[Algemeen]   [Teams]   [Extra]   [Standen]   [Archief]

:: Meer nieuws uit Roeselare

:: Bekijk hier het algemeen officieel eindklassement van de moderne en hier dat van de Historics.

:: Andy Lefevere was meer dan tevreden met een vierde plaats in zijn thuiswedstrijd. "Alles is perfect verlopen, enkel op de de spéciale zonder lichten - KP De Ruiter - hebben we 40 seconden verloren. Anders hebben we geen enkel probleem met de wagen voorgehad. Een vierde plaats algemeen hadden we op voorhand niet durven dromen. De organisatie verdient ook een pluim op de hoed want alle tijden waren correct en direct beschikbaar op de regroup. Alles was perfect geregeld, doe zo verder de volgende jaren. Proficiat!"

:: De overwinning in de Ford Focus Tour ging naar Robby Vanhees, die uiterst tevreden was over zijn wedstrijd. "Ik was erg gemotiveerd naar Roeselare gegaan. De sportieve uitdaging van Perneel die hij in Ieper nog eens herhaalde via de vakpers, prikkelde me om ook in zijn Omloop goed te gaan presteren. Na de rallysprint in Kasterlee - eind augustus voor ons de eerste wedstrijd na een lange zomerstop sinds de Sezoensrally eind mei - had ik een goed gevoel in onze grijsblauwe Focus. Dat was terecht want Pauwels Motorsport leverde nogmaals goed werk. De wagen liep gedurende het ganse Omloop-weekend gewoon perfect. De service beperkte zich tot de gebruikelijke routinecontrole, het veranderen van banden en tanken! Ik had nooit gedacht dat ik bij mijn debuut in de Omloop van Vlaanderen zo'n resultaat kon neerzetten. Ik hoopte op een spannende strijd met Perneel. Die kwam er zaterdag ook. Bij de eerste doortocht van de onverandere KP's benutte hij zijn parcourskennis om een beetje uit te lopen. Maar met een slotoffensief waaronder twee KP's in het donker sloten we zaterdag toch af met 11 seconden voorsprong. Toen de aangekondigde regen ook op zondag forfait gaf, konden we onze voorsprong stelselmatig uitbouwen. Omdat Perneel een kleine sortie maakte en zijn versnellingsbak begon te haperen, werd het uiteindelijk nog een ruime winst van meer dan anderhalve minuut. De zege in A7 kwam er nog bovenop omdat andere lokale jongens à la Pyck (Mègane) en Christiaens (Clio) de strijd moesten staken. Op zondag was de dagzege in A7 voor Cedric Gouders (Clio). Omdat hij na tijdverlies op zaterdag erg ver achter ons startte, kregen we te laat info over zijn tijden. Bovendien was de Focus-zege en de A7-overwinning voor ons het belangrijkste. Vandaar dat we ook minder weerwerk gaven aan Valepin (Golf) die in de algemene eindstand nog over ons sprong op de laatste KP's. Maar met de dubbele zege en een top 20 plaats ben ik zeer tevreden over mijn Omloop-debuut." Co-piloot Eddy Smeets voegt er nog aan toe: "Onze zege is voor een groot gedeelte te danken aan onze goede voorbereidingen. Twee dagen verkennen leverde goede nota's op. Dankzij enkele tips van ervaren collega's kon ik onze nota's verfijnen met gevaarlijke plekjes die je als debutant onmogelijk allemaal weet te vinden. Zo'n info is enorm waardevol bij het debuut in een wedstrijd als de Omloop van Vlaanderen. We zouden niet de eerste geweest zijn die zich liet verrassen door de plotse gladde asfalt of verborgen stenen of putjes aan de rand van de weg." Volgend weekend is er al de volgende manche van de Ford Focus Tour in de Golden Tulip Rally. De tweede plaats in deze manche ging naar thuisrijder Ferdi Perneel. De andere wagens uit de Focus Tour haalden de finish niet.

