[Algemeen]   [Teams]   [Extra]   [Standen]   [Archief]

::  Team reviews Sezoensrally Bocholt

"De schade beperkt"
Podiumplaats levert kostbare punten op

De 34ste Sezoens Rally in Bocholt werd verreden onder een stralende zomerzon. Het massaal opgekomen publiek genoot van het spektakel op de snelle proeven, zeker op de onverharde stroken met de typische maaskiezel. Voor Vincent Verschueren en Lara Vanneste verliep de wedstrijd echter moeizaam, al was de podiumplaats in Groep N uiteindelijk nog een prima resultaat, want hierdoor komt Vincent Verschueren mee aan de leiding in het kampioenschap.

Vorig jaar maakte Vincent Verschueren kennis met het parcours in Bocholt aan het stuur van zijn historic Opel Ascona. Dit jaar, met de Subaru Impreza STR09 lag de snelheid heel wat hoger... "In de eerste ronde moest ik op zoek naar de juiste rempunten. We hadden de afstellingen aangepast, maar meteen bleek dat die setting niet werkte. De kas stond vooraan hoger en de demping zachter, maar daardoor ging de Impreza teveel zijn weg zoeken op het onverhard. In de snelle situaties had ik geen goed gevoel en had ik niet het vertrouwen om voluit te gaan. Tot overmaat van ramp brak de versnellingspook ook nog af. Gelukkig kon ik toch nog schakelen, maar natuurlijk kostte het wel tijd. In het servicepark werd de versnellingspook gewisseld, maar toen ik terug wilde vertrekken bleek die pook, die we van een ander team geleend hadden, niet de juiste versnellingspook te zijn. We moesten hem meteen weer vervangen. Gelukkig bezorgde Nelis Verkooijen ons het benodigde onderdeel, zodat we verder konden, maar we verlieten het servicepark wel 8 minuten te laat, wat ons een tijdstraf van 1'20" opleverde. De strijd was gestreden."

Vanaf de tweede ronde waren de afstellingen wel goed, maar door de opgelopen tijdstraf was de kloof met Mathias Viaene en Jonas Langenakens te groot om nog mee te strijden voor de zege in Groep N. "Strijden voor de overwinning, dat zat er niet in op deze proeven," vertelde Vincent Verschueren. "Op de eerste twee proeven ging het nog, maar de proeven van Beek-Bree en Vogelsdonk waren niet technisch genoeg voor onze Subaru. Op die proeven was ik kansloos tegen de Lancers EvoX, die blijkbaar meer vermogen hebben. Bovendien bleek in de loop van de wedstrijd dat we niet het maximale vermogen hadden omdat de waterspray op de intercooler niet werkte..."

Vanaf dat moment was het zinloos om nog overdreven risico's te nemen, zo vond ook copilote Lara Vanneste. Het duo besliste om de derde plaats in Groep N veilig te stellen. Door de opgaves van Alexandre Romain en Stéphane Lhonnay deed Vincent immers nog een uitstekende zaak in het kampioenschap. Samen met Alexandre Romain en Mathias Viaene staat Verschueren aan de leiding in het Gr.N-kampioenschap met 21 punten.

"En de volgende wedstrijd is Ieper. Daar wil ik absoluut winnen in Gr.N!," besluit Vincent Verschueren.

De Cecco zet zijn zegereeks verder

De tweede manche van de Ford Fiesta SportTrophy 2010, verreden onder een stralende zon, loste alle verwachtingen in. De secondenstrijd voor de overwinning en de podiumplaatsen bleef razend spannend tot de allerlaatste proef. De smaakmakers van de promotieformule van Ford verzorgden het spektakel in de Sezoens Rally. Naast de overwinning in de Trophy en een plaats in de Top 15, won Cédric De Cecco, net zoals in Namen, de Groep R.

