Polo),... Jean-Marc Gaban en Christian Guillemin zullen een Porsche 911 delen, terwijl Boelens, Bragard en Van Lancker hun C2's naar Francorchamps meebrengen.

Alsof dat nog niet genoeg is zullen ook heel wat provinciale piloten vertegenwoordigd zijn. Spektakel verzekerd met ondermeer Fastré (Audi Quattro), Roose (Audi TT), de Escorts van Lemmens, Hanon en Houyoux en de BMW's van Lefevere, Molle, Roulez en Lemaire. Rallycrossers Scheverneels (Golf 4x4 Turbo), Huybs (Lancer) en Van Mechelen (Impreza) hebben ook hun deelname bevestigd. Circuitrijder Maxime Soulet, zoon van Marc, mag een achtertrekker besturen terwijl Didier Reynders, Minister van Financiën, zijn debuut mag maken in een wagen van BHR.

Bekende namen uit de rallywereld zoals Stéphane Prévot, Hervé Panizzi, Patrick Snijers, Grégoire de Mevius, Bruno Thiry en Robert Droogmans zullen eveneens aanwezig zijn, om ofwel een ritje te maken in één van bovenstaande wagens of om één van de twee beschikbare autocrossbuggy's te besturen! Het zijn de wagens (met Hayabusa-motor, 200pk en 380 kilo, topsnelheid 210 km/u) van Jean-Louis De Roeck en Bruno Mylle (Mydibel), waarmee 8 vedetten elkaar zullen bekampen in de New Champion's Challenge 2004, die van start gaat om 14u30. Dakarist Stéphane Henrard, zelf aanwezig met één van zijn buggy's, neemt al zeker deel.

Het circuit is zondag vanaf 8u toegangelijk, de festiviteiten eindigen omstreeks 17u. Een toegangsticket kost 10 €, hierin is een programmaboekje (met posters van Loeb en 32 andere aanwezige vedetten) inbegrepen. Kinderen onder 14 jaar komen er gratis in.

17.11.04 ::  Officieel: Franky Boulat VAS-rallykampioen
Het was al lange tijd quais zeker maar sinds gisteren is het ook definitief officieel geworden: Franky Boulat is de winnaar van het VAS-rallykampioenschap 2004. Filip Dierckx, lid van de werkgroep rally en rallysprint regionaal: "Er was wat discussie over, maar op de vergadering van het uitvoerend comité van de VAS is het nog eens officieel bevestigd: er worden voor het kampioenschap rally twee schrapresultaten in vermindering gebracht waarvan één rally en één short rally."

Bij deze berekening krijgen we volgende eindstand:
1.Franky Boulat (Opel Kadett)
2.Stefan Van Craenenbroeck (Mitsubishi Lancer Evo 6) + 3,5 punten
3.Gregoire Coulembier (Ford Puma Kit Car)
4.Filip Dierckx (Honda civic)
5.Mathieu Faveere (Peugeot 106)

Reactie Franky Boulat: "Ik wens nogmaals te benadrukken dat het kampioenschap het ganse jaar zeer spannend was, een spannende en sportieve strijd tussen Van Craenenbroeck en onszelf. Het puntenverschil is nooit groter geweest dan 4 punten. Ondanks onze opgave door mechanische pech in Sombreffe halen we het nog! Dit is voor ons de tweede opeenvolgende algemene VAS-rallytitel. Voor co-piloot Marc Roef is het derde opeenvolgende algemene titel, reeds in 2002 was Marc algemeen kampioen bij de co-piloten omdat Vancampenhoudt toen met twee verschillende co-piloten heeft gereden. We zijn zeer blij dat we met een relatief 'kleine' auto en een relatief klein budget op regelmaat konden meestrijden, en zo de kampioenentitel hebben behaald."