:: Geen derde overwinning op rij voor Marnic Van Lancker in de C2 Challenge. De Ronsenaar ging nochtans goed van start. Hij stond aan de leiding toen een lekke band op KP Zilverberg hem terugsloeg in het klassement. De leiderspositie ging zo over naar Stéphane Boelens, die wat tijd had verloren door het rammen van een elektricteitspaal. "Voor hetzelfde geld, had onze wedstrijd afgelopen kunnen zijn toen we die paal raakten. Ik had nochtans niet het gevoel dat we te snel reden. We kenden de plaats. Het was daar dat Stéphane Petitjean drie jaar geleden zijn Saxo vernielde. De wagen had een vreemde reactie. Ik zag die paal komen. Gelukkig was de impact tussen de deur van Bjorn en het achterwiel. De schade oogde indrukwekkend, maar we konden onze weg vervolgen, al moest ik wel twee ronden rijden met een ontregelde achtertrein. Het serviceteam leverde prachtig werk. Ze hebben de wagen perfect hersteld voor de derde ronde, zodat ik terug voluit kon aanvallen."
Boelens ging als leider de slotdag in, met achter zich Petitjean en Van Lancker. Laatstgenoemde moest in de eerste ronde opgeven met een kapotte cardan, zodat Boelens enkel nog Petitjean in het oog moest houden. De Waal liet zich niet opjagen en won dan ook deze derde C2-manche met 35" voorsprong. "Dit is het bewijs dat het verschil tussen winst en verlies in een klein hoekje kan zitten," analyseert Stéphane. "De opgave van Marnic vergemakkelijkte mijn taak, maar ik moest nog de maat nemen van Petitjean. Indien nodig, had ik me tevreden gesteld met de tweede plaats, maar ik wilde absoluut deze overwinning waar ik al zolang op jaag. Deze overwinning is bovendien heel interessant voor het kampioenschap. Door deze zege kom ik aan de leiding in het voorlopig klassement."
De tweede plaats ging naar Stéphane Petitjean, die tijd verloor door een lekke band en enkele schuivers. Johan Van Loo, die in Ieper zwaar van de baan ging, werd mooi derde, voor Fréderic Jansemme en Jean-Louis Boesmans, die zijn tweede rallywedstrijd ooit kon uitrijden, nadat hij in Ieper een sortie maakte. De overige C2's aan de finish waren die van Flohimont, Saudoyez en Olivier. Thierry Bragard (sortie), Bernard Servais (aandrijfas) en Cédric Cherain haalden het einde van de wedstrijd niet.

:: Bart Dujardin, Mitsubishi Lancer Evo 6: "Zaterdagmorgen zijn we te voorzichtig gestart op het nog wat wakke wegdek. We kregen pas wat ritme te pakken vanaf de tweede KP. Op Oekene 2 kregen we problemen met de versnellingsbak. De volledige KP diende afgewerkt te worden zonder tweede en vierde versnelling. We draaiden slechts een 53ste tijd. (1'20" trager dan onze eerste doortocht). Op de Zoning konden we de schade beperken met een tiental seconden verlies. Op service werd alles hersteld binnen de voorziene tijd. Dag 1 sluiten we af op een 11de plaats algemeen op 19 seconden van Bodson. Zondagmorgen blijkt dat we goed wakker zijn met sterke en constante chrono’s, namelijk 7de en 8ste tijden). We schuiven door naar plaats acht op twee seconden van Bodson en kunnen op de laatste KP nog de zevende plaats veroveren met een acht seconden snellere chrono dan Bodson. Resultaat: zevende algemeen en derde in klasse A8. Kortrom, tevredenheid met het resultaat na een pechvol seizoen."

