[Algemeen]   [Teams]   [Extra]   [Standen]   [Archief]

::  Reacties TAC Rally

Een veelbelovende première

Na een debuut in verschillende andere Europes landen, heeft de fiestasportingtrophy dit weekend in België ook zijn eerste stappen gezet in het kader van de TAC Rally, de tweede manche van het nationaal kampioenschap 2006. Een veelbelovende première die gewonnen werd door een piloot die misschien vooraf niet meteen verwacht werd: Bert Coene.

Zes wagens stonden aan de start van de eerste manche van de fordfiestasportingtrophy 2006. Na enkele proeven waren de deelnemers aan deze nieuwe promotieformule unaniem: "Deze Fiesta is uitzonderlijk." Toch kunnen we niet zeggen dat de omstandigheden ideaal waren om een nieuwe wagen te ontdekken. Veel wind, regen, hagel werden afgewisseld met opklaringen. Maar, dergelijke omstandigheden zijn wel ideaal om de kwaliteiten van een wagen te ontdekken.

Op een extreem verraderlijk parcours, waar elk foutje genadeloos afgestraft wordt, vielen ook de eerste slachtoffers in de nieuwe promotieformule. Frederik Verstraete, de eerste leider met de wagen ingezet door de Hogeschool van Kortrijk, moest als eerste opgeven na een schuiver. Even later werd hij daarin gevolgd door Marc Deblieck, die in een van de talloze grachten schoof. Bij die klap brak hij een ruggenwervel, maar gelukkig zonder zware gevolgen. De laatste opgave was die van Raphaël Aucquier, die zich vergiste van versnelling en daardoor de motor over zijn toeren joeg. De krachtbron overleefde het niet.

Vanaf dat moment, nam Bert Coene, die al naam maakte in het VAS-kampioenschap, de wedstrijd in handen. Hij won uiteindelijk voor Hein Derynck en Cédric Clément. De voormalige VAS-klassekampioen heeft alvast vertrouwen voor de rest van het seizoen: "Ik en mijn copiloot, we hebben deze Fiesta samen gekocht. Ik vond de wagen opmerkelijk. Omdat ik enkel ervaring heb met een kleine Gr.A, moest ik wel wennen aan de remmen van deze Gr.N. In elk geval geven de chrono's die we reden veel vertrouwen voor de toekomst. Ik kijk al uit naar de Wallonie."

De Wallonie wordt de volgende manche van de fordfiestasportingtrophy. Daar zullen twee bijkomende Fiesta's ST de rangen vervoegen en nog twee andere teams bereiden zich voor op hun intrede in de Westhoek Ypres Rally.

Final Classification Tielt
1. Coene-Thores (Ford Fiesta ST), 1h50'30"
2. Derynck-Malais (Ford Fiesta ST), + 2'08"
3. Clément-Gallet (Ford Fiesta ST), + 8'16"

"De Nissan 350Z heeft een enorm potentieel maar ik kan het nog niet tonen"

Na de knappe 9de plaats in de Ardenne Bleue Rally, begonnen Chris Van Woensel en Rik Snaet sterk aan het Belgisch rallykampioenschap 2006. Een prestatie die het team graag bevestigde in Tielt, maar de omstandigheden beslisten er anders over. Een jammerlijke lekke band hield Chris en Rik net uit de top 10.

"Ik wist vooraf dat het bijzonder moeilijk zou worden om de schade te beperken. In Spa konden we de lange verhoudingen van de standaard versnellingsbak compenseren in de sneeuw, maar op de proeven rondom Tielt, met veel haakse situaties en hernemingen, was het onbegonnen werk."

Kort na de eerste hergroepering, begon het plots te regenen. Alle teams waren om slicks gestart. Het werden vier helse proeven, zeker voor de piloten van een achterwielaandrijver, waaronder Chris met de potente Nissan 350Z. In de derde lus van vier proeven lagen wel de geschikte Yokohama's onder de Nissan, maar weer sloeg de pechduivel toe.

"In Schuiferskapelle nam ik een haarspeld met de handrem. Een vlekkeloze passage, maar een licht niveauverschil in het asfalt sloeg een achterband lek. We reden de proef met die lekke band uit, maar het kostte ons wel twee minuten op onze rechtstreekse concurrenten."

Het parcours was in de slotronde nog bijzonder vettig en glad, vooral door de modder die uit de koorden was gereden door de 4x4's. Op de voorlaatste proef werd Chris even verrast door de achtertrein van de Nissan en schoof hij achterwaarts tegen een betonnen paal. De schade oogde indrukwekkend, maar de 350Z gaf geen krimp. Chris en Rik werden afgevlagd op de 11de plaats algemeen, als tweede in Groep GT.

