Maar, Melissa lag de voorbije weken in de lappenmand en werkt nog dagelijks aan haar revalidatie om haar kansen in het kampioenschap te verdedigen in Roeselare... "In juli brak ik het kuitbeen in mijn rechterbeen. Een ongelukje op de onderste trede van de trap... Operatief werd de breuk gefixeerd met een plaat en zeven bouten. Daardoor kon ik na 2,5 weken gips al beginnen aan de revalidatie, mits dagelijks mijn been en voet te laten intapen. Ondertussen krijg ik al vijf weken dagelijks kinesitherapie. Dat was nodig, want de spiermassa van mijn rechterbeen was fors afgenomen. Via krachttraining, lopen, fietsen en dagelijks 3 uur kine is mijn spierkracht voor een deel terug, maar ik mis wel beweeglijkheid in mijn rechtervoet. Mijn fysieke conditie is wellicht nooit beter geweest, maar ik kan je wel vertellen dat ik de voorbije weken serieus afgezien heb om me klaar te stomen!"
Vorig weekend won Melissa de RS Micky. Ze lijkt klaar voor de strijd. "Toch bleek die wedstrijd een serieuze belasting voor mijn voet. Na amper vier proeven deed mijn rechtervoet serieus pijn. Dat zal het grote vraagteken worden dit weekend in de Omloop van Vlaanderen. Zal de vermoeidheid me parten spelen? Overigens is Lara Vanneste, mijn copilote, ook nog herstellende. Zij werd vorige week geopereerd aan haar wijsheidstanden..." Haar rechtervoet zal dit weekend misschien iets minder zwaar zijn, maar aan strijdlust en gedrevenheid zal het Melissa Debackere niet ontbreken. "De Omloop van Vlaanderen wordt erg belangrijk voor de titelstrijd. Wij hebben nog een joker achter de hand, terwijl andere piloten zich geen misstap meer kunnen veroorloven. Het wordt belangrijk om druk op de ketel te houden. Hopelijk blijf ik gespaard van mechanische averij. Ik verwacht vooral een ijzersterke prestatie van Paul Lietaer, die in Roeselare altijd de te kloppen man is. Ook Pieter Tsjoen en Patrick Snijers zijn beter gewapend, net zoals Tim Van Parijs. Toch mik ik met mijn beproefde Toyota Corolla WRC op een podiumplaats."
Het parcours van deze 50ste Omloop van Vlaanderen, die vrijdagavond al begint met een superspecial, is hier en daar aangepast. "Het zijn allemaal kleine wijzigingen, maar ze verhogen wel de moeilijkheidsgraad. De organisatie heeft een paar stukken onverhard ingelast en de nieuwe stroken zijn vooral erg glad en verraderlijk. Ik denk dat we een speciale Omloop van Vlaanderen gaan beleven..."
De Belgische Escorts van Viaene, Vandoorne, Vanwijnsberghe, Debyser, Monnens en Stouf zullen allen samen in het ConXioN servicepark terug te vinden zijn op de parking van de Hallen te Roeselare. Ook het MRacetech team vinden in deze service zone terug met Maes (Transeurop), Dumon (Ascona), Dekimpe (Ascona) en Mylleville (Manta) die de kleuren van ConXioN verdedigen.
Sportief gezien wordt het moeilijk pronostikeren al wordt er uiteraard gehoopt op een ConXioN getint podium zoals in het FIA gedeelte in de Ypres Rally. Nadat Verschueren heeft bewezen over alle ingrediënten te beschikken van een uitstekend piloot wordt hij wellicht de te kloppen man. Vincent zal het wellicht niet op een presenteerblaadje krijgen want Viaene aast op eerherstel na Ieper en Monnens wil zijn resultaat in Bocholt herhalen. Idem voor Stouf die de overwinning op zijn naam wil schrijven nadat hij dit reeds vorig jaar deed. Ook Vanwijnsberghe die de smaak van de overwinningen te pakken heeft en dit niet niet snel zal afgeven. Of verrassen Vandoorne, Rovanpera, Maes, Vankemmel, Debyser en de Engelsen om een algemene podiumplaats te bemachtigen door de felle strijd vooraan die wellicht de mechaniek zwaar op de proef zal stellen. Het wordt gissen maar één zaak staat vast. Het zal uiteraard spannend worden en het belooft dan ook met stip de mooiste Historic strijd te worden en dit net op de 50ste verjaardag van de Omloop van Vlaanderen.