16.11.04 ::  Info MCZ Wintercup
Het rallyseizoen 2004 loopt stilaan op zijn laatste benen. Op de ASAF-kalender resten nog enkele wedstrijden, terwijl het VAS-seizoen wordt afgesloten met de Wintercup-manches op het circuit van Zolder. De wedstrijden, die de finale van het VAS-rallysprintkampioenschap vormen, vinden plaats op zondag 28 november (Publides Rallysprint) en zondag 5 december (Schepers Wheel Service Wintersprint). De Wintercup-finale is (onder voorbehoud) voorzien voor zondag 20 februari 2005. Het parcours voor de wedstrijden van 28 november en 5 december bedraagt telkens ongeveer 12 km (100% verhard).

De timing is als volgt:
10u05: Start van de eerste wagen voor de eerste verkenningsronde
10u45: Start van de eerste wagen voor de tweede verkenningsronde
13u05: Start van de eerste wagen voor de eerste officiële rit
14u20: Start van de eerste wagen voor de tweede officiële rit
15u30: Start van de eerste wagen voor de derde officiële rit
16u45: Start van de eerste wagen voor de mogelijke vierde officiële rit

De reglementen en inschrijvingsformulieren voor beide manches zijn terug te vinden op www.wintercup.be.

16.11.04 ::  Verslagen Historic Rally de Luxembourg
:: Arnel Calcoen (Ford Cortina Lotus, 1ste algemeen): "Na aankomst gingen we op het parcours gaan kijken, waar ik mijn ogen uitkeek hoe snel het er hier aan toe zou gaan. Na de verkenningen zag ik dit echt niet zitten: snel, oervettig, nat, bladeren, afgronden en bomen... Mijn co Xavier, die de Rally du Var had gereden, stelde mij op mijn gemak door het feit dat morgen, de day after, het allemaal anders zou gaan uitzien. De tweede dag hebben we de nota's verfijnd, en ja, dat zag er iets beter uit. Maar overal hoorde je hezelfde: "Snel, en die bomen...". De start kwam en bepaalde mensen zagen een kans voor de overwinning, maar ik had hoegenaand geen vertrouwen. Op de eerste KP, in het begin na die snelle afdaling en beklimming, kwam het vertrouwen in de wagen. Vettig, nat, het echte pilotagewerk van vroeger, ik stuurde de Cortina Lotus zoals de Escort indertijd en we draaiden de scratch. Vanaf toen kreeg ik meer vertrouwen. Helaas werd KP Knaphofheid afgelast na het ongeval van Peter Bijvelds. Toen kwam KP 3, Goesdorf, de langste van de hele rally. We draaiden weer de scratch en toen geloofde ik erin. Overal waren we de snelste en ook op KP Goesdorf 2 waren we 11" sneller. De jongens van het service leverden weer knap werk en checkten de auto compleet. In de laatste boucle reden we nog 2 KP's, het einde werd nog spannend want de motor van de ruitenwisser gaf de geest! Het regende, KP 7 konden we afwerken maar weer haalden we de Engelse Escort in en bleven in zijn zog voor het ingaan van het bos. We zagen niets meer maar aan de finish waren we toch nog 15" sneller dan de Engelse Hilmann. We geloofden erin maar de bloemen worden pas aan de eindmeet afgeleverd... Op KP 9, de laatste van de wedstrijd, regende het en er werd gereden in het donker. Het was niet prettig, vooral die afdalingen. Tegen het einde van de proef begon het pijpestelen te regenen. Vanaf nu mocht er niets meer fout gaan en ja, met een voorruit vol slijk en terug achter de Escort van de gebroeders Thompson finisten we als winnaar van deze rally."

:: Johan Bonaventure (Mini Cooper, 4de algemeen): "Als vervangwedstrijd voor de TBR Rally, waaraan we niet konden deelnemen, verkozen wij om deze wedstrijd te rijden, vooral om het prachtige parcours. In de eerste ronde zaterdagmorgen lagen de wegen er glad bij. We reden dezelfde tijden als T'Hooft met de Porsche, daar het gladde parcours in ons voordeel speeld. Na de eerste ronde stonden we vijfde algemeen en eerste Mini. De tweede ronde droogde het wegdek op en konden we de Porsche niet meer bijhouden, hoewel het verschil niet groot was. De laatste twee etappes werden nog verreden met remproblemen. Toch werden nog vierde. We zijn zeer tevreden om op deze wijze het seizoen te beëindigen."