"Toch was het een frustrerende wedstrijd. De Nissan heeft een enorm potentieel en het is jammer dat ik nog niet de kans heb gehad om dat te tonen. Enerzijds omdat de versnellingsbak nog niet klaar was, anderzijds omdat het remsysteem nog niet op punt staat. De remschijven blijken niet bestand tegen de zware beproeving in dergelijke rally's. We hebben twee keer de schijven moeten vervangen. Daarvoor konden we rekenen op een behulpzame plaatselijke dealer van Nissan. In elk geval wil ik in de Rally van Wallonië het ware gelaat van de 350Z tonen. Met de korte sequentiële versnellingsbak en aangepaste remmen, kan ik ongetwijfeld een stuk korter komen. De Rally van Wallonië, met een heel snel en vloeiend parcours, is niet voor niets mijn favoriete rally..."

Door het fantastische initiatief van de RACB met het rallycriterium konden we aan de start komen in onze eigen thuisrally. Na onze sortie op het einde van vorig jaar kwamen we terug in het ritme de woensdag op de shakedown. Met het sterke deelnemersveld in het criterium hoopten we op veel regen om ons mannetje te staan met onze kleine Saxo tussen de pk-krachtige BMW’s. We besloten direct in de aanval te gaan op de natte KP Schuiferskapelle. Toen we aan de finish kwamen en onze tijd vergeleken met onze concurrenten konden we het niet geloven. We sloegen meteen een voorsprong van 10 seconden op onze eerste achtervolgers. We besloten nog om op een vlot tempo te rijden en dit resulteerde in constante top 5 tijden en met 4 beste tijden algemeen. Enkel op KP3 Oosthoek waar onze concurrenten in droog weer reden en wij door ons slecht startnummer in de regen, zette we een 7de tijd. Door het opdrogen van de wegen moesten we X. Alliet in zijn BMW voorlaten in het klassement. Maar op KP 9 liet X. Alliet zich verassen op een van de vele valstrikken van de Tieltse wegen. Zo konden we de laatste KP’s controleren en de rally afsluiten met nog een beste tijd. De eerste overwinning algemeen deed deugd bij het hele team. Dit smaakt zeker naar meer… Door het goeie resultaat in het RACB Criterium in Tielt hebben we besloten verder te gaan in het Criterium. Onze volgende rally is de Rallye de Wallonie.
Piloot Didier: "Voor de eerste KP had ik gekozen voor intermediums vooraan en slicks achteraan, maar aan de start van Schuiferskapelle begon het goed door te regenen! We hebben redelijk doorgereden maar geen risico’s genomen, we draaiden af en toe sneller dan de eerste vijf, dat kon niet slecht zijn. Vervolgens, na de tweede KP stonden we tweede algemeen maar op KP Oosthoek hebben we een haakse rechtse te diep gecoupeerd, maar het was ietske te diep, de auto gleed gewoon met de zijkant de gracht in en niemand die daar stond, het was over! Dus het was een hele korte Short Rally voor ons, volgende keer beter!"
Na het desastreuze seizoen van vorig jaar bleef het dit jaar enige tijd stil rond TOCO-racing. Er werd lang getwijfeld met welke wagen het nieuwe seizoen zou aangevat worden, zo gingen mooie wedstrijden als de Ardenne Bleue en Hannuit aan onze neus voorbij. Met de TAC-rally in aantocht mocht niet lang getwijfeld worden. Het team besloot het dit jaar over een andere boeg te gooien. Tom Cooman liet in de week voorafgaande aan de TAC zijn oog vallen op een Ford Sierra Cosworth 4x4. De wagen werd opgebouwd door RAS, bekend van de Belga - Bastos Porsches en Fords uit de jaren ’90, waar onder meer Patrick Snijers furore mee maakte. Het moet dus niet gezegd worden dat deze wagen over heel wat potentieel beschikt! Als navigator werd dit seizoen voor Dirk Rossé gekozen in plaats van Bart Cooman, die wegens professionele bezigheden dit jaar voor de D1-wedstrijden verstek zal geven. Het werd dus tweemaal wennen op de 33e editie van de TAC-rally voor Tom Cooman; nieuwe co-piloot én nieuwe wagen.

Als voorbereiding werd op woensdag deelgenomen aan de shakedown om alle nieuwe elementen op elkaar af te stemmen. Al snel werd duidelijk dat rijden met een 4x4 ten opzichte van de brute pk’s van een Historic achterwieltrekker een heus verschil is. Echter groeide het vertrouwen met de kilometer.

Zaterdagmorgen waren de zenuwen dan ook hooggespannen. De eerste boucle werd op het vettige parcours rustig afgewerkt, maar toch kon niet verhinderd worden dat een muurtje getoucheerd werd met als resultaat een beschadigde achterdeur. Tijdens de 2e boucle werd het tempo geleidelijk aan opgevoerd wat echter niet evident was met de wisselende weersomstandigheden. Ook de bandenkeuze was een heikel punt, het werd zoeken en tasten om de ideale combinatie te vinden voor de 4x4. Piloot en co-piloot raakten steeds meer op elkaar ingespeeld en het vertrouwen in de Sierra Cosworth groeide, wat resulteerde in een eerste representatieve tijd op KP Ondank (22e tijd alg.) In navolging van deze tijd werd tijdens de derde boucle zelfs af en toe aangevallen. Het bij tijden helse weer in Tielt kon Tom Cooman & Dirk Rossé niet tegenhouden om in deze ronde, op alweer KP Ondank, een 16e tijd algemeen te laten optekenen. Spijtig genoeg kon hieraan tijdens de laatste ronde geen vervolg meer gebreid worden. Door een verkeerde bandenkeuze was het vertrouwen compleet zoek en werden geen schitterende tijden meer gedraaid.

