[Algemeen]   [Teams]   [Extra]   [Standen]   [Archief]

::  Team previews East Belgian Rally

Na een niet zo denderende start in de EBR2008, zullen we met een gans nieuwe Evo8 aan de start staan in Tielt. Een nieuwe wagen en een nieuwe start! Hiervoor toch nog onze dank aan de sponsors die een extra toegeving hebben gedaan en ook zeker niet te vergeten Pauwels Motorsport. Deze heeft op een relatief zeer korte tijd de wagen in mekaar geschroefd.

Deze avond zullen we de eerste testmeters kunnen maken op de shakedown van de TAC, zodat de gewenste afstellingen voor zaterdag kunnen worden gemaakt. Voor zaterdag hebben we startnummer 4 gekregen, achter Patrick Snijers (Porsche GT3) en voor Hubert Deferm(Subaru WRC). Aan concurrentie géén gebrek deze keer, met ook Casier (Polo S2000), Debackere (Corolla WRC), Lietaer (Subaru WRC) en Vanparijs (Porsche GT3) aan de start.

De TAC is gelijkend op dat van Ieper; snel, smal en aan de zijkanten diep. Dus het wordt wederom uitkijken voor de vele valstrikken. De rally begint rond 8u op kp Schuiferskapelle en eindigt rond 21u op het podium.

Co-piloot Heikki: "We zijn klaar voor de Tac rally. Na enkele maanden op donderdag aan de 911 gesleuteld te hebben en zowat alles a angepakt te hebben, is de wagen klaar. Na een korte testsessie op zaterdag laatstleden te Brugge is de Porsche goed bevonden. De nieuwe vering, het korte stuurhuis en het grotere koppel onderin de motor is een grote verbetering. Onze doelstellingen? Zoals de Buze elders beschrijft… azen op een topplaats! Het is een mooi deelnemersveld en waarschijnlijk zullen de BDA’s het vooraan uitvechten. We zitten echter klaar!!! Nee serieus, we willen na enkele opgaves nu toch wel eens het potentieel van de 911 tonen. De rest volgt wel."
De ontgoocheling binnen het kamp van Geert Beauprez en Daniel Defever na het uitvallen in de East Belgian Rally was erg groot. Niet alleen omwille van de opgave, maar zeker ook voor het missen van een unieke kans om een karrenvracht punten te scoren voor het kampioenschap. En bovenal was het onheilspellende geluid dat van onder de motorkap kwam op zijn zachtst uitgedrukt zorgwekkend. “We wisten meteen dat we met deze krachtbron niet meer aan de start zouden moeten komen in Tielt, gezien er slechts een drietal weken tussen de twee proeven lag. In eerste instantie kozen we ervoor om met de witte Porsche 911 te starten, waarmee Krist Vansuypeene, de RACB Historic Manager, nog de Boucles de Spa reed” aldus De Buze. “Een iets minder pk-krachtige wagen misschien, maar eventueel een hogere kans op zekerheid en op punten scoren. Maar toen alles wat bezonken was, en we tesamen met tuner Geert Windels eventjes aan tafel gingen zitten en alle voor-en nadelen tegenover elkaar plaatsten, besloten we vlug om een nieuwe motor in de gekende rood-blauwe Porsche 911 te steken. En natuurlijk is het nog altijd uitkijken naar de komst van de nieuwe Porsche, waaraan volop gesleuteld wordt ten huize Windels, en waarmee we normaliter gezien zullen debuteren in Wervik om dan de klassieker in eigen streek, de Ypres Historic Rally aan te snijden in de hoop even goed te doen als de laatste twee jaar, toen we telkens 2de eindigden. Maar nu dus eerst aandacht voor de Tieltse TAC-rally, waar er een serieuze tegenstand ligt te wachten, zoals traditioneel in de West-Vlaamse proeven. Het gevaar zal zaterdag voornamelijk uit de hoek van de Ford-rijders komen, met kleppers aan de start als Geert Vandoorne, Didier Vanwijnsberghe, Stefaan Stouf, en vergeet daarbij zeker ook de Engelsman Chris Browne en Wim Soenens niet. Deze laatste rijdt met de Escort waarmee Patrick Snijers recent nog in Spa won, zodat de “Geko-man” zeker een te duchten bolide onder de bips zal krijgen. En naast het legertje Escort-rijders heb je dan natuurlijk ook mensen als Chris Debyser(Opel Transeurope), Mario Vantieghem(Porsche 911) en Alain Vermeulen(Opel Ascona), die altijd azen op een topplaats. Meteen kun je concluderen dat er keihard zal gereden worden van in de eerste meters. Het zal er zeker op aankomen om meteen in het goede ritme te zitten zonder risico’s te gaan nemen. Want de eindmeet halen is voor iedereen het belangrijkste. We willen ons vroeg uitvallen in de East Belgian vergeten met een goede prestatie in Tielt. Al was het maar om onze sponsor Limobus, tevens sponsor van de TAC, extra te plezieren. Over het wel en wee van het team in de TAC rally, naast alle nieuwtjes rond deze wedstrijd, kun je steeds terecht op onze website www.debuze.be. Geert “De Buze” Beauprez en Daniel Defever starten met nummer 102 in de TAC. Zoals geweten rijden de Historics voor de gewone rally, in omgekeerde volgorde. Dus de hoogste startnummers eerst.
Op zaterdag 5 april gaat het rallyseizoen van Melissa Debackere definitief van start in Tielt. In deze emotioneel zware weken neemt de jongedame uit Wervik de draad van haar leven weer op. En haar leven staat in het teken van de rallysport. Na het forfait voor de East Belgian Rally heeft Melissa een beetje ritme op kunnen doen in de RS van Marchin, waar ze vroegtijdig het strijdperk verliet.

