:: VAS
:: Internationaal - Historic
Meer info over de RS van de Monteberg volgt.
:: uitslagen
De showproef op vrijdagavond speelde met zijn vele hernemingen in het voordeel van de Polo Super 2000 van Bernd Casier, die er de scratch neerzette voor Debackere en Snijers. Met een besttijd op de eerste echte proef zaterdagmorgen nam Snijers meteen de leiding over. De Porsche met het symbolische startnummer 1 - 25 jaar geleden won Snijers de eerste editie van de wedstrijd, ook met een Porsche - werd echter op de hielen gezeten door de Toyota Corollla WRC van Melissa Debackere. Na de eerste doortocht op Natoye nam de Wervikse de leiding over van Snijers. Kris Princen (Lancer Evo 8) stond ondertussen al aan de kant met de motorpech terwijl Hubert Deferm drie minuten had verloren met een elektronisch schakelprobleem en Bernd Casier al op een dikke minuut achterstand aankeek na een sortie.
In het begin van de tweede ronde moest Melissa Debackere de handdoek werpen met een defect stuurhuis op haar Toyota Corolla WRC. Patrick Snijers nam het commando over, voor Timothy Van Parijs en Chris Van Woensel. Drie GT's op kop, het was van korte duur want één proef later verloor Van Parijs meer dan vier minuten na een sortie met zijn Porsche 911 GT3. Snijers deelde ondertussen de besttijden met Deferm en zag zijn voorsprong op Van Woensel uitbreiden tot bijna anderhalve minuut na het zaterdaggedeelte. Op 30" van de Nissan volgde Bernd Casier, die zelf maar 6" bonus had op Deferm. Andy Lefevere (BMW M3) leek de zaterdagavond als vijfde af te sluiten, maar een lekke band/gebroken velg op de voorlaatste proef deed hem minuten verliezen.
Zondagmorgen verloren we meteen de leider in de wedstrijd en de BK-tussenstand: Patrick Snijers moest aan de kant met een kapotte cardan op de Geko-Porsche. De leiding werd overgenomen door Chris Van Woensel, die op de hielen werd gezeten door Casier en Deferm. Ook geen geluk voor Van Woensel, want de winnaar van de Wallonie in 2002 moest vijf proeven voor het einde aan de kant met een kapotte koppeling op zijn Nissan 350Z. Zo kwam Hubert Deferm aan de leiding, die zijn leidersplaats niet meer afstond tot aan de finish. Bernd Casier lag dan al 40" en moest nog opgeven na een defecte benzinepomp op de VW Polo Super 2000.
Deferm bleef uiteindelijk de enige overgebleven favoriet, die ondanks zijn deel van de pech toch nog meer dan vier minuten voorsprong had op... Henri Schmelcher, die het beste resultaat ooit neerzette met zijn Porsche 911 GT3. In een felbevochten duel om de groep N-zege klopte Alexandre Romain bij zijn debuut met een Lancer Evo 9 Stéphane Lhonnay in eenzelfde wagen. Romain, die in het wedstrijdbegin 2'30" verloor na een lekke band, finishte schitterend derde en haalde het in groep N met slechts 4" van Lhonnay, die tweede wordt in de BK-tussenstand. De vijfde plaats en derde plek in groep N ging naar Olivier Collard in een Subaru Impreza WRX. Yannick Bodson finishte als zesde met de Porsche Cayman van Smal, net voor Timothy Van Parijs en zijn 911 GT3.
Op de achtste plaats vinden we Jonas Langenakens terug, een prachtresultaat voor de jonge Landenaar aan het stuur van de Jetcar-Lancer Evo 6.5 groep A. Fréderic Béco haalde met zijn Citroën C2 R2 in F2 van Bernard Servais (Renault Clio R3) met een dikke halve minuut. Caren Burton, lang leider bij de voorwielaangedreven wagens, ging op het einde nog van de baan met zijn C2 R2.
In de Fiesta Sporting Trophy ging de zege naar Thierry Neuville. De winnaar van de Ford RACB Rally Contest haalde het met 21" van de laureaut van vorig jaar, Anthony Martin. Xavier Baugnet finishte derde, voor revelatie Matthias Boon, de zoon van Jos Boon die zijn allereerste rally reed. Thijs Deburghgraeve en Fréderic Berville van het Cartim Rallyteam vervolledigden de top-6.
Ondanks de komst van enkele Engelsen werd het bij de Historics opnieuw een West-Vlaams onderonsje. Stephen Vankemmel haalde met zijn Opel Ascona A van Chris Debyser met de Transeurope. Salter (Escort), Cooper (Talbot) en Vanallemeersch (Escort) waren de overige Historics aan de finish.
:: Uitslagen
:: Teams mogen steeds hun wedstrijdverslag/reactie doorsturen naar info@shakedown.be!
GT en Super 2000 versus WRC en groep A
Het deelnemersveld in deze Rallye de Wallonie wordt aangevoerd door Patrick Snijers en de Porsche 911 GT3. In de eerste editie van de rally, 25 jaar
geleden, was hij er ook al bij en won hij de wedstrijd, toen met een Porsche 911 SC. Een eventuele vijfde Wallonie-zege zal Snijers in elk geval
niet cadeau krijgen. De concurrentie bestaat uit oa. 2 WRC's, 2 Super 2000's en een snelle groep A, respectievelijk bestuurd door Deferm, Debackere,
Casier, Auquier en Princen. Het startveld wordt verder aangevuld door de Nissan 350Z van Van Woensel, de Porsches van
Van Parijs, Schmelcher, Lejeune en Bodson, de Lancers (groep A & N)
van oa. Lhonnay, Cartelle, Romain en Turrion en de snelle Clio's R3 van Servais en Lauwaert. Vermelden we ook nog de deelname van Andy Lefevere (BMW M3),
Olivier Collard (Impreza groep N), lokale rijder Steve Poot (VW Polo S1600) en enkele snelle C2 R2-rijders (Burton, Croes, Cools, Béco,...). In de Fiesta
Sporting Trophy mogen we ons weer verwachten aan een mooie strijd met oa. Martin, Neuville, Cherain, Baugnet en Verhees. De Historics starten dit keer
weer tussen de moderne deelnemers en worden vertegenwoordigd door oa. Vankemmel, Debyser en Vanallemeersch.