:: Matias Priem, Opel Corsa: "Onze problemen met de sputterende motor tijdens de RS van Staden waren opgelost. Met volle moed startten we onze eerste 'grote' wedstrijd. De eerste twee spéciales verliepen zeer goed. We reden zonder risico's. We zagen aan de tijden dat we vlugger draaiden dan enkele Saxo's en C2's met onze oude Corsa op straatbanden. Maar het zag er alweer te mooi uit want vanaf derde KP begon de motor weer te sputteren. Op de service vonden we het probleem niet. Tijdens de tweede boucle begon de motor er plotseling weer door te komen, maar op KP Zoning was het volledig gedaan: motor opgeblazen, vermoedelijk piston verbrand. We bleven echter niet bij de pakken zitten. We hadden thuis nog een motor, weliswaar groep N, liggen met joint de culasse. Deze hebben we hersteld en terug gemonteerd met een oude joint (bedankt Ghillemyn) en distributieriem (bedankt Samyn). Tot twee uur 's nachts hebben we doorgewerkt: met vier man de kapotte motor eruithalen en twee man de nieuwe motor maken, want co Froyman was naar de spoed nadat hij een buil had gestampt in Corsa. Twee keer demarreren en de Corsa draaide weer. We stonden er dus zondag terug, met kleine oogjes weliswaar. De eerste ronde draaide de Corsa nog niet perfect, voorontsteking, enz... moest nog wat afgesteld worden. Maar de rest van de dag verliep zonder problemen. Het ging natuurlijk niet zo snel meer als met de groep A-motor maar onze handrempassages maakten dat goed. Een dikke merci aan onze servicemannen (Ivan, nonkel Frank, Kei, Tommelein en Wulle), dankzij hen konden we zondag weer starten, en ook aan de vele anderen die ons hielpen gedurende het weekend (Samyn, Ghillemyn, Luc Devos,...)."

:: Bart Ruyssen, VW Polo: "Zaterdagmorgen om 9u werd het startschot gegeven in de strijd van de klasse N1. We waren met vier: drie Polo's en één Peugeot, ofwel twee privé-teams en twee gehuurde wagens van bij René Georges. Wij reden met onze eigen Polo een behoorlijke eerste wedstrijdhelft. We stonden aan de leiding en dan weer niet, we zaten verwikkeld in een secondenstrijd met Defays (Polo). Op De Ruiter verloren we echter wat tijd, net als op de Zilverberg, waar we wat tijd wilden terugnemen zodat we wat te laat in de remmen gingen. Resultaat: rechtdoor, gelukkig geen schade maar we zaten wel vast in zand. Zo verloren we een 30-tal seconden op Defays. Op Rumbeke en Oekene, onze favoriete KP's, konden we wat tijd terugnemen net als op de Zoning, waar we de laatste in onze klasse tuien seconden aansmeerden. Op geen enkele KP kon hij mee. Tijdens de voorlaatste KP, De Ruiter, brak onze cardan spijtiggenoeg. Onze tweede plaats was weg en er was een opgave op dag 1. Gelukkig kan je met dat nieuwe systeem de tweede dag terug starten, wat wij dan ook deden. Zondagmorgen terug fris aan de start, we draaiden in de eerste boucle meteen drie snelste tijden. Alles verliep goed, Tot na de service iemand wakker schoot bij dat team dat zaterdag de hele dag in achtervolgen was. Hij smeerde iedereen 10 seconden aan hun broek. Het mooiste voorbeeld is dat hij zaterdag op de Zoning 10 seconden trager is, terwijl hij zondag 19 seconden beter doet dan wij op de Zoning, een proef van 6.25 km. Waar blijft het woord 'fair' ?! Jammer voor hem, hij reed lek op de laatste KP zodat hij zijn mooie plaats kwijt was. Een dikke proficiat aan Defays en Bjorn Claeys en ook aan Filip Pyck met zijn derde plaats in N4. Bedankt aan onze servicemannen voor het goeie werk."

