[Algemeen]   [Teams]   [Extra]   [Standen]   [Archief]

:: De Nissan 350Z als leider naar Landen - "Een top 5 moet haalbaar zijn..."

Het tempo zit er weer goed in. Enkele weken na de Omloop van Vlaanderen, waar Chris Van Woensel en Rik Snaet een prima zesde plaats behaalden, staat zondag de Rally van Haspengouw op het programma. Chris en Rik verdedigen in Landen hun leidersplaats in de categorie Grand Tourisme, waarin de Nissan 350Z van het team uit Schriek het met succes opneemt tegen de Porsches 996 GT3.

Vorig jaar sloot Chris Van Woensel de Rally van Haspengouw af met een zesde plaats aan het stuur van zijn BMW M3. Dit jaar wil hij met de Nissan nog beter doen, al is het parcours over de betonpaden tussen de boomgaarden vaak bloedsnel. "Het parcours is voor een groot deel gewijzigd. De rally verplaatst zich gedeeltelijk richting Sint-Truiden, waar de proeven wat bochtiger zouden zijn. Natuurlijk wordt dit nooit een Rally van de Hoge Venen, maar wat meer bochtenwerk kan ons zeker ten goede komen. Vorig jaar werden we zesde met de BMW. Gelet op het startveld voor zondag, mik ik deze keer toch op een plaats in de top 5. Dat moet haalbaar zijn, zeker omdat we op de slotdag in Roeselare gemerkt hebben dat de vibraties in de remmen verholpen zijn."

De Rally van Haspengouw wordt zondag op één dag afgewerkt. Vorig jaar was de rally nog gespreid over twee dagen. "Voor mij is deze formule op één dag ideaal. Je kan een rally een week laten duren, maar er is voor een piloot niets vervelender dan ellenlange wachttijden en hergroeperingen. In Landen is de timing compact en zit er een stevig ritme in. Dan blijf je bezig en geconcentreerd. Ook voor het werk is dit ideaal. Zaterdag verkennen, zondag koersen, zo moet ik mijn bandenzaak deze week niet sluiten."

Chris en Rik verdedigen in Landen hun leidersplaats in de categorie GT. De grote rivaal is natuurlijk opnieuw Timothy Van Parijs met de Porsche. "Natuurlijk gaan we resoluut voor de titel, maar ik besef wel dat we in normale omstandigheden de Porsche niet kunnen volgen. In elk geval wil ik Tim nog twee wedstrijden onder druk zetten. Hij kan zich geen foutje veroorloven, want enkel als hij wint in Haspengouw en de Condroz kan hij ons nog van de titel houden. Van de andere piloten in GT heb ik geen schrik. Een pak pk's onder de voet hebben is niet voldoende. Je moet ook nog met zo een GT kunnen rijden! Het beste bewijs werd in Roeselare geleverd, waar Carlo Mylle zwaar van de baan ging met zijn Porsche..."

Met de Nissan op circuit! - "Mogelijk extra pk's voor de Condroz"

Ondertussen zit het team niet stil. Na de Omloop van Vlaanderen werden contacten gelegd met het Verre Oosten. Een computerexpert uit Japan zou wat extra paarden in de zescilinder kunnen stoppen, al is dat niet zo evident... "De codes voor de elektronica zitten tegenwoordig allemaal in de contactsleutel. Daarom is het niet zo eenvoudig om de elektronica snel te veranderen. We zijn nog aan het onderzoeken of die Japanner ons een upgrade kan bezorgen die ook werkt met onze codes... Eventueel zou dit nog kunnen voor de Condroz. Maar, ik verwacht geen enorme verschillen. Onze motor is en blijft standaard."

Chris Van Woensel heeft overigens nog een verrassing in petto na de laatste manche van het rallyseizoen. Indien de Nissan 350Z zonder kleerscheuren uit de Condroz Rally komt, zal Chris op het circuit van Zolder deelnemen aan de 10 Uren in de Belcar Endurance Cup op 11 november...

:: www.cvwrallysport.be.