Het RACB Rally Criterium rijdt op zaterdag en kan met een 70-tal deelnemers uitpakken. Claesen (Escort Cosworth), leider in het kampioenschap, krijgt
oa. de Lancers van Damsin, Degeling en Leonard en de BMW's van Bouts, Jullien en Lamquet tegenover zich. De Vlaamse Criterium-rijders Vandenberghe,
Cooman, Lootens, Heyrick en Verstraete zijn ook terug van de partij.
>> deelnemerslijst
Timing & Parcours
Aan de timing en het tracé voor deze 25ste editie werd weinig gewijzigd. Vrijdagavond wordt gestart met een show-KP op de Citadel, waar de deelnemers
in omgekeerde volgorde te zien zullen zijn. Zowel zaterdag en zondag staan vier verschillende KP's op het programma. De voornaamste wijziging is dat
Loyers opnieuw plaats maakt voor KP Naninne, met het bekende onverhard en de jump.
>> timing
Rallycentrum
Jambes vormt opnieuw het rallycentrum van deze wedstrijd. Plan rallycentrum + info toegangsprijzen via deze
link.
Live resultaten zijn opnieuw te volgen via RIS-timing.
Website organisatie:
www.automobileclubnamur.be.
Het vrijdaggedeelte blijft uit twee ronden van drie proeven bestaan. Er wordt opnieuw gestart met Dikkebus, een klassieker die ongewijzigd bleef. Daarna trekt men naar het Heuvelland, waar de nieuwe proef Monteberg-Kemmelberg verreden wordt. Deze start in het dorp van Kemmel - zoals de lange Heuvellandproef vroeger - en na een passage op de Monteberg wordt gefinisht net na een doortocht op de Kemmelberg. Deze KP vervangt de geschrapte proef van Zonnebeke op vrijdag. Daarna volgt KP Langemark, de spéciale van bijna 22 km die al twee jaar de vrijdagavond afsluit.
Zaterdag wordt opnieuw van start gegaan met een klassieker: KP Hollebeke, gevolgd door de nieuwe proef van Mesen-Sauvegarde, met start in het centrum van Mesen om 26 km later te finishen nabij Voormezele. Daarna trekken de deelnemers naar Westouter, voor een ingekorte versie (5,95 km) van de proef van vorig jaar. De volgende in de rij, KP Watou, werd grondig gewijzigd en komt op een goeie 9 km. Vervolgens trekt het veld opnieuw naar Kemmel voor KP Kemmelberg. Deze KP lijkt op de proef van de vrijdagavond, weliswaar zonder doortocht op de Monteberg. Als slot van elke wedstrijdronde wordt KP Heuvelland verreden: met 42,56 km de onbetwiste kuitenbijter van deze 44ste editie. Deze KP is niet enkel 7 km langer dan vorig jaar maar werd ook grondig gewijzigd. Er wordt gestart in Dranouter om na passages door Nieuwkerke en Wulvergem te finishen nabij Ploegsteert. Meer dan ooit zullen hier de verschillen gemaakt worden. Bovendien is dit opnieuw de laatste proef van de wedstrijd, want de spanning enkel maar ten goede kan komen.
De proeven kunnen in detail bekeken worden via deze pagina. Vink onderaan 'special stages' aan of download via de links op de kaart de proeven naar Google Earth.
Het Lys Racing Team had voor de 6de editie van hun LRT Comines Rally een indrukwekkend deelnemersveld bij mekaar gekregen. Om en bij de 150 teams, met naast de traditionele mix van VAS- en ASAF-teams twee publiekstrekkers: Bernd Casier en Freddy Loix. Laatstgenoemde moest echter al veel te vroeg het strijdperk verlaten. Amper gestart van het podium gereden ging de koppeling op de Peugeot 106 Kit Car van Steven Dolfen stuk. Jammer voor de toeschouwers, maar van de andere kleppers konden ze wel de ganse wedstrijd genieten. Paul Lietaer en Dirk Vermeirsch reden met een ex-aequo tijd de openingsscratch, maar daarna trok de Polle ten aanval: na de eerste ronde van vier proeven had de Impreza-rijder 11" voorsprong op Casier, Vermeirsch volgde op 28".
Met uitzondering van één proef bleef Lietaer vervolgens de scratches aaneenrijgen, waardoor hij stelstelmatig een veilige voorsprong opbouwde. Uiteindelijk wist de snor voor de derde keer de LRT Comines Rally op zijn naam te schrijven. In de huidige versie althans, want in 1981 won Lietaer al eens de - later teloor gegane - LRT Rally. De LRT Comines Rally werd meteen ook de eerste zege voor de Subaru Impreza WRC van Lietaer, nadat hij er in 2005 en 2007 al zorgde voor de eerste overwinning met zijn BMW M3 en Subaru Impreza 555.
