[Algemeen]   [Teams]   [Extra]   [Standen]   [Archief]

:: Omloop van Vlaanderen: "De snelle proeven moeten de BMW wel liggen..."

Twee maanden na de BHV Expo Groep Rally, staat Chris Van Woensel zaterdag weer in eigen land aan de start, meer bepaald in Roeselare. Chris zat de voorbije maanden niet stil. In augustus maakte hij furore in de rallycross, door met een Subaru Impreza WRC, als vervanger van Belgisch kampioen Patrick Van Mechelen, de Europese toppers het vuur aan de schenen te leggen tijdens de EK-manche in België. Als gastrijder werd hij de grote lieveling van het publiek door eerst Thomas Radström af te schudden en vervolgens levende legende Per Eklund schitterend te passeren in de B-finale.

Dit weekend staat de rallyport weer centraal. Na Robin Buysmans en Davie Meert, zal deze keer Rik Snaet de nota's lezen. "Onze laatste wedstrijd samen dateert van 2003. Toen ik voor Ieper beroep deed op de diensten van Davie Meert, belde Rik me om te zeggen dat hij ook wel interesse had. De Omloop van Vlaanderen is zijn thuiswedstrijd, dus waarom niet? We zitten trouwens heel krap op budgettair vlak, na de reparatie van de versnellingsbak, en de inbreng van Rik is zeker welkom. Bovendien is het duidelijk dat Freddy Loix meer in België zal rijden, zoals in Haspengouw. Ik moest zorgen dat ik een alternatief had voor Robin, die in zal stappen bij Freddy in Landen."

Chris rekent er dit weekend op dat de technische problemen achter de rug zijn. "In Ieper brak onze versnellingsbak. Bij Sadev bleek de bak voor 90% kapot te zijn. Dat was een streep door de rekening. In Roosendaal vielen we uit door elektronische motorproblemen. Pas vorige week kregen we de versnellingsbak terug en kon ik verifiëren of de elektronische storingen opgelost zijn. Op advies van Paul Devos en Hendrik Debackere hebben we een bepaalde sensor vervangen. Ik heb even een ritje gemaakt en het lijkt opgelost. Maar, natuurlijk kan ik de BMW thuis niet op snelheid testen. Je hoort de motor immers drie dorpen verder huilen! De eerste proeven in Roeselare zullen moeten uitwijzen of het opgelost is..."

Het is al van 2001 geleden dat Chris nog aan de start kwam van de Omloop van Vlaanderen. Toch schrikt het parcours hem zeker niet af. "Het zijn snelle proeven met vlotte waaiers. Op die KP's moet onze BMW zich goed voelen. Omdat er weinig plaats is om de wagen dwars te zetten, zal een zuivere rijstijl het beste zijn. Ik reken toch op een plaats in de top 10. De WRC's van Tsjoen en Bouche zijn niet haalbaar voor ons, maar ik wil me toch meten met die Britten met hun WRC's. Weet je, in Nederland geven ze die kerels startnummer 30, maar hier krijgen ze de voorkeur op piloten die het ganse kampioenschap rijden. Ik vind het jammer dat we slechts startnummer 15 kregen, als je ziet wie er voor ons mag starten. Dat is zeker een bijkomende prikkel..."

De BMW's zijn dit jaar enorm populair bij de toeschouwers. Na de stunt van Andy Lefevere, die in Tielt de algemene overwinning behaalde, kijken veel supporters uit naar het duel Van Woensel-Lefevere.

"Ja, onze tijden zullen wel met die van Andy vergeleken worden, maar zelf ga ik me daar niet op concentreren. Als het droog is, maken we geen kans. Zijn BMW is niet te vergelijken met die van ons. Zijn motor levert bijna 100 pk meer. Maar, als het regent, wil ik het nog zien... Al is dat ook voor mij een vraagteken, want ik heb nog niet in de regen gereden met onze M3!"

Wie de prestaties van Chris en Rik op de voet wil volgen, kan terecht op hun website www.cvwrallysport.be.