Teambaas Debyser komt voor de gelegenheid aan de start met de Escort BDA van Paul Lietaer die in de kleuren staat van Verzekeringen Missinne uit Kortemark, ConXioN en Zeefdruk Gerjo uit Roeselare.
In de moderne wedstrijd komt ConXioN aan de start als sponsor van Paul Lietaer, Patrick Snijers en Melissa Debackere. Meteen ook het gewenste podium in willekeurige volgorde als het van ConXioN afhangt, al zal dit met de snelle Structo’s wellicht geen sinecure worden. Of komt Andy Lefevere net zoals vorig jaar terug dicht in de buurt met zijn blauwe raket. Yves Bruneel zal zich ook in de top 10 willen drummen met de prachtige ConXioN/Worldkarts Porsche GT3. Tot slot wil ook Bart Ruyssen zijn goede prestaties verder zetten in de Ford Fiesta Trophy.
ConXioN wenst in elk geval ieder team, zowel in de Historic als in de Moderne, een prachtige rally toe die hopelijk in de analen als de mooiste, sportiefste en spannendste Omloop van Vlaanderen aller tijden wordt genoteerd.
Didier Vanwijnsberghe en Geert Beauprez starten met nummer 206.
Door het afhaken van voormalige co Sebastian moest Erik terug op zoek naar een nieuwe co. Deze werd gevonden in de persoon van John Van de Ven afkomstig uit Nederland in de buurt van Eindhoven. John heeft toch al een aardig palmares opgebouwd in Nederland en wou voor zichzelf de horizonten verbreden met in België aan te treden. Deze nieuwe samenwerking zal hier direct een serieuze uitdaging bieden. Beiden hebben er echter vertrouwen in want de persoonlijke klik was er direct en dat maakt toch dat er reeds een goede startbasis is.
Met een schitterend en sterk bezet deelnemersveld met een pak WRC’s en ander sterk 4x4 geweld zal het wederom geen evidente opdracht voor Erik worden om een mooi algemeen resultaat te kunnen halen. Erik stelt trouwens eenvoudig dat het kampioenschap in Groep M(odified) voor hem het belangrijkste is. Hij wil de kleine kloof met de huidige leider zo klein mogelijk houden en zal trachten de maximaal mogelijke punten daarvoor nodig te halen. Erik en John zullen niet alleen de veel krachtigere en supersnelle BMW van Andy Lefevere als tegenstander in hun groep tegenkomen. In Roeselare zullen er een pak andere Beemers met veelal plaatselijke specialisten aan de start staan. De meeste beschikken volgens onze informatie zelfs over een pak meer ‘paardjes’ dan de wagen van Erik. Uitdaging genoeg dus!
Nog meer en belangrijk nieuws in het team is dat de samenwerking met CAEN Rallysport deze z omer door Gino en Erik van GV Rallyrent eenzijdig beëindigd werd. Erik en Gino hebben besloten om met BVH Racing (Brecht Van Hecke) in zee te gaan en hem het onderhoud, optimaliseren van de wagens en de bijstand op de wedstrijden te laten verzorgen.
