[Algemeen]   [Extra]   [Archief]

::  Team previews Omloop van Vlaanderen

TT Autosport klaar voor Historic Rally Omloop Van Vlaanderen

Zaakvoerder Tom Tytgat zelf neemt de start met een Opel Ascona B . Na tweeopeenvolgende topprestaties in Ieper is hij in de gaten te houden met deze snelle wagen, waarmee oa. Verschueren de Historic ORC Rally won. In de gaten houden dus!

Eveneens met een Opel ascona B is er Lieven Denys, hij rijdt het Belgisch Kampioenschap en zorgt er steevast voor spektakel. Nu Lieven een krachtigere motor van TT Autosport ingebouwd heeft is ook hij één van de subtoppers die zijn kans gaat in Roeselare.

Patrick Milleville, sinds kort ook onder dak bij TT Autosport, is geprikkeld om een goeie prestatie neer te zetten in de Omloop . Met een heropgebouwde wagen en nieuwe motor moet een goeie uitslag erin zitten met de bekende Opel Manta A.

Dan is er nog Danny Vancoillie, eigenlijk gestopt , maar de microbe prikkelt toch steeds een keer of twee per jaar . Met de Opel Kadett C van bij TT Autosport voelt Danny zich geroepen om nog eens de strijd aan te gaan. Spektakel en tijden moeten te combineren zijn. Zeker ook een woordje van dank aan de sponsors, zijnde Autobedrijf Muylle en Banden Deboosere.

Na de zomerstop komt dit weekend ook Jonas Langenakens weer in actie tijdens de Omloop van Vlaanderen. Nadat het rechterzitje in Ieper werd bemand door Nico Beernaert en in Tienen door Patrick Segers, zullen de nota’s in Roeselare weer voorgelezen worden door vaste co-piloot Ludo.

Voor de derde maal dit seizoen trekt het Vlaams Brabants – Limburgs duo naar het verre West Vlaanderen om de strijd in het groep N-kampioenschap verder te zetten. Teamgenoten Romain en Viaene zullen helaas niet van de partij zijn, maar aan de zeer ervaren piloten Eddy Snaet en Stéphane L’Honnay (voor het eerst met een Evo X) zullen Jonas en Ludo hun handen vol hebben.

Jonas: “Ik sta voor de eerste maal aan de start van deze rally terwijl Ludo het parcours nog een beetje kent doordat hij hier ooit deelnam met Steve Matterne. Het schijnt een vrij moeilijk parcours te zijn waarbij enige ervaring zeer goed van pas kan komen. Het format is sterk gewijzigd met twee klassementsproeven op vrijdag en de rest op zaterdag. Er zitten ook enkele proeven in die in het donker worden verreden en die liggen me meestal wel. Stéphane heeft bakken ervaring en is overal snel terwijl Eddy Snaet van de streek is en zich ook goed voelt in een groep N. Ik ga ervan uit dat het wel eens spannend zou kunnen worden.”

Op vrijdag rijden de deelnemers om 19u30 over het startpodium om op zaterdagavond om 21u40 het gesloten wagenpark weer in te rijden. Jonas en Ludo gaan van start met het nummer 17. Naar aanleiding van deze rally wordt ook de “fanclub Jonas Langenakens” boven het doopvont gehouden. Geïnteresseerden kunnen zich inschrijven bij de leden van het team tijdens de rally of op handebock@edpnet.be.

Eindelijk! Na de probleemvolle eerste helft van dit seizoen is deze zomer het keerpunt genomen en heeft de HANKOOK BMW M3 van Erik Vleminckx ondertussen een totale ‘rebuild’ ondergaan. De drie gereden testwedstrijden hebben de wagen nog positief doen evolueren en tijdens de laatste testwedstrijd, de Short Rally van Kasterlee, bewezen Erik en co John Van de Ven dat het gedane werk van KB Racing uitstekend gedaan was en de M3 een correcte, potente rallybolide geworden is.

Daarom kan het team nu met gerust gemoed op 10 en 11 september naar de volgende wedstrijd van het Belgisch Kampioenschap Rally, de Omloop van Vlaanderen te Roeselare, trekken.

De organisatoren hebben dit jaar wel een grondige ‘face lift’ doorgevoerd in hun wedstrijd. Er wordt nu op vrijdag (1 x 2 klassementsproeven) en zaterdag (3 x 4 klassementsproeven) gereden. De zoning proef werd zelfs volledig geschrapt uit het menu, zodat de wedstrijd dit jaar over 6 ‘echte’ klassementsproeven zal betwist worden.

Voor het algemeen klassement vooraan strijden zal er logisch gezien voor Erik en John nooit inzitten. Tegen al het WRC- en 4x4 geweld kan je normaal toch nooit echt een vuist maken met een achterwiel aangedreven auto. Daar er echter ook een pak andere Beemers aan de start zal staan zal het voor rijders en publiek een interessante strijd zijn om te volgen. Het lekkere ouderwetse spektakel die deze bolides steeds bieden op de rallypaden wordt door het publiek steeds gesmaakt. In afwezigheid van Andy Lefevere met zijn top M3 zal de strijd om eerste Beemer te worden zeer open kunnen worden. Kandidaat piloten/beemers die voor topprestaties kunnen zorgen genoeg hiervoor. Waar Erik en John zich hiertussen zullen bevinden is momenteel nog een open vraag. Erik zelf zal zich op aankomen focussen en trachten zijn eigen ritme steeds aan te houden.