Wat een strijd! Op de eerste acht proeven van deze wedstrijd met een combinatie van onverharde stroken en asfalt, was het verschil tussen de leider en zijn achtervolger nooit groter dan vijf seconden. Vanaf de start en gedurende twee ronden verpulverden Cédric De Cecco en Cédric Cherain de chrono's. Ze namen de meeste snelste tijden voor hun rekening en wisselden vooraan meermaals van positie. Het verraderlijke parcours van de Sezoens Rally maakte al van bij het begin slachtoffers. Op de tweede proef ging Serge Meurens hard van de baan, gelukkig zonder erg, terwijl Bernard Servais wat later zijn Fiesta R2 in een diepe gracht legde. Filip Pyck verloor in de openingsronde erg veel tijd door een probleem met het gaspedaal, wat later voor zijn opgave zorgde.

Anthony Martin vond zijn draai niet op de eerste proeven, waarna hij flink in de aanval ging om de maat te nemen van Ghislain de Mevius en Kevin Demaerschalk, die uitstekende tijden klokte, maar die zich ook een paar keer liet verrassen. Voor de start van de laatste drie proeven bedroeg het verschil tussen Cédric De Cecco en Cédric Cherain amper drie seconden. Die laatste kon echter niet optimaal gebruik maken van het potentieel van zijn remsysteem, waardoor hij Cédric De Cecco moest laten rijden naar een tweede opeenvolgende zege.

De twee laatste proeven hadden nog verrassingen in petto. Zo ging Anthony Martin nog van de baan, waardoor de derde podiumplaats naar Kevin Demaerschalk ging. De ex-kartpiloot klopte Ghislain de Mevius, die zijn transmissie moest sparen in het slot van de wedstrijd. De top 5 werd vervolledigd door Bob Kellen.

De snelste tijden: Cherain 6, De Cecco 5, Demaerschalk 2, Martin 1.

Cédric de Cecco/Eric Borguet, winnaars van de FFST
Cédric: "Een groot deel van de dag moesten wel helemaal voluit gaan in onze strijd met Cédric Cherain. Toen ik in het slot van de rally zag dat hij het tempo moest laten zakken heb ik ook het voetje gelicht om de tweede zege van het seizoen veilig te stellen. Dit resultaat is geweldig, want ik kon het seizoen op geen betere manier beginnen. Ik hoop even goed te doen in Ieper!"

Cédric Cherain/Cédric Pirotte, 2de
Serge: "Gedurende acht van de twaalf proeven was het een fantastische strijd. Onze remproblemen op de twee eerste proeven van de slotronde hebben echter het plezier verpest. Ik had zo graag gewonnen, maar we moesten ons gewonnen geven door een technisch probleem."

Kevin Demaerschalk/John Lavaerts, 3de
Kevin: "In het begin van de dag wilde ik iets te hard aanvallen, waardoor ik een paar foutjes maakte. Dat kostte nogal wat tijd, want ik kreeg de motor niet meteen weer aan de praat. Toen ik wat gekalmeerd was, bleken mijn tijden beter te zijn met een zuiverdere rijstijl. Vanaf dat moment heb ik me goed geconcentreerd om een foutje te vermijden en een mooi resultaat veilig te stellen."

Klassement FFST: 1. De Cecco/Borguet 1h32'47"6; 2. Cherain/Pirotte +32"0; 3. Demaerschalk/Lavaerts +1'42"8; 4. De Mevius/Humblet +2'57"4; 5. Kellen/Hoffman (L) +6'59"7

Freddy Loix: een veelbelovende vierde plaats

Freddy Loix en Frederic Miclotte wisten met de Fabia Super 2000 van het BFO // Škoda Rally Team beslag te leggen op een vierde plaats in de Sezoensrally. Net zoals een paar weken geleden in Namen was deze wedstrijd vooral een grote test voor de Geko Ypres Rally van volgende maand.

Bocholt lag er feestelijk bij afgelopen zaterdag. Het charmante dorp op enkele kilometers van de Nederlandse grens is niet alleen bekend voor zijn bier - de Sezoens! – maar is traditioneel ook ieder jaar het decor voor een manche van het Belgisch kampioenschap rally.

