[Algemeen]   [Teams]   [Extra]   [Standen]   [Archief]

:: Meer nieuws uit Roeselare

:: Yannick Maertens reed voor de gelegenheid met de ex-Reynvoet BMW, nu eigendom van Eric Qvick. Co-piloot Stijn Bonny: "De TBR rally was voor ons beide de afsluiter van het seizoen. Yannick wou het seizoen in schoonheid afsluiten met de voor de gelegenheid gehuurde BMW van Qvick Motors. Na een uitgebreide test op het circuit in Croix en een kleine test op KP Ettelgem mochten we stellen dat Yannick de wagen beheerste. Het is een plezier wanneer je voldoende vermogen hebt om de wagen op de macht te "zetten". Maar we waren ons ervan bewust dat de TBR telkens weer een vettige en gevaarlijke rally is, dus voorzichtig starten en oppassen was de boodschap. Op zaterdag hebben we uitgebreid verkend. Alles verliep vlot en we pasten ons snel terug aan aan elkaar want het was reeds twee jaar geleden dat we nog samen eens gereden hadden. Op zondagmorgen zijn we gestart op intermediums. KP 1 lag zeer vettig en dit merkten we tweemaal goed: éénmaal freinage gemist en rechtdoor het land op. De tweede maal aan De Dreve: in de waaiers rond en behoorlijk veel tijd verloren. We waren gewaarschuwd en deden het iets rustiger aan. KP2 verliep vlot en we reden een strak en zuiver tempo met een 22ste tijd. Op KP3 waren we goed gestart. Ongeveer 1 km voor de finish (op 500 meter van de plaats waar Yannick vorig jaar ook moest opgeven) liep het verkeerd af. We kwamen in een rechts 2 couperen en de wagen bleef hangen in de koord, de neus ging over de gracht en we raakten rechtsvoor een duiker. De wagen lag op zijn buik op de rand van de gracht. We hebben nog alles geprobeerd om weg te geraken. Een tiental mensen zijn ons komen helpen maar het was tervergeefs. De opgave was onvermijdelijk. De schade is beperkt tot een triangel, een stuurstang en een bumper. De wagen lag wel vrij gevaarlijk en niemand had de "tijd" om een takelwagen te sturen. Er werd hierover een kwartier gediscussieerd met de verantwoordelijken terwijl de wagengetakeld was in 2 (twee!) minuten door een behulpzame landbouwer. Waarvoor onze dank aan die mens! Dit verhaal is jammer genoeg niet afgelopen zoals we gehoopt hadden maar wordt misschien vervolgd..."

:: Patrick Schockaert (Opel Corsa): "Ook voor ons verliep deze rallydag vrij identiek aan die van de grotere broers: veel glij- en stuurmanswerk. Het geluk staat deze keer wel aan onze zijde, en we trekken ons goed uit de slag. De Corsa geeft geen krimp, het zelfvertrouwen is terug en we rijden een goed tempo. Dit alles resulteert in een mooie tweede plaats in klasse 3I achter Samijn en een 36ste plaats algemeen. Wie heeft dit kunnen denken: 36ste eindigen met een kleine Corsa op 130 starters? Dit resultaat doet deugd na de reeks tegenslagen!"

:: Stefan Van Craenenbroeck (Mitsubishi Lancer): "Ronde 1: Reeds van bij de eerste meters moeten we stunten uithalen om op de baan te blijven, doordat de wagen meer glijdt dan rijdt over het parkoers. Ook de andere deelnemers ondergaan dit lot. Enkel bij Lefevere, Lietaer en Vermeirsch blijkt het iets of wat vlot te lopen. We stranden op de vierde plaats, met 7" achterstand op Vermeirsch en 21" voor op Herpoel. Ronde 2: Ook tijdens deze ronde kennen we hetzelfde scenario. Lefevere, Vermeirsch en Lietaer blijven verder uitlopen. Enig lichtpunt tijdens deze ronde: we draaien de scratch op KP 8 tijdens een felle regenbui. Doch, we blijven nog steeds hangen op de vierde plaats met 14" achter op Lietaer en 41" voor op Pyck. Ronde 3: Bij aanvang van deze ronde slagen we erin om Lietaer bij te benen en klimmen zelfs op naar de derde plaats. Maar op KP 11 maken we een fout en dit wordt onmiddellijk afgestraft. We schuiven opnieuw naar de vierde plaats met 16" achter op Lietaer, maar met meer dan 1' voor op Pyck. Ronde 4: Tijdens deze ronde proberen we nog een laatste maal om die derde plaats te bemachtigen. Helaas lukt het ons niet. We beslissen al snel om op safe de ronde uit de rijden en te finishen, want de koppeling begint ook al af en toe door te slippen. De algemene rangschikking verandert niet meer: Lefevere wint, voor Vermeirsch en Lietaer. We stranden op de vierde plaats, en zijn toch een beetje ontgoocheld over deze uitslag in functie van het VAS-kampioenschap."