De algemene conclusie blijft echter enorm positief. De eerste kennismaking in competitieverband met de Sierra Cosworth 4x4 bleek over de hele lijn een meevaller. De soms extreme weersomstandigheden variërend van zon, regen, stortregen tot hagel zorgde ervoor dat er veel opgaves werden genoteerd, maar ditmaal niet voor TOCO-racing! Finishen en zoveel mogelijk kilometers malen was prioriteit. Mooi meegenomen zijn de enkele chrono’s die ons vertrouwen geven voor de komende wedstrijden. Binnen het team wordt nu koortsachtig een kalender uitgetekend om zoveel mogelijk kilometers te vreten. See you in de Rallye de Wallonie!

Co-piloot Heikki: "We kijken heel tevreden op de TAC Rally terug. We waren toch met enkele vraagtekens gestart omdat het de eerste keer was dat we met de Ford MK II van bij Paul Lietaer reden. We hadden de wagen pas zondag afgehaald en enkel op de shakedown getest.Toen we de weersvoorspelling in de gaten hielden waren we niet zo optimistisch.Daar het bij de eerste ronde redelijk droog lag zijn we er meteen ingevlogen. Dit resulteerde in een zesde plaats bij de Historics en tijden die we nadien in de regen niet meer zouden kunnen verbeteren.De tweede en derde ronde lag het er zo glad bij dat we de kritieke punten bedacht doorgekomen zijn,op iedere Kp zagen we wel iemand in de gracht liggen. We hebben het toch nog even warm gehad op KP Schuiferskapelle toen we de MK II tegen de vangrail tikten, zonder zware schade tot gevolg, maar verwittigd... De vierde ronde begon het op te drogen en hebben we ons terug kunnen uitleven, zodanig dat ik Mario nog moest intomen op de Poelberg om zeker aan te komen. Een vijfde plaats algemeen bij de Historics en een derde plaats in C3 na Lietaer en Vanwijnsberghe is voor ons een prachtig resultaat. We danken Paul Lietaer voor het bezorgen van een uitstekende wagen, die zowel snel als betrouwbaar is. Ook een dikke pluim voor de servicecrew die ons werkelijk in de watten heeft gelegd. We hebben ons werkelijk nergens zorgen over moeten maken."
Co-piloot Bart: "De TAC 2006 was een goede leerschool voor ons en een perfecte eerste kennismaking met de TE (Transeurope), ik denk dat we zowat alles meegemaakt hebben wat we konden. De eerste ronde reden we met gewone banden in de droogte. De tweede ronde met gewone banden in de regen. De derde ronde met regenbanden in de regen (en hagel) maar dan soms zonder tweede versnelling De vierde ronde met regenbanden in regen en droogte altijd zonder tweede versnelling, soms zonder derde en geen achteruit meer. Onze gevoelens bij de TAC zijn dan ook gemengd. We zijn hoedanook blij met de vierde plaats bij de Historics, gezien de omstandigheden zat er niet meer in: eerste keer met de wagen, versnellingsbak kapot, regenweer enz... We beseffen ten volle dat er nog groeimarge is voor ons bij droog weer en dat vinden we toch hoopgevend voor de toekomst. Met dank aan iedereen die ons hielp tijdens de rally."
Piloot Arnel: "Voor de eigenlijke wedstrijd begon kon Martin Prestage onmogelijk aanwezig zijn voor de verkenningen. Door beroepsredenen zat hij vrijdagavond nog in Polen. Dus moest ik beroep doen op Joris Erard om hem te vervangen, iets wat hij met veel enthousiasme deed. Vrijdagavond kreeg ik een berichtje omstreeks 20u40 dat Prestage juist op het vliegtuig richting Brussel was gestapt. Zaterdagmorgen gingen we al om 4u45 richting Tielt, om 7 u was iedereen op post, ook Martin met kleine oogjes. Toen we de Peltor-intercom testten bleek deze niet te werken, alles geprobeerd doch deze was stuk. V lug een nieuwe besteld bij Caen en gemonteerd zodat de eerste stress weg was.

