[Algemeen]   [Teams]   [Extra]   [Standen]   [Archief]

:: Rally van Haspengouw: Bruno Thiry
Bruno Thiry : «Een non-stop sprint van één dag»

Drie maanden na hun deelname aan de Belgium Ypres Westhoek Rally rijden Bruno Thiry en Nicolas Gilsoul opnieuw op eigen bodem. Aan het stuur van hun Citroën C2 Super 1600 gaan zij op zondag 10 oktober aanstaande als eerste van start in de 14 KP’s van de « Rally 12 Uren van Haspengouw ».

«Mijn deelname aan deze voorlaatste wedstrijd van het Belgisch Kampioenschap verheugt me om twee redenen, verklaart de Luikse piloot meteen. Vooreerst omdat het steeds leuk is om voor eigen publiek te rijden. Vervolgens omdat ik deze wedstrijd niet meer heb gereden sinds 1991. Ik herinner mij nog de fantastische sfeer die zo typisch was voor deze wedstrijd in de jaren ’80. Nadien verdween hij van het toneel van het Belgisch Kampioenschap en nu staat ze sinds vorig jaar opnieuw op de voorgrond. Bovendien is deelnemen aan een wedstrijd die uit zijn as is herrezen een immens plezier.»

De verkenningen vinden plaats op de vooravond van de wedstrijd. Bruno moet ver in de tijd teruggaan om het parcours te beschrijven:

«Ik veronderstel dat de wegen weinig veranderd zijn ten opzichte van mijn 4e plaats in ’91. Het merendeel van het tracé bestaat uit verkavelingswegen in beton. Vermits deze wegen hoofdzakelijk gebruikt worden door landbouwvoertuigen, liggen zij er vuil bij. Als het droog is zijn zij bedekt met aarde, en wanneer het regent is de kans groot dat we op een dikke laag modder rijden. In elk van beide gevallen zal het openen van het parcours voor ons een handicap zijn.»

Bruno Thiry en Nicolas Gilsoul reden in elk geval een vruchtbare zomercampagne in de KP’s van het Europees Kampioenschap. Onze landgenoten behaalden in de Rally van Madeira zelfs de allereerste overwinning van een C2 Super 1600 in de annalen van Citroën.

«Deze Haspengouwse wegen waarin goede wielgrip nodig is bij het uitkomen van de kruispunten en die bevorderlijk zijn voor topsnelheden in de rechte stukken, zijn iets minder geschikt voor voorwielaangedreven auto’s, merkt de piloot op. Maar ik kijk er toch naar uit om onze tijden te vergelijken met die van de concurrentie vermits de deelnemerslijst gewag maakt van niet minder dan zes Super 1600-wagens. Sinds Ieper heeft onze Citroën enkele evoluties ondergaan. Het zal interessant zijn te zien waar we ons juist bevinden. En aangezien wij ons niet verder zorgen moeten maken met mathematische berekeningen, hebben wij de intentie wat roet in het eten te komen gooien.»

Terug naar de teamspagina