[Algemeen]   [Teams]   [Extra]   [Standen]   [Archief]

:: De BMW is terug in topconditie! - "We zullen vaak tegen de begrenzer zitten..."

Het waren zware weken voor het team van Chris Van Woensel. Na een feilloos seizoensbegin waarin de BMW M3 uitgroeide tot de lieveling van de Belgische rallyfans, liep het vanaf de Rally van Ieper plots veel minder gesmeerd. Eerst begaf de versnellingsbak in Ieper en Tienen, later moest Chris opgeven in het Nederlandse Roosendaal en zelfs forfait geven voor de Omloop van Vlaanderen. Maar, er is goed nieuws! De BMW is weer in topvorm voor de start van de Rally van Haspengouw.

"Het waren inderdaad moeilijke weken, maar het belangrijkste is dat de oorzaak van de elektronische problemen gevonden is. Vorige week werd de M3 grondig onderzocht door de ingenieur van het Franse bedrijf dat de motor heeft geprepareerd. In eerste instantie vond hij de oorzaak ook niet. Uiteindelijk bleef er maar één mogelijkheid over: de bobijn. De ingenieur ging een ritje maken en de motor draaide perfect. Terug in het atelier werd de vorige bobijn terug gemonteerd en begon de mechaniek weer te haperen. Dat was het dus! Ongelofelijk, want we hadden in Roosendaal een nieuwe bobijn gemonteerd toen de wagen voor de eerste keer begon te sputteren. Die nieuwe bobijn bleek dus defect te zijn! Ik heb zelf nog een kleine 20 km getest met de wagen en alles lijkt in orde. We kunnen weer denken aan aanvallen in Haspengouw!"

In de Rally van Haspengouw zal Chris Van Woensel genavigeerd worden door Koen Crombez. "Koen had me al een paar keer gevraagd om samen een wedstrijd te rijden. We zijn in de Rally van de Suikerstreek samen gestart, maar na een paar km was het al afgelopen. Daarom gaan we het nog eens samen proberen in Landen. Koen heeft daar in het verleden al gereden met Hans Pasteels."

Ook voor Chris is het parcours in Haspengouw geen onbekend terrein. In 2001 won hij de wedstrijd, na een spannend duel met Patrick Snijers. "Een fantastisch moment. Patrick reed toen met een Subaru Impreza WRC, maar ik gaf hem het nakijken met een supersnelle Mitsubishi Lancer Gr.A van Peter Bijvelds. Op de lange rechte stukken was de Mitsubishi een raket. Voor onze BMW M3 is dit parcours veel minder geschikt. Er zitten veel rechte stukken in het parcours. Onze topsnelheid ligt niet zo hoog. We halen misschien 195 km/h, maar dan zit de motor wel aan 8.500 t/min. Op heel wat plaatsen zullen we tegen de begrenzer zitten. Dan moet je gewoon lossen, want anders houdt de motor het niet uit. Niet alleen Loix, maar ook de snelle Mitsubishi's van Van Hoof, Jonkers en De Koning zullen misschien moeilijk te kloppen zijn. Tenzij het regent. Ik heb nog geen meter met de M3 in de regen gereden, maar in gladde omstandigheden zal ons gebrek aan vermogen minder nadelig zijn..."

De Rally van Haspengouw wordt wellicht de laatste nationale wedstrijd van Chris Van Woensel met de BMW M3. De Beemer komt na de wedstrijd in Landen nog aan de start in de provinciale TBR Rally, waar Rik Snaet de nota's zal lezen voor Chris. Het team kreeg ook een uitnodiging van de organisatoren van de Condroz Rally om met de BMW deel te nemen aan de nevenwedstrijd voor WRC's, GT's en Gr.R's. Een aantrekkelijk vooruitzicht, maar wellicht start Chris in Hoei met een wagen om de Europese wedstrijd te winnen.

En, de vooruitzichten zijn nog mooier voor 2006... Daarover meer in het bijgaande persbericht!

Dus, wie nog eens wil genieten van Chris aan het stuur van de huilende BMW M3, mag deze Rally van Haspengouw zeker niet missen. Om de resultaten en het laatste nieuws op de voet te volgen, kan je surfen naar de website van het team: www.cvwrallysport.be.