Voor het BFO // Škoda Rally Team was dit vooral een testsessie. Dat verhinderde Freddy Loix evenwel niet om met zijn Fabia Super 2000 naar een vierde plaats in de eindrangschikking te rijden. “Net zoals in Namen enkele weken geleden was het onmogelijk om met de WRC’s te strijden”, legt Freddy uit. “Vooral omdat het hier een heel snel parcours betrof, in het voordeel van de krachtiger wagens dus. Toch beleefde ik aan het stuur van de Škoda Fabia heel wat plezier. Zeker op de stroken onverhard, waar het glijwerk heel veel fun oplevert.” De Škoda-rijder legde zich ook toe op het verfijnen van de afstellingen van zijn wagen.

“Een Super 2000 vraagt een heel fijne rijstijl”, vervolgt Freddy. “Dat betekent dat je over een uitstekend afgestelde machine moet beschikken om er het uiterste uit te halen. Bij ieder bezoek aan het servicepark stelden we de afstellingen bij, om de Škoda Fabia nog efficiënter te maken. Het doel is om onze bolide perfect af te stellen voor de Geko Ypres Rally, over enkele weken de belangrijkste wedstrijd van de Belgische rallykalender. Daar staan geen WRC’s aan de start, want die wedstrijd telt voor de Intercontinental Rally Challenge. Het zal dus enkel tussen de Super 2000 gaan.”

In de Westhoek gaat het BFO // Škoda Rally Team voluit voor de eerste plaats. Freddy Loix heeft er al vijf zeges op zijn naam staan, wat hem tot absoluut zegerecordhouder maakt.

Voor de thuismatch van EJS Motorsport slaagden we erin een mooie plek op’t kerkplein vast te leggen (samen met Trommelke-makkers Roeland Thijs en Eddy Buntinx) waar we een tent opzetten om de hele dag vrienden en sympathisanten te verwennen met drinks & snacks. De wedstrijd zelf begon haperend; we moesten vorige week een nieuwe stuurdoos plaatsen en op KP1 bleken we plots “traction control” te hebben. Zodra 1 wiel op onverhard reed, sloeg de motor terug tot maximaal 2.500 toeren…Alarm aan boord maar EJS bracht snel de oplossing aan en we konden de rest van de dag over alle pk’s beschikken, merci Jurgen. Daar we alleen in de klasse startten, gluurden we maar wat naar de tijden van enkele achtertrekkers à la Schrooten of Johnny Louies en waren halfweg natuurlijk blij met onze voorlopige 15° plek. Ook de 2° wedstrijdhelft gaf de Clio geen krimp op de maaskiezel en, op één erg spannend moment na, finishten we probleemloos op een 13° plek algemeen! Na Haspengouw en Tielt, scoren we dus 3x op rij in’t Critérium en hebben dan ook besloten om begin oktober de East Belgian Rally te ontdekken als bonus!
Patrick Snijers is er niet in geslaagd om zijn ambitie waar te maken en de Sezoensrally winnend af te sluiten. Eens te meer stuitte de Limburger op een beresterke Pieter Tsjoen die zijn vierde wedstrijd van het seizoen won. Het seizoen is halfweg, Snijers staat tweede in het kampioenschap en dus is er helemaal geen man overboord, integendeel.

“ Ook al heb ik niet kunnen winnen, toch ben ik tevreden over mijn wedstrijd ” steekt Patrick Snijers van wal. “ Tsjoen deelde in de eerste klassementsrit meteen een tik uit, ik probeerde aan te klampen en stond na de eerste ronde van 4 klassementsritten op de derde plaats. Dat Tsjoen zo sterk begon verbaasde mij, dat had ik niet verwacht. ”