:: Christope Samyn (Opel Corsa): "We keken vol ongeduld uit naar de TBR rally ,want het was de eerste keer dat we langs hier in deze klasse reden. We gingen zoals gewoonlijk vlot van start al kregen we het op het einde van de eerste KP warm. Ik remde te laat en we gleden rechtdoor, toch hadden we op het einde van de KP 7" voor op Schockaert! We reden zo verder en we bouwden onze voorsprong uit. We hadden nog een aantal warme momenten maar dat hoort bij het rally rijden. We eindigden op een knappe 25ste plaats algemeen en 1ste in de klasse. In 4L zouden we derde geweest zijn en dat op gewone straatbanden! Er moet mij nog iets van het hart. Weinigen geloven in de conformiteit van onze wagen. Zogezegd rijden we met een 1800cc-motor. Dat die mannen maar eens meekomen, ze zullen dan zien waaraan het ligt. Velen kunnen het uitleggen maar weinigen kunnen het tonen op de KP. Sommigen rijden met een dikke wagen en krijgen klop van een mini groep-A, ja voor hun moet dat hard te verduren zijn! Ooit hoop ik het budget te vinden en de kans te krijgen om met een full GR-A wagen te rijden en zo al die mannen de mond te snoeren."

:: Didier Ceenaeme (BMW 325): "Het was een zeer vettige maar mooie rally! Op de eerste spéciale liep het al bijna fout bij het maken van een schuiver, we kwamen gelukkig op het land terecht om vervolgens terug de baan op te rijden. We verloren een twintigtal seconden maar we bleven toch reden! Ik heb me geamuseerd met de BMW en deze keer hadden we eens geen problemen. We reden met een standaardversnellingsbak en de auto reed echt goed! Maar in de waaiers heb ik geen groot hart, na een paar keer rechtdoor te schuiven zijn we toch nog 21ste geworden. Ik ben content zoals ze zeggen!"

:: Andy Lefevere (BMW E36): "We hadden niet gedacht in deze parcoursomstandigheden te kunnen winnen. De eerste KP begon al met een testsessie autocross want we reden 200m door een veld nadat we een rempunt misten. De wagen deed het nog niet zo slecht op het land want we klokten de snelste tijd af. Vanaf dan heb ik geen enkele fout meer gemaakt en altijd superlaat geremd. Dit was de enige manier om voorop te blijven op Dirk Vermeirsch, want van de tractie moest ik het dit weekend met mijn BMW niet hebben. Ik heb op geen enkel moment mogen vertragen, want Dirk was nooit ver achter en het tempo bleef maar stijgen, zie maar het verschil in tijd na ik en Dirk. Het was voor mij de mooiste van de vijf overwinningen in eigen streek, na bovendien vier maal tweede geweest te zijn in de TBR, die voor mij nog altijd de mooiste rally blijft. Proficiat aan de organisatie."

:: Bert Coene (Citroën Saxo): "We vertrokken zondagmorgen met het mes tussen de tanden. We konden een goeie zaak doen in het rallykampioenschap. Na onze kampioenenzege in rallysprint konden we nog een top-3 behalen in het rallykampioenschap. Zoals gezegd, we vertrokken met het mes tussen de tanden, maar het mocht niet zijn. 200 meter voor de finish van KP 1 vond ik dat we geen power meer hadden. Aan de finish gekomen viel de motor stil, ik startte opnieuw, maar hoorde een geklop in de motor, waarna ik hem direct stillegde. Achteraf bekeken draaiden we een 17de tijd algemeen en een 3de tijd in de klasse. Met het uitvallen van de twee Kit Cars (Coulembier en Depuydt) konden we zeker een top-3 behalen in de klasse en een top-25 algemeen. Op het servicepark stond onze VIP-tent, waar we onze sponsors uitnodigden. Daarmee stalden we onze wagen nog tentoon bij de tent. Een goeie zaak voor de sponsors want VTM kwam de hele dag filmen, de co-piloot van Nick Delbeke van Elkerlyck Catering was namelijk Nicolas, de schoonzoon van Jean-Marie Pfaff. Dus met een beetje geluk komt onze wagen, dus ook onze sponsors en hun publiciteit in beeld tijdens de Pfaff-serie. Als dat geen publiciteit is? Deze week nog halen we de motor - die een revisie had een maand geleden, kostprijs 2500€ - er terug uit om te kijken wat er juist gebroken is. Daarna gaan we beslissen wat we juist met de motor gaan doen."