Voor de start van KP 1 waren de nieuwe Kumho’s ook nog niet op temperatuur, goed opwarmen hadden ze gezegd, k'had enkel de donderdag een stel ingereden en wat een verschil tegenover vroeger. We draaiden een 6'56" goed, voor een 56ste tijd en we waren 16" sneller dan de Kurt Vanderspinnen. Op De Ondank waren we 6 sneller maar Kurt viel uit met motorproblemen. Na de eerste ronde begon het zwart te worden van uit de kustzone. We besloten om de nieuwe Kumho’s die waren gesneden naar regenband te gebruiken en dit bleek de juiste gok want aan de start van Schuiferskapelle gingen de hemelsluizen open en testen we de Kumho-regenbanden, het was niet secuur en vooral op de gladde tarmac maar het lukte heel goed, we hadden grip en goede remzones.

Toen we op de KP Ondank op het vettige parcours op het glibberige gedeelte reden, draaiden we mee met Beauprez. Het ergste moest nog komen, net voor de start van de KP Oosthoek begon het te regenen en hagelen, we waren net getart, de eerste 90° gingen we al bijna rechtdoor, banden ijskoud, 300 m verder remzone gemist en rechtdoor, aquaplanning, we reden bovenop hagelstenen. Yves Bruneel kwam ons vragen of we ook warm hadden gekregen...en of.

Na de tweede ronde begon we tempo te rijden, we kwamen dan nog in de problemen door te couperen, iets wat een groot probleem wordt met deze auto, de ophangingrotulen zitten met de moer naar de onderkant dus niet zoals de hedendaagse wagens naar boven toe en telkens je de koord induikt is het prijs en raak je het beton, niet gezond voor de ophanging. De laatste ronde kregen we het nogmaals warm toen de inlaatcollecteur doorbrak en we een noodoplossing moesten bedenken om niet op te geven. In allerijl werd een beugel rond de wagen gemaakt opdat deze niet zou afbreken. Toen we de aan de finish van de voorlaatste KP kwamen lagen we plat, linksachter vlug het wiel verwisseld en dan nog de Poelberg en de buit was binnen: 1ste klasse H B3, wat goed is en vooral lof aan CK Tyers voor de bijstand en hulp met de Kumho’s. Bedankt aan Tom, Lux, Dieter en Stefaan Vlaminck en onze bezoeker Stefaan Stouf."

