[Algemeen]   [Teams]   [Extra]   [Standen]   [Archief]

::  Meer nieuws uit Ieper

:: YPRES WESTHOEK RALLY

:: Bernd Casier moest in de slotfase Freddy Loix laten voorgaan, maar blikt toch tevreden terug. "Tja, jammer maar toch wel gelukkig. Het is en blijft een mechanishe sport, het is (zoals gebleken) nooit gedaan tot we over het podium rijden. Ik denk dat we bewezen hebben dat er nog altijd weg mee te kunnen en dat onze tijden constant waren over het ganse weekend en dit toch wel met nog wat marge. We waren bijna op alle spéciales rapper dan Freddy en hadden eigenlijk wel een podiumplaats verdiend, maar het is Freddy zeker ook gegund! Voor mij was het natuurlijk een grote ontgoocheling dat we het net niet gehaald hebben, maar mijn laatste tijd op Heuvelland maakt toch veel goed. Daar waren we 11" rapper waren dan Larry vorig jaar. Het was zeker niet makkelijk en we moeten realistisch blijven: we kenden amper de wagen, het was de eerste kennismaking met het team, die trouwens wel zeer goed verlopen is en zeer professioneel is, en we hadden ook niet de ideale afstelling. Dit alles geeft wel vertrouwen naar de volgende wedstrijd en bij deze dank ik nog maar eens Peugeot die mij dit vertrouwen heeft gegeven."

:: Steve Daele (Renault Clio) kende geen vlekkeloze rally. "Voor de gelegenheid werd het zitje van de co ingenomen door Colin Degroote, die me op een prachtige manier door alle valstrikken gedurende de twee dagen geloodst heeft. Valstrikken waren er genoeg want we werden reeds op Dikkebus 1 gewaarschuwd door maar liefst 7 wagens die eraf gegaan waren, de één met al meer schade dan de andere. Tijdens de eerste ronde heb ik wat afwachtend gereden, zodat ik wat beter de situaties kan inschatten de tweede ronde, deze verliep dan ook veel vlotter en de tijden die we draaiden werden steeds beter. Ik had veel last van de hitte en was blij dat de avond wat viel zodat we wat verkoeling kregen. Op de laaste KP Merkem 2 liep het bijna mis, we kwamen iets te rap naar een links 3 toe met heel veel grind op de baan. bij het insturen begonnen we op de neus te schuiven daar we niet in het ideale spoor zaten, de wagen schoof door waardoor we met de neus in een gracht belanden, gelukkig waren er enkele bereidwillige toeschouwers in de omgeving die ons weer op het rechte pad gezet hebben. Gelukkig dat we de eerste dag overleefd hadden begaven we ons naar huis. Na een korte nacht werd dag 2 ingezet. Al van bij het begin van KP Sauvegarde 1 viel onze intercom uit. We hebben dan maar de rest, Westouter, Watou en Krombeke zonder afgewerkt, dit viel ferm tegen want ondanks dat Colin de longen uit zijn lijf riep was hij bijna onverstaanbaar. De tweede ronde van vier KP's werd zonder verdere problemen afgewerkt, ik besloot van weinig risico's meer te nemen en grotendeels op tempo te rijden, op dat moment had ik gehoord dat we derde stonden in klasse N3. De laatst zes KP's verliepen allemaal redelijk vlot, ook Heuvelland werd zonder problemen afgewerkt. Onze vreugde was dan ook niet in te schatten toen we de stop na Heuvelland 2 passeerden, overgelukkig maar doodmoe werd de avond afgesloten. Mijn eerste deelname aan Ieper werd succesvol afgesloten met een 34ste plaats algemeen en een derde stek in klasse N3."