:: Dieter Verbeke (Peugeot 205): "Bij de verkenningen op zaterdag wist ik al dat het een vettige rally zou worden en dat we zouden moeten opletten voor een eventuele schuiver. Zondagmorgen had ik besloten om nog niet ten volle door te gaan en eerst wat uitkijken want door ons hoog startnummer (117) zou het parcours er al heel anders bij liggen. Al snel bleek dit een goede beslissing want op de eerste KP was het werkelijk uitkijken en konden we al een wagen of vijf tellen die langs de kant stonden. Al bij al bleek dat we nog niet zo'n slechte tijd hadden gereden. De volgende KP's lagen er gelukkig wat beter bij maar toch bleef ik uitkijken. We konden onze eerste ronde probleemloos afwerken maar toch bleek de wagen hier en daar fel uit te breken achteraan op het vettige parcours. Bij de start van de tweede ronde was het gelukkig wat aan het opdrogen en konden we het tempo wat opdrijven. KP Oekene werd probleemloos afgewerkt en we stonden ondertussen op een tweede plaats in de klasse. De volgende KP hebben we een tweetal foutjes gemaakt, eenmaal rechtdoor en toch hier en daar opletten want de wagen bleef fel uitbreken. Op KP 7 maakten we een kleine schuiver maar konden we zonder veel problemen verder. Op KP 8 ging het al wat mis bij het nemen van de haarspeld net na de start. Ik had deze genomen met de handrem maar deze bleek niet echt te marcheren zoals het moest. Geen probleem en verder de KP afwerken, maar toen we ongeveer een halve kilometer voor de FF een korte links-rechts situatie namen brak de wagen fel uit bij het uitkomen van de tweede bocht. Het lag hier heel vettig want de vorige ronde lag hier ook al een wagen aan de kant. We schoven over het slijk met onze voorwielen net in de gracht en ik probeerde eruit te geraken maar het mocht niet zijn, de wagen zat vast in het slijk en al snel vreesde ik het ergste, dat onze eerste TBR hier zou eindigen. We hebben nog geprobeerd met twee gastjes de wagen eruit te krijgen maar het mocht niet baten, met wat meer toeschouwers was dit geen probleem geweest maar net op deze plaats stond er niemand. Einde van de wedstrijd voor ons, ik ben nog naar het servicepark gereden maar was buiten wedstrijd,jammer. We zullen de wagen klaarzetten voor de Wintercup en zullen zo het seizoen afsluiten. Alvast bedankt voor de supporters die aanwezig waren en ook wil ik hierbij het serviceteam van Caen Rallysport bedanken."

:: Erwin De Prins (Toyota Celica GT4): "We mochten een tweede maal met de Celica GT Four starten van Freddy Dekeersgieter. KP 1 lag er vettig en glad bij, niet gemakkelijk als je op slicks vertrekt. We zijn in het veld beland, gelukkig zonder schade. Onze supporters zagen ons in de fout gaan voor de eerste maal. Door deze fout hebben we de volgende kp's een beetje voorzichtig aangepakt. We wilden geen tweede keer van de baan gaan. Op KP 4 slipte de koppeling bij de start en even dachten we dat onze rally al gedaan was. Freddy zag de wagen op de service na en we konden onze weg verder zetten. In de tweede ronde zagen de supporters onze tweede fout, namelijk een spin op KP 2. Ondertussen voelt de wagen beter aan en beginnen we ons wel echt te amuseren! Aan de start van KP 4 begon het te regenen en we hebben deze KP heel rustig afgewerkt gezien we op slicks stonden. Eens op service aangekomen hebben we maar de regenbanden gemonteerd. Het was even aanpassen met de 16" banden. Op de verbinding van KP 1 naar KP 2 reden we lek. Het vervangen van de band nam wat tijd in beslag maar we konden toch nog op tijd inklokken. Verder hebben we onze tijden stelselmatig verbeterd. Enkel door een schuiver op KP 3 verloren we nog wat tijd. 37ste algemeen en 15de in de klasse vinden we persoonlijk geen slecht resultaat. We hebben de wagen leren kennen op een glad en technisch parcours. En we zijn weer geslaagd in ons opzet: ons amuseren, tijden verbeteren en de wagen heelhuids terug afleveren aan Freddy."

