[Algemeen]   [Teams]   [Extra]   [Standen]   [Archief]

:: Rally van Haspengouw: Chris Van Woensel
Aanvallen vanaf de eerste meter

Voor Chris Van Woensel heeft de Haspengouw Rally, sinds zijn rentree op het hoogste niveau 12 Uren van Haspengouw gedoopt, geen geheimen meer. Drie jaar geleden won hij de wedstrijd met een Mitsubishi Lancer 6 Groep A. Een algemene overwinning zal niet voor dit jaar zijn.

"Wanneer ik zie wie er aan de start komt, moeten we zelfs niet rekenen op een plaats in de top 5. Realistisch gezien, zijn de Corolla's WRC van Tsjoen, Van Parijs en Wevers, de Porsche van Duez en de Gr.A van Deferm te snel voor ons. Ik hou zelfs rekening met de Mitsubishi Lancer Evo7 Gr.A van Frits Van Eerd, want ook hij heeft ervaring op dit parcours."

Dat betekent echter niet dat Chris Van Woensel en Robin Buysmans er een gezondheidswandeling van zullen maken in de omgeving van Landen. "Zeker niet. We starten, zoals in elke rally, met de ambitie om Groep N te winnen. Onze belangrijkste tegenstanders worden Xavier Bouche, Bob Colsoul, die zijn geboortestad zal rijden, en Steve Matterne. Omdat de topsnelheid in Haspengouw toch een aanzienlijke rol speelt, wil ik wel voor de Super 1600's finishen. Op die manier kan ik een goede zaak doen voor de BeNeLux Rally Trophy. Daarin zijn Tsjoen en Wevers een maatje te groot met hun Toyota Corolla WRC, maar ik mik wel op de derde plaats algemeen. Daarvoor moet ik vooral rekening houden met Jan de Winkel in zijn snelle Renault Clio Super 1600."

Dit seizoen zal er niet meer gereden worden op het voormalige militaire vliegveld van Brustem, nochtans jarenlang een klassieker van de Haspengouw. Het parcours blijft toch verraderlijk.

"Ik vind het jammer dat Brustem verdwenen is. Vroeger, toen die proef in de RTS-Rally zat, vond ik het al een toffe chronorit. Maar, ook zonder Brustem, zal het uitkijken zijn. Op de betonbaantjes kan je heel makkelijk band lek rijden. Het is uitkijken voor scherpe randen. Dat is iets waar we tijdens de verkenningen absoluut op zullen letten."

De 12 Uren van Haspengouw worden op een dag verreden. Volgens Chris vereist dat geen andere aanpak.

"De tijd van rustig starten en temporiseren is voorbij. Je moet nu in elke rally vanaf de eerste meter in de aanval gaan. Het enige verschil met een tweedaags evenement is het feit dat je verloren tijd niet meer kan inhalen. Een lekke band is meestal fataal voor je klassement. Maar, we zijn er klaar voor. Alle vitale onderdelen van de wagen zijn gereviseerd en zelf ben ik uitermate gemotiveerd om met een zege in Groep N de pech die we in Ieper hadden te doen vergeten."

Terug naar de teamspagina