Achter Lietaer leek Casier naar de tweede plaats af te stevenen, maar na 20" straftijd en tijdsverlies op de laatste KP moest de Polo-rijder zijn tweede plek met 6 seconden laten aan Dirk Vermeirsch (Subaru Impreza WRC). Achter dit drietal werd Alain Depierreux vierde met zijn Lancer Evo 9 op meer dan drie minuten. Hij maakte zijn comeback na enkele jaren inactiviteit en dit met de wagen waarmee Alexandre Romain volgende week de Wallonie rijdt. Thuisrijder Patrick Milleville finishte bij zijn jaarlijkse afspraak als vijfde met de JDR-Lancer Evo 9. De zesde plaats was voor spektakelman Bert Cornelis en zijn Ford Escort Cosworth met WRC-look. Grégoire Coulembier finishte als zevende met zijn Ford Puma Super 1600 en haalde het voor de F2-zege maar net van...
...Raphaël Venant, die met zijn Opel Astra won in Divisie 3-2-1 en tevens achtste algemeen werd. De rest van de top-3 in de straatbandendivisie's vervolledigde ook de algemene top-10. Venant klopte na een spannende strijd Horgnies (Manta) en Benoit (Lancer Evo 7). Eric Moulin, leider na de eerste ronde, moest in de tweede ronde aan de kant met zijn Astra. Geert Glorieux (Escort, 10de) klopte nipt Mehdy Capoen (Peugeot 205) in de strijd om eerste Vlaming in Div 3-2-1. In Divisie 4 werd de top-10 compleet gemaakt door Coene (Lancer Evo 8), Ceenaeme (BMW M3, winnaar spektakelbeker) en Vankemmel (Ascona A, winnaar Historics).
:: Uitslagen
:: Teams mogen steeds hun wedstrijdverslag/reactie doorsturen naar info@shakedown.be!
De deelname aan de Ford RACB Rally Contest zette Matthias aan om te debuteren in de Fiesta Sporting Trophy. "Ik denk dat de Trophy de ideale gelegenheid is voor jonge piloten om met de rallysport in contact te komen. Er zijn heel wat ervaren mensen in dit team waarvan we veel kunnen opsteken en de begeleiding naar en op de rally’s is dan ook ideaal. Na de Contest zijn we onmiddellijk op zoek gegaan naar een Fiesta waarmee ik zou kunnen deelnemen in de Fiesta Sporting Trophy.", vertelt Matthias. "Uiteindelijk hebben we de ex-wagen van Bert Coene gekocht, waarmee Vincent Taminiaux van de baan is gegaan in de East Belgian Rally. Deze hebben we dan zo snel mogelijk naar de carrosserie gebracht om te laten herstellen en nu is de wagen in opbouw bij mijn vader in de garage."
De wagen zal maar net op tijd klaar zijn voor de Rallye de Wallonie zodat Matthias zonder enige testkilometers voor de leeuwen zal worden gegooid. "De doelstelling voor dit jaar is dat ik elke rally probeer te finishen, zodat ik zoveel mogelijk kilometers afleg en heel wat ervaring opdoe. Ik denk dat dit één van de belangrijkste aspecten is voor een beginnende piloot. Chrono’s en uitslagen zijn minder belangrijk, hoewel ik voor mezelf toch een stijgende lijn wil zien in mijn resultaten gedurende het rallyseizoen.", zegt de pas 19-jarige kerel uit Pellenberg, die een ervaren co-piloot naast zich krijgt. "Ik heb het geluk om Daniël Sonck als co-rijder naast mij te hebben. Hij heeft meer dan 13 jaar ervaring in de rallysport en heeft heel wat succesvolle piloten genavigeerd, zoals Kris Princen en Hans Stacey. Ik heb heel wat vertouwen in hem en ik hoop dat we heel wat toffe momenten mogen beleven in de rallywagen.", aldus nog Matthias Boon.
Boon is niet de enige nieuwkomer in de Trophy. Vanaf de Rallye de Wallonie vervoegt ook Fréderic Berville het veld. Burçu Cetinkaya, Stevy Courteyn en Gregory Vanderstocken, die vorig jaar al één of meerdere Trophy-wedstrijden reden, gaan eveneens van start in Namen met een Fiesta ST. Samen met de 10 deelnemers die al de East Belgian Rally reden brengt dit het totaal aantal Fiesta Trophy-deelnemers voor de Rallye de Wallonie op 15.
Loix en Casier voeren 150-koppig veld aan
De favorieten voor de 6de LRT Comines Rally stonden twee weken geleden allemaal aan de start van de TAC Rally. Bernd Casier debuteerde er met de VW Polo
Super 2000, maar om de Rallye de Wallonie en de rest van het seizoen verder voor te bereiden bleek dit 'tussendoortje' ideaal. Bernd zal de Polo
verder afstellen en tevens voor het eerst samenwerken met Yves Peyskens, zijn nieuwe co voor enkele BK-manches. De belangrijkste tegenstander voor de overwinning
in Komen wordt ongetwijfeld Paul Lietaer. De Polle maakte in de TAC Rally enkele foutjes met zijn Subaru Impreza WRC, maar met enkele knappe chrono's
toonde de snor dat zijn eerste WRC-succes wellicht niet meer lang op zich zal laten wachten. Dat hoopt wellicht ook Dirk Vermeirsch, die geen probleemloos
debuut kende met zijn Impreza in Tielt. Een andere favoriet is John Deconinck, die met een Lancer uit eigen huis revanche kan nemen na zijn uitsluiting
in de TAC Rally, waar hij ei zo na het Criterium won.
Naast Casier en de Polo S2000 wist het Lys Racing Team nog een publiekstrekker te strikken: Freddy Loix. Fast Freddy neemt niet met de 207 S2000 deel, maar
wegens zijn contract met Peugeot wel met een wagen van het merk van de leeuw: een Peugeot 106 Kit Car, eigendom van Steven Dolfen en vorig jaar nog in handen
van Rino Beernaert. Geen wagen om vooraan mee te strijden, maar een ereplaats is zeker mogelijk. Andere dergelijke top-10 kandidaten zijn oa.