:: Steve Daele (Peugeot 106): "Het was reeds enkele weken dat we naar de TBR aan het toeleven waren, normaal gezien onze laaste rally dit seizoen. We waren enorm tevreden toen we hoorden dat we het startnummer twee gekregen hadden. Dit heeft ervoor gezorgd dat de rally voor ons zeer snel vooruit ging. Toen we 's ochtends tijdens de eerste ronde aan de start kwamen zijn we er onmiddellijk ingevlogen. We hadden verwacht dat de KP's er vettig gingen bijliggen en onze concurrenten zich wat gingen inhouden. Dit bleek zo te zijn, doch op KP 2 ging het mis. We misten een linkse bocht en raakten daarbij een borduur. Met als gevolg een stuk uit onze voorspoiler en een geraakte triangel aan het linkervoorwiel. Al bij al viel het nog mee, we konden de rally verder zetten. Door onze snelle start en het vettige parcours stonden we aan de leiding in klasse H. Voor mij nog een extra motivatie daar het mijn verjaardag was en ik toch graag met een poduimplaats naar huis wilde gaan. De tweede ronde hebben we nog een tandje bijgegeven en in de regenbui grote risico's genomen, hierdoor bleven we op kop. Doch vanaf de derde ronde begon het op te drogen en kwam onze dichtste concurrent, André Vos, met rasse schreden dichterbij. Op KP 12 hebben we onze koppositie moeten afstaan... We hadden er alles voor gedaan doch het mocht niet baten, meer konden we niet uit onze Peugeot halen. De laatste ronde verliep zonder problemen. Davy en ik waren enorm tevreden toen we ons resultaat hoorden: 68ste algemeen en tweede in divisie 3 klasse H. Hierbij nog een extra bedanking aan iedereen die ons dit jaar geholpen heeft en ik zou zeggen: tot volgend jaar!"

:: Franky Boulat (Opel Kadett, 7de): "De start van de wedstrijd verliep eerder chaotisch voor ons. Zelfs vrijdagavond thuis, bij het laden van de auto op de remorque, liep het reeds mis: de oprijritten waren niet goed gemonteerd met het gevolg dat de auto van de remorque af viel. Gelukkig zonder al te veel schade. De eerste KP was voor ons een totale catastrofe: we gingen tot drie keer toe in de fout (rond, rechtdoor en in het veld) met een totaal tijdsverlies van +/- 50" op de allereerst proef! We werden zelfs ingehaald door Van Craenenbroeck. De moed zat ons bijna in de schoenen. Het vettige parcours alsmede een trilling op de voortrein zijn de boosdoeners van deze slechte prestatie. Door die trilling dacht ik zelfs dat we een lekke band hadden en alle vertrouwen was weg. De trilling was te wijten aan een slecht gebalanceerde velg en kon zodoende snel opgelost worden op de volgende service. Geleidelijk aan wisten we ons te herpakken op de volgende proeven, de inhaalrace was begonnen. Ik had eindelijk begrepen dat er gedoseerd moest worden met de pedalen op dit gladde parcours. We zijn dan ook zeer blij dat we alsnog als eerste F2 konden finishen (eerste klasse M en eerste voorwielaangedreven auto). Voor het kampioenschap is dit een goede zaak: we staan nu aan de leiding met zes punten voorsprong. Alles is nog mogelijk. Het belooft een spannende strijd te worden in Sombreffe."

:: Jean-Marie Decloedt verscheen voor het eerst in actie met de ex-Bollaert Subaru Impreza. Jean-Marc: "Eindelijk heb ik een wagen gevonden die me echt ligt. Er werd wat getest en vooral gereden om de wagen beter te leren kennen. Dankzij de nieuwe koppeling, voor-en achterpont en de nieuwe zesversnellingsbak werd de wagen nog bedrijfszekerder. We kenden geen mechanische problemen, enkel was er wat stress toen de intercom alle dienst weigerde. Dankzij de goede serviceploeg werden alle kleine problemen snel opgelost. We mogen zeggen dat het serviceteam een echte pluim verdient want ook voor hen is alles nieuw.” Ondanks het feit dat vooraf al beslist werd om niet naar de tijden te kijken reed het JMD Racing Team naar een 29ste plaats algemeen. Jean-Marc vertelde er zelfs bij dat hij zeer tevreden was en nu ongeveer 70% van het potentieel van de wagen werd gebruikt. Het eerste werk is nu nog de handrem aanpassen want deze staat echt op een slechte plaats. De wagen wordt nu nog verder onder handen genomen om zo deel te nemen aan de Wintercup in Zolder.

