[Algemeen]   [Teams]   [Extra]   [Standen]   [Archief]

::  Reacties Rallye de la Semois

Piloot Ronny: "Met zeer veel plezier kan ik jullie vertellen over mijn geslaagde debuut met de pas opgebouwde Golf III Kit Car. De organisatie van de Boucles de la Semois had ons nog maar eens één van de prachtigste parcours van het land voorgeschoteld met zelfs een KP van 20 km en honderden bochten. Ik ben vrij vertrouwd geraakt met het parcours daar ik in 10 jaar tijd 5 x gestart ben in de Semois. Parcourskennis en zeer goede nota's zijn hier een must. Met als enige ambitie aan komen, ons amuseren en de auto op punt stellen waren we naar de Semois afgezakt. Net binnen de top tien zou tof zijn in een wedstrijd waar alle plaatselijke kleppers en nog een aantal vedetten aan de start verschijnen, 142 in totaal. Al vanop de eerste spéciale voelden we ons zeer relaxed in de auto en zat er een vlot tempo in. De tijden intereseerden ons niet maar toen een aantal andere piloten kwamen polsen bleek dat we al snel 20 à 30 seconden sneller draaiden wat me gerust stelde. Onze nieuwe auto draaide meteen voorin mee. Een soepele motor, strak sturen en een fantastische rembalans gaf me de mogelijkheid om de auto te besturen zoals ik het wilde. Toen we de eerste keer over het podium reden konden we onze ogen niet geloven toen bleek dat we derde algemeen geklaseerd stonden voor Lamquet met de BMW E36 M3, de Waalse referentie. Even het hoofd koel houden, niet beginnen te zweven en proberen dit resultaat te verzilveren wetende dat Lamquet het hier niet zou bij laten, niet eenvoudig. we hebben het tempo strak gehouden tot aan de finish en Lamquet, die probeerde aan te vallen, liet een paar steken vallen wat onze de derde plaats opleverde met nog 32" voorsprong. De Mitsu's Evo 9 van Radoux en Ubaghs finishten 2 minuten voor ons, omgerekend nog geen seconde per kilometer sneller wat me zeer aannemelijk lijkt voor een auto van een andere generatie. Al bij al een onverhoopt goed resultaat ver boven onze verwachtingen en een euforisch gevoel aan de finish zowel over de auto de bemanning als het service team. Er is veel energie en geld in de wagen gekropen en we laten alles nu een beetje rusten en zien wel wanneer het terug fel begint te kriebelen om er nog eens flink tegenaan te gaan. Ik voel me klaar om de VAS-toppers uit te dagen maar ik denk dat de volgende afspraak pas volgend jaar voor Circuit des Ardennes zal zijn."
Co-piloot Ward: "Vorig jaar proefden we voor het eerst van de rally ‘Boucles de la Semois’. We waren verkocht en besloten om dit jaar terug te keren. Met in ons achterhoofd drie doelen: de wagen nog beter te leren kennen, ons te amuseren en indien mogelijk ons resultaat van vorig jaar (17de) te verbeteren. We zijn in ons opzet geslaagd. We werden 10e algemeen en net zoals vorig jaar wonnen we de klasse 12. Het parcours werd iets gewijzigd, maar bleef typisch Semois: snel, spectaculair maar ook gevaarlijk. De C2 R2 die we opnieuw huurden bij Flo Racing draaide als een klok. Zo konden we ons concentreren op onze lijnen en van meet af aan scherpe tijden laten noteren. We draaiden constant een 6e of 7e tijd in de divisie 4. Enkel het begin van proef 2 lag ons iets minder, wat zich ook vertaalde in iets mindere tijden op deze speciale. We namen geen enkel risico op het onverhard om zeker niet plat te rijden. Door deze tijden verliezen we in het algemene klassement de voeling met Beco (C2 R2, winnaar divisie 1-2-3), want op alle overige proeven waren we of in zijn ritme, of net iets trager, maar af en toe ook een paar seconden sneller. Door ons vrij hoog startnummer zijn we net zoals vorig jaar opnieuw genoodzaakt geweest om een aantal deelnemers op de lange proef in te halen. De eerste keer slechts één wagen, maar in de tweede ronde moesten we voorbij 3 206’en van de Volant ASAF. Hierdoor verliezen we telkens een paar seconden, maar we zorgden ook zelf voor een beetje tijdverlies door op de eerste proef in het afdalen in het bos rond te gaan en achterwaarts op een tallud te schuiven. Zonder erg, maar met het nodige tijdverlies. Voor het overige verliep de wedstrijd nagenoeg perfect. De mannen van Flohimont hadden dan ook sterk werk geleverd en een super bolide aan de start gebracht. Op het einde, 5 kilometer voor de finish van de laatste proef liep het nog bijna mis want onze motorsteun brak. Onze versnellingspook danste alle richtingen uit. Zaak