[Algemeen]   [Teams]   [Extra]   [Standen]   [Archief]

:: Meer nieuws uit Kasterlee

:: Dieter Verbeke haalde in zijn nog prille rallycarrière opnieuw een zege in klasse D. Algemeen eindigde hij met zijn Peugeot 205 als 39ste. "Na de sprint in Staden, waar we problemen hadden met de versnellingsbak, moest ik vorige week in laatste instantie op zoek naar een andere versnellingsbak en zo was de auto maar op het laatste moment klaar. We hadden niet kunnen testen en zo moesten we een beetje afwachten wat het zou geven. Al na de eerste verkenningsronde bleek dat de verhoudingen verre van ideaal waren. Daarbij kwam dat ik nog problemen had met een cardan, maar die heb ik kunnen oplossen. Toch besloten we om ervoor te gaan, we zouden wel zien wat de tijden gaven in vergelijking met de rest van onze klasse. Na de eerste officiële rit namen we de leiding in de klasse met een 4-tal secondjes voorsprong op Mario Put met zijn 205. Ik was verbaasd dat ik de snelste bleek te zijn want ik was rondgegaan net voor we het bos ingingen. De tweede ronde was al veel beter, ik had geen stuurfouten gemaakt en kon zo mijn voorsprong verdubbelen. In de derde ronde bleek Put een probleem te hebben met zijn uitlaat die afgebroken was en zo kon ik hem inhalen en was ik vrijwel zeker van de klasseoverwinning, maar in rally weet je maar nooit. In de vierde ronde heb ik op safe gereden. Toch heb ik nog veel geluk gehad net voor de finish, waar ik de gracht van iets te dichtbij gezien had en het in laatste instantie bijna slecht afliep voor ons. Gelukkig kon ik me er uittrekken en zo de rally beëindigen. Op naar de volgende wedstrijd, normaal gezien de RS Targa Florio en dan op naar de Hemicuda Rally."

:: Pascal Adam: "Toen ik de startlijst een paar dagen voordien bekeek wist ik al dat het eenmoeilijke wedstrijd ging worden, namelijk om niet ingehaald te worden door snellere deelnemers. Door het snelle parcours gingen we tijdens de verkenningen er van uit dat het mischien nog mogelijk was, maar niets was minder waar. Toen we starten op KP 1 en bijna tot op 1,5 km van de finish waren, zagen we plots de Evo 7 van Mark Van Eldik opduiken. Na 100 meter kon ik hem zonder problemen voorbij laten rijden. Aan de start van KP 2 had Mark gevraagd aan de de starters om voor mij te starten om zo het probleem te voorkomen, maar daarmee was het nog niet opgelost want door het lange wachten van Marc, besloot de starter de wagen achter mij, de Ascona van Declerck-Ramboer, een halve minuut na ons te laten starten om zo het tijdverlies weer goed te maken. Natuurlijk, door onze minder pk-rijke auto moesten we ook die laten passeren. Er werd dan ook een klacht ingediend door Steven Ramboer, die terecht vond dat we allemaal op startnummer moesten starten. Vanaf KP 3 was alles weer normaal en zijn we in overleg met de wedstrijdleiding overeengekomen dat de Evo 7 drie minuten na ons mocht vertrekken. Door het uitvallen van Bert Swerts bij de start van KP 4, waren we zeker van klassewinst. Na twee keer opzij te moeten rijden zijn we toch nog 41ste algemeen geworden3 Ik wil langs deze weg ook het team Declerck-Ramboer danken voor hun sportieve opvatting."

:: Titanic-clublid Filip Dierckx: "Onze thuiswedstrijd reed ik met m'n mechanieker Jef De Busser, als dank voor zijn bewezen diensten dit jaar. Omdat we het parcours vanbuiten kennen konden we meteen aanvallen De eerste reeks reden we dan ook zeer strak, met een 12de tijd algemeen en al meteen 15 seconden voorsprong op Benoit Lacante, de tweede in onze klasse. De overige reeksen hebben we wat spectaculairder gereden en dat kost natuurlijk wat tijd, maar we houden liever van wat driftwerk in plaats van enkele plaatsen hoger in de eindstand. We eindigen 11de algemeen, eerste in onze klasse en de snelste op straatbanden. Met dit mooi resultaat wordt weer de conformiteit van m'n Civic in vraag gesteld. Er wordt al hardop gefluisterd dat ik met een Integra-motor zou rijden. Wel, ik kan jullie verzekeren dat ik met een 1600cc-motor rijdt. Voor iemand die dat wil controleren zal ik graag m'n motorkap openen en de typegravering in het motorblok tonen. Het is wel zo dat de Civic in de vijf jaar dat ik er mee rijdt, op punt staat en rijdt als een gocart. Halverwege het seizoen (na Wervik) heb ik van Yannick Maertens 8 nieuwe SO2-banden gekocht. Sindsdien kan ik met m'n lievelingsbanden weer voluit gaan. De mensen van de technische commisie zouden eigenlijk vaker controle moeten doen op cilinderinhoud want tegenwoordig hebben ze alleen maar oog voor de veiligheid van de wagen, wat natuurlijk wel belangrijker is, maar het is voor de piloten niet leuk als ze hun prestaties in vraag trekken. Volgend weekend rijden we de Targa Florio Rallysprint, waar we Belgisch kampioen rallysprint in onze klasse E kunnen worden."