:: Johan Vandeweyers (BMW 325): "Met startnummer 92 hoefden wij ons geen illusies te maken dat we nog propere wegen zouden kunnen gebruiken. Overal was er door het couperen al een hoop modder op het wegdek terecht gekomen. Eigen schuld, dikke bult. Dan hadden we ook maar moeten starten (en finishen) in Ettelgem, waardoor we genoeg punten zouden gesprokkeld hebben voor een startnummer bij de eerste tien. Nu was het bij het uitkomen van de bochten zoeken naar tractie, zelfs in derde bleef de wagen soms nog patineren. Maar langzaamaan ontdekten we toch de TBR Rally. We konden onze nota's op punt stellen voor de toekomst. De rempunten werden een beetje verlegd, de trajectoires een beetje aangepast, we hebben geprobeerd om de achterwielen zoveel mogelijk in de goede richting te laten draaien. Het heeft geloond. Op enkele schoonheidsfoutjes na, waarbij de veiligheid van de wagen niet in het gedrang kwam, hebben we een probleemloze rally afgewerkt. Blijkt nog maar eens dat een BMW een degelijke wagen is. We zijn wel tot de ontdekking gekomen dat onze Dunlop SP9000 (banden met een V-profiel) moeilijk de modder kwijtraakten. Mogelijk was dat ook één van de redenen dat bij het uitaccelereren de wielen te lang bleven doordraaien. In de laatste ronde zijn we overgeschakeld op Dunlop SP01 (meer een blok-profiel), en zelfs op de plaatsen waar er nog veel slijk was blijven liggen, gaf dat een beter resultaat, en meer vertrouwen. Met een regelmatig wedstrijdverloop, tijden rond de 50ste à 55ste plaats, is een 46ste klassering beter dan verhoopt. De 42ste tijd op KP 12 en de 41ste op KP 13 zijn plezante uitschieters. Waar we bij de Hemicuda nog vijfde eindigden bij de wagens met standaardbanden, moeten we nu in negen teams onze meerdere erkennen. De (wegens geen tegenstander) klassezege levert weer een hoop punten op voor het kampioenschap. We trekken op kousevoeten de top-10 binnen. Omdat het merendeel van de voor ons geklasseerden al vier uitslagen totaliseren, en wij slechts drie, blijft de mogelijkheid dat we nog opklimmen tot een plaats bij de eerste vijf realistisch. Het hoogst haalbare is de derde plaats, maar dan moet de geluksfee wel iets meer dan handje toesteken. Daarom zal de Rally van Sombreffe voor ons een uiterst moeilijk evenement worden. We moeten zeker finishen (wat daar al niet zo vanzelfsprekend is) en liefst op een zo goed mogelijke plaats in de klasse. Met een resem Impreza's als tegenstander wordt dat een zware dobber en Olivier Roulez met zijn M3 zal logischerwijze ook wel sneller zijn. We gaan ons best doen, met in het achterhoofd dat de prijzen slechts verdeeld worden aan de eindmeet. Tot in Sombreffe!"

:: Filip Pyck (Mitsubishi Lancer Evo 6, 5de): "We zijn heel tevreden over onze laatste wedstrijd van het seizoen. Onze doelstelling was de top-5 halen en dit is ons ook gelukt. We kenden geen enkel probleem en onze motor draaide als een Zwitserse klok. Hierbij dank aan vriend Rudy Leblon en mijn serviceploeg. Dichter konden we niet eindigen, wij rijden in groep N-configuratie en jammer houden ze in provinciaal daar geen rekening mee, want de vier wagens voor ons rijdenmet groep A-motoren en op de rechte stukken moesten we teveel toegeven. Een grote proficiat aan de organisatie voor het vlotte verloop van de wedstrijd en voor het verkrijgen van de stand na elke ronde. Volgend jaar zijn we er terug bij. Op dit moment is onze wagen nog altijd te koop en zoniet zullen we vanaf december alles demonteren en klaarplaatsen om een seizoen te rijden in 2005."

:: Frederik De Keyser (Toyota Corolla, 60ste): "Na de versnellingsbakproblemen in de Hemicuda werd er een andere bak geplaatst in de wagen voor de TBR. Op KP 2 begon de koppeling te slippen. De koppeling was ook vernieuwd, dus daar kon het probleem niet liggen. In de volgende KP's verslechtte dit nog, zo erg zelfs dat we bij momenten geen koppeling meer hadden. De toeschouwers zullen ongetwijfeld het gekraak en gepiep bij momenten gehoord hebben. Aangekomen bij de service bleek bij onderzoek dat waarschijnlijk een klein onderdeel binnenin de tweedehandsversnellingsbak het begeven had. Onze doelstelling voor de TBR wijzigde dus van het streven naar de klasse-overwinning naar het simpelweg uitrijden van de rally. Hetgeen uiteindelijk gelukt is met een niet onaardige 4de (van de 10) plaats in de klasse B. Wegens het vele werk op een te korte periode hebben we besloten om niet deel te nemen aan de Rally van Sombreffe dit weekend. Afspraak in Zolder dus! Of voor de rallycrossfans op 31 oktober, waar we met de Daihatsu Charade zullen deelnemen in de Super 1600 klasse."