:: Heel wat streekrijders waren van de partij in Ieper, zo ook Stefaan Vanneste met zijn 106. "We hadden zo uitgekeken naar deze wedstrijd maar het werd een teleurstelling. Alles begon met het tragische ongeval van onze goede vriend wijlen Matias Priem. Voor mij hoefde het gewoon niet meer, we hebben de rest van de verkenningen moeizaam afgewerkt daar onze gedachten steeds weer afdwaalden naar Matias, een bovenbeste kerel die altijd bereid was een ander te helpen en die tevens meer dan serieus aan een stuur kon draaien. Matias we zullen je missen! We beslisten dan toch te starten op vrijdag en bij het afrijden van het podium blokkeerde de versnellingsbak in tweede. De mannen van Philcars konden het euvel herstellen maar aan de refuelling blokkeerde die terug. Na wat te spelen met de koppeling kregen we die terug los en werden de eerste 4 KP's rustig afgewerkt. Bij het binnenkomen op deservice werd beslist op het einde van de dag de bak te vervangen uit voorzorg. De tweede ronde verliep iets vlotter maar we kwamen toch nooit in het goeie ritme. Tijdens de laatste service hebben de mechaniekers dan de bak vervangen in 46 minuten, gevolg: slechts 10" straftijd. Bij deze wil ik Jean-Yves, Ethias, Vincent en Jurgen nogmaals bedanken voor de geleverde prestatie. Vergeten we daarbij ook Philip, Emmerson en Johnny niet. Jammer genoeg vielen we op tweede KP (Westouter) uit met een barst in het carter van de versnellingsbak. Dus over en out. Dit werd voor ons een wedstrijd om zo snel mogelijk te vergeten. Tevens staat de 106 groep A vanaf nu te koop (zie zoekertjes). Langs deze weg wens ik Jeroen Tommelein nog een spoedig herstel in deze moeilijke periode ."

:: Wim Vlaeminck en co, het duo met de Caen-Saxo uit Loppem, werden afgevlagd als 28ste. "We wilden deze rally uitrijden na onze sortie in Tielt. Daarom hadden we geopteerd om iets rustiger te gaan rijden in Ieper en ons niet te meten met onze soortgenoten. De rally verliep vlekkeloos op vrijdag, we stonden 45ste. Op zaterdag hadden we postgevat op een 25ste plaats (na KP Watou 2), tot we op halfweg KP Krombeke te kampen kregen met een lekke band, waardoor we 4 minuten verloren en enkele plaatsen zakten in het klassement. Dat resulteerde in een 28ste plaats algemeen, een goed resultaat voor ons en daar zijn we tevreden mee."

:: Voor Piet Declerq uit Reningelst is Ieper een vaste afspraak. "We zijn zeer tevreden wat betreft onze uitslag (24ste) maar er zat zeker meer in. Na wat problemen met de benzinepomop op vrijdag en twee lekke banden op zaterdag zat een top-20 er wel in. We verloren in totaal 9'40" met al onze problemen, wat ons zeker zeven plaatsen kostte, maar dat is rally rijden. Wij willen ook nog een pluim werpen aan het duo Bettens-Dehouck, die na veel pech toch ons voor zijn gebleven, Hopelijk revanche in de Rallysprint van Reningelst begin september. Met deze willen we al onze sponsers en supporters bedanken en zeker tot volgend jaar voor onze 1de3 deelname aan de YWR."

:: Filip Pyck leverde in zijn thuisrally een glansprestatie. Het verslag op zijn site: "Deze editie van de Ypres Westhoek Rally heeft ons een onverhoopt en fantastisch resultaat opgeleverd! We werden 8ste algemeen en 3de in de N4-klasse. Ons beste resultaat ooit! Een schitterende beloning voor gans het team en zijn sponsors. Onze inspanning van het voorbije driekwart jaar zijn beloond geweest. Met veel geduld en passie, hebben we vanaf nul, een heel goeie Evo opgebouwd. Vanaf KP 1 hielden we een strak tempo aan. We stonden dan ook op een verdienstelijke 17de plaats na vrijdag. De kunst om op het typisch Ieperse parkoers een goed resultaat neer te zetten is snel gaan en fouten te vermijden. Eén foutje, en het is zo goed als zeker afgelopen, dit hebben heel wat piloten mogen ervaren. Op zaterdag schoven we KP na KP op, met het onverhoopte resultaat als gevolg. Toch hebben we de opgave voor ogen gehad, toen we de laatste 3 KP's moesten aanvatten met een defecte versnellingsbak. We hadden geen derde meer, en op de laatste, lange KP van Heuvelland, kregen we ook problemen met de vierde versnelling. We moesten toen met de ene hand sturen en met de andere de vierde versnelling aanhouden. Een hels karwei, dit belette ons echter niet, om maar vier seconden trager te zijn dan bij onze eerste passage."