:: Bert Bosmans was terug goed op dreef met zijn imposante BMW, maar het geluk zat hem terug niet mee. Co-rijder Jo Van lee: "We zijn met de BMW gestart en niet met de Subaru zoals eerst voorzien was op de startlijst. Met de Subaru hebben we al in Marche gereden omdat de wagen eigenlijk sneller klaar was dan voorzien. Voor Kasterlee wilde Bert nog eens met zijn 'Beamerke' rijden om hem goed aan te voelen voor de Omloop van Vlaanderen. Toen we het deelnemersveld zagen dachten we dat een top-15 plaats al behoorlijk zou zijn, maar na de eerste reeks stonden we tot onze verbazing toch zevende. Bert voelde zich duidelijk in zijn sas in de BMW en ook de volgende twee reeksen waren de tijden wel goed, wat ons voor de start van de laatste reeks op een mooie zesde plaats bracht. Het laatste rondje van de vierde reeks was er voor ons echter teveel aan want de cardanas van de wagen brak helaas. Maarn we hebben ons toch weer eens goed geammuseerd en bereiden ons nu stilaan voor op de Omloop, waar we nog wat puntjes voor de groep R proberen mee te pikken."

:: Declerck Rallysport kon spreken van een geslaagde rally, met een goed resultaat voor zowel vader Ronny als zoon Dieter, die in Kasterlee zijn debuut maakte.

"Kasterlee werd voor het ganse team een succes. Het begon nochtans niet zo goed voor Ronny en mezelf. Tijdens de training vielen we zonder remmen. De handrem kon 90 graden omhoog getrokken worden zonder dat er afgeremd werd en ook het pedaal zakte meermaals tot de bodem neer. Gelukkig konden we de wagen zonder kleerscheuren aan de finish brengen en het euvel tijdens de service herstellen. De eerste reeks werd dus met de nodige voorzichtigheid aangevat. Al werd ook nu het spektakel niet geschuwd. We reden een tijd net buiten de top-20. We konden sneller en zouden dit ook bewijzen in de volgende rit. Helaas wisselden een Mitsu Evo en een R5 Turbo van startplaats omdat de Evo zo niet zou gehinderd worden. Nog voor de start protesteerde ik maar ik moest een officiële klacht indienen en drie minuten voor de start bij het uitrijden van het wagenpark is dit niet meer mogelijk. Wij werden voor het uitrijden van het wagenpark niet geïnformeerd van deze wissel en moesten dus zomaar deze beslissing aanvaarden. Wat wij dachten werd ook waarheid. We haalden de R5 in en verloren hierbij tijd. Na deze rit ben ik uitleg gaan vragen en een zinnige uitleg bleef achterwege. Ook toen ik vroeg hoe dit kon en waar dit beschreven stond in het regelment bleef men het antwoord schuldig. Er werd beslist om de volgende rondes terug in de juiste volgorde te starten. De Nederlanders vroegen een paar extra minuten en kregen die ook. (drie minuten !!!). Voor andere teams die een minuut vroegen was dit niet mogelijk maar voor deze mensen was zelfs drie minuten geen probleem. Trouwens nog dit: in de volgende Hemicuda Rally zal men het parcours aanpassen zodat ook Evo's de haarspeld op KP 1 kunnen nemen en niet meer achteruit moeten rijden. Wordt het niet-tijd dat de Evo mania eens stopt in de VAS? Ik heb een WK-proef nog nooit weten zijn parcours aanpassen voor een type wagen. In de wijnproeven tijdens de recente WK-wedstrijd in Duitsland heb ik ook veel Groep N wagens gezien die achteruit moesten rijden terwijl andere groep N wagens zich wel in de bocht konden smijten. Als men dan toch het parcours naar de wagens aanpast, wil men dan de rechte stukken bezaaien met bochten zodat de oudere wagens met mindere topsnelheid niet te veel zouden verliezen? Terug naar de wedstrijd: na een uitstekende derde en vierde reeks eindigden we uiteindelijk mooi veertiende.", aldus co-piloot Steven Ramboer.