14.11.04 ::  Kristian Poulsen wint Rally de Luxembourg
De Rally de Luxembourg, die overschaduwd werd door het overlijden van Piet Bijvelds, is gewonnen door de Deen Kristian Poulsen. De Corolla-piloot had bijna 10 minuten voorsprong op Jean-Pierre Vandewauwer in zijn Renault Clio. Luxemburger Pascal Achen werd derde met zijn Honda Civic Type-R. In totaal haalden slechts 20 wagens de finish van de moderne wedstrijd. Collard en Colsoul gaven forfait, opgaves waren er ondermeer van Tsjoen en De Winkel (sortie). Erik Wevers stapte vanmiddag uit de wedstrijd uit medeleven voor zijn overleden landgenoot. De Historic-wedstrijd had vijf wagens aan de finish met als winnaar Arnel Calcoen (Ford Cortina).

Ondertussen zijn al meer details bekend over de omstandigheden waarin het tragische ongeval gebeurde. Organisator Jo Deschuytter: "Op een bepaald moment in deze bewuste klassementsrit is er een enorm lang recht stuk gevolgd door een scherpe bocht. Om de snelheid van de wagens te verminderen, besloten wij om een chicane aan te brengen even voor de bocht. Die chicane stond er niet tijdens de verkenningen omdat het een openbare weg is. De situatie is wel aangeduid in het roadbook en deze morgen hebben we het iedereen bij de start nog eens apart verteld. Voor het tragische ongeval waren er vijf wagens zonder probleem gepasseerd. Dan kwam de wagen van Peter en Piet Bijvelds eraan. Vermoedelijk is er een fout gebeurd en heeft de corijder vergeten aan te geven dat er een chicane stond, met alle gevolgen van dien. Ooggetuigen vertellen mij dat de wagen de chicane niet geraakt heeft. De wagen is beginnen slippen op bladeren die op het wegdek lagen, is langs de chicane tegen een rotswand gereden en vervolgens tegen een muur tot stilstand gekomen." Piet Bijvelds werd vorige week 62.

13.11.04 ::  Piet Bijvelds overleden
De Nederlander Piet Bijvelds heeft vanmorgen het leven verloren in de Rally de Luxembourg. Peter Bijvelds en zijn vader Piet gingen van de baan op KP 8, waarbij Piet is bezweken aan de gevolgen van het ongeval.

Ons medeleven gaat uit naar de familie en vrienden van Piet.
(foto: www.peterbijvelds.com)

09.11.04 ::  Info Rallye des Crêtes
Op zondag 28 november wordt de Rallye des Crêtes verreden, de laatste grote ASAF-wedstrijd van het seizoen. Deze B-short gaat door in Bellevaux, in de buurt van Spa. Het startveld is op z'n minst aantrekkelijk te noemen. Bernard Munster, de winnaar van vorig jaar, gaat terug van start met zijn Subaru Impreza. Verder rijdt Marc Duez er zijn laatste rallywedstrijd en dit met de Fina BMW M3. Ook op de startlijst: Deferm (Subaru), Radoux (Escort WRC), Princen (Clio), Georges (VW Polo S1600), Vandewauwer (Clio), Poncelet (Integra), Dorn (Ascona), Diels (Ascona), Lejeune (BMW M3), Genten (Saxo),...

De wedstrijd gaat over vier ronden van twee proeven van respectievelijk 13,2 (29% onverhard) en 6.7 km lang, in totaal goed voor 79,6 km tegen de chrono. Meer info is terug te vinden op de website van de organiserende club, Ecurie Chawresse.

:: Deelnemerslijst
:: Timing

09.11.04 ::  Chris Van Woensel toch in Luxemburg
Chris Van Woensel gaat dan toch van start in de Rally de Luxembourg. Deelnemen met de eigen wagen kan echter niet, want hoewel de schade na de sortie in de Condroz Rally al bij al nog meevalt, is de Mitsu helemaal niet klaar te krijgen tegen komend weekend. Van Woensel en co Robin Buysmans komen daarom aan de start met een gehuurde Mitsubishi uit de stal van Guy Colsoul. In groep N mogen ze het opnemen tegen ondermeer Bob Colsoul en Xavier Bouche.