:: Bert Coene (Citroën Saxo): "De wagen werd voor de Monteberg helemaal gereviseerd. De Monteberg werd dan gereden als test en alles was goed bevonden. Tijdens de shakedown reden we nog wat banden en remmen in zodat we met een goed gemoed konden starten. Ons doel was uitrijden, maar ook wel niet stil staan. Co-piloot Werner was 40 jaar vrijdag en we wilden dat vieren! We vertrokken dus vrijdag op een iets te rustige manier, het ritme zat er nog niet in. De eerste 2 KP's waren we te traag. Maar in de rest van de KP's draaiden we enkele goeie tijden. Na KP 1stonden we 58ste, na KP 2 56ste, na KP 3 57ste, na KP 4 55ste en zo starten we de tweede ronde met wat goede tijden, het ritme begon erin te komen. We eindigden 43ste algemeen op dag 1. Alles werd grondig nagezien door Caen Rallysport. Het was een lastige dag want het was heel warm. Een collega-piloot had een thermometer bij in de wagen en het werd er meer dan 80 graden, gelukkig waren de langste KP's niet op vrijdag. Goed uitgeslapen startten we op zaterdagmiddag voor de tweede dag. Na de eerste vier KP's gereden te hebben klommen we op naar de 38ste plaats. Enkele bochten voor de finish van KP Heuvelland dachten we dat een triangel achteruit gekomen was. We vervingen de triangel tijdens de service maar bleek dat dit het probleem niet was. Op KP westouter begon de wagen van links naar rechts te springen op de baan. Op KP watou verslechterde het nog. Op het einde van die KP keken we onder de motorkap en zagen we dat een stuurstang losgekomen was. Doordat alle KP's zo kort op mekaar liggen konden we enkel aanspannen en niet regelen, zo starten we nog op KP Krombeke met een volledig ontregelde stuurinrichting. We verloren ongeveer 2'30", wat ons ook enkele plaatsen kostte. We konden na de laatste service van start gaan op een 29ste plaats waarmee we zeker al content konden zijn. Het vertrouwen kwam terug en we draaiden nog drie goeie tijden en zo eindigden we 26ste algemeen en vierde Saxo. We hopen dit volgend jaar terug te kunnen waarmaken. De volgende afspraak is de BHV Expo Rally te Roosendaal (Nederland)."

:: Phil Nijs en co Geert Grooten moesten opgeven in Ieper, en dat terwijl een mooie top-20 plaats er zeker in zat. Geert: "Er werd beslosten om een strak tempo te rijden, zonder al te veel risico's te nemen, wetende dat de vele buitelanders wel eens zouden kunnen verrast worden door het gladde parcours. Op de eerste dag werd KP 1, deze van Dikkebus, 10 seconden sneller afgewerkt dan vorig jaar, al was de wagen moeilijk te besturen. Op KP 2 (Zonnebeke) werd na een volle jump een huis geramd waarbij de wagen gelukkig niet al te veel schade opliep. Naargaande de dag vorderde kwam men meer en meer in het ritme, wat in de avond na dag 1 ons een 33ste plaats opleverde. Tijdens dag 2 was de wagen een stuk stabieler en kon Phil het ritme beetje bij beetje opdrijven zodat men in de buurt van de de 25ste plaaats stond, wanneer het noodlot toesloeg op KP Hollebeke, waar men in de eerste bocht lek reed en minuten verloor door te wisselen. Tot overmaat van ramp ging op KP Sauvegarde 2 de cardan stuk, waarmee Ieper meteen over was. De volgende wedstrijd samen zal de alomgekende Manx Rally, worden waar vooral avontuur en plezier voorop zal staan. Het resultaat is maar bijzaak!" Voor Geert wordt de BHV de volgende opdracht naast Trevor J Harding, een snelle Ier met een Subaru Impreza groep A en uiteraard Tienen volgende zondag.

:: Na jaren samenwerking scheiden de wegen van Marnic Van Lancker en Caen Rallysport. "Dit was mijn laatste rally die ik reed voor Caen Rallysport. Mijn allergrootste dank aan alle servicemannen, die altijd perfect hun werk deden."