:: Filip Pyck, Mitsubishi Lancer Evo 6: "We hadden wat tegenzittende wedstrijdomstandigheden, zoals een forfaitaire tijd op KP5 en een lekke band op KP10. Die hebben ons van een nog beter resultaat weerhouden. Buiten deze feiten verliep onze wedstrijd vlekkeloos. Tot KP 10 konden we strijden voor een top-10 plaats. Het werd uiteindelijk toch een verdienstelijke 14de plaats algemeen en derde plaats in onze klasse N4. Op het snelle parcours hebben we het opgevoerd potentieel van onze wagen volledig kunnen benutten. Een serieuze stap voorwaarts."

:: Bert Coene, Citroën Saxo: "Voor de wedstrijd waren we nog met de auto naar de testbank geweest, waar bleek dat we 10 pk te weinig hadden. Na wat afstelwerk waren die er echter terug. We startten op het gemak, we gingen de kat uit de boom kijken. Na de eerste ronde stonden we 51ste algemeen. We waren zeer tevreden, de auto draaide perfect en we draaiden mee met de andere Saxo's. Tijdens de tweede ronde werd opnieuw een KP afgelast. We waren nog niet halfweg de eerste dag en het was al een echt slagveld, want er waren al twee KP's afgelast door omvergereden elektriciteitspalen. Ook mechanisch waren er velen die met problemen kampen. Na de tweede ronde te hebben afgehaspeld stonden we 38ste algemeen, zelfs voor een paar Citroen C2 Challenges. Met nog vijf KP's te gaan vertrokken we opnieuw met volle moed. De laatste twee KP's moesten we in het donker rijden, waar alles verder vlot verliep. We kregen het een paar keer goed warm, maar dan weet je dat je hard gaat. Einde deel 1: we stonden zaterdagavond aan de finish, geklasseerd op een 36ste plaats algemeen en als derde Saxo op 34". Zondag startten we direct met het mes tussen de tanden, met als resultaat dat we al een plaats vooruit gingen. Op de tweede KP kreeg de tweede Saxo, die van Craeye, problemen met een overhitte motor. Hij verloor er meer dan een minuut en zo komen we tweede Saxo te staan. Nog steeds geen problemen ondertussen, behalve dan een lekke band en het monteren van nieuwe remblokken. We begonnen dan ook met volle moed aan de tweede reeks van vier KP's. Op KP Rumbeke liep het echter mis. Tijdens een lang recht stuk, waar we de motor tot op het einde jaagden, brak een klep. Eerst dachten we aan een kapotte bougie of aan de ontstekingslat, maar na die te vervangen hebben was het probleem nog niet opgelost. Na de drie volgende KP's op het gemak te hebben afgereden, vroegen we raad aan Martin, die onze motor had gemaakt. Hij adviseerde om verder te rijden zonder al te hoog in toeren te gaan. We verloren ongeveer 20 seconden per KP, wat resulteerde in ongeveer twee minuten totaal verlies en een paar plaatsen in de klasse en algemeen. Onze tweede plaats bij de Saxo's was ook weg. In de laatse KP's voelden we dan nog de koppeling slepen, kortom, het was tijd dat het gedaan was. Het eindresultaat dan: 35ste algemeen, wat toch niet slecht is als je ziet dat we zoveel tijd hebben verloren. Nu gaan we vlug de motor demonteren en binnendragen voor revisie en een nieuwe koppeling erin steken, zodat we binnen 14 dagen onze titel kunnen verdedigen in de Hemicuda Rally te Koekelare."

:: De Engelsman David Jones en zijn Veurnse co-piloot Kurt Vandevenne waren één van de opmerkelijkste duo's tijdens de voorbije Omloop. Hun rode Mini Cooper is één van de door Rover gebouwde fabriekswagens die oorspronkelijk werden ingezet in de RAC Rally. David kocht één van deze Mini's, de overige twee waren bestemd Jimmy McRae en Russel Brookes. De Mini, die gehomologeerd blijft tot eind 2007, was dit jaar in al in meerdere manches van het BK te zien. In Spa moest het team noodgedwongen aan de kant, terwijl het Engels-Belgische duo in de Ypres Westhoek Rally een 66ste plaats algemeen en een tweede plaats in klasse A5 behaalde. In de Omloop van Vlaanderen eindigde het team als 48ste algemeen en eerste in A5, ondanks een geplooide achterbrug - het gevolg van een sortie op de Zoning - en een nukkige koppeling op de laatste drie proeven. David en Kurt leidden momenteel het kampioenschap A5, hoewel hun deelnames met de Mini vooral 'fun' betekenen. Het seizoen wordt afgesloten met de Condroz Rally.