In de twee volgende klassementsritten maakte Snijers zijn achterstand op Van Eldik goed en wipte naar de tweede plaats. In de 7de klassementsrit ging Snijers tot tweemaal toe in de fout. “ We voelden dat er nog mogelijkheden lagen en na overleg met de ingenieur gingen we met het mes tussen de tanden de baan op. In de eerste meters ging het goed en dat geeft je dan vertrouwen. Je rijdt sneller, remt later en op een bepaald moment remde ik iets te laat waardoor ik even rechtdoor schoof. Uit analyse van de data blijkt dat we daar 10 seconden verloren. Die verloren tijd wou ik meteen goedmaken maar op het onverhard ging ik te onstuimig door de bocht, de auto ging te dwars waardoor ik opnieuw 12 seconden verloor. ”

Snijers probeerde nog maar kon de kloof met Van Eldik niet meer dichten. Geen tweede zege op rij in Bocholt, maar een derde plaats. “ Voor het kampioenschap was het goed geweest als de top drie andersom zou zijn geweest. Het zou de spankracht ten goede zijn gekomen. Maar laat ons toch niet vergeten dat het kampioenschap pas halfweg is. De volgende wedstrijd is de rally van Ieper en daar wordt het bijzonder interessant want zowel Pieter als ikzelf starten met gelijkwaardig materiaal, een Peugeot 207 S2000. Ik zou graag als eerste Belg eindigden maar met Tsjoen, Loix en Casier wordt het opnieuw een harde strijd. En na Ieper hebben we enkele maanden de tijd om ons voor te bereiden op de laatste drie rally’s van het seizoen. Daar moeten we proberen een antwoord te vinden op de dominantie van Tsjoen. ”

Melissa Debackere is met de Stock-Depot Toyota Corolla WRC vijfde geëindigd in de Sezoensrally. Na vier wedstrijden staat de West-Vlaamse vierde in de tussenstand van het BK. In de volgende wedstrijd van het BK start Debackere met een Peugeot 207 S2000.

“ Ik ben tevreden met mijn vijfde plaats ” zegt Melissa Debackere. “ Je hoopt natuurlijk altijd op meer maar je moet realistisch blijven. Heel even hebben we geprobeerd om Freddy aan te vallen maar al snel werd duidelijk dat hij een maatje te groot was. Ik kan terugblikken op een foutloze wedstrijd, alleen ontbreekt het ons aan de nodige power. De wagen was volledig vernieuwd. Een nieuwe motor, een nieuwe versnellingsbak … en toch hebben we op het einde van de wedstrijd opnieuw een hydraulisch probleem gehad. Die problemen mogen stilaan stoppen. ”

De volgende wedstrijd van het BK is de Geko Ypres Rally eind juni. In die wedstrijd zijn er geen WRC’s toegelaten, dus moet Debackere uitkijken naar een alternatief. “ Dankzij de steun van de huidige partners kunnen we starten met een Peugeot 207 S2000. Ik kijk ernaar uit om na de Condroz nog eens met die wagen te kunnen rijden. En wie weet rijden we nog wel meer wedstrijden met die wagen. Ik ben heel tevreden met de Corolla, maar dat tijdperk loopt toch stilaan op zijn einde. Vorig jaar deed ik nog mee voor het podium, dit jaar rijden we meestal voor de vierde of vijfde plaats en dat is toch wel best frustrerend. We zien wel wat de toekomst brengt. Eerst op naar Ieper! ”

Het waren drukke weken voor het team rond Roeland Thijs om tijdig klaar te raken voor de Sezoens rally. Er werd immers een kleine maand voor de wedstrijd over gegaan op de aankoop van een BMW E30 325i. Na enkele aanpassingen aan de remmen, benzineleidingen, stroomvoorziening, e.d. kon de wagen naar de VAS prekeuring en aansluitend de technische keuring.

Zo waren ze klaar om het zonnig weekend aan te vangen. Na een dagje verkennen met een gezellige bbq als afsluiter van de dag, kon de eigenlijke wedstrijd beginnen. Met toch wel een klein ei onder het rechter pedaal trok het duo, dat voor de 2de maal in deze teamopstelling aan de start stond, richting Kp Goolder. De eerste “ 100 L0 word freinage voor TR3 Gravel” liep al meteen fout, met een kleine schuiver tot gevolg. De eerste 2 Kp’s werden verder afgewerkt en dan was het tijd voor een 1e service. Na enkele tips & trics van meester Vleminckx, ging het al een stuk vlotter op het bocholtse onverhard. Roeland kreeg de wagen beter onder de knie naarmate de wedstrijd vorderde en beleefde alsmaar meer plezier aan de nieuwe aankoop. De wagen hield stand en het einde van de wedstrijd werd behaald. Een 22ste plaats algemeen en 2de in de klasse luidde de einduitslag.