:: Het L&M Racing Team (Wim Lootens en Bert Minne) met de wit-rode Citroën AX behaalde een prachtige 19de plaats algemeen. "Na de Hemicuda Rally niet gereden te hebben, om geld te sparen voor goede banden aan te schaffen, kwamen we aan de start van de TBR met de hoop een goeie prestatie neer te zetten op een parcours dat ons wel ligt. Tot onze grote spijt kregen zoals gewoonlijk opnieuw een zeer slecht startnummer waardoor een normtijd er opnieuw inzat. Uiteindelijk is dat nog meegevallen. We vertrokken naar KP 1 op sliks maar daar bleek al gauw dat dit geen goede keuze was. Dus tussen KP 1 en 2 besloten we deze te vervangen door regenbanden - daar het lichtjes begon te regen - die in de koffer lagen. Toen we uitstapten bleek dat we rechts achteraan lek stonden. Bij de bandenwissel liep het echter volledig verkeerd en schoot de wagen van de krik rechts en viel op de buik van de wagen. Met heel wat moeite hebben we de wagen opgehoffen en de krik er terug onder gekregen. Maar aan de TK waren we één minuut te laat met dus 10" straftijd tot gevolgg. En tot overmaat van ramp lag KP3 kurkdroog, dus om onze nieuwe regenbanden te sparen hebben we deze spéciale op het gemak afgereden. Vanaf dan is eigenlijk alles zeer goed gegaan en toen het begon te regen hebben we ons machtig geamuseerd. Enkel jammer van KP 12 die geannuleerd werd en ons daardoor opnieuw een slechte normtijd opleverde. In de klasse heeft dit geen verschil gemaakt, maar algemeen toch paar plaatsjes. Na het uitvallen van Depuydt en Coulembier lag de weg open voor de tweede plaats in de klasse, achter Hans Vancampenhoudt, die opnieuw bewezen heeft dat hij nog zeer snel is. En met een 19de plaats algemeen kunnen we zeker niet klagen, na op enkele KP's goeie tijden neergezet te hebben, oa 9de algemeen op KP5 en ook eens een 11de en 12de tijd. Verder willen we ook nog eens onze vele supporters bedanken en ons serviceteam, dat opnieuw schitterend werk geleverd heeft dit weekend."

:: Voor Manta-rijder Frank Deleersnijder was de wedstrijd al vlug afgelopen. Teamlid Bruno Deboeuf: "Na goede resultaten in de Ettelgem, Staden en Koekelare werd de wagen klaargezet voor nog een ganse dag plezier in en rond Roeselare. De koppeling is vanaf nu hydraulisch, de motor is perfect en de ophanging kreeg enkele nieuwe uniballs. Het was ook de verjaardag van de piloot en dat diende gevierd te worden met een top-10 plaats (of beter?). Helaas, na 6,km was het einde oefening. Bij het aanremmen voor een haakse linkse op het einde van de eerste proef ging het mis. De wagen gleed door, de rem werd even gelost en bij het afkomen in de versnellingen brak de achterkant van de Manta uit. Het linkerachterwiel knalde op een kleine duiker die de auto in de lucht katapulteerde. De volledige achteras was 20 cm opgeschoven, de remblokken lagen zelfs op de grond en de benzinetank was ook geraakt. Analyse van Frank: in het vervolg iets vroeger gaan slapen en in de nota's meer aandacht voor de soorten asfalt. In Moorslede volgend jaar wordt terug met frisse moed gestart. Voor de liefhebbers, het ongeval werd integraal gefilmd... Het is van 1996 geleden, toen eveneens een duiker in Wervik de wagen zwaar toetakelde."

:: Filip Weyne (Seat Ibiza, 49ste): "We hebben terug een geslaagde wedstrijd achter de rug. We zijn gestart met de bedoeling om te rijden in functie van het provinciaal kampoenschap. Aangezien aan de finish van KP 1 onze grootste concurrent Cnudde naast de weg lag moesten we enkel zien uit te rijden om de titel te halen. Wanneer we zagen dat we na de eerste ronde toch eerste waren in de klasse, mede door de opgave van de andere Seat-piloot Sinnaeve, besloten we toch om deze plaats te proberen te behouden. Na de tweede stonden we +/- 30" voor op Dedrijvere. Op KP Oekene gingen we nog even van de baan, weliswaar zonder veel tijdverlies, zodat we de volgende KP's een beetje rustiger reden. De derde ronde draaiden we ongeveer dezelfde tijden als onze concurrent, zodat we dachten dat we safe waren, maar de laatste ronde lag het parcours er terug droog bij en reed Dedrijvere toch een betere tijd dan wij op KP Oekene, waardoor we ons nog even moesten scherpzetten op de laatste KP's. Uiteindelijk wonnen we de klasse met 27 seconden voorsprong en werden we ook provinciaal kampioen en waarschijnlijk ook VAS-kampioen, als onze concurrenten niet naar Sombreffe trekken. Behalve een gebarsten velg die opgemerkt werd door ons alert serviceteam draaide de wagen terug de hele rally perfect. Voor ons zit het seizoen erop en we hopen volgend jaar terug te kunnen rijden zoals dit jaar, namelijk zonder tegenslagen en opgaves. We willen ook de organisatie bedanken voor een perfecte wedstrijd met slechts één annulatie en heel weinig wachten."