Erik hierover: "Brecht is volop bezig de M3 Coupe een zichtbaar nodig grondige mechanische opfrisbeurt te geven om het seizoen toch in goede omstandigheden verder te kunnen zetten. Als ik zie welke voorstellen tot evolutie en kleine positieve wijzigingen deze eigenlijk nog zeer jonge kerel al doorvoert aan de wagen ben ik uitermate tevreden. Ik ben nu al overtuigd dat de basis van de wagen verbeterd is. Onze bedoeling is de wagen tegen volgend jaar verder te laten evolueren tot een echte superpotente auto die hij verdiend te zijn. De basis is goed, maar vele zaken zullen blijkbaar toch vernieuwd en aangepast moeten worden om dit te realiseren. Maar het vertrouwen is er."
"De Omloop van Vlaanderen zelf zal voor mij toch een serieuze uitdaging worden met alle nieuwigheden in het team. Nieuwe technische omkadering, nieuwe co die niet alleen debuteert in België maar ook kennis maakt met zijn nieuwe piloot, een grotendeels nieuw parcours en daarenboven is het twee jaar geleden dat ik daar gereden heb met de Evo 6,5 (13de alg). Ik zal de wedstrijd aanpakken zoals ik er al vele aangepakt heb. Starten aan mijn tempo, progressie maken en zien waar we kunnen eindigen. Het idee om Lefevere op zijn ‘homeground’ te evenaren met ongelijke wapens is onrealistisch. Maar zoals altijd moet een wedstrijd gereden worden en worden de punten verdeeld bij de aankomst. Misschien zal deze wedstrijd voor mij wel eens kunnen meevallen. We vieren beiden dit jaar ons 50ste jubileum, dus kan het voor beiden een gunstig teken zijn. Op dus naar een prachtig rallyweekend voor ons allen en duimen maar … !"
Reizen om te leren, zegt men wel eens. Op dat vlak is Thierry Neuville alleszins een flinke bagage aan het bij elkaar rapen. De Belgische belofte liet bij aanvang van het seizoen al van zich spreken in de Franse Rally van Epernay, schitterde daarop in de Belgische manches van de Citroën Racing Trophy en won dan nog eens de twee manches van de Summer Rally Match in Rouergue en Terre de Langres. Naast een uitstapje in een kleinere, Duitse rally was er nog de opgemerkte deelname aan de Belgium Ypres Rally in het kader van de Operatie BFGoodrich Drivers Team. Thierry Neuville en Achim Maraite kregen niet de tijd om even op adem te komen. Maar daarover hoor je de twee vrienden niet klagen. Trouwens, het ritme zal de komende weken nog worden opgedreven voor de bemanning van de gele Citroën C2R2 Max van het RACB National Team.
«Het is voor ons een waar genoegen om de draad weer op te nemen met het BK Rally, » legt Thierry uit. « Ik houd enorm van het parcours van de Omloop van Vlaanderen. Hoewel ik slechts in 2008 deelnam, bewaar ik zeer goede herinneringen aan mijn eerste uitstap. Net zoals in Ieper krijg je hier een zeer technisch parcours onder de wielen geschoven en is het de kunst om niet in de fout te gaan. Als het misgaat, eindigt zo’n avontuur bijna altijd in een gracht. Er zijn heel wat kandidaten voor de overwinning en er wacht mij een moeilijke taak. Het is aan mij om het goede ritme te vinden en een toch ook een beetje op veiligheid te spelen. Na Roeselare verdwijnt onze C2R2 Max immers in de werkplaatsen van MI International voor een volledige revisie, alvorens af te reizen naar Spanje. Begin oktober krijgen wij de kans onze eerste kilometers te verorberen in een manche van het WK Rally op asfalt. Een project dat werd verwezenlijkt op initiatief van MY Racing en RACB en dat wij op behoorlijke wijze willen uitvoeren. »
Na drie opeenvolgende overwinningen in Tielt, Namen en Ieper, gaat Matthias Boon vrijdag natuurlijk als topfavoriet van start op de showproef die de 50ste Omloop van Vlaanderen zal openen. Met 60 punten achter zijn naam kan de jonge piloot van M-Sport zondag de titel al pakken en Xavier Baugnet opvolgen op het palmares van de Ford Fiesta Sporting Trophy. Voor eigen publiek is Bart Ruyssen a priori de enige piloot die Matthias Boon nog van de eindzege kan houden. Op de moeilijke proeven in West-Vlaanderen kan Bart mogelijk gebruik maken van zijn terreinkennis. Cédric De Cecco, die jaagt op een eerste zege in de Trophy, wordt ook een van de referenties, net zoals Ghislain de Mevius. De twee jonge piloten maakten van de zomerpauze gebruik om hun ervaring aan te vullen met een rally op onverhard aan het stuur van hun Ford Fiesta ST. De eerste reed de Terre de Langres, terwijl de tweede aan de start kwam van de RSAC Scottish Rally.