:: YPRES CATS RALLY

:: Opgave voor Golf-rijder Bart Ruyssen. Co Heikki Lysy vertelt: "De vrijdag verliep vlekkeloos en al was het heel warm, toch hadden we geen problemen met de Golf II . Bepaalde KP's waren heel glad maar de valstrikken konden we ontlopen zodat we na de eerste dag op de 12de plaats stonden net voor ons de BMW van Ceename en achter ons de Celica van Windels. Vol goeie moed vertrokken we de zaterdag met in de hoop nog enkele plaatsen goed te maken. Tot onze verbazing stonden we na 4 KP's de zaterdag op 10de plaats met 5" achterstand op Soete en een kleine 35" voor op de BMW. Helaas brak de kabel van de boîte op KP Hollebeke, zodat we vervroegd moesten stoppen en ons wat konden bezighouden met de sponsors en eens zelf te gaan kijken naar de Cat Rally, zoals de speaker op de radio zei: ons weekend was begonnen. Al bij al is het voor ons een geslaagd weekend geweest en zijn we heel content met het potentieel van de auto, al moet er nog gewerkt worden aan de eerste versnelling. Die is namelijk wat te lang zodat we wat tijd verliezen bij de start en bij korte situaties, zodat we zeker nog enkele seconden kunnen afsnoepen van onze tijden. Op naar de volgende rally, maar eerst wat vakantie."

:: Ook Chris Dobbelaere haalde het einde niet met zijn Kadett. "We hebben de wedstrijd aangevangen met als enige doelstelling om de rally uit te rijden. Op vrijdag is dit ons zeker goed gelukt. We stonden vrijdag achtste algemeen en eerste groep M, gezien het selecte gezelschap een zéér goed resultaat. Zaterdag zijn we met dezelfde doelstelling gestart als op Vrijdag. De eerste 3 KP’s gingen zeer vlot. We draaiden altijd de snelste tijd in onze groep (M) en schoven nog een plaats op na het uitvallen van Peter Desmet. Op Merkem hebben we in de laatste bocht voor de finish een 40-tal seconden in de gracht vertoefd zonder veel erg. Na hulp van toeschouwers (waarvoor dank!) konden we onze wedstrijd verder zetten. Na de service bleek dat we nog altijd 7de algemeen stonden met een 25-tal seconden voorsprong op onze naast concurrent. De volgende twee KP’s verliepen terug vlekkeloos. We draaiden constant de zevende tijd. De zes wagens voor ons waren een maatje (of twee) te sterk (Tsjoen, Snijers, Duez, Van Woensel,..). Op de langste proef begonnen echter de problemen, we vielen zonder intercom. Zeer moeilijk om een KP aan te vangen wanneer je zelfs niet weet op een T-situatie als het naar links of naar rechts is. Al bij al viel het resultaat nog mee. We hadden terug als zevende afgeklokt. De volgende spéciale hebben we nog een platte band vervangen op de KP. Een 3-tal minuten verloren maar geen plaats verloren. Dan twee KP’s gereden zonder problemen en op Krombeke namen we een kleine jump in vierde voluit. Bij het neerkomen hoorden we een krak. Bleek een steekas begeven te hebben. We konden nog vooruit of achteruit en de opgave was onvermijdelijk! De achillespees van onze wagen had het terug begeven. We gaan nu alles een beetje laten bezinken en kijken hoe wij dit probleem in de toekomst kunnen vermijden! Tot slot: Heel spijtig dat we de wedstrijd niet uitgereden hebben, maar we hebben het geluk gehad aan een fantastische wedstrijd te kunnen deelnemen. Gezien de massale belangstelling van het publiek (zelf gehoord meer volk voor de Cats dan voor Europees!) hoop ik dat de Cats volgend jaar terug worden ingericht! Staat alvast met stip genoteerd voor volgend jaar!".

:: Didier Ceenaeme zorgde voor spektakel met zijn BMW, nu eigendom van Caen Rallysport. "Ik heb me geamuseerd in Ieper, we hebben geprobeerd om hier en daar wat show te geven, naar tijden moet je dan ook niet veel kijken! Maar we zijn aangekomen en voor de eerste keer dat ik Ieper reed was ik echt content. En we waren dan nog als 4de gefinisht! En voor dat ik het vergeet: bedankt aan de Caen's dat ik voor een zacht prijsje nog eens met de BMW kon rijden!".

:: Weer pech voor Timothy Van Parijs en zijn Mitsubishi Lancer Evo 6. Co-piloot Yves Peyskens: "Dit jaar geraken we blijkbaar niet uit de impasse wat de auto betreft! Kort geschetst, op de shakedown 4 km gereden, donderdagnacht tot 3u aan gewerkt en op de eerste Kp al terug miserie. Op Zonnebeke kregen we te kampen met een raterende motor, Sint-Juliaan slippende koppeling, op Dikkebus ophangingsarm geplooid, Heuvelland na 5 km geen remmen meer, enz... Echter, de glimlach hebben we nooit verloren! De zaterdag, vanaf Sauvegarde 2, bleken opeens alle zorgen van de baan. Bleken.... Vier kp's na mekaar zonder problemen, 3x 2de tijd, 1x 3de tijd en 33" goedgemaakt op Duez voor de 3de plaats. Nog 21" te gaan en nog drie proeven. En dan, Hollebeke 2, na 1 km: twee platte banden, één reservewiel...".