was om te finishen en niks meer te forceren, al hadden we tot op dat moment een heel vlot ritme ontwikkeld en waren we waarschijnlijk bezig een knaltijd neer te zetten. Alsof het niet genoeg was, komen we na een verraderlijke rechtse oog in oog te staan met een steward met een gele vlag. Die stond gewoon midden de baan, om ons te waarschuwen dat aan post 13 een zwaar accident gebeurd was. Gezien de problemen met de motorsteun hebben we heel gezapig de rest van het parcours afgewerkt, maar 6 bochten verder hadden we nog steeds geen ‘zwaar accident’ gezien. Tot we door het dorpje reden en er daar een lokale piloot in geslaagd was zijn auto tegen een muur te parkeren. Er was plaats zat om er links naast te passeren, zelfs op redelijke snelheid. We waren dan ook verwonderd, maar ook pissed, dat ze ons hiervoor bijna de weg versperden. We hebben de resterende 2 km. nog vrij vlot afgewerkt, maar het ritme was er totaal uit. Nadien heeft de organisatie dit euvel rechtgezet, en kregen we een tijd gebaseerd op het gemiddelde van onze twee vorige passages. Na een lange dag in en rond Bièvre zijn we moe maar tevreden over de finish gebold met een knap resultaat als gevolg. Dat belooft voor de Condroz, want Benoit heeft steeds beter de C2 R2 in zijn handen. De concurrentie zal er zeker niet van de poes zijn, integendeel, maar een Benoit met vertrouwen in de wagen moet in Huy mooie dingen kunnen laten zien. Ik wil ten slotte alle sympathieke piloten bedanken voor de aangename intermezzo’s tijdens het vaak lang wachten voor de proeven, Saar, Isabelle en Pierre bedanken voor de goede zorgen en het doorgeven van de tijden aan de stops. Ook de mannen van Flo Racing verdienen een dikke pluim voor hun werk! En last but not least Benoit, die me ook warme, maar vooral toffe momenten heeft bezorgd!"
Piloot Timothy: "Zaterdagmorgen vertrokken we richting Semois, niet zonder problemen want we kregen al een klapband met de autotrailer en het reservewiel was ook niet meer te gebruiken, dus dan maar een bandencentrale zoeken... Alles kwam voor mekaar en we kwamen daar aan zo'n 5u te laat... We konden nog twee passages verkennen maar dat volstond om zondag van start te gaan... In onze eerste boucles gingen we goed van start, onze tweede KP lieten we handenvol seconden liggen maar ik wou liever opbouwen dan direct te wild van start te gaan, maar met Kurt naast mij groeide het vertouwen en reed ik echt puur op de nota's. Daarginds is het wel nodig om iemand naast je te hebben die je zegt waar je naartoe moet... De eerste boucle stonden we 32ste in Div 123 en 4de in de klasse. In de service stellen we vast dat er een motorsteun afgebroken is, we proberen zo goed mogelijk dit euvel op te lossen en gingen van start voor de tweede ronde. Op de eerste KP nemen we de chicane wat te nauw en plooien zo een stuurstang... De volgende KP's maken we heel wat tijd goed ondanks het zoeken van de wagen... We staan na het einde van deze ronde al op de 22ste plaats in Div 123 en 2de in de klasse... De laatste boucle zet ik nog eens alles op alles en blijkt dat we halfweg al 1ste in de klasse staan en mooi in de top-20... Voor de laatste KP gaan we van start en moeten we eerst 2 rondjes rijden en dan nog een 10km klimmen en dalen op een grote tweevaksbaan. De start is systeem Monteberg en zo'n 500 meter na een Peugeot gaan we van start, ik merk dat we vlug naderen op die wagen en t erugkerend naar de start halen we de wagen in net voor een TR30, ik rem en de wagen slaat rechts en links knal met de rechterkant tegen een boom... we kunnen nog zo'n 500m verder voor dat de cardan het begeeft, de wielen krom en heel wat mechanishe schade.. .en dat net voor het einde van de rally... even later wordt de wedstrijd dan definitief stilgelegd door een zware sortie.... Ondanks alles was het een super rally met prachtige parcours met voor elk wat wils, volgend jaar probeer ik zeker terug van start te gaan, voor dit jaar zit het er voor mij jammergenoeg op, we gaan kijken om de wagen treffelijk te herstellen en ook het nodige doen om hem deze winter conform te zetten om nationaal te rijden. Ik wil bij deze iedereen bedanken om zo talrijk op post te zijn om ons te steunen, 't was een superrally om te rijden, spijtig dat het jaar er nu al op zit maar we komen terug. Beelden van de Semois kan je terugvinden op onze site op www.le-coq-motorsport.be."

Bekijk hier het nieuwsarchief