Mitsu-rijders Milleville, Coene en Depierreux of 4x4-collega's Decloedt (debuut Impreza WRX '06) en Cornelis (Escort Cosworth). Verder vooraan te verwachten:
Duquesne (C2 R2 Max Philcars), Coulembier (Puma S1600), Dobbelaere (Kadett) en Historic-rijders Vandoorne (Escort MK I) en Vankemmel (Ascona A).
In ASAF blijft de straatbanden-regel in voege zodat het voor de zege in Div 3-2-1 opnieuw uitkijken wordt naar Eric Moulin (Astra), zonder evenwel
Horgnies (Manta), Benoit (Lancer Evo 7) of Cantraine (Lancia Delta) te vergeten.
>> deelnemerslijst
Timing & Parcours
De organisatie blijft trouw aan de traditie om elk jaar het parcours te wijzigen. De proeven van Ploegsteert en Ten Brielen (show) worden elk viermaal
afgewerkt, de KP's Le Touquet en Warneton elk driemaal. De eerste wagen verlaat om 8u het podium in Komen, om drie rondes en één halve ronde later om
18u30 daar weer te finishen.
>> timing
Rallycentrum
Het rallycentrum van de wedstrijd is opnieuw gelegen rond het Koninklijk Atheneum Fernand Jacquemin in Komen, te bereiken via de baan naar Waasten.
Een programmaboekje is er te koop voor de prijs van 5 €, de toegang tot de wedstrijd is volledig gratis!
Website organisatie: www.lysracingteam.be.
Het deelnemersveld telt bijna 150 teams, waaronder zoals steeds heel wat Vlamingen: John Deconinck (Lancer Evo 9), Didier Duquesne (Citroen C2 R2 Max), Bert Cornelis (Escort Cosworth), Bert Coene (Lancer Evo 8), Jean-Marc Decloedt (Impreza WRX '06 debuut), Marnick Van Lancker (BMW M3 debuut), Didier Ceenaeme (BMW M3), Geert Vandoorne (Escort MK I), Grégoire Coulembier (Puma S1600) en nog vele anderen. De belangrijkste ASAF-rijders zijn Eric Moulin (Astra), Alain Depierreux (Evo 9), Jean-Noel Mambourg (BMW E36), Ronald Smette (M3), Raymond Horgnies (Manta), Patrick Milleville (Evo 9), Anthony Raucroix (Impreza GT), Raphael Venant (Astra), Laurent Benoit (Evo 7),... en daarbij mogen nog heel wat spektakelpiloten gerekend worden.
Timing en praktische info van de wedstrijd zijn reeds te bekijken op
www.lysracingteam.be.
Vanaf donderdag verschijnt ook de genummerde deelnemerslijst on-line. Die is ook terug te vinden in het programmaboekje.
Voor de prijs van 5 € kunt u dit vanaf donderdagnamiddag verkrijgen in volgende handelszaken in de streek:
Librairie Du Jardin (Rue de la Gare 38 à 7780 Comines)
Librairie Lambin (Rue de Lille 14 à 7784 Warneton)
Librairie Le Kioske (Rue H. Duribreu 36, 7783 Le Bizet)
Café Aux Alliés (Place de la Station, 7784 Warneton)
Café Aux Acacias (Avenue des Châteaux 70, 7780 Comines)
Café Le Rivage (Rue des Moulins, 7780 Comines)
Café L'Hostellerie de la Place (Place de la Rabècque, 7782 Ploegsteert)
Volledige voorbeschouwing volgt.
Een zegen voor de wedstrijd is alvast de komst van de Euro Rally Challenge, een soort mini-EK met wedstrijden in België, Nederland en Duitsland. Voor deze cup zijn oa. Van Eldik (Impreza WRC S12), Wevers (Focus WRC '06) en Kuzaj (Fabia WRC) en vele andere buitenlanders ingeschreven. Zij mogen het alvast opnemen tegen de top van het BK, dat dit jaar erg gevarieerd is. Met oa. Casier, Auquier, Snijers, Debackere, Deferm, Van Parijs, Princen,... zijn zowel WRC, groep A, GT als Super 2000 goed vertegenwoordigd.
De deelnemers krijgen opnieuw vier aantrekkelijke proeven voorgeschoteld, allen voorzien van de geliefde Maaskiezel. Van de in totaal 150 af te leggen wedstrijdkilometers is ongeveer 30 % onverhard, uniek in België. De BK-rijders rijden drie keer alle KP's terwijl de Criterium-rijders tweemaal alle proeven afwerken.
Voor wie sponsors wil verwennen of zelf eens in luxe-omstandigheden naar de rally wil gaan kijken, is er vanaf dit jaar een VIP-service. Er worden 7 VIP-shuttles ingezet, die de genodigden de mooiste plekjes op het parcours laat zien. In het centrum van Bocholt zijn tussendoor uitgebreide cateringmogelijkheden voorzien. Een andere nieuwigheid is de SMS-service voor de toeschouwers. U hoeft simpelweg "Sezoens go” te sturen naar 3321 en wordt de ganse dag op de hoogte gehouden van de tijden per KP en dit voor 0.50 € per bericht.
Meer info over de VIP-pakketten en de SMS-service op de vernieuwde website www.sezoensrally.be.
Timing, reglement en inschrijvingsformulier zijn er eveneens beschikbaar.