09.11.04 ::  Meer nieuws uit Hoei
Meer nieuws over teams en piloten die aan de Condroz deelnamen is hier terug te vinden.

07.11.04 ::  Condroz: Larry Cols foutloos
Larry Cols heeft de 30ste Condroz Rally op zijn naam geschreven. Met zijn Clio Super 1600 haalde hij het van Patrick Snijers, winnaar in groep N met zijn Lancer Evo 7. Bruno Thiry werd derde algemeen met in zijn C2 Super 1600. Verreydt en De Winkel vulden de top-5 aan. Stéphane Boelens won de laatste manche van de C2 Challenge en is ook de nieuwe kampioen.

Een interessante situatie vanmorgen. Van Woensel had slechts 7 tienden bonus op Pascal Gaban. De Lancer-piloten gingen er dus hard tegenaan. Te hard blijkbaar, want Van Woensel ging op KP 17 - hij had toen 3 tienden voorsprong - zwaar van de baan. Pascal Gaban nam de leiderspositie over, maar ging een proef later zelf in de fout en viel terug naar de derde plaats. Even later was het zelfs helemaal over en uit, want de ex-wereldkampioen groep N ging met de JDR-Lancer nogmaals van de baan.

 
Patrick Snijers werd nog maar eens tweede, Kris Princen gaf weerom blijk van zijn talent.

Na KP 18 nam Larry Cols de leiding over, op ongeveer zes tellen gevolgd door Patrick Snijers. De Lange probeerde nog aan te vallen, maar moest uiteindelijk de rol lossen. Cols, die zelf toegaf dat hij niet in optimale conditie verkeerde, haalde het uiteindelijk met 21 seconden voorsprong. De Clio-rijder, die eerder dit jaar ook al in Ieper won, maakte in tegenstelling tot zijn tegenstanders geen enkele fout, de sleutel tot succes blijkbaar in deze Condroz.

Achter het kopduo nam Bruno Thiry de resterende podiumplaats voor zijn rekening. Met zijn C2 Super 1600 werd hij tweede in zijn klasse, op meer dan drie minuten gevolgd door Renaud Verreydt in zijn Subaru Impreza WRX, tweede in groep N. In de standaardklasse volgen verder Colsoul, Van Parijs en Matterne. Bouche is de nieuwe kampioen in groep N geworden.

 
Pascal Gaban kon lang voorin meedraaien, Timothy Van Parijs kende minder geluk door ondermeer twee lekke banden.

De derde plaats in Super 1600 ging naar Jan de Winkel. De Nederlander deed een plaats beter dan Kris Princen, die zonder zijn lekke band van gisteren ongetwijfeld had meegespeeld voor de zege. Buiten de top-10 algemeen werden Verhees en Collard vijfde en zesde in Super 1600, Marc Duez gaf op.

In de C2 Challenge ging de zege naar Stéphane Boelens en Björn Degandt. Het Waals-Vlaamse duo pakte ook de eindzege in de Challenge, een overwinning die trouwens al vrijwel zeker was na de Haspengouwrally. Boelens haalde het met meer dan twee minuten van Petitjean, op 4" gevolgd door Marnic Van Lancker. Bragard, Servais en Van Loo vervolledigden de top-6.

:: Live uitslagen
:: Foto's: Koen Demeyere

06.11.04 ::  Condroz: Van Woensel leider na dag 1
De Condroz Rally sluit het BK-seizoen af met een waar secondenduel. Na de eerste dag heeft Chris Van Woensel de leiding in handen, al bedraagt zijn voorsprong op Pascal Gaban slechts 7 tienden! Larry Cols, die lang Van Woensel kon volgen maar moest lossen door de regen, staat derde algemeen en eerste in Super 1600.

Achter het koptrio vinden we Bruno Thiry terug, tweede in Super 1600 met zijn C2 op 10" van Cols. Snijers is vijfde algemeen en sluit in groep N het podium af, daarachter volgen Verreydt,Tsjoen en Matterne.