Tot slot nog een dikke dank-je-wel aan iedereen die afgelopen weekend meehielp aan dit zonnige, sfeervolle weekend!

Sterke prestatie op de maaskiezel!

De Sezoensrally, verreden op 22 mei 2010 in het Limburgse Bocholt, opende in mineur. Reeds op de eerste klassementsproef zorgde een klapband voor 30 seconden tijdsverlies op de concurrenten in de klasse. Meteen was Jonas op achtervolgen aangewezen. Zowel Jonas als Ludo waren erop gebrand om in de Sezoensrally een sterke prestatie neer te zetten op dit typische parcours dat voor een 30% bestaat uit onverharde stroken bedekt met een laagje maaskiezel. Deze ronde kiezelsteentjes zorgen ervoor dat het rijden op deze ondergrond een speciale techniek vereist. Een techniek die Jonas duidelijk onder de knie heeft, gezien zijn goede klassering tijdens de editie van 2008 (8ste algemeen en 2de in de klasse met de oude Evo 6.5). Ook nu weer behoorde een podiumplaats of misschien zelfs meer tot de mogelijkheden. Zoals steeds bleef het duo met beide voetjes op de grond en werden de ambities bescheiden vooropgesteld. Het team reageert dan ook liever met de rechtervoet. Snel rijden zonder fouten, dat was het opzet. Nu op de andere groep N-rijders al een aanzienlijke achterstand werd opgelopen, kon Jonas niet anders dan het gaspedaal nog dieper indrukken.

Jonas: “Het zal moeilijk worden om die 30 seconden nog goed te maken want mijn collega’s kunnen ook wel weg met het onverhard. Maar ik ga toch trachten deze achterstand zoveel mogelijk weg te werken. Of deze kan omgebogen worden tot een voorsprong, dat zien we nog wel maar dat lijkt me haast ondenkbaar. Een halve minuut is immers niet niks. Daarbij mogen we zeker niet over de limiet gaan aangezien we toch nog altijd met een bescheiden budget rijden en we ons eigenlijk geen misstappen kunnen veroorloven. Zowel Ludo als ik voelen ons zeer goed op het onverhard en dus gaan we ons niet zomaar gewonnen geven. We gaan proberen om de kp’s snel en foutloos af te werken. Ik wil hier het ganse team, de mensen van Colsoul Rallysport, onze partners, familie en talrijk opgekomen supporters bedanken voor hun inzet en steun door een goede prestatie neer te zetten. Af en toe een beetje spektakel hoort er zeker bij hier in Bocholt, dus dat is ook mooi meegenomen.”

Reeds op kp 2 was de reactie duidelijk. Voor de eerste keer dit seizoen klokte Jonas de besttijd in groep N. Dat dit geen toevalstreffer was, getuigen de tijden van alle daaropvolgende proeven. Er werden maar liefst acht scratches gerealiseerd aangevuld met twee keer een tweede en één keer een derde tijd. We kunnen hieruit besluiten dat voor deze wedstrijd Jonas de “best performer” was. Collega’s Romain en Lhonnay gingen al snel in de fout. Viaene en Verschueren hadden moeite om het tempo van de Landenaar te volgen. Stelselmatig en secondje voor secondje werkte Jonas de achterstand weg die werd opgelopen tijdens de eerste proef. Matthias Viaene reed een foutloos parcours en reed meestal slechts enkele tellen trager dan Jonas. Helaas was de wedstrijd dan ook een paar kp’s te kort om de achterstand volledig weg te werken en strandden Jonas en Ludo op amper negen seconden van de winnaar. Een eervolle tweede plaats werd behaald en een achtste positie in de algemene rangschikking.