Raphaël bewees reeds meerdere malen zijn snelheid maar blijft met beide voeten op de grond. "Ik besef dat ik alles nog te leren heb in een S2000. Die enkele kilometers testwerk met de Polo zullen me niet toelaten om meteen het niveau te evenaren van mijn teamgenoot bij VW, die heel wat ervaring heeft met een S2000 en die in het verleden al meermaals officieel piloot was. In de Rally van Wallonië gaan we ons ritme opbouwen. Het wordt mijn eerste rally met een vierwielaandrijver. Ik heb ook nog nooit een wagen met zoveel vermogen bestuurd. Wat telt is de progressie die ik kan maken. We moeten er alles aan doen om de finish te halen."
Auquier kent bijna alle wedstrijden uit de periode van de Fiesta Trophy. "Het is de eerste keer dat ik met parcourskennis van start kan gaan. Ik moest telkens nieuwe proeven leren kennen. Dit jaar zal ik elke wedstrijd minstens voor de tweede keer rijden, behalve de Sezoensrally, een wedstrijd die ik helemaal nog niet ken. Omdat ik geen fan ben van veel verkennen, zal dat toch een gevoelig verschil maken.", zegt Auquier, die nog enkele wedstrijden hoopt toe te voegen aan zijn programma. "Om de toekomst voor te bereiden, zouden we graag enkele andere wedstrijden rijden in de tweede helft van het seizoen. Liefst in het buitenland. Natuurlijk gaat onze voorkeur naar wedstrijden van de Intercontinental Rally Challenge. Ondertussen kijk ik al uit naar mijn samenwerking met het team van René Georges en mijn eerste chronorit aan het stuur van de VW Polo S2000 in de Rally van Wallonië.", aldus Raphaël Auquier.
Het relaas van de opbouw kan in foto's en videobeelden gevolgd worden op www.jmd-racing.be.
:: De week na de Rallye de Wallonie gaat in de Dranouter de Rallysprint van de Monteberg. Deze klassieker krijgt opnieuw de regionale teams over de vloer op zaterdag terwijl het op zondag de beurt is aan de internationale -en Historic-wedstrijd. De deelnames van oa. Jasper Van den Heuvel (Lancer), Chris Tilly (Metro 6R4) en enkele Britse WRC's zijn reeds aangekondigd. Voor de volledige voorlopige deelnemerslijsten, timing en reglement, zie www.ypresrally.com/monteberg.
Het relaas van de opbouw kan in foto's en videobeelden gevolgd worden op www.jmd-racing.be.
Op de website van Cools zijn trouwens on-boardbeelden te bekijken van de TAC Rally.
De Ieperling kijkt alvast reikhalzend uit naar 'de Wallonie'. "Het is de bedoeling om in Jambes een maximum aan ervaring op te doen en punten te pakken. Ik ben heel bescheiden en weet dat de piloten uit de Trophy heel hard gaan en zal me zeker niet proberen op te dringen, we zien wel wat we eruit kunnen halen want ons amuseren is nog altijd het hoofddoel in Jambes.", aldus Frederic Berville, die ook nog de 12u van Wervik zal afwerken als voorbereiding op Ieper.
Marc Van Dalen van Kronos: "We kunnen het niet voldoende onderstrepen dat enkel zij die een kandidatuur insturen bij RACB worden weerhouden voor een eerste selectie. Alle Belgen die over een vergunning beschikken, mogen zich inschrijven. Jong, oud, veel of weinig ervaring, groot of klein palmares. De enige voorwaarde die we stellen is dat zij in het bezit zijn van een vergunning en dat de kandidatuur ons bereikt voor 30 april 2008.”
Uit de inschrijvingen worden drie kandidaten gekozen, niet door journalisten maar wel door BFGoodrich en Kronos Racing. Deze drie namen worden vervolgens overgedragen aan een jury van journalisten. "De jury geeft in een geheime stemming punten aan de drie kandidaten. Het zijn uiteindelijk alléén zij die via het toekennen van punten zullen beslissen over de naam van de piloot die zal deelnemen aan de Belgische IRC-manche in de kleuren van BFGoodrich-Kronos en team zal vormen met Freddy Loix en Nicolas Vouilloz, de twee andere rijders van de Peugeot 207 Super 2000.”, aldus Marc Van Dalen.
Elke Belgische piloot kan tot 30 april zijn kandidatuur versturen naar:
Royal Automobile Club of Belgium
Ter attentie van de Heer Geoffroy Theunis
Aarlenstraat, 53
1040 Brussel
Mail: sport@racb.com
De RACB laat ook weten dat de Sporza-reportage van de TAC Rally bekeken kan worden op www.racb.com.
Eerder al raakte de deelname van Bernd Casier bekend. De officiële VW-piloot rijdt de Rally van Komen als voorbereiding op de Rallye de Wallonie, nadat zijn debuutrally met de VW Polo Super 2000 in Tielt niet van een leien dakje verliep. Voor Bernd is het de bedoeling de wagen verder te leren kennen en tevens te wennen aan zijn nieuwe co voor enkele wedstrijden dit jaar, Yves Peyskens. Een andere klepper, die zo goed als zeker van start gaat, is niemand minder dan Freddy Loix. Zijn deelname hangt nog af van eventuele testen met Kronos, maar vrijdagavond valt de definitieve beslissing. Geen Super 2000 voor Fast Freddy, maar toch een Peugeot: de 106 Kit Car van Steven Dolfen. Peugeot Carlier Komen en Noma maakten het project mee mogelijk. Co-piloot wordt Kurt Declerck terwijl Philcars de service zal verzorgen.