:: Ronny Declerck en Steven Ramboer van Declerck Rallysport haalden maar net de start van deze 24ste TBR Rally. Steven doet het verhaal: "De TBR begon voor ons eigenlijk daags na de Hemicuda rally. We hadden namelijk besloten om te starten in de TBR met de ex-Vanthournout Manta met de ex-Stubbe motor. Iedere avond werd er menig uur gewerkt door ons, Eddy en het junior team om de wagen klaar te krijgen voor de pré-keuring die een week voor de TBR viel. Dit lukte maar toen begonnen de problemen pas. Door problemen met de webers konden we uiteindelijk pas vrijdagavond met de Manta rijden. En meteen begon de ellende. De zes bouten die het vliegwiel bevestigen aan het motorblok braken af. Dus motor er terug uit. Er werd ook een olielek geconstateerd bij uithalen van de motor. Wat bleek : de behuizing van een polie was gebroken en ook het vliegwiel moest nog afgedraaid worden. Op dat ogenblik was het reeds vijf voor elf !!! Om drie uur 's nachts was de Manta rijklaar door de efficiëntie van de mecaniciens Eddy en Ronny zelf en de snelheid waarmee Patrick het vliegwiel weer afleverde aan ons. Bedankt Eddy en Patrick. Zonder jullie had er geen TBR rally ingezeten voor ons dit jaar. De rally zelf hebben we voorzichtig aangepakt en vooral proberen de wagen gewoon te worden. De motor is fantastisch en ook de kas is goed. Er dient echter nog gewerkt te worden aan de wegligging, remmen en versnellingsbak maar de wagen heeft zeker potentieel. Naar de tijden hebben we niet echt gekeken aangezien we zeker parcourkennis tekort kwamen om vooraan mee te spelen en we reden ook met banden waarvan het beste reeds af was. Wij hebben ons geamuseerd en ik denk dat het een fantastische TBR was voor de vele toeschouwers ook. Er was heel veel glijwerk te zien. Waarschijnlijk één van de spectaculairste wedstrijden van het jaar als ik de beelden van Willy Pincket (Free Time Video) zag zondagavond in de cafetaria. Het resultaat van de testwedstrijd kunnen we als positief beschouwen en je ziet ons zeker nog terug met de Manta. We zullen hem tegen dan een mooi kleurtje geven en voorzien van de nodige belettering. Ook nog een proficiat aan de organisatie (Ga nog maar een paar jaar door Ignace en co.) want alles verliep perfect."

Voor het Declerck Junior Team liep het echter niet zo goed af. Dieter Declerck, voor het eerst met Younnes Hammache naast zich, ging al na vijf km op de eerste KP overkop. De schade aan de wagen is echter te repareren. Het is leergeld die moet betaald worden door iedereen die begint, aldus vader Ronny. Dieter bewees reeds snel te kunnen zijn en zal volgend seizoen opnieuw aantreden met de Corsa. De TBR betekende de laatste wedstrijd van het seizoen voor Declerck Rallysport. Volgende zaterdag is er hun jaarlijkse kip aan't spit in zaal Zuudhove te Koekelare (zie ook teamspagina).

:: Chris Dobbelaere was dit seizoen nog maar weinig te zien met zijn Opel Kadett C. Ondanks het gebrek aan ritme sleepte mocht hij toch als achtste over het podium. "Na twee opeenvolgende opgaves (motorbreuk in Staden, achterbrug stuk in de Hemicuda na 600m) doet het deugd dat wij eindelijk nog eens een rally hebben kunnen rijden zonder problemen. Van bij het begin reden we een strak tempo, natuurlijk rekening houdend met de weersomstandigheden!. We reden constant top-10 tijden en zaten voortdurend in de clinch met Franky Boulat. We hebben natuurlijk zoals bijna iedereen waarschijnlijk ook wel eens een veld opgezocht, rond gegaan, rechtdoor geschoven,... Voor de start van de laatste ronde stonden wij één seconde voor op Franky Boulat. We maakten echter voor de laatste ronde een verkeerde bandenkeuze. We starten de laatste boucle op regenbanden terwijl de wegen bijna volledig opgedroogdwaren. Daardoor zijn we tweede geworden in onze klasse op 10 seconden van Franky. We zijn echter zeer tevreden met het behaalde resultaat (8ste algemeen - 2de klasse M) gezien het deelnemersveld. Langs deze weg wens ik ook eens het voltallige service team te bedanken (Christiaan Vandamme, Jean-Pierre Truyaert, Kris Penninck), want zonder deze mensen is het onmogelijk om een goed resultaat neer te zetten!"