Het debuut van Dieter Declerck - zoon van - en Michael Boen was heel verdienstelijk. Nadat ze in de eerste reeks ook sukkelden met remproblemen werden de tijden stelselmatig verbeterd. Dieter werd uiteindelijk 49ste en bracht de wagen zonder enig schrammetje aan de finish. Hij liet ons weten dat hij zich enorm geamuseerd heeft en nu al uitkijkt naar zijn thuisrally (en tevens rallydebuut): de Hemicuda Rally.

:: Johny Plessers zal zich deze wedstrijd wellicht nog lang herinneren. In de eerste ronde ging hij met zijn BMW spectaculair van de baan. In de L1 voor het rechts afslaan aan de chicane, slipte zijn wagen op de kiezel. De Beamer belandde tussen de bomen en werd daardoor zwaar beschadigd. Gelukkig kwam de bemanning er ongedeerd vanaf. Op de fotopagina's van Filip Supply en Carl Daems kun je foto's van bekijken van de crash (tijdens en na).

:: Jan Czech reed zich terug in de kijker met zijn kleine Mini. Een mooie 24ste plaats was het resultaat, ondanks een vreemd voorval dat hen in de eindafrekening nog enkele plaatsen kostte. "Met een pak Nederlanders die met zwaar materiaal naar Kasterlee kwamen en de VAS-rijders met hun zwaar geschut achtte ik het niet mogelijk om een top-30 te rijden. Ik daarentegen had de voorkennis van het parcours daar deze hetzelfde was als vorig jaar. Sinds een viertal wedstrijden weten we dat we echt kunnen doorgaan in de snelle waaiers. Onze trouwe mechanieker Johan brengt ons steeds de juiste afstelling van de wagen wat ons altijd een rustig gevoel geeft. De eerste drie kp's verliepen vlekkeloos voor ons met hier en daar een spannend moment. Het deed dan ook deugd om te horen van de Hollanders dat de Mini heel wat in zijn mars heeft. Maar helaas, in de laatste KP, toen ik mijn 22 plaats algemeen zeker wilde stellen of nog verbeteren, kwam mijn kwelduivel weer boven. Bij het snijden van een R2 kreeg de Mini een ferme klap te verwerken en brak mijn kuipstoel af aan de bouten. Zo verloren we 47" want op het einde van de kp maakten we nog een spin en sloeg de motor af. U kan u wel voorstellen dat het heel moeilijk rijden was in deze standzetel-positie, maar gelukkig was er nog mijn co die verwoede pogingen deed om mij in de meest gunstige positie te houden. Dus is de boodschap om ofwel een nieuw onderstel te maken of ik moet dringend vermageren. Uiteindelijk sloten we de dag af als klassewinnaar op een 24ste plaats algemeen."

:: Johan Vandeweyers werd met zijn standaard-BMW 27ste algemeen maar moest de zege in klasse G aan Poels laten. "Aanvankelijk stond deze RS niet op ons programma, maar door het wegvallen van de Tiense rally's hebben we beslist om toch in Kasterlee aan te treden. Het is ook de ideale manier om na twee maanden inactiviteit weer wat wedstrijdritme op te doen. Omdat het VAS-rallykampioenschap voorrang heeft, durfden we geen enkel risico nemen op het verraderlijke parcours. Tijdens de verkenningen op zaterdag meenden we nog dat het een eerder eenvoudig parcours was, waar remmen en accelereren van belang waren. Maar tijdens de eerste zondagse rit bleek, dat door het couperen van de andere teams, de KP bijwijlen herschapen was in een schaatsbaan. Het parcours was als een wolf in schaapskleren, waar je gemakkelijk tijd kan verliezen (of erger...) door foutjes te maken. Maar we hopen, dat we voor de vele toeschouwers een beetje spektakel gebracht hebben met onze achterwielaandrijver. Door de veiligheidsmarge die we steeds hebben aangehouden zijn we zonder kleerscheuren kunnen eindigen op een 27ste plaats, een halve minuut achter Danny Poels die de klassebeker 2G terecht mee naar huis nam. Proficiat Danny en Sven, en succes bij jullie volgende wedstrijden voor de nationale rallysprint-titel. HRST komt weer in actie op 26 september bij de Hemicuda Rally in Koekelare. Voor de surfers-rallyliefhebbers: onze site is vernieuwd, met onderandere een filmclip van Freddy Loix in de Eiffelrally!"