Zo'n 10 dagen voor de wedstrijd zijn een 100-tal teams ingeschreven. De organisatie wil nog niet de ganse lijst vrijgeven maar kon toch al volgende namen meegeven: Alain Depierreux (Lancer Evo 9), Jean-Noel Mambour (BMW E36), Ronald Smette (BMW M3), Jean-Marc Decloedt (debuut met Subaru Impreza WRX '06), Laurent Benoit (Lancer Evo 7), Didier Duquesne (Citroën C2 R2 Max Philcars) en Marnick Van Lancker (debuut BMW M3). Volgende spektakelpiloten zijn ook reeds ingeschreven: Eric Louies, Timothy Alliet, David Bostyn, Danny Vancoillie, Bror Lehoucq, Wouter Vandewaetere, Dirk Vermeulen, Jo Vandenabeele, Stephen Vankemmel, Jean Louis Gosselin, Gauthier Hanssens,... De komende dagen meer nieuws over het deelnemersveld, waaraan zeker nog enkele snelle 4x4's zullen worden toegevoegd.
Binnenkort ook meer info op www.lysracingteam.be.
Bernd Casier zal in Komen van start gaan met de VW Polo Super 2000. "Doordat de wagen slechts op zes dagen gebouwd werd, werden we tijdens de TAC Rally de ganse dag geplaagd door kleine problemen. Om deze problemen op te lossen en de wagen verder af te stellen voor de komende belangrijke afspraken, rijden we deze rally. We hebben voor een test in wedstrijdverband gekozen. We zullen tevens proberen van een mooi resultaat neer te zetten.", aldus Bernd Casier op zijn website.
De LRT Comines Rally betekent ook de eerste samenwerking met co-piloot ad interim Yves Peyskens. Die zal de vertrouwde co van Bernd, Fréderic Miclotte, vervangen tijdens drie BK-wedstrijden: de Rallye de Wallonie, de Sezoensrally en de Rally van Haspengouw. Miclotte is die weekends namelijk actief in het JWRC met de Est Jaan Molder.
"De eerste stap in de preparatie van de Porsche Historic, namelijk de nodige carrosseriewerken en het plaatsen van de rolkooi zijn ondertussen klaar. Nu kan door het plaatsen van alle mechaniek en de daarna volgende decoratie de wagen verder afgewerkt worden.", aldus co-piloot Isidoor Smets.
Vier proeven of één ronde later nog steeds hetzelfde scenario vooraan: Deconinck had al meer dan twee minuten voorsprong uitgebouwd op Lauwaert, die zelf de 4x4's van Degeling en Claesen ruim voorbleef. Toch was het niet Deconinck die als winnaar over het podium mocht rijden, maar Koen Lauwaert... De Mitsu-tuner werd uit koers genomen na een onregelmatigheid met de turbo. Die turbo's zorgden ook voor wrevel tijdens de keuring, waardoor bv. Van Craenbroeck de start niet mocht nemen. RACB vs. VAS, soms twee (turbo)maten en twee gewichten.
Erik Degeling (Lancer Evo 6) reed zich zo naar de tweede plaats met zijn Lancer Evo 6, gevolgd door Dany Claesen en zijn Escort Cosworth, die de leiding neemt in het Criterium-kampioenschap. Thuisrijder Wim Lootens finishte knap vierde met zijn Renault Clio. Lootens haalde het nipt van Chris Dobbelaere (Opel Kadett), eveneens een man van de streek. Daarachter toonde de 21-jarige Jordy Heyrick opnieuw zijn kunnen door als zesde te finishen met zijn VW Golf II. Heyrick bleef met één tiende de BMW M3 van Xavier Alliet voor, die net als Didier Ceenaeme (BMW M3, 8ste) alle moeite had om de pk's aan de grond te krijgen. Herpoel (Sierra) en Vandenberghe (106) sloten de top-10 af. Vermelden we ook nog de 13de plaats van Claude Deruyck (VW Golf) en de 16de stek voor Michaël Lynneel, winnaar in groep N met zijn Citroën Saxo.
Opvallend weinig opgevers in het Criterium op het wel heel verraderlijke parcours. Naast Coene, Czech en Cornelis moesten oa. ook Plessers (sortie) en Verstraete (cardan) opgeven. Uiteindelijk haalden 50 van de iets meer dan 60 gestarte wagens de eindmeet.
:: Uitslagen
Na de annulatie van KP 5 (wegens de sortie van Koen Dewaele), werd de strijd verder gezet op KP 6, Ondank. Vantieghem verdween er uit de wedstrijd nadat hij met zijn Porsche een gracht bezocht. Stouf bleef ondanks motorperikelen aan de leiding, voor Van Wijnsberghe en Vandoorne. Even later werden de motorproblemen van Stouf hem toch fataal. Didier Vanwijnsberghe nam het commando over maar twee proeven voor het einde moest ook hij de kant. Een gebroken uitlaatcollector zorgde ervoor dat Geert Vandoorne, de ganse dag al in het spoor van Vanwijnsberghe, alsnog met de Historic-zege kon gaan lopen.
De tweede plaats ging verrassend naar Wim Soenens, die sterk debuteerde met de BDA-Escort waarmee Snijers de Legend Boucles de Spa won. Mathias Viaene vervolledigde met zijn Ascona A het Historic-podium, voor de Brit Stinger (Talbot) en Deveux (Escort MK 2).
De 35ste TAC Rally kon opnieuw op een subliem startveld rekenen. Na een valse start van het kampioenschap in de East Belgian Rally waren dit keer alle titelkandidaten present. Snijers, Debackere, Casier, Deferm en Princen kregen met Lietaer, Lefevere en Vermeirsch enkele lokale kleppers tegenover zich. De op papier snelste wagen van het pak zorgde voor de openingsscratch: Hubert Deferm was met zijn Impreza WRC '04 de snelste op de 15 km lange proef van Schuiferskapelle. Twee proeven later moest Deferm de leiding laten aan Kris Princen, die al snel het vertrouwen teruggevonden had nadat hij enkele weken terug tweemaal zwaar van de baan ging. Princen mocht als leider terug naar de Europahal, op 6" gevolgd door Deferm en op 16" door Lietaer.