"De rallysprint van Marchin werd in verschrikkelijke weersomstandigheden verreden. De proeven lagen onder een laagje sneeuw en ik moest met het startnummer 1 het spoor trekken. Extreem moeilijk en logischerwijze verloor ik 18" op Dewulf. De tweede proef, in de regen, ging uitstekend. Ik klokte er een mooie scratch, 9" sneller dan de rest. Op de derde proef werden we verrast door een hevige sneeuwbui. Ik stond op regenbanden, terwijl Dewulf sneeuwbanden had. Natuurlijk was ik kansloos. Ik besloot geen risico's te nemen met het oog op de TAC en reed de proef rustig uit. Omdat we enkel naar Marchin waren gekomen om een beetje te testen, zat het werk erop en keerden we naar huis terug. Natuurlijk was het best moeilijk om terug in een rallywagen te stappen, zeker in het begin van de wedstrijd. Maar, eens op de proeven, kon ik de concentratie er redelijk goed bij houden. Die scratch op de tweede proef was enorm belangrijk voor mijn vertrouwen."

In Tielt krijgt Melissa, die er voor de eerste keer genavigeerd zal worden door François Geerlandt, zware concurrentie. "Het parcours in Tielt is zeker niet gemakkelijk. We gaan de eerste ronde de kat uit de boom kijken, maar natuurlijk mag je in een wedstrijd van één dag niet te lang wachten om de aanval in te zetten. In vergelijking met vorig jaar is het startveld in elk geval nog sterker. Naast Bernd Casier met de Polo S2000, is er de supersnelle Impreza WRC van Hubert Deferm. Bij droog weer wordt het uitkijken voor de Porsche van Snijers en Van Parijs en de BMW van Lefevere, terwijl ook Paul Lietaer in eigen streek telkens sterk presteert. Natuurlijk mogen we Kris Princen niet vergeten, die in Stavelot bewees dat hij heel snel is met de Mitsubishi Gr.A. Kortom, het zal knokken worden voor de ereplaaten!"