Timothy: “Als geboren en getogen Tieltenaar was dit voor mij een Rally waar ik al maanden naar uitkeek. Ik ging dan ook meerijden voor ‘de fun’ en vooral om het publiek te plezieren met het nodige schuifwerk. Toch waren Emeric en ik verbaasd toen we al in het begin van de wedstrijd in de tijden draaiden van de 'grotere wagens' van het criterium. Met een tweede beste tijd op KP 2 en 7. En dat op straatbanden!” Tijdens KP 3 (Oosthoek) is het duo rechtdoor gegaan in de beruchte ‘lange rechts 25’ aan de boerderij. Een situatie waar veel piloten het warm hebben gehad! Tim en Emeric bedanken langs deze weg Kurt Declerck en zijn vrienden om hun terug de baan op te helpen. “Toch hebben we geen enkele keer geattaqueerd”, weet co Emeric te vertellen. “Maar door vlot te rijden draaiden we op KP 10 en 11 zelfs de snelste tijd van de Short Rally!” Alliet: “Jammer van die sortie in de Oosthoek, waar we bijna een volledige minuut verliezen.” Anders hadden we kunnen meedingen voor de overwinning, maar de feiten zijn nu éénmaal zo. Iedereen heeft wel ergens eens rond gestaan of te ver gegaan zaterdag. Wij zijn vooral zeer tevreden met onze derde plaats algemeen, toch betreuren we uiteraard de vele sorties van onze ‘concurrenten’ (lees rallyvrienden).”
Piloot Bert: "Wat we niet durfden hopen, is toch gebeurd! We wonnen de eerste wedstrijd van de Ford Fiesta Sporting Trophy! Met 6 wagens waren we ingeschreven. Iedereen sprak over twee favorieten, Fred Verstraete en Raphael Auquier. Vrijdagavond na de technische controle en de verloting door Ford zaten we nog wat na te lachen, we gaan eens tonen dat voorspellingen niet altijd juist zijn. Werner vertrok normaal nog zaterdagavond na de wedstrijd in verlof. Als we een top-3 reden ging hij blijven tot na de prijsuitreiking. Ik grapte: 'je zal maar 's morgens kunnen vertrekken'. Met het mes tussen de tanden vertrokken we voor de eerste ronde van 4 KP's. Vooraan slicks en achteraan intermediates was onze keuze en dat bleek ook goed te zijn. Typisch voor de rally van Tielt zijn de gladde stukken, we lieten ons niet verrassen, en op de eerste KP draaiden we een tweede tijd in de Trophy, twee seconden trager dan Verstraete, zes seconden rapper dan Deblieck en de rest. Op KP 2 was Debliek 1" rapper en Verstraete 14" rapper. Verstraete was te sterk, we konden hem niet volgen, maar de prijzen worden maar uitgedeeld aan de finish. Na de eerste ronde stonden we 42ste algemeen, tweede Fiesta na Verstraete op 37 seconden en 8 seconden voor Deblieck. Het beloofde spannend te worden. Op KP 5 verdween Verstraete uit de wedstrijd met een gebroken lager, Deblieck was 10 seconden rapper en zo bleven we tweede, maar nu op 4 seconden na Deblieck. Maar op KP 6 verdween Deblieck uit de wedstrijd, hij deed een sortie en werd naar het ziekenhuis afgevoerd. Zo gingen we naar KP 7 als leider in de Trophy. We bleven de beste tijden draaien in de Trophy en verstevigden zo onze leidersplaats. Na de tweede ronde stonden we 49 seconden voor op Derynck; Clement en Auquier speelden niet mee in de top. In de derde ronde, met veel regen en zelfs hagel, bouwden we onze voorsprong verder uit zo dat we met 1'19" voorsprong op Hein Derynck de laatste ronde konden aanvatten. Nog nooit duurde een KP zo lang, als de laatste keer kp de poelberg. Door de lage zon, en waarschijnlijk ook wel door de angst om nog lek te rijden kregen we het nog twee keer warm op de laatste KP. Uiteindelijk eindigden we 30se algemeen en bouwden we onze voorsprong nog uit tot 2'08". De eerste zege is binnen, een beloning voor Werner, een bewijs dat onze wagen goed gemaakt is! Bedankt aan de servicemannen, Frans, Luc en Johan. Bedankt aan Jean-Marc van Floral en aan Ford, de organisatie was goed! We zijn klaar voor de Rallye de Wallonie!"
Piloot Chris: "Het was een wedstrijd om snel te vergeten. Na de eerste ronde waar we geen problemen hadden gekend stonden we 23ste algemeen. Alles was nog mogelijk want we stonden mat een zevental wagens binnen de tien seconden. We startten vol goede moed aan de tweede ronde. Op KP Schuiferskappele sloeg het noodlot een eerste maal toe. Een T-situatie iets te laat geremd een over de gracht gevlogen! Resultaat 1'15" verloren. Door dit voorval hadden we onze ophanging beschadigd en brak een voorste driehoek af in KP Den Ondank. We konden nog verder maar we zaten buiten tijd. De wedstrijdleiding heeft dan maar beslist om ons uit de wedstrijd te halen. Nu ga ik een tijdje niet rijden omdat mijn huis totaal wordt verbouwd en er een tweede kindje op komst is. Normaal gezien volgende wedstrijd Omloop van Vlaanderen in september."
Co-piloot Andy: "Alles liep gesmeerd, geen problemen met de wagen, alsook het nieuwe MoveBrugge-serviceteam was super gemotiveerd maar toch was het te mooi om waar te zijn. De eerste plaats ging de mist in toen we verrast werden door het gladde wegdek. De talud vermijden op een T-situatie was onmogelijk met als gevolg dat we op onze zijkant lagen. Vlug kantelden we de wagen om de wedstrijd nog verder te kunnen aanvatten maar dit was onmogelijk aangezien alle linkse mechaniek afgebroken was. Marc voelde zich plots onwel en werd door de mensen van RED meegenomen en constateerden later dat hij een barstje had in de 7de ruggewervel. Ikzelf hou er enkele gekneusde ribben, een zere heup en een stijve nek aan over. Nu Marc zich enkele weken te bed moet houden,z it een deelname in de Wallonie er niet in. Normaal wordt er dan terug gestart te Ieper."
Op de Tieltse wegen afgelopen weekend stuurden Stéphane Boelens en Bjorn Degandt hun GEKO-BMW naar een prachtige 15de plaats algemeen. Gezien de slechte weersomstandigheden en de sterke en ervaren tegenstand een erg hoopgevend resultaat, zeker nu ze ook de leiding nemen in hun klasse voor het Belgisch kampioenschap.

“Na de problemen in Spa en Moorslede heeft het Caen Rallysport Team een nieuwe, standaardversnellingsbak in de wagen geplaatst en het motorprobleem opgelost. Ook zit er nu een heel goede nieuwe ophanging onder onze BMW, zoals ik met Patrick (Snijers) al kon vaststellen in de Rallysprint van Moorslede”, lichtte co Bjorn Degandt toe voor de start. “We hopen hier veel ervaring op te doen. Aan referenties, met Snijers, Lefevere, enz. in ieder geval geen enkel gebrek!”

Door hun jammerlijk hoog startnummer verloren ze tijdens de eerste ronde van 4 proeven veel tijd. Zoals bijna iedereen stonden ze op droogweerbanden, maar toen de GEKO-BMW de proeven moest beginnen, lagen de wegen er al wat nat bij.

Voor start van de tweede ronde beslisten beide piloten regenbanden te monteren en dat bleek de goede keuze. Terwijl de wegen er steeds vettiger bij kwamen te liggen, groeide het vertrouwen van het GEKO-duo en pastte Boelens zich bovendien heel snel aan de BMW aan. Meteen kwamen de tijden ook dichter in de buurt van Snijers en Lefevere.