Erik licht toe: “Door de zware investeringen in de auto dit jaar hebben we ons budget zwaar belast. Het seizoen verder normaal afwerken is zeker geen probleem, maar we mogen geen zware tegenslagen kennen. Daarom gaan we het niet echt gaan zoeken door op de limieten te gaan rijden. Ik hoop dat we een mooie, plezante strijd kunnen voeren met de collega Beemers. Misschien zal er zelfs strijd met enkele GT’s kunnen gevoerd worden. Het zou me trouwens niet verwonderen dat door enkelen van ons in het algemeen klassement ook goede resultaten kunnen gehaald worden. Het publiek zal er zeker van kunnen genieten dit weekend.“

Afspraak voor iedereen op vrijdag en zaterdag in Roeselare voor deze grote afspraak.

De Fiesta's R2 trekken naar de Omloop van Vlaanderen

Al sinds de lancering van de Ford Ka Cup in 1999 is de Omloop van Vlaanderen een vaste afspraak voor de promotieformules van Ford in België. Tijdens het weekend van 10 en 11 september zal de Omloop van Vlaanderen het toneel zijn van de vierde en voorlaatste manche van de Ford Fiesta SportTrophy 2010. Cédric De Cecco komt, na twee overwinningen dit seizoen, als leider in de tussenstand aan de start.

Drie eenheden. Dat is het minieme verschil tussen de leider in het klassement van de Ford Fiesta SporTrophy en de derde. Met 20 punten voor een zege, 18 voor een tweede plaats en 16 voor een derde stek, is het duidelijk dat de afspraak in Roeselare doorslaggevend kan zijn in de titelstrijd van 2010.

Cédric De Cecco, leider in de FFST 2010 met 52 punten, wil zich herpakken na de magere zevende plaats in de Rally van Ieper. Die score was ver beneden zijn ambitie. Ghislain de Mevius, winnaar in de Kattenstad, wil de positieve lijn doortrekken. De Brusselaar leverde in de maand augustus nog een erg sterke prestatie op provinciaal niveau met zijn Fiesta R2 in de Rally van Famenne. Ghislain is vastbesloten om voluit zijn kans te gaan in het kampioenschap, want hij heeft slechts twee punten achterstand op de leider.

Met een score avn 49 punten is Kevin Demaerschalk nu al de revelatie van het seizoen. In zijn eerste seizoen in de rallysport is de voormalige kartpiloot meteen in de running voor de eindzege met zijn R2. Dankzij een voorbeeldige regelmaat staat Luxemburger Bob Kellen op de vierde plaats. Hij zal het parcours van de Omloop van Vlaanderen ontdekken. De proeven zijn in elk geval bekend terrein voor Filip Pyck, die een mooie podiumplaats behaalde in Ieper, Koen Dejonghe, Joost Ghyssel, Olivier Demeyere en Geoffrey Vanderschelden. De Ford Fiesta SportTrophy zal in Roeselare twee nieuwkomers verwelkomen: Arnaud Dedouaire, die zijn nieuwe wagen met succes presenteerde in de Boucles Chevrotines (ASAF), en de jonge Ier Stephen Wright. Op zijn 20ste won Stephen Wright de Ierse Fiesta SportTrophy en hij heeft gekozen voor de West-Vlaamse klassieker om zijn geschenk in ontvangst te nemen: een rally met een Ford Fiesta R2 van M-Sport.

Met opnieuw meer dan tien Ford Fiesta's R2 aan de start, bewijst de Ford Fiesta SportTrophy nog maar eens zijn populariteit vanaf het eerste van de drie seizoenen dat de promotiecup georganiseerd wordt met de nieuwe Fiesta R2.

Afspraak voor de eerste twee proeven van de Omloop van Vlaanderen op vrijdag 10 september. Na dit kort aperitief volgt zaterdag het hoofdgerecht met twaalf lange klassementsproeven.

Freddy Loix: “Een podiumplaats? Waarom niet?”

Na een adembenemende reeks van drie overwinningen in de Intercontinental Rally Challenge trekt Freddy Loix volgend weekend samen met het BFO Škoda Rally Team opnieuw naar de smalle wegen van het Belgisch kampioenschap. Naast hem, een corijder die even enthousiast als onervaren is! Dat betekent echter niet dat het duo geen podiumambities zou koesteren.

Freddy Loix hoort bij dat ras autoracers wiens motivatie altijd intact blijft. Zo trekt hij met een jeugdig enthousiasme naar de Omloop van Vlaanderen, hoewel hij pertinent zeker is dat zijn indrukwekkende reeks van drie opeenvolgende overwinningen dit weekend aan zijn eind komt.