Het duo Jones-Vandevenne is niet enkel actief in België maar ook in Engeland. Kurt neemt daar het stuur van een Ford Escort MK I RS 1600 groep 4, terwijl David de nota's leest. Op 2 en 3 oktober rijden ze samen de Trackrod Rally of Yorkshire, een wedstrijd die meetelt voor het Armajaro Kampioenschap. De rally wordt volledig op een onverhard parcours verreden en dit in Dalby en Cropton Forest, die bekend staan voor hun snelle proeven, afgewisseld met technische stukken. Vandevenne en Jones willen schitteren in Yorkshire, om zo hun tegenvallend resultaat - opgave voor KP 4 - vorig jaar in de Pirelle Internatiol Rally in Newcastle te doen vergeten. Zo werd in augustus een volledige testdag op 'Sweet Lamb' in Wales afgewerkt, wat de ideale voorbereiding zou moeten zijn op de wedstrijd in Yorkshire.

:: Spektakelpiloot Bart Demeyere moest zowel op zaterdag als zondag vroeg opgeven met zijn Mercedes 190 2.3 16v. "We waren met grote ogen naar de Omloop vertrokken maar op zaterdag was de pret al snel voorbij. Na drie KP's begaf de cardan, met opgave tot gevolg. Zondag brak het linkerachterwiel af op weg naar de Zoning. Geen zorgen, volgend jaar staan we er terug, met heel wat mooie schuivers!"

HISTORIC

:: Alain Vermeulen werd mooi tweede algemeen in deze 3de Historic Omloop van Vlaanderen, al verliep zijn wedstrijd niet zonder problemen. "De laatste week hebben we nog deftig gesleuteld aan de auto, die we dan ook helemaal in orde hadden gekregen. We hadden besloten om niet aan te vallen op de eerste twee proeven en de foutjes aan de anderen te laten. De eerste proef moesten we tweemaal van het gas af, eenmaal door Vandoorne die stil stond op de proef en de tweedemaal door Gower die in de gracht zat. We draaiden de zesde tijd op zes seconden. De vijf wagens die voor ons stonden hadden die hinder niet ondervonden door hun startplaats, dat zag er dus goed uit. Op Oekene gingen we enkele meters rechtdoor door een verkeerd ingeschatte situatie tijdens het verkennen, waardoor we enkele seconden verliezen. Op De Ruiter vallen we 100% aan en we draaiden er dan ook de beste tijd met vier tellen voor op Vandoorne en Stouf en zelfs zeven op Goudezeune en dat met 50 pk minder. Rumbeke wordt afgelast zodat we in Oekene dan ook met het mes tussen de tanden starten. Alles lukte, we waren zeker op weg naar een kanontijd, maar op enkele kilometers voor het einde nam ik de chicane iets te snel en het rechtervoorwiel bleef achter de strobaal haken. Het wiel stond helemaal open en we sukkelden, vechtend om op de weg te blijven, naar de finish. Door het tempo dat we aanhielden voor de chicane verliezen we slechts 21". We konden op de verbinding het spoor een beetje bijregelen, maar bij een eerste inspectie zag ik dat alles geplooid was. We deden nog de Zoning-proef met gelukkig allemaal rechtse bochten, want naar links konden we bijna niet insturen. Op de service moesten we vaststellen dat na herstelling het rechterwiel drie cm achteruit staat, waardoor de auto vanzelf naar rechts instuurt wanneer ik het stuur losliet. In de korte bochten verloor ik daardoor geen tijd maar in de snelle situatie's moest ik constant van het gas omdat de auto niet meer precies was. We verloren dan ook veel tijd, zodat we dus enkel nog maar voor de show reden, wat wil zeggen: zo veel mogelijk bochten met de handrem nemen. Voor de laatste KP was Browne teruggekeerd tot op vier seconden nadat wij enkele keren rond hadden gestaan. M'n co-piloot Kurt wou dan ook dat ik zeker van de handrem bleef voor de laatste proef en eens zuiver reed, om onze vierde stek te behouden. Ik heb maar eenmaal de handrem gebruikt, omdat ik Gunther Monnens zag staan en die heeft ons differentieel gemaakt, wat volgens hem gemaakt is om dwars te staan. Na enkele kilometers zien we Lloyd langs de kant staan en op het einde halen we Goudezeune, die had lek gereden, nog in. We kregen de tweede plaats eigenlijk in onze schoot geworpen, maar enfin, eind goed, al goed."