“Na Moorslede en hier de shake-down gereden te hebben met Patrick Snijers, had ik een beter beeld van hoe er met een BMW kan en moet gereden worden. Daarom ben ik dan ook des te meer onder de indruk van mijn piloot, die zich ongelooflijk snel aanpast aan een achterwielaangedreven wagen!”, reageerde copiloot Degandt na de wedstrijd.

De GEKO-BMW sloot de wedstrijd af op een mooie 15 de plaats algemeen en 2de in de klasse M16, na gelegenheidsploegmaat Patrick Snijers. Gezien ook het verschil tussen de wagens is dit resultaat heel bemoedigend. Boelens en Degandt kunnen zo als leiders in hun klasse naar Namen trekken eind april voor de Rallye de Wallonie.

Klassement Belgisch kampioenschap M16
1) Stéphane Boelens 14 punten
2) Patrick Snijers 10 punten
Didier Flohimont 10 punten
4) Bert Bosmans 8 punten
5) Didier Duquesne 6 punten

Volgende wedstrijd: Rallye de Wallonie (Jambes) 28-30 april

Het voorbije weekend reed het VABECO Racing Team voor de eerste keer met de Mitsu Lancer op Belgische bodem. In en rond Tielt was de bodemgesteldheid soms erg glad en dat kostte Robby Vanhees en Eddy Smeets een mooi eindresultaat. Op KP 7 maakte ze van dichtbij kennis met een diepe gracht...

Na de shakedown op woensdag zag de VABECO-piloot het wel zitten voor het weekend. Dat was net zoals in Luxemburg 2005 een goed teken. Tuner Pauwels Motorsport had een top 5 plaats in gedachte voor het Limburgse team terwijl in VABECO-kringen eerder aan top 10 gedacht werd, gezien het sterke TAC-deelnemersveld. Na amper één ronde zat het Go Fast-duo goed op schema: 10de algemeen op een drietal seconden van de achtste plaats. Tijdens de eerste service werd besloten om de slicks te laten liggen. Daardoor gingen veel kostbare seconden verloren op KP 5 in het doornatte Schuiferskapelle. Vanaf KP 6 begon het duo Vanhees-Smeets aan de inhaalrace op Van Woensel en Snijers. Helaas eindigde dat op KP 7 in een (te) diepe gracht...

Robby Vanhees: "De Oosthoek was mijn favoriete KP in de TAC. Gesterkt door een goede tijd in de eerste ronde wilden we er opnieuw schitteren in de tweede ronde. Tussentijden bewezen dat we zeer snel waren maar een diepe gracht besliste er anders over. 't Stomme is dat we deze valstrik (doortocht aan de boerderij) al goed kenden. Omdat ik de Mitsu echter volop aan 't corrigeren was na bocht aan de boerderij zat ik niet meer op de ideale lijn voor de volgende rechtse. Ik kon de koord niet nemen en schoof dan ook tegen 40 km/u de linkergracht in. Met misschien 20 toeschouwers werd geprobeerd om de wagen eruit te krijgen maar de gracht was te diep en de Mitsu te zwaar. Toch dank aan iedereen die geprobeerd heeft!"

Eddy Smeets: "Net zoals in Luxemburg kunnen we positief terugblikken. Er is weliswaar geen resultaat maar ik onthou vooral KP 3 Oosthoek. Daar draaiden we de derde tijd algemeen, ex-aequo met Deferm op amper één seconde van Desmet in zijn Corolla WRC. Achteraf gezien hadden we de pronostiek van onze tuner (top 5) wellicht kunnen halen. Laat ons hopen dat de derde keer de goede keer zal zijn. Gezien er geen schade aan de wagen was, zullen we in de Sezoensrally te Bocholt opnieuw van de partij zijn. Laat ons hopen dat we daar wél een klinkend resultaat kunnen neerzetten."

