Deze avond zullen we de eerste testmeters kunnen maken op de shakedown van de TAC, zodat de gewenste afstellingen voor zaterdag kunnen worden gemaakt. Voor zaterdag hebben we startnummer 4 gekregen, achter Patrick Snijers (Porsche GT3) en voor Hubert Deferm(Subaru WRC). Aan concurrentie géén gebrek deze keer, met ook Casier (Polo S2000), Debackere (Corolla WRC), Lietaer (Subaru WRC) en Vanparijs (Porsche GT3) aan de start.
De TAC is gelijkend op dat van Ieper; snel, smal en aan de zijkanten diep. Dus het wordt wederom uitkijken voor de vele valstrikken. De rally begint rond 8u op kp Schuiferskapelle en eindigt rond 21u op het podium.
"De rallysprint van Marchin werd in verschrikkelijke weersomstandigheden verreden. De proeven lagen onder een laagje sneeuw en ik moest met het startnummer 1 het spoor trekken. Extreem moeilijk en logischerwijze verloor ik 18" op Dewulf. De tweede proef, in de regen, ging uitstekend. Ik klokte er een mooie scratch, 9" sneller dan de rest. Op de derde proef werden we verrast door een hevige sneeuwbui. Ik stond op regenbanden, terwijl Dewulf sneeuwbanden had. Natuurlijk was ik kansloos. Ik besloot geen risico's te nemen met het oog op de TAC en reed de proef rustig uit. Omdat we enkel naar Marchin waren gekomen om een beetje te testen, zat het werk erop en keerden we naar huis terug. Natuurlijk was het best moeilijk om terug in een rallywagen te stappen, zeker in het begin van de wedstrijd. Maar, eens op de proeven, kon ik de concentratie er redelijk goed bij houden. Die scratch op de tweede proef was enorm belangrijk voor mijn vertrouwen."
In Tielt krijgt Melissa, die er voor de eerste keer genavigeerd zal worden door François Geerlandt, zware concurrentie. "Het parcours in Tielt is zeker niet gemakkelijk. We gaan de eerste ronde de kat uit de boom kijken, maar natuurlijk mag je in een wedstrijd van één dag niet te lang wachten om de aanval in te zetten. In vergelijking met vorig jaar is het startveld in elk geval nog sterker. Naast Bernd Casier met de Polo S2000, is er de supersnelle Impreza WRC van Hubert Deferm. Bij droog weer wordt het uitkijken voor de Porsche van Snijers en Van Parijs en de BMW van Lefevere, terwijl ook Paul Lietaer in eigen streek telkens sterk presteert. Natuurlijk mogen we Kris Princen niet vergeten, die in Stavelot bewees dat hij heel snel is met de Mitsubishi Gr.A. Kortom, het zal knokken worden voor de ereplaaten!"
De emoties waren duidelijk voelbaar toen Bernd Casier en Fred Miclotte afgelopen donderdag voor het eerst plaats namen achter het stuur van de Polo S2000… “Gaby Goudezeune hield er aan om ons in deze moeilijke momenten door zijn aanwezigheid te steunen”, stelt J-G Mal-Voy, Voorzitter van de Belgian VW Club. “Het was een bijzondere namiddag, geladen met heel wat emoties. Ik ben blij dat ze achter de rug is en dat alles vlot is verlopen.”
“Bernd en Fred reden een goede zeventig kilometer met de nieuwe Polo Super 2000”, vult René Georges aan. “De wagen was voorzien van de set-up die we vorig jaar in Ieper gebruikten. Yanick Willockx neemt voortaan de taak van ingenieur binnen ons team op zich. Het begin van de samenwerking met Bernd verliep uitstekend. Na enkele runs bracht hij enkele kleine wijzigingen aan de afstellingen aan.
“Ik wil eerst en vooral mijn grote bewondering voor het team benadrukken”, stelde Bernd bij de traditionele debriefing na de testsessie. “Wat René Georges en zijn mensen in zo een korte tijd wisten te realiseren is uitzonderlijk. Men vertelde me dat ze pas op woensdag 26 maart om 10 uur ’s ochtends de nieuwe Polo uit Zuid-Afrika in handen kregen. Eens de wagen in het atelier in Jalhay werd de wagen die avond nog volledig gedemonteerd. Afgelopen dinsdag was de heropbouw afgewerkt en bij de eerste startpoging draaide de motor al op volle kracht. Een hele prestatie!”
Het is dus een aparte context waarin Casier en Miclotte volgende zaterdag in Tielt, met het nummer 1 op de deuren van de Polo, ten aanval zullen trekken. “Deze testsessie liet me toe enige basiskennis over het weggedrag van deze Super 2000 op te doen”, analyseert de rijder van de Belgian VW Club. “Ik zal echter nog heel wat kilometers nodig hebben om er alles te kunnen uithalen. Eerst moeten wij ons aan de wagen aanpassen en dan proberen ze verder te ontwikkelen. De chronoritten in de buurt van Tielt zijn op zijn minst even verraderlijk als die van Ieper. De grip verandert voortdurend. En dan heb ik het nog niet over de weersomstandigheden, die waarschijnlijk ook voor verrassingen zullen zorgen. We zullen de TAC Rally met een goed ritme beginnen, maar ik wil me geen onnodige druk opleggen. Fred en ik willen vooral het hele team eer aandoen.”