In de tweede ronde kon Princen zijn voorsprong op Deferm maar enkele seconden uitbreiden. Melissa Debackere was ondertussen naar de derde plaats opgeklommen, nadat Casier tijd verloor met motorproblemen (straftijd na uitgelopen service) en Lietaer bijna een minuut verloor na een schuiver op het onverhard van KP Ondank. Snijers (6de) en Van Parijs (8ste) verzorgden ondertusen het spektakel met hun Porsches op het supergladde parcours terwijl Yves Bruneel (Lancer Evo 9) als 7de de leiding had in groep N.
De derde ronde werden Hubert Deferm en zijn Impreza WRC fataal. In zijn jacht op Princen maakte de kasseienlegger op KP Ondank een cruciale fout door in één van de vele grachten te schuiven. Princen was meteen zijn naaste belager kwijt en kon met bijna twee minuten op Debackere rustig de wedstrijd gaan controleren. Ook Debackere zag een proef later haar strijdmakker vooraan verdwijnen: Paul Lietaer verloor op KP Oosthoek zo'n 3 minuten na een sortie. De top-5 voor in het ingaan van de laatste ronde werd zo vervolledigd door Casier, Snijers en Van Parijs.
De laatste ronde bracht maar weinig wijzigingen mee vooraan. Princen bleef zijn voorsprong verder uitbreiden op Debackere en won de TAC Rally met 2'10" voorsprong. Een uitstekende revanche op zijn pech in de East Belgian Rally, een opsteker van formaat voor het Jetcar-team en tevens een prima zaak voor het kampioenschap. Voor co-rijder Bram Eelbode werd het trouwens een thuiszege. Debackere finishte mooi tweede, een evenaring van haar beste BK-resultaat (2de in Haspengouw 2007) en een teken dat de eerste BK-zege niet meer veraf is. Na wat problemen in het wedstrijdbegin finishte Bernd Casier nog derde bij zijn debuut met de VW Polo Super 2000. Patrick Snijers, kansloos tegen de 4x4's in de regen met zijn Porsche, finishte als vierde en komt daarmee aan de leiding in de BK-tussenstand. Na enkele sterke tijden in het slot van de wedstrijd kon Paul Lietaer nog opklimmen naar de vijfde plaats met zijn Impreza WRC, ten koste van spektakelman Timothy Van Parijs, zesde met zijn Porsche 991 GT3.
In groep N stonden 'local heroes' Bruneel en Dujardin tegenover kampioenschapsrijders Van Tricht, Vleminckx, Lhonnay en De Keyser. Lhonnay (sortie) en Vleminckx (diff) moesten echter nog voor halfweg wedstrijd de strijd staken met hun Evo 9's. Bruneel voerde de ganse dag de forcing, maar Dujardin en Van Tricht waren nooit veraf. Bruneel (7de) won uiteindelijk de strijd in standaardklasse met 40" voorsprong op Dujardin (8ste). Een verrassende Van Tricht werd derde en 10de algemeen, maar zag twee proeven voor het einde een tweede plaats in rook opgaan na een lekke band. Middenin het groep N-podium reed Dirk Vermeirsch zich naar de 9de plaats, na een moeilijke debuutwedstrijd met zijn Subaru Impreza WRC.
Net buiten de top-10 wist Ronald Leemans (Lancer Evo 6) de titel van eerste buitenlander mee naar huis te nemen en dit voor snelste F2 aan de finish, de Citroën C2 R2 Max van Caen bestuurd door Claudie Tanghe. Bij de voorwielaangedreven wagens haalde Tanghe het van Servais (Clio R3), Coulembier (Puma S1600) en Cools (R2 Max).
Historic & Criterium in apart verslag!
:: Uitslagen
:: Reacties / wedstrijdverslagen mogen steeds doorgestuurd worden naar info@shakedown.be.
Meer foto's van de test in Komen, waarop ook Claudie Tanghe met de C2 R2 Max aanwezig was, kun je terugvinden op website van Tom Buyse.
Bert Coene behoort niet tot de Philcars-stal maar zal wel met de banden van Hankook rijden, vanaf dit jaar ingevoerd door Philcars. Voor Bert wordt het na de RS van Moorslede zijn tweede wedstrijd met de ex-Smal Lancer Evo 8. In het Criterium heeft hij op papier één van de snelste wagens, wat hem dan ook meteen tot de favorieten doet behoren. De Moorsledenaar krijgt met oa. Van Craenenbroeck (Lancer Evo 6.5) en thuisrijder Cornelis (Escort Cosworth) meteen stevige concurrentie.
Philcars verzorgde deze winter de revisie van de Ford Fiesta ST van Hein Derynck en de Peugeot 106 van Steven Dolfen. Derynck, die we kennen uit de Fiesta Trophy, gaat in de BK-wedstrijd van start op Hankook-banden, waardoor hij later dit jaar niet meer in de door Pirelli gesteunde Trophy zal rijden. Voor Wervik is zijn wagen alvast verhuurd aan Bjorn Renier, die in het TAC Criterium van start gaat met zijn Peugeot 206, ook al bijgestaan door Philcars. Steven Dolfen debuteert in Tielt met de ex-Beernaert Peugeot 106, voorzien van sequentiële versnellingsbak en Proflex-ophanging.
Blikvanger van de avond was uiteraard de Citroën C2 R2 Max, die in een viertal weken vakkundig opgebouwd werd door de Philcars-crew. De wagen werkte gisteren een eerste (te korte) test af op de shakedown. Piloot Kris Cools heeft met Claudie Tanghe in de Caen-Max in elk geval al een mooie referentie. In Tielt gaan Kris en co Andy Vangheluwe de wagen rustig leren kennen in aanloop naar een beperkt BK-programma, aangevuld met de thuisrally in Oudenburg.