Oorspronkelijk was het niet gepland om de Ypres Westhoek Rally te rijden maar gezien de goede resultaten van Namen en Bocholt zal het team er alles aan doen om eind juni toch aan de start te staan in de Kattenstad. Om dit mee te helpen verwezenlijken organiseren Jonas en Ludo op 12 juni een grote barbecue te Wimmertingen nabij Hasselt en is iedereen hierbij natuurlijk uitgenodigd.

Sezoensrally Criterium: Benny Roosen finisht 2de na zenuwslopende secondenstrijd

V.J.B. Racing kwam aan de start van het Sezoensrally Criterium met het doel om een mooi resultaat neer te zetten. Strategie: eigen tempo rijden en reserve houden, want op de maaskiezel in Bocholt betaal je elke fout in cash.

Die strategie loonde. Reeds van bij het begin zat Benny Roosen met top 3 tijden mee in het ritme van de favorieten Berleur, Van Keer en Renkin. Op de lange proef Beek-Bree moesten we wel de rol lossen ten opzichte van Berleur en verloren we meteen 25”. Aandringen op Berleur werd vanaf dan moeilijk. Halverwege wedstrijd stonden we mooi 2de met slechts 12,3 seconden voorsprong op Renkin en 14,7 seconden op Van Keer. Benny: “de wagen is al het hele seizoen competitief, maar na de opdoffers in Hannut en Leptines wilden we absoluut de finish bereiken. Ik heb nergens de limiet opgezocht, de Sezoensrally leent zich daar trouwens ook niet voor want elk foutje wordt heel zwaar afgestraft. Ik heb continue mijn eigen westrijd gereden alhoewel ik steeds de hete adem van Van Keer en Renkin voelde.”

Seconde per seconde kon Benny zijn voorsprong uitbouwen. Bij de start van de voorlaatste proef had Benny een voorsprong van 16,9” op Van Keer en 24,9” op Renkin. Op de eerste doortocht van KP Beek-Bree hadden we het verschil kunnen maken op onze achtervolgers en vol vertrouwen startte ik. In de voorlaatste bocht had ik te veel onderstuur door het mulle zand en schoof ik een half metertje te ver. Kwestie van niks, maar dan liet ik de motor afslaan. Iets wat me zelden of nooit overkomen is. Het zullen de zenuwen zijn, maar ik kon wel mijn stuur opeten. We verloren meteen een dikke 13”. Weg voorsprong en misschien ook weg podiumplaats. Mijn co heeft me danig moeten kalmeren aan de start van de laatste proef. Op zo’n moment moet je beslissen of je keihard gaat aanvallen, met alle risico’s van dien, of je je strategie aanhoudt. We opteerden voor het laatste, brachten rust in de cockpit en verbeterden onze eigen tijd nog met 4,6”. Uiteindelijk behielden we de 2de plaats met 4,7” voorsprong op Van Keer en 6,5” op Renkin. Of zoals onze tijden-man het verwoordde: “Dit is niet goed voor mijn tikker.”

Daarmee zet Benny Roosen een prachtresultaat neer en doorbreekt hij de pechreeks. Benny: “Dit is goed voor het vertrouwen!!! We zitten op minder dan een seconde per km van de winnaar en we krijgen terug meer wedstrijdritme. Ik heb het gevoel dat ik sneller kon in de Sezoensrally maar die nul zou en moest van het bord. Ergens hield ik in het achterhoofd een zekere marge. Op die manier kan je geen aanspraak maken op de overwinning, maar een 2de plaats is onverhoopt mooi. In de Rally van de Suikerstreek op 4 Juli zal V.J.B. Racing er opnieuw bij zijn. Het belooft nu al een spannende wedstrijd te worden.