"Komend weekend gaat de TAC rally te Tielt van start. De 2e manche voor Bart Cooman en team. De wagen heeft nu zijn definitieve kleuren gekregen en bescheiden als we zijn; het ziet er mooi uit! Een striping die zal opvallen op de Belgische rallywegen. Alvast een woordje van dank voor Alain van Signcenter die deze klus voor zijn rekening nam. We kijken in Tielt vooral uit naar de het nieuwe differentieel dat werd voorzien. Vorig seizoen en enkele weken geleden in Hannuit werd gereden met een differentieel met slechts ca. 25 % sper. Een ongewone verhouding voor een rallywagen en tevens zorgde dit ervoor dat de achterkant soms onvoorspelbaar uit de hoek kwam. Er werd besloten om het differentieel aan te passen naar ca. 70 % sper, een verhouding die zowat alle achterwieltrekkers hebben. Het zal echter in de eerste kilometers wat aftasten zijn om het gedrag van de wagen te voorspellen. Mede daarom werd beslist om deel te nemen aan de shakedown op woensdag 02/04/08 op KP De Ratte. Een ideale opportuniteit van de organiserende club om zo de wagen en team in, quasi wedstrijdverband, te kunnen testen voor het grote werk op zaterdag."
Deze zaterdag starten Bernd Casier en Fred Miclotte hun Belgische programma aan het stuur van de VW Polo Super 2000, ingezet door de Belgian VW Club. Tijdens de TAC Rally, verreden in de streek rond Tielt, kunnen de rijders en de teamleden van René Georges Rally Sport elkaar beter leren kennen.

De emoties waren duidelijk voelbaar toen Bernd Casier en Fred Miclotte afgelopen donderdag voor het eerst plaats namen achter het stuur van de Polo S2000… “Gaby Goudezeune hield er aan om ons in deze moeilijke momenten door zijn aanwezigheid te steunen”, stelt J-G Mal-Voy, Voorzitter van de Belgian VW Club. “Het was een bijzondere namiddag, geladen met heel wat emoties. Ik ben blij dat ze achter de rug is en dat alles vlot is verlopen.”

“Bernd en Fred reden een goede zeventig kilometer met de nieuwe Polo Super 2000”, vult René Georges aan. “De wagen was voorzien van de set-up die we vorig jaar in Ieper gebruikten. Yanick Willockx neemt voortaan de taak van ingenieur binnen ons team op zich. Het begin van de samenwerking met Bernd verliep uitstekend. Na enkele runs bracht hij enkele kleine wijzigingen aan de afstellingen aan.

“Ik wil eerst en vooral mijn grote bewondering voor het team benadrukken”, stelde Bernd bij de traditionele debriefing na de testsessie. “Wat René Georges en zijn mensen in zo een korte tijd wisten te realiseren is uitzonderlijk. Men vertelde me dat ze pas op woensdag 26 maart om 10 uur ’s ochtends de nieuwe Polo uit Zuid-Afrika in handen kregen. Eens de wagen in het atelier in Jalhay werd de wagen die avond nog volledig gedemonteerd. Afgelopen dinsdag was de heropbouw afgewerkt en bij de eerste startpoging draaide de motor al op volle kracht. Een hele prestatie!”

Het is dus een aparte context waarin Casier en Miclotte volgende zaterdag in Tielt, met het nummer 1 op de deuren van de Polo, ten aanval zullen trekken. “Deze testsessie liet me toe enige basiskennis over het weggedrag van deze Super 2000 op te doen”, analyseert de rijder van de Belgian VW Club. “Ik zal echter nog heel wat kilometers nodig hebben om er alles te kunnen uithalen. Eerst moeten wij ons aan de wagen aanpassen en dan proberen ze verder te ontwikkelen. De chronoritten in de buurt van Tielt zijn op zijn minst even verraderlijk als die van Ieper. De grip verandert voortdurend. En dan heb ik het nog niet over de weersomstandigheden, die waarschijnlijk ook voor verrassingen zullen zorgen. We zullen de TAC Rally met een goed ritme beginnen, maar ik wil me geen onnodige druk opleggen. Fred en ik willen vooral het hele team eer aandoen.”

Bekijk hier het nieuwsarchief