:: Pieter Taillieu was ingeschreven met zijn BMW 2002 maar kwam niet aan de start. "De BMW was al mondeling verkocht voor de Omloop. De afspraak was om na de Omloop de BMW te leveren maar de koper had liever de wagen direct gehad, drie dagen voor de rally dus. Het zal voor volgend jaar zijn... met de nieuwe Beamer."

:: Yves Bruneel en co Bart Vansteeland vierden in de Omloop hun rallydebuut met hun Opel Kadett B uit 1969. Bart: "We waren de rally, naar onze normen en met onze middelen, zeer goed begonnen. We zaten vanaf de eersteSsz KP's goed in ons ritme. Yves reed vlot en foutloos en de nota's waren ook perfect. Ondanks een nukkige derde versnelling en een falende handrem stonden we toch reeds op een 24ste plaats. Dit al na een drietal KP's, en het ging eigenlijk alsmaar beter. Helaas, op twee km van het einde van Oekene 2 brak een tuimelaar van de motor. Daarom dienden we de daaropvolgende Zoning (+ verbindingsritten) kalm te rijden. Gevolg: slechte tijd en nog eens zes minuten te laat inklokken. Dankzij een beresterke Service van Frankie en co, waarvoor zeker een grote pluim, konden we de race toch verderzetten met een haperende motor en uiteindelijk toch uitrijden. We stranden uiteindelijk slechts op een 32ste plaats, maar reden na de Omloop '03, TAC '04 en Ypres '04 toch een vier op vier en dat is achteraf gezien toch ook al niet slecht."

:: Tom Cooman, Opel GT: "Na de geslaagde test in Reningelst, alwaar we 25ste algemeen werden, vertrokken we met een goed gevoel naar Roeselaere. We hadden ons voorgenomen in de beginfase géén risico’s te nemen en de kat uit de boom te kijken, aankomen was de boodschap. Onze verbazing was dan ook héél groot toen bij de eerste service vernamen dat we 12de algemeen waren en tweede in onze klasse, achter Stouf en dit zonder echt te forceren èn met een slecht gevoel bij aanremmen, waarbij de wagen nerveus voor de dag kwam. Dit euvel bleef ons ook bij de volgende proeven achtervolgen met het gevolg dat we de aansluiting met de top-10 verloren en de eerste dag afsloten met een kleine minuut achterstand op de 10de. We kwamen echter tot de vaststelling dat de door ons laatst aangekochte velgen smaller waren dan de oorspronkelijk gemonteerde wielen. Na het vervangen van deze combinatie (vooraan) gedroeg de wagen zich vanaf de eerste KP een héél stuk stabieler in de remzones. Het vertrouwen kwam terug en we konden een stuk sneller over de proeven konden gaan: 10de op Hooglede en 11de op Passendaele, enkel op de Zoning (18de tijd) verloren we telkens heel wat tijd door een gebrek aan power tegenover de Porsches en snelle Engelse Fords... Tot onze grote spijt kwam dan een tijd van wachten en enkele geannuleerde KP’s dit in tegenstelling tot de perfecte voormiddag. We reden echter een mooie wedstrijd binnen de wedstrijd tegen Tack en waren de ganse zondag in strijd voor enkele seconden en een top 10 plaats met hun. We moesten ons slechts naar aanleiding van een schuiver op de laatste KP gewonnen geven. Proficiat aan Tack en co en hun toffe supporters voor hun 8ste plaats algemeen. Wij werden buiten alle verwachtingen 9de algemeen en tweede in onze klasse na de algemene overwinnaar Stouf, een resultaat waarmee wij héél gelukkig zijn en vooral bewezen hebben dat we met een goede wagen uitstekende resultaten kunnen behalen. Graag wil ik langs deze weg alle mensen bedanken die ons blijven steunen hebben en we beloven nog méér van dit voor het seizoen 2005. En voor degene die twijfelen of laagdunkend doen over de Historics wil ik graag vermelden dat die ouwe zakken, vossen of... godverdomme nog serieus 'buzze' geven! Tot in Haspengouw!"