:: Jeroen en Ewoud Vanhoenacker wisselden voor de gelegenheid van plaats. Ewoud maakte in Kasterlee zijn rallydebuut, terwijl Joeni zijn broer hierin begeleidde vanuit de rechterstoel. Tijdens de verkenning kwam het er op aan om kennis te maken met de wagen en geleidelijk aan het tempo wat te verhogen. Toch wilde Ewoud geen enkel risico nemen, want hij wou de Kadett zeker niet in de prak rijden. Een echte kans om zich te tonen heeft de jongste Vanhoenacker niet gehad, want net voor de start van de eerste ronde doken er problemen op met de carburators. De broers overschreden de maximumtijd maar konden na de start van Van Hoof toch nog eens over het parcours rijden, net als Steve Dewitte, die met een kapotte benzinepomp af te rekenen kreeg als gevolg van een defect relais.

:: Eric Louies kwam in Kasterlee met een reserve-motor in zijn Opel Kadett aan de start, nadat de andere in Staden de geest had gegeven. Hoewel Eric geen al te hoge ambities stelde met deze krachtbron van slechts 170 pk, stond hij na de tweede reeks toch mooi elfde. In de derde reeks was het plots afgelopen, toen een onderdeel van de koppeling stuk ging. "Dit was de laatste wedstrijd dit jaar, want de andere motor zal niet tijdig hersteld raken voor het einde van het seizoen en vandaag hadden we weer pech met iets anders. Volgend jaar rij ik geen kampioenschap meer, wel vooral West-Vlaamse VAS-wedstrijden. Ik zou ook graag de TAC Rally en de Sezoensrally in groep R rijden, als dat mogelijk is.", aldus Louies na de aankomst. Gisteren berichtte 'Gravelrabbit' ons echter dat hij toch zal proberen de wagen klaar te stomen voor de RS Targa Florio van zondag.

:: Sander van Hoof, het jongere neefje van Piet, kwam voor het eerst naar buiten met zijn Opel Astra. De wagen werd samen met co Hein verschuuren gebouwd en men zal er zondag in Amsterdam nogmaals mee van start gaan. Op 500 m van de finish in de laatste reeks gaf de benzinepomp plots de geest zodat men na een bevredigend debuut noodgedwongen moest opgeven. (Geert Grooten)

:: Frederik De Keyser won met zijn Toyota Corolla klasse B. "Voor de start van de wedstrijd wisten we dat de zege zwaarbevochten zou worden in klasse B, met concurrenten als Dierckx (Corolla), Taliman (Civic), De Neve (106), Lefebre (Corsa) en Dieryckx (Corsa). Deze laatste had echter problemen met de wagen en kwam niet aan de start. Na de eerste ronde bleek deze voorspelling voor ons uit te komen: vierde tijd na De Neve, Taliman en Dierckx, weliswaar maar met enkele seconden achterstand. Daarbij kwam nog eens dat onze uitlaat gebroken bleek, met het daarbij horende (kleine) verlies in pk's. De tweede ronde verliep beter, we verloren wel seconden op Dierckx, maar de andere twee hadden we reeds bijgehaald. In de derde ronde sloeg het noodlot toe bij thuisrijder Dierckx. Een lekke band en daarenboven nog een gebroken remleiding deden hem minuten verliezen op de rest van het deelnemersveld. Bij de start van de vierde ronde stonden we dus aan de leiding. Uitrijden zonder problemen en lekke banden was de boodschap, maar dat leek makkelijker gezegd dan gedaan op dit verraderlijk parcours van Kasterlee. Het onvermijdelijke 'couperen' vormde namelijk een gevaar voor de velgen van elke deelnemer. Gelukkig voor ons bleven we daarvan gespaard en haalden we de tweede zege op rij binnen. Bovendien deden we een goede zaak voor het VAS-rallysprintkampioenschap."

:: Yannick Maertens was de beste in klasse I, al was het dit keer een nipte zege. Na drie reeksen had de Corolla-piloot, wiens wagen uitgerust was met een nieuwe motor, een comfortabele voorsprong in het klassement. In de laatste ronde leek een lekke band nog roet in het eten te gooien. Uiteindelijk won de Zerkegemnaar nog zijn klasse met zes seconden voorsprong. De bandenverkoper was wel te spreken over de gevonden bandenkeuze: "We hebben nu banden gevonden waarmee we snel kunnen gaan maar die ons ook toelaten eens te schuiven!".

Terug naar de nieuwspagina