“Rallyrijden is en blijft in de eerste plaats een passie”, legt de Limburger uit. “Telkens ik aan de start van een wedstrijd sta, vertel ik mezelf dat ik een ongelooflijke gelukzak ben omdat ik van die passie mijn beroep heb kunnen maken. Dit weekend heb ik nog meer dan anders redenen om opgewekt te zijn. Dit is een parcours dat niet zo heel veel verschilt van dat van Ieper, waar ik eind juni wist te winnen. Met dat verschil dat de chronoritten rond Roeselare wat technischer zijn, omdat we heel wat dichter bij de huizen passeren. Ik weet niet of het weer vrijdag en zaterdag gunstig zal zijn, maar ik kan je verzekeren dat de wegen er begin deze week verduiveld glad bij lagen. Aan de binnenkant van de bochten lag er heel wat modder.” Freddy maakt voor de Omloop van Vlaanderen opnieuw deel uit van het BFO Škoda Rally Team.

“Ik voel me meer dan ooit gesteund door het team” lacht Freddy. “Ik kan opnieuw ‘mijn’ Fabia Super 2000 besturen, vertroeteld in de ateliers van René Georges en de zijnen. En naast mij heb ik Stefaan Vallaeys, die een weekend lang de rol van bedrijfsleider inruilt voor die van corijder.” Oorspronkelijk had het duo gepland om te starten in het historic-luik van de wedstrijd, aan het stuur van een beroemde Duitse achterwielaandrijver. “Klopt”, stelt Freddy. “Maar Stefaan vond dat een deelname met het BFO Škoda Rally Team logischer was. En dus zitten we nu samen in de Fabia Super 2000 ‘made by RGRS’ en ik kijk er al naar uit. Je moet deze wagen op een heel kenmerkende manier besturen. Door dit weekend de Omloop van Vlaanderen te rijden, hou ik wedstrijdritme in het vooruitzicht van de volgende IRC-manche, over twee weken in Italië.”

Hoewel de context wat bijzonder is, koestert Freddy Loix toch hoge ambities: “Ik ga in de eerste lus zeker niet helemaal voluit gaan”, stelt de rijder van de Škoda. “Maar bij de tweede en derde passage zal ik zeker het ritme verhogen. Ik zou zaterdagavond graag met Stefaan op het podium staan. Dat zou toch chic zijn, niet?”

Piloot Bert: "Komende vrijdag en zaterdag wordt de Omloop Van Vlaanderen verreden te Roeselare. Een grote gedaantewisseling, want er wordt dit jaar op vrijdag (2 KP's) en op zaterdag (3x4 KP's) gereden en niet meer op zondag. Eveneens geen Zoning meer voor de Omloop. We kregen startnummer 22 en zullen proberen om in de eerste 15 te eindigen. Voor onze "thuiswedstrijd" is de Evo helemaal onder de loep genomen. We gaan zeker ons uiterste best doen om in een top 15 te geraken en misschien zelfs een stapje hoger."
Ook Didier Vanwijnsberghe en Virginie Cnockaert tekenen present in de komende Omloop van Vlaanderen, verreden vrijdagavond en zaterdag in de buurt van Roeselare.

“Door veel te drukke beroepsbezigheden heb ik me amper kunnen voorbereiden op deze wedstrijd” aldus Didier. “ Reken daar nog bij dat het toch al weer van eind juni (Geko Ypres Rally) geleden is, dat ik nog eens achter het stuur van de Skoda Fabia S2000 zat. Allemaal punten, tesamen met de toch wel zware tegenstand, die ervoor zorgen dat je me niet meteen in de debatten om het hoogste podiumschavotje moet verwachten. Net zoals in Ieper zal ik me zo goed mogelijk proberen te verdedigen om zo hoog mogelijk te eindigen, zonder echter risico’s te gaan nemen. In de eerste plaats is het nog altijd de bedoeling dat ik de wagen heelhuids aan de finish breng zaterdagavond. Laat kleppers als Loix, Tsjoen, Lietaer, Debackere, Verschueren en Bruyneel dus maar bakkeleien. “

In Ieper leek het duo op weg naar een ereplaats op het randje van de top-10, toen ze op de laatste klassementsproef heel wat tijd verloren door een losgekomen lichtbak. Uiteindelijk finishten ze op een 14e stek. Wat er voor zorgde dat Didier een 20 op 20 haalde in de kattenstad ! Voor de rest reden ze een probleemloze rally, en leerde Didier de S2000 nog heel wat beter kennen. “Een heel andere manier van rijden natuurlijk, maar ik moet er eerlijkheidshalve aan toevoegen dat ik geen seconde aan de Ford Escort heb gedacht tijdens de Ieperse klassieker. De Skoda is gewoonweg een topwagen. Dat wil ik in de Omloop van Vlaanderen ook wel weer bewijzen. Vooral ook als dank aan Stortbeton Declercq, Betesco, Total en Skoda België, die het rijden met dergelijke wagen mogelijk hebben gemaakt.”

Didier Vanwijnsberghe en Virginie Cnockaert kregen in de Omloop van Vlaanderen startnummer 10.

Bekijk hier het nieuwsarchief