:: Patrick Vandeputte kwam voor de gelegenheid aan de start met klasseconcurrent Filip Dierckx. Ze werden 35ste algemeen en wonnen de klasse E. Filip, die in de Hemicuda zijn Civic naar de eeuwige jachtvelden reed, doet het relaas. "Een week voor de wedstrijd belde Patrick mij op om z'n medelijden te betuigen bij het overlijden van m'n zwarte Honda Civic en stelde me voor met hem mee te rijden in de TBR Rally. Meer nog, ik mocht inschrijven als piloot zodat ik m'n rallykampioenschap nog kon vervolledigen. Graag nam ik het aanbod aan en samen begonnen we aan het avontuur. In het begin van de wedstrijd lagen we in duel met Stefaan Vanneste. Spijtig genoeg moest hij op KP 6 met problemen aan de kant en viel alle spankracht weg. Ik maande Patrick aan het wat rustiger aan te doen, en geen onnodige risico's te nemen. Toch liet hij nog mooie dingen zien en toonde zich als een goede en vooral verstandige piloot. We hebben samen dit weekend heel wat leute beleeft en ik hoop dat het voor hem even aangenaam is geweest als het was voor mij. Misschien kunnen we het nog eens overdoen?"

:: Dieter Thys toonde in zijn eerste seizoen al meermaals sneller te zijn dan zijn klasseconcurrenten met een pk-sterkere wagen. Ook in de TBR Rally haalde de Mini-rijder het onderste uit de kan. "Met nummer 74 hadden we ditmaal een mooi startnummer gekregen midden in het deelnemersveld ipv achteraan het peloton. Maar onze dichtste 'concurrent', Mathieu Faveere, had startnummer 7 gekregen daar hij in 2D aan de leiding staat in het kampioenschap. En dat had voor onze vriend zijn voordelen: hij kon de eerste ronde rijden op een proper wegdek. Terwijl wij +/- 60 wagens later een volledig beslijkt parcours voor ons zagen.
Dieter had dan ook de meeste moeite om de Mini op de weg te houden, en we waren niet de enige. Maar zo reed Faveere maar liefst telkens 20 seconden sneller dan ons. Tijdens de tweede ronde droogde het wegdek op was het voor iedereen min of meer gelijk. We konden nu veel snellere tijden draaien en hadden eindelijk een beetje tractie op onze kleine voorwielen. Met als gevolg dat we 20 seconden van onze vorige tijd deden en telkens een 4-tal seconden sneller waren als de Peugeot 106 XSI van Faveere. Maar tijdens KP 7 in Moorslede ging het fout. Tijdens een R3 couperen moest Dieter de wagen diep snijden. Het rechtervoorwiel raakte daarbij een enorme steen die onder het slijk uitstak. De Mini sprong naar de andere kant van het wegdek, richting een betonnen elektriciteitspaal. Onze Mini was onbestuurbaar en niets kon de confrontatie nog verhinderen. De impact was zo hevig dat de dienstdoende controleurs onmiddellijk de hulpdiensten verwittigden en de klassementsproef stil legden. Via deze weg willen we nogmaals alle medewerkers van KP Moorslede bedanken. Gelukkig bleven wij ongedeerd. Nu pas besef je hoe belangrijk een simpele 'six-point' rolkooi is als er een paal op je afkomt, die geeft er gedeeltelijk voor gezorgd dat het voor ons goed afgelopen is. De Mini zelf is voor de 'vuilbak'. Maar wonder boven wonder lijkt de mechaniek redelijk intact. We zijn dus nu op zoek achter een nieuwe kas van een Mini om volledig op te lassen en alles over te bouwen."

:: Bart Ruyssen en Heikki Lysy van R&L Racing huurden voor de gelegenheid een Citroën Saxo groep A. "Terwijl Bart op verlof was heb ik geregeld dat we onze Polo eens een rally aan de kant konden zetten en voor de eerste maal konden rijden met een Saxo groep A van bij Caen Rallysport. Na de nodige testen voorafgegaan te hebben, waren we klaar om te starten in de TBR Rally. Voor de eerste keer reden we deze wedstrijd en dan nog met een voor ons nieuwe wagen. De eerste twee proeven waren een ware beproefing. We moesten de auto leren kennen op een nat wegdek en dat is ook niet alles. Alles begon te verbeteren in de tweede boucle maar helaas, het kon niet blijven duren, de regen was terug de spelbreker. We hebben dan maar wat getest en gezocht naar de baanligging en remmen. In de vierde en laatste ronde kenden we de auto al een klein beetje en het lag terug droog, zodat we eens konden kijken wat we geleerd hadden in deze rally. Conclusie van deze rally: alles is vlot verlopen en het is voor herhaling vatbaar. Dank aan Caen Rallysport en onze sponsor om dit waar te maken.", aldus co-piloot Heikki Lysy.

Bekijk hier het nieuwsarchief