:: YPRES HISTORIC RALLY

:: De verdiende winnaar, Paul Lietaer, aan het woord: "We hebben de puntjes op de 'i' gezet. De uitsluiting van vorig jaar was op de maag blijven liggen. We hebben weken hard gewerkt om de wagen op punt te stellen en ik kwam gemotiveerd aan de start. De wagen bolde perfect en de piloot was in vorm. Een bevestiging dat, zonder grote problemen, ik de beste ben in de Historic-klasse. Een wedstrijd als Ieper winnen en dat nog waar mijn sponsor Crack de hoofdsponsor is, doet dubbel deugd. In de 'Omloop' wil ik zeker dit exploot herhalen."

:: Pieter Taillieu presenteerde zijn nieuwe BMW E21, maar pech stak al vroeg de kop op. "Voor ons is Ieper niet zo goed gelopen als gehoopt. Wegens tijdsgebrek hebben we onze nieuwe Beamer maar weinig kunnen testen voor de rally, de eerste grote test was eigenlijk de shakedown te Boezinge en daar kregen we al direct af te rekenen met een veel te hoge watertemperatuur en een motor die vanaf 5000 tr/min begon tegen te werken. De vrijdag hebben we nog serieus gesleuteld om de problemen op te lossen, maar op KP 1 zagen we eigenlijk al dat er maar weinig veranderd was. Op KP 2 zijn we dan nog eens rechtdoor gegaan op een T juist voor de finish omdat de remmen niet meer werkten naar behoren. KP 3 hebben we heel rustig afgereden en de watertemperatuur bleek alweer veel te hoog, daarna hebben we beslist om te stoppen zodat we toch de 'nieuwe' motor niet zouden breken. Na drie KP's stonden we 16de algemeen in MSA. Er is dus nog werk aan de winkel, de remmen, koeling en carburatie worden onder handen genomen. Volgende afspraak met onze nieuwe Martini-BMW is de Rallysprint van Staden."

:: Geert Windels en Freddy Maveau namen de start met een Porsche 911. Freddy: "De shakedown: na 2 doortochten hadden we de indruk dat de wagen veel te veel op de neus wegschoof. En daardoor werd het 'spoor' van de wagen gewijzigd waardoor we een veel betere weglegging verkregen. Na een vierde doortocht waren we tevreden met de afstelling en stond de wagen op punt om de start te nemen. Vrijdag: na een hectische namiddag vol stress, omdat de wagen werd afgekeurd op de technische controle wegens het ontbreken van de plasticfolie aan de zijruiten (iets dat niet nodig is bij de FIA-wagens maar wel bij de nationale, waarbij men zich afvraagt hoe het regelment echt inéén zit) was het dan toch tijd om de start te nemen. Gelukkig was de grootste hitte al voorbij want er kwamen al dreigende wolken opzetten. Toch bleef het droog totdat we in het servicepark waren. Deze drie klassementproeven waren een beetje een aanpassingsronde , wat zeer goed meeviel zo te zien aan ons tijden want we stonden op het einde van de eerste dag op een negende plaats nationaal, wat zeker niet slecht te noemen was. Zaterdag: al op de eerste klassementproef, die van Sauvegarde, bleek dat onze oude banden 'max-sport' niet echt ideaal waren voor deze lange proeven, want na een kilometer of acht ver begonnen de banden gewoon op te rollen van de warmte, zodat we van de ene bocht naar de andere gleden alsof we op sneeuw reden Op de tweede proef, Westouter, schoven we een eerste keer 'vierkant'van de weg, een gevolg van te warme banden. Gelukkig zonder erg en het tijdsverlies veel ook nog mee. Daarbij kwamen er nog op het einde van de KP problemen met de koppeling bij. Krombeke en Watou werden rustig afgewerkt, toch schoven we verder van de ene bocht na de andere, zo bereikten we de service waar de koppeling zdoor een uitstekend serviceteam weer op punt werd gezet, jammergenoeg waren er geen betere banden voorhanden en werd geopteerd om het rustig aan te doen tijdens de volgende drie proeven om zo weer wat sneller te kunnen gaan, wanneer het in de avond afgekoeld was. We stonden toen reeds op een zeer verdienstelijke zesde plaats. Halfweg de proef van Hollebeke namen we een rechtse bocht in tweede versnelling (wat zeker niet te snel was) en schoven we een tweede keer 'vierkant' van de weg af. In onze schuiver raakten we lichtjes een elektriciteitspaal waardoor het linkervoorwiel afbrak en we langs de andere kant van de weg in de gracht schoven, wat meteen ook het einde van onze wedstrijd was, zo mochten we een kruis maken over een goed eindresultaat. Langs deze weg wil ik gans ons serviceteam bedanken voor het tof weekend en het werk dat ze voor ons hebben gedaan Ook niet te vergeten Daniël Defever (co-piloot van wagen nr 260) die dit voor ons had mogelijk gemaakt. Bedankt Daniël en zeker ook een proficiat met jullie prachtig resultaat. Wie weet staan we er volgend jaar terug!".