Piloot Steve: "Het begon al slecht met de regen, hierdoor was het aftasten, het was de eerste maal met de BMW in zo'n weer en dit was zeker niet gemakkelijk. De eerste boucle werd op het gemak afgewerkt eerder uit noodzaak want we hadden niet veel kunnen verkennen aangezien we vrijdag slechts laat waren toegekomen. Hierdoor hadden we op KP Oosthoek een stuk van ongeveer twee kilometer over het hoofd gezien... improviseren dan maar. Nadat ik de haarspeld na de chicane van Schuiferskappelle met de handrem had genomen blokkeerde deze en wilden de klauwen niet meer openen. Na verscheidene malen proberen dit euvel te verhelpen hebben we dan met spijt in het hart opgegeven. We zullen Tielt dan maar zo snel mogelijk vergeten en reikhalzend uitkijken naar Wervik."
"Met Tielt begonnen we niet aan de gemakkelijkste wedstrijd van het jaar, maar na de RS van Moorslede, dachten we een top-10 plaats te mogen ambiëren. De eerste boucle openden we sterk, met een tweede plaats in N4, maar toen het begon te regenen en op slicks stonden, hadden we het moeilijk. Tijdens de service hebben we dan ook onze bandenkeuze aangepast en wat volgde, ging al heel wat beter. Met regelmaat konden we onze tijden verbeteren. Een top-10 plaats leek mogelijk, maar op de voorlaatste KP, hebben we tijdens het couperen een steen geraakt en reden we lek, we konden niet anders dan de band op de KP te vervangen. We verloren een paar minuten en een plaats of drie. We hadden misschien wat hoger kunnen eindigen, maar al bij al zijn we tevreden dat we deze wedstrijd zonder brokken zijn doorgekomen."
Co-piloot Yves: "We zijn vol goede moed aan de rally begonnen, maar op KP 1 merkten we al dat het heel glad lag, slechter dan met de verkenningen. De eerste ronde is heel goed verlopen volgens de omstandigheden. Ronde 2 was een ander verhaal, op KP 2 kregen we het, vlak voor de FF heel even warm. De wagen schoof op een T-rechts weg. De enige optie was dan aan de handrem trekken en de wagen schuin zetten. We kwamen gelukkig net tot stilstand voor de gracht. Op KP 3 hebben we op een punt te diep gecoupeerd en hoorden een harde klap. Tijdens het remmen voelden we trillingen. Aan de stop hebben we dan gezien dat het wiel scheef stond. Op KP 4 hebben we daar rekening willen mee houden, we hebben gewoon gereden om te zien hoe de wagen zou reageren. Maar hier hebben we wel een goede tijd gereden. Op de service wilden we dan het spoor herregelen, maar daar was niet genoeg tijd voor. In ronde 3 stelden we één doel voorop: aankomen op het podium. Op KP 1 was er bij het sturen bijna geen reactie en sprong hij telkens uit versnelling. We hebben dan maar de 4 pinkers aan gestoken omdat we dachten dat er iets serieus aan de hand was, maar aan de stop aangekomen merkten we dat we plat stonden rechtsvoor. Achter de stop hebben we dan een ander wiel gestoken, waardoor ons nog iets hilarisch overkwam. Ik begon de wagen op te krikken, maar de kriek begaf het. Vincent en ik zijn dan maar beginnen zoeken voor een andere. Vincent is alle huizen in de buurt afgelopen en ik heb de auto's tegen gehouden. Met resultaat dat een rallysuporter stopte en ons een andere kriek bezorgde. (nogmaals bedankt aan die persoon!!!) Voor de rest van de rally besloten we zo weinig mogelijk te couperen. We zijn al bij al goed aangekomen. Er zijn heel wat teams uitgevallen. We zijn uiteindelijk als 12de in het criterium geeindigd en 4de in de klasse. Ik wil allereerst Vincent 'proficiateren' voor het goede resultaat dat hij neergezet heeft. Alsook wil ik ook onze vriendinnen Inge en Emy bedanken voor de steun en het suporteren. En natuurlijk niet te vergeten Bjorn, Shana, Lindsey, Dominick, de 3 musketiers en de vele anderen! Bedankt, het doet goed om al die aanmoedigende handen te zien als je een KP aan het rijden bent! Ons eerstvolgende aantreden wordt de Rallysprint van de Monteberg." Meer info te vinden op www.rallyteamvigil.tk.
Ronny en Inge moesten op het laatste ogenblik forfait geven voor de TAC Rally. Een probleem met de versnellingsbakdisplay lag aan de basis. Toen het probleem opgelost was het reeds te laat om nog naar de keuring te gaan.

Opgepast, nieuwe link site Hosten Rallysport: www.hostenrallysport.eu.

Piloot Frank: "Vorige week zaterdag had ik een nieuwe motor gemaakt en maar nog niet mee gereden. Ik probeerde die daarna uit op de shake-down maar na twee km was de motor stuk. Zo heb ik vorige week donderdag in alle haast terug een nieuwe motor gemaakt in samenwerking met L. Bouckaert en K. Bril, zodat ik de start kon nemen van de TAC op zaterdag. Voor mij was het een leuke rally, omdat ik graag in de regen rij. Ik had wel wat aanpassingen nodig omdat het twintig jaar geleden was dat ik met een achterwielaandrijver reed. Mijn co- piloot Kevin Demeyer is een jongen van negentien jaar die nog nooit rally gereden had en die zaterdag voor de eerste maal de nota's las en dit zoals het moest. Naarmate de rally vorderde heb ik mijn voet wat van de gas teruggehouden om geen onaangename verrassingen in het decor te beleven. Voor mij was het een geslaagde rally. Volgende maal iets vlugger."
Zaterdag werd in en rond Tielt de traditie getrouwe TAC Rally afgewerkt met een mooi deelnemersveld.

Ook Phil Nijs en voor de gelegenheid dochter Patrice als co kwam met de Subaru WRX Sti-N12 naar West-Vlaanderen afgezakt. Phil had reeds eerder laten weten nog een laatste test te willen doen voor de reis naar de Mille Miglia volgende week aan te vatten. Resultaten waren hier niet aan de orde, doch een goede laatste test en kilometers met de wagen maken des te meer.