Jan De Winkel (Renault Clio) is na de eerste dag derde in Super 1600. Cédric Verhees volgt als vierde met de VW Polo van René Georges. Kris Princen lag mooi vierde algemeen toen hij af te rekenen kreeg met pech. De Truienaar moest op KP 12 aan de kant om een lekke band ter verwisselen. Daarbij verloor hij meer dan 6' en meteen de kans op een mooie ereplaats. Marc Duez is in minder goeie doen met de VW Polo, hij is pas 17de op meer dan 7 minuten van Cols.

In de C2 Challenge is de leiding voor Stéphane Boelens. Marnic Van Lancker staat tweede op twee minuten, Thierry Bragard is derde op 5" van Van Lancker. Daarachter volgen Petitjean en Van Loo.

Heel wat opgaves ook op de eerste wedstrijddag. Bij de Super 1600's verloor Kakuszi een wiel, ging Guigou van de baan en brak Casier de motor van zijn Punto. In groep N moesten ondermeer Bouche (elektrisch probleem) en Stéveny (sortie) aan de kant. Ook Bodson (motor), Lhonnay en Vanhees zijn al uit de wedstrijd verdwenen.

Morgen staan nog 10 KP's op het programma. De winnaar is gekend rond halfvijf.

:: Live uitslagen

05.11.04 ::  Short Rally van Ettelgem op 16-17 juli 2005
In tegenstelling tot sommige geruchten die de ronde doen, gaat de Short Rally van Ettelgem volgend jaar wel degelijk door. Een nieuw opgerichte vzw, Autoclub Noordzee, heeft hiervoor gezorgd. De wedstrijd vindt plaats op zaterdag 16 en zondag 17 juli 2005 en zal terug meetellen voor het provinciaal en regionaal kampioenschap. Meer info is altijd te verkijgen bij persverantwoordelijke Filip Dewulf: dewulf.f@pi.be.

05.11.04 ::  Deelnemerlijst Rally van Luxemburg
De deelnemerslijst voor de Rally de Luxembourg van 12 en 13 november begint al aardig vorm te krijgen. Op het voorlopige lijstje prijken ondermeer Tsjoen (Porsche 911 GT3), Debackere (Celica), Bruyneel (Fiesta S1600), Colsoul (Lancer), Van Woensel (Lancer), De Winkel (Clio S1600), Deferm (BMW Compact), Schammel (Lancer),... De volledige lijst (met ook Historics) kun je hier raadplegen.

De Rally van Luxemburg gaat op vrijdagavond 12 november van start voor twee ronden van drie proeven. Op zaterdag worden drie ronden van drie KP's afgewerkt. De timing is hier terug te vinden.

Meer info: www.rallydeluxembourg.com.

05.11.04 ::  Shakedown in Fumal schiet Condroz Rally op gang
Gisteren werd in Fumal de shakedown van de Condroz Rally gehouden. Heel wat piloten waren op de afspraak: Cols, Guigou, Tsjoen, Van Parijs, Casier, Vanhees, Boelens, Colsoul, Schammel,... Kris Princen (foto) maakte er kennis met de Renault Clio Super 1600. De Condroz gaat zaterdagmorgen van start om 8u30 op het podium in Hoei.

:: timing
:: foto's Carl Daems

03.11.04 ::  Condroz: Lay-out Lancers Snijers en Barbier
Dit is de lay-out van de wagens van Patrick Snijers en Filip Barbier voor de Condroz Rally van komend weekend. Snijers start met een nieuwe Evo 7, opgebouwd in de ateliers van JDR. Zijn co-piloot is sponsor Filip Dekeerle. Filip Barbier, de tweede piloot van het Cobeltab-Adimatic-team, heeft Jeannick Breyne als navigator. De wagen - de kas althans - is de Lancer Evo 6 waarmee Godfried Dekeyser in Ieper reed (en crashte). (Klik op de foto voor een grotere afbeelding.)

Bekijk hier het nieuwsarchief