:: Weer pech voor Ascona-rijder Alain Vermeulen. "Ieper 2005 is er een om snel te vergeten. Pas dinsdagmorgen hadden we de nieuwe versnellingsbak gekregen. We hadden nog alles moeten aanpassen en daardoor hebben we vrijdag nog de ganse dag stress gehad, door een paar details, onder andere de toerenteller die uitviel. Drie minuten voor de start van de eerste KP viel de auto plots stil. Na een stressmoment kregen we hem terug aan de praat, maar bij de start was het onmiddellijk duidelijk dat er iets mis was de auto. Hij trok niet op en viel stil in sommige korte bochten. Wwe zijn uiteindelijk stilgevallen op 50 meter van de finish en hebben hem laten uitbollen tot over de meet. Iedere keer de auto stil viel gaf Kurt een trap tegen het bedieningspaneel van de automatische zekeringen en sloeg hij weer aan. 'In de rapte' werden enkele draden gewisseld en het probleem was opgelost. Ik weet wel dat wat je verloren hebt aan tijd je niet terug kan pakken Maar blijkbaar ben ik toch te snel gestart op KP Zonnebeke, want de servicemannen stonden tijden aan het opnemen achter een paar kilometer en we draaiden mee met de top. Onder de brug naast de autostrade ben ik te rap in een rechtse bocht gedoken en is de auto uit de coupage gesprongen. Iqn het gras langs de andere kant stond er een klein paaltje die het wiel achteruit sloeg en de auto onbestuurbaar maakte. Daardoor zijn we los op de brugpeiler gereden. Het was over en uit."

:: Tweede wedstrijd voor Mario Vantieghem met de ex-Taillieu BMW 2002. "Na ons succesvol debuut in de Tac rally met een 4de plaats algemeen en winst in onze klasse, stonden we vol ongeduld te trappelen om Ieper te rijden. Het geluk dat we toen hadden is duidelijk nu tegen ons gekeerd. Het begon al bij de shakedown op donderdagavond. Na de tweede passage ging de motor tot 120-130 graden. We vreesden voor een breuk. Nadat de motor afgekoeld was kwam er terugstarten kwam er witte rook uit de uitlaat, we wisten metteen genoeg: de koppakdichting of 'joint de culasse'. We hebben vlug de wagen opgeladen en zijn meteen beginnen sleutelen. Na nachtwerk zijn we erin geslaagd om een nieuwe dichting en een nieuwe kop (culasse) te plaatsen. Daar de kop echter niet voor dit blok bestemd was, zaten we na meting met een te hoge compressiewaarde. We besloten het toch te wagen. Op de eerste KP, Dikkebus, waren we goed vertrokken. Halfweg echter begon de moter terug de 100 graden te overschrijden. Toen we echter de haarspeld namen aan het kapelletje hoorden we een luide klop, gevolgd door een ratelend geluid bij het verder rijden. We dachten aan een losgekomen hoofdcardan en zijn voorzichtig tot over de finish gereden. Bij aankomst bleek ons splinternieuw sperdifferentieel gebroken. Daar onze moter weeral te warm kreeg besloten we op te geven. Een grote ontgoocheling voor het hele team, maar een verstandige keuze omdat we onze moter niet volledig in de soep wilden draaien. We gaan ons nu bezinnen en zien wat we gaan doen: de motor terug maken of een nieuwe krachtbron plaatsen? Daardoor is het nog niet zeker of we in de Omloop van Vlaanderen zullen starten."