Peugeot zal sterk vertegenwoordigd zijn in de kattenstad met al zeker zes exemplaren van de 207. Kronos zet een wagen in voor Freddy Loix, Nicolas Vouilloz en een nog te bepalen Belgsiche piloot die de wagen in de kleuren van BG Goodrich zal besturen. Met Brice Tirabassi en Jan Kopecky zakken twee snelle buitenlanders met een 207 naar Ieper af. Na zijn deelname vorig jaar zal de Hongaar Janusz Toth opnieuw van de partij zijn.
Het merk van de leeuw komt opnieuw tegenover Fiat te staan. Al zeker zes piloten brengen een Grande Punto Super 2000 naar de kattenstad. Het officiële Abarth-team kan rekenen op Giandomenico Basso (winnaar Ypres 2006) en Anton Alen. Ook de Spanjaard Dani Sola, de Italiaan Corrado Fontana, de Turk Volkan Isik en de Pool Michal Solowow engageren zich met een Punto. Met Bernd Casier en Raphaël Auquier is men tenslotte al zeker van de deelname van twee VW Polo's Super 2000. De organisatie hoopt ook nog op de deelname van een MG Super 2000, die reeds actief is in Groot-Brittanië.
BK: Favorieten in overvloed
Na een valse start in de East Belgian Rally gaat het BK komend weekend pas echt van start. In de TAC Rally zullen alle titelkandidaten
van de partij zijn. Zij mogen het opnemen tegen enkele 'local heroes', wat garant zal staan voor een uiterst spannende zegestrijd. De WRC's
zijn in Tielt in elk geval goed vertegenwoordigd. BK-rijders Debackere (Corolla WRC) en Deferm (Impreza WRC S10) en streekrijders Lietaer
(Impreza WRC S6) en Vermeirsch (Impreza WRC S5) staan bovenaan het favorietenlijstje. Daarbij mogen we zeker ook Kris Princen toevoegen, die
met een gloednieuwe Lancer Evo 8 groep A van start gaat. Gelet op zijn chrono's in de East Belgian Rally mogen we de Jetcar-piloot zeker tot
de kandidaat-winnaars rekenen. Een andere snelle 4x4-rijder is Bernd Casier, die zijn debuut maakt met de VW Polo Super 2000.
De deelnemerslijst bevat ook enkele snelle achtertrekkers, die afhankelijk van het weer, in de buurt van eerstgenoemden terug te vinden zullen zijn.
De BMW van ex-winnaar Andy Lefevere en de Porsches van Patrick Snijers en Timothy Van Parijs zullen zich zeker laten opmerken.
In groep N is het uitkijken naar de Lancers van oa. Lhonnay, Bruneel, Barbier, Van Tricht, Vleminckx en Dujardin met daartegenover de Subaru's van De Keyser, Nijs en Moreels. Bij de voorwielaangedreven
wagens zullen enkele fraaie debuten te zien zijn: Koen Lauwaert met zijn Clio R3 en de Citroëns C2 R2 Max van Caen Rallysport en Philcars, bestuurd
door respectievelijk Claudie Tanghe en Kris Cools. In F2 kunnen ze zich meteen meten met Servais (Clio R3) en Coulembier (Puma S1600).
Naast een 40-tal moderne wagens gaan in de BK-wedstrijd ook een 30-tal Historics van start, weliswaar in omgekeerde volgorde (van nr 130 naar 101) voor de
moderne wagens. De BDA-Escorts van Van Wijnsberghe, Stouf en Vandoorne beloven er een mooie strijd van te maken vooraan, bijgestaan door oa. de Porsches
van Vantieghem en Beauprez, de Transeurope van Debyser, de Ascona van Vermeulen en de Escorts van Soenens en Browne.
(deelnemerslijst BK)
Criterium:
Het Criterium, de vroegere regionale nevenwedstrijd, is populairder dan ooit. Ondanks het RACB-label telt deze tweede Criterium-manche ook mee voor het
VAS-kampioenschap, het is zelfs de eerste manche van het rallykampioenschap. De piloten die het ganse Criterium betwisten, oa. Claesen, Czech, Boulat,
Vandenberghe,..., zullen het niet onder de markt hebben tegen enkele plaatselijke piloten met veelal snellere wagens. Coene (Lancer Evo 8), Alliet
(BMW M3), Van Craenenbroeck (Lancer Evo 6.5) en Cornelis (Escort Cosworth) zijn ongeveer de belangrijkste favorieten voor de overwinning. Ook het niet uit het oog
te verliezen: Dobbelaere (Kadett), Petitjean (Citroën C2), Cooman (BMW M3), Vermeeren (Saxo Kit Car), Heyrick (Golf II), Lootens (Clio), Ceenaeme (BMW),
Cools (Kadett),...
(deelnemerslijst Criterium)
Timing & Parcours
De TAC Rally gaat zaterdagmorgen omstreeks 8u van start voor vier wedstrijdronden van vier (hertekende) proeven. De Criterium-rijders rijden mee vanaf de derde proef en rijden
vervolgens nog twee volledige ronden om zo aan hun maximum aantal kilometers te komen. De groep B-wagens uit het 'Slowly Sidways' gedeelte
gaan vanaf de tweede ronde tussen de 000 en 00-wagen rijden.
(timing)
Rallycentrum & Inkom
Zoals steeds bevindt het rallycentrum van de TAC Rally zich in de Europahal. Podium en infostand bevinden zich in de hal, het servicepark in de nabije
omgeving. Algemene inkomkaarten kosten 15 €.
Website organisatie + live uitslagen: www.tacrally.be.