Dit weekend was Bocholt het schouwtoneel voor de 4e en voorlaatste manche van het RACB Rally criterium. Het Jetcar Racing Team was gebrand op een goed resultaat na de gedwongen opgave in de vorige manche. Johan Van Keer werd voor de gelegenheid bijgestaan door Eddy Smeets die zo voor de 12e opeenvolgende keer aan de start stond van de rally op de maaskiezel. Met een tweede podiumplaats op 4 rally’s werden de verwachtingen meer dan ingelost.

Johan Van Keer: Een goede voorbereiding dreigde in extremis toch noch in het water te vallen door de ziekte van co Frank Van Perre, die na zijn terugreis van Spanje salmonella zou hebben opgelopen. Het toeval wou dat oude bekende Eddy Smeets enkele dagen tevoren te horen kreeg dat Nelis Verkooijen, zijn piloot waar hij het Nederlands kampioenschap mee rijdt, niet aan de start zou komen. Zo kon hij plaats nemen naast mij in de EVO IX, zoals enkele jaren terug. Het was dus echt voor beide partijen een geluk met een ongeluk, Eddy kende immers het parcours als geen ander en heeft pakken ervaring in Bocholt. De wagen gaf terug geen krimp en was beter dan ooit tevoren. De Maaskiezel is gekend voor zijn slechte grip, en ik kan U verzekeren als je tegen 200/uur tussen de bomen gaat, dat het wel een kick geeft. Eddy, die hier 2 jaar geleden al met een Jetcar-EVO met Kris Princen reed, vond dit eigenlijk dood normaal en riep steeds: “Gassen Johan; Leg hem nog een vittesken hoger”. We hebben moeten vechten tot de laatste meter. Op de laatste KP deden we nog 6,5 sec. beter dan de vorige passage. Een serieuze krachttoer, maar het mocht niet baten, we strandden op 4 sec van de 2e plaats. De 10 seconden verlies bij het enige foutje in de wedstrijd - even rechtdoor op KP 3 - kostte ons dus de 2e plaats. We zijn echter meer dan tevreden met de podiumplaats. We blijven immers op kop van het criterium met nog maar 1 rally te gaan. Het ganse team was laaiend enthousiast en iedereen kijkt reikhalzend uit naar de volgende rally.

Eddy Smeets: " Dankzij Johan kon ik voor de twaalfde keer op rij aan de start van de Sezoensrally verschijnen. Ondanks deze last-minute aanbieding ontbrak het niet aan motivatie om goed te presteren in het Criterium. Johan keek zelf ook uit naar deze hernieuwde samenwerking. Ons laatste optreden tijdens de short Rally van Sint-Truiden in 2008 eindigde in mineur zodat ik zelf gebrand was op een geslaagde reünie voor mijn thuisrally. Vooraf kon ik moeilijk inschatten waar we ons konden positioneren ten opzicht van de concurrentie. Al snel bleek dat Jean-Luc Berleur een maatje te groot was maar we konden wel goed in de buurt van Renquin en Roosen blijven. Dat werden dan ook de spelers voor de dichtste ereplaatsen na het wegvallen van Hanegreefs en Sutens. Na de relatief rustige eerste ronde spoorde ik Johan aan om een tandje bij te steken tijdens de tweede boucle. Dat was volgens mij nodig om op het podium te kunnen eindigen. Ondanks een slechter geworden parcours verbeterden we al onze KP-tijden van de eerste ronde ! De laatste KP Vogelsdonk zou beslissend worden voor de ereplaatsen omdat het verschil tussen Roosen, Renquin en Johan nog geen 12 seconden was. Johan verbeterde zijn tijd op de slot-KP met 6,5 seconden en dat was voldoende om de derde plaats te behouden met een marge van 1,8 seconden ! Mijn doelstelling om Johan naar een goed resultaat in zijn Criterium-campagne te begeleiden, is zonder meer gehaald. Nu is het afwachten tot de RACB ergens een tussenstand publiceert want het is duidelijk dat de (Vlaamse) bezielers van de rallysport en in het bijzonder het Criterium beduidend minder present zijn bij de autosportbond."

Bekijk hier het nieuwsarchief