:: Christophe Derez (BMW 2002): "Door het noodgedwongen forfait van broer Alex (virus) konden enkel Bert en ik de start nemen in de belangrijkste en mooiste wedstrijd van het jaar. Voor de pas heropgebouwde 2002 ti, voorzien van de originele Alpina-verbredingen en een door Qvick getunede motor, was het meteen de vuurdoop. Op de shakedown donderdagavond bleek meteen al dat er heel wat meer pit in de wagen zat dan vroeger, maar dat het toch enorm lastig sturen ging zijn door de brede 8-duims velgen en het kort stuurhuis. Van bij de start vrijdagavond van de eerste KP Dikkebus konden we elkaar met moeite verstaan, en aan de finish bleek duidelijk waarom: de achterste uitlaatpot was afgebroken met een hels lawaai als gevolg. De volgende twee proeven werden dus zonder bijna hoorbare nota's afgewerkt, wat niet zo evident is in het donker. Daarbovenop raakten we nog eens de weg kwijt op een verbindingsetappe door een blanco pagina in het roadbook, met een minuut straftijd als gevolg. Daarmee stonden we pas 39ste na de eerste avond, wat toch beneden de verwachtingen was. De wagen ging nochtans zeer goed. De vers geprepareerde motor komt misschien iets te kort in lage toeren, maar het is zeker en vast de beste die we tot nu toe gehad hebben. Zaterdag werd dan eerst de uitlaat hersteld op de service en we besloten er een goed tempo in te houden. De uitlaat kwam nog eens los op Krombeke, maar op de volgende service werd hij definitief goed vastgemaakt. Ondanks enkele kleine foutjes op Watou en Middelhoek (rechtdoor) waren de tijden dan degelijk en konden we voor de eerste maal Heuvelland beginnen. We waren op weg naar een zeer scherpe tijd, tot we op een gekende plaats iets te dwars gingen en vast kwamen te zitten. Dankzij de hulp van enkele fotografen konden we toch onze weg verder zetten en verloren we slechts een kleine minuut. Tot onze verbazing stonden we plots, mede door de slijtageslag, reeds 16de algemeen. Te zien aan het aantal vernielde wagens waren er blijkbaar veel piloten die boven de risicogrens aan het rijden waren. Doordat Cappelle vlak achter ons stond en ongeveer dezelfde tijden draaide, konden we ons nog niet permitteren om gas te lossen. De volgende twee ronden werden foutloos afgewerkt, hoewel de intercom de laatste ronde alle dienst weigerde. Co Bert schreeuwde op Heuvelland zijn stem schor om de nota's iet of wat hoorbaar te maken. Toch slaagden we erin om de finish te halen en een welkome frisse pint van Alex en de servicemannen was de beloning aan het einde van KP Heuvelland. Uiteindelijk werden we 11de algemeen, met een klassewinst bij de nationale deelnemers. Een fantastisch resultaat wat grotendeels te danken is aan de tomeloze inzet van de service! We willen hier ook nog eens onze sympathie uiten voor de nieuwkomers Stroobant en Huyghe, waarmee we toch een hoop plezier hebben gehad. Het is met zo'n gasten dat de Historic Rally verder zal blijven bestaan. We moeten Arnel Calcoen bijtreden als hij vindt dat er het frustrerend is om een conforme wagen klaar te stomen, en dan te zien dat er voor bepaalde piloten dan weer meer toegestaan is."

:: Na test op de Monteberg stond Johan Gouwy met zijn nieuwe Ford Escort aan de start in Ieper. Co Alain Calcoen: "Voor ons team is de uitslag beter dan verhoopt. Na een week van zwoegen aan de wagen, om die toch wat beter op de baan te houden, is het gelukt om de eindstreep te halen. De aanpassing verliep redelijk vlot en zo konden we toch nog, voor onze maatstaven, een redelijke rangschikking op de tabel zetten. We werden 9de nationaal en 19de algemeen, wat ons zeer tevreden stelde. De wagen is nog altijd voor verbetering vatbaar, zeker wat de wegligging betreft. Dit euvel zal vast opgelost zijn voor de Omloop van Vlaanderen. Wij zijn Kottens Motorsport dankbaar voor de vlotte servicebeurten en hopen voor de verdere toekomst op een wederzijdse samenwerking."