Phil Nijs: “Patrice kreeg de moeilijke taak om Yves te vervangen maar ze heeft het uitstekend gedaan. Het is voor haar ook goed omwat wedstrijdritme op doen gezien zij, als alles vlot verloopt in de Wallonie start met de Fiesta ST. Het was voor mij dan ook een tandje terugzetten en op safe rijden. Enerzijds om de wagen heelhuids aan de finish te krijgen met de Mille Miglia in het vooruitzicht en anderzijds is het rijden met je dochter toch iets anders. Het was een helse en moeilijke rally daar we iedere proef af te rekenen kregen met stortbuien van regen en hagel. Het was dan ook moeilijk rijden met een wagen die op slicks stond en te hard was afgeveerd. Niettegenstaande konden we de eerste boucle afwerken zonder te veel kleerscheuren ondanks de verschillende schuivers. Een paar keer hebben we aan de start gestaan dat we zagen dat onze concurrenten voor ons in meer optimale omstandigheden konden starten dan wij, maar daar leggen we ons bij neer…dat is ook rally. Het slechte weer volgde ons van proef tot proef. De laatste ronde was dan ook wat gas terug nemen en wat fun hebben. Ondanks dit alles was er toch nog een strijd tussen Barbier, Dekeerle en mezelf waarbij wij nog terugkwamen tot een goede 11sec van Barbier. De Keerle was iest te onstuimig in zijn gedrevenheid en zocht de gracht op.”

Patrice Nijs: ”Ik had er eigenlijk niet zo veel zin in om als co-rijder naast mijn vader te zetelen. Ik word altijd wagenziek als co en de relatie met Yves is anderzijds optimaal zodat een vervanging moeilijk is. Op de korte tijd dat de samenwerking er is met Yves heeft hij al veel gerealiseerd. Maar ik ben positief gestemd over de wedstrijd. Ik merkte inderdaad dat er meer had ingezeten. De remzones konden later en voelde dat mijn vader niet op het scherp aan het rijden was. Begrijpelijk met zo een grote wedstrijd in het vooruitzicht. We hebben ons goed geamuseerd en hebben toch nog wat verfijningen aan de wagen kunnen aanbrengen. Belangrijk is dat het team nu weet waar het euvel van de vorige wedstrijden te zoeken was en dat het verholpen is. Ik heb ondertussen toch weer wat wedstrijdritme opgedaan om de volgende wedstrijd “rally de Wallonie” zelf achter het stuur te kruipen van de FiestaST in de Sporting Trophy. Ik wil zoveel mogelijk ervaring opdoen en geleidelijk aan progressie maken. Het is niet mijn bedoeling om hoog van de toren te blazen maar hoop dat tegen het einde van het jaar de mannelijke concurrenten moeten rekening houden met mijn deelname."

Het Team van Multy-Cabine finishte op een goede 19° plaats en was tevreden over geplande test.

Volgende week zet het team aan voor de eerste wedstrijd van het EK in Italië (Mille Miglia).

Als kersverse papa van dochter Avril was Koen Lauwaert samen met zijn co-piloot Nico Beernaert extra gemotiveerd voor het behalen van een podiumplaats in de C2 Cup te Tielt want de schitterende tweede plaats in de cup tijdens de recente Ardenne Bleue Rally zorgde voor de nodige motivatie en zelfvertrouwen aan de start van Tielt. We gingen van start met het mes tussen de tanden omdat we dachten dat we in de eerste ronde wel een kloofje konden slaan. We zijn van de streek dus het parcours lag ons wel! Na 2 KP’s werd de toon al gezet met een voorsprong van 30 sec. op Croes. Tijdens KP 3 ging het voor Croes echter fout (van de baan) en verdween hij uit de wedstrijd waardoor de voorsprong nog toe nam. Na de eerste ronde was de voorsprong opgelopen tot ruim 1 min. op de nummer 2, Petitjean. Vanaf de tweede ronde was door de wisselvallige weersomstandigheden toch enige voorzichtigheid geboden maar niettegenstaande werden 15 van de 16 KP’s gewonnen in de C2 challange. Was het niet vanwege de lekke band op Schuiverskapelle dan was dit wellicht een 16 op 16. De eindstand zorgde voor 3 min. 15 sec. op de nummer 2 van de C2-cup Caren Burton en leverde Koen en Nico een 12de algemene plaats bij aankomst alsook eerste C2 in de RACB-cup. Dit schitterend resultaat dankt het Team Lauwaert-Beernaert aan de perfect afgestelde wagen door het team van Caen-Rallysport alsmede door onze trouwe sponsers. Nog een grote "merci" aan alle supporters die ondanks het zeer koude en slechte weer ons bleven aanmoedigen langs de KP's!!! Ook nog even meegeven dat iedereen welkom is om onze nieuwe (nog niet volledig afgewerkte) site eens te bezoeken, www.lauwaert.net is het adres en laat gerust een boodschap na.

Bekijk hier het nieuwsarchief