Nadat hij de Fiesta in Ieper ontdekte, heeft Raphaël Venant beslist om verder te doen in de Trophy. Hij legt de lat voortaan hoger, na zijn bemoedigend optreden in de Westhoek. De Ford Fiesta Sporting Trophy zal in Roeselare trouwens twee nieuwkomers verwelkomen die absoluut hun streekrally willen betwisten: Mathias Colman en Koen Dejonghe.
Het Belgische publiek zal in de Omloop van Vlaanderen voor de eerste keer de nieuwe Ford Fiesta R2 in actie kunnen zien. Het nieuwe wapen van Ford voor de promotieformules vanaf 2010 werd in grote mate op punt gezet door Matthias Boon bij M-Sport. Anthony Martin krijgt de eer de wagen te besturen bij zijn debuut in Roeselare. De Fiesta zal in België ingezet worden door Floral. Het is de eerste wagen wereldwijd die gebouwd is op basis van de nieuwe R2-kit die Ford gelanceerd heeft. Vijf mecaniciens werkten een week bij M-Sport in Groot-Brittannië om deze nieuwe Fiesta op te bouwen.
In Roeselare begint Anthony Martin aan het stuur van de nieuwe Ford Fiesta R2 aan een interessant programma dat hem ook naar de Rally van Catalonië in het Wereldkampioenschap en de Condroz Rally in Hoei zal brengen.
39. Anthony Martin/Eric Borguet – Ford Fiesta R2 (hors Trophy) 51. Matthias Boon/Daniël Sonck 52. Stevy Courteyn/tba (forfait) 53. Bart Ruyssen/Gregory Verfaillie 54. Raphaël Venant/Samantha Meunier 66. Cédric de Cecco/Johan Jalet 67. Ghislain de Mevius/Jérôme Humblet 68. Mathias Colman/tba 69. Koen Dejonghe/Mathieu Mottrie
De laatste keer dat Snijers met de Subaru Impreza WRC S12 een wedstrijd van het BK rally reed won hij. De Sezoensrally werd eind mei gereden, bijna een eeuwigheid geleden. “ Sinds die wedstrijd heb ik nog eens met de Subaru gereden in de ORC rally. Dat was begin juni, voor de rally’s van Wervik en Ieper. Sindsdien hebben we niet meer getest. Gelukkig ben ik snel terug in het goede ritme, dat is het voordeel als je wat ervaring hebt ” knipoogt Snijers.
“ De zomerstop is eigenlijk wel lang, te lang ” vervolgt Patrick Snijers. “ Je kan dan wel wat van het goede weer genieten of op vakantie gaan maar zowel de rallyrijders als de fans snakken naar een wedstrijd. Twee en een halve maand geen wedstrijd op niveau rijden is wel heel erg lang. ”
Wil Snijers een achtste titel pakken dan moet hij de komende wedstrijden sterk uithalen. “ De concurrentie in Roeselare is groot ” weet Snijers. “ Net als onze achterstand in het BK maar niets is onmogelijk. We moeten onze eigen wedstrijd rijden, niet naar de andere kijken en minimum het podium viseren. En als het even kan, graag het hoogste schavotje. ”
Patrick Snijers heeft zaterdag en zondag Cindy Cokelaere naast zich als co-rijder. Zij mag aantreden voor eigen volk.