:: Arnel Calcoen (Ford Cortina Lotus): "We waren goed gestart. Vrijdagavond reden we juist 1/100" snelller dan David Masslen op St-Juliaan in het donker, maar ontdekten dat we weer met die kapote velg reden van in Tielt. Ja, voor hetzelfde geld was het weer prijs, nu ligt hij in de afvalbak... Zaterdag waren we goed gestart op Sauvegarde en reden we zoals altijd, maar toen we 75% van de spéciale gereden hadden begon de Lotus rare motorgeluiden te maken. Eerst dacht ik aan ontstekingsproblemen of verdampte benzine. Hij ging totaal niet meer, een sterke benzinegeur werd waargenomen in de wagen. Eerst dacht ik aan stoppen maar we moesten nog zo'n 2,5 km rijden. Dan aan de FF vonden we dat er een banjobout weg was aan de webercarburatoren, toen wisten we reeds hoe laat het was. We hebben de wagen nog tot in Kemmel geduwd en we hadden nog 1' om de CH Westouter te halen, tot een garagist de bout aan de voortrein zag liggen. Helaas waren we buiten koers. Ik vind het heel erg voor de jongens die dag en nacht gezwoegd hebben om de wagens aan de start te krijgen, maar Ypres is iets speciaal. Ik had gezegd dat het dit jaar extreem ging zijn voor de Historics, ze zullen vallen als vliegen en wat bleek, mijn uitspraak was juist. Hoeveel waren er aan de finish? Eén fout en het is fataal, zo is het. De wagen was nochtans zeer voorbereid, doch wie had dit gedacht. Bedankt Tom, Lux, Dieter, Stefaan, Rachit en onze jonge vriend. Op naar Rozendaal binnen twee weken. We hebben de versnellingbak weeral uitgehaald want de buté doet rare keuren, zo zie je maar aan een racewagen heb je nooit gedaan. Co Martin Prestage hou de moed erin! Hij zegt typisch zoals een echte Engelsman: "This is motorsport"."

:: Nieuwpoortenaar Stefaan Stouf ging terug hard met zijn Escort MK I. De visverkoper was zelfs enkele keren sneller dan Munster, die aan Lietaer kwam vragen wie die Stouf eigenlijk is... Stouf stond op 24" van Munster, toen tweede, tot hij in Westouter moest opgeven. Bij het uitkomen van de eerste onverhardstrook trok Stefaan aan de handrem, waarbij het rechtervoorwiel in een diepe put terechtkwam. De stuurstang brak, de opgave was onvermijdelijk.

:: Geert Kinsabil (Ford Escort MK II): "Vrijdagavond zijn we ietwat nerveus aan de start gekomen en op Dikkebus nogal rustig doorgekomen, KP Zonnebeke was reeds een stuk vlotter, om af te ronden met een voor ons mooie tijd van 6’16’’ op St.-Juliaan in het pikkedonker, wat aantoont hoe het onderlinge vertrouwen tussen co en piloot groeit. Zaterdagmorgen stonden we aan de start als 38ste algemeen en 21ste MSA. KP Sauvegarde zijn we vlot doorgekomen, op een stuurfoutje na waardoor we in een rechtse bocht de neus naar de berm plaatsten. Enkele tellen hebben we gesukkeld om hem in z’n achteruit te plaatsen en daar hebben we toch zeker een twintigtal seconden verloren. KP Westouter verliep nog vlotter, we beslisten om het wat kalmer te doen voor KP Watou en KP Krombeke. We stonden na deze eerste boucle op een 21ste plaats algemeen en 11de MSA-wagen, waar we best gelukkig mee waren. KP Hollebeke verliep naar wens tot we op 2/3de van het parcours geen 1ste, 2de, 3de en 4de versnelling konden nemen… Dit betekende het Vroegtijdig einde van onze eerste deelname in Ieper, maar met een goed gevoel kijken we terug op wat we hebben afgewerkt. Volgende keer beter ?! Woord van dank aan onze sponsors: Kantoor Vandamme, Computerfabriek, Valorauto, Kasteelbier/Kriek, die dit hebben mogelijk gemaakt. Bedankt Jochen en onze service-crew :Dirk, JC, Willem, Jackie, Ann en supporters."

Terug naar de nieuwspagina