:: Robert Droogmans had normaal gezien aan de start moeten staan met Porsche 911 waarmee hij in Ieper reed, eigenaar van Bikschotenaar Georges Embo. "De Porsche had ik in orde gemaakt na Ieper, doch kon ik net op zaterdag niet aanwezig zijn. Er werd uitgekeken naar een alternatief maar dat is blijkbaar in laatste instantie niet gelukt. Volgende keer beter."

:: Daniel Cappelle, Opel Manta A: "Het was een mooie maar zware rally. Spijtig van de geannuleerde proeven, op zaterdag tweemaal en op zondag één annulatie. Wat ons eigen team betreft, wij reden volgens ons kunnen en, voor de tweede keer dat wij met onze Manta op stap waren, een zeer goede wedstrijd. We zijn wat aarzelend gestart en hadden ook wat problemen met de carburatie op zaterdagvoormiddag om tenslotte s'namiddags alle registers open te trekken. Het addertje zat echter verscholen in een fout in de nota's waardoor wij op KP De Ruiter een rondje teveel afhaspelden en zo drie minuten te lang reden met als gevolg een 15-tal plaatsen terugval in het klassement. Op zondag hebben wij dit schitterend kunnen rechtzetten, we hebben zonder problemen uitgereden en dit op een 35ste plaats algemeen. Met onze drie minuten eraf zat er zelfs een top-20 plaats in."

:: De 3de Historic Omloop van Vlaanderen betekende de eerste algemene overwinning voor Stefaan Stouf. De Escort-piloot had voor deze wedstrijd niets aan het toeval overgelaten want, na de aanhoudende motorproblemen begin dit jaar, bestelde hij bij de befaamde motorbouwer Wilcox in Engeland een volledig nieuwe krachtbron. De wagen raakte pas de donderdagavond voor de wedstrijd klaar, en met daarbij een aanhoudend probleem aan de versnellingsbak kon men niet echt spreken van een ideale voorbereiding. De wedstrijd zelf ontaardde in een secondenstrijd tussen Stouf en Gaby Goudezeune. Op het einde van de eerste wedstrijddag kwam Goudezeune geleidelijk aan terug, en een foutje van Stouf op de Zilverberg zorgde ervoor dat hij leiding verspeelde en mocht gaan rusten op de tweede plaats algemeen, op slechts acht tellen van de Transeurope-rijder. Op zondagmorgen reed Goudezeune lek, wat ervoor zorgde dat Stouf comfortabel de leiding nam en die ook bleef houden tot aan de finish. Voor de Nieuwpoorste visverkoper zijn eerste algemene overwinning, na reeds ereplaatsen te hebben behaald in Moorslede en Tielt.

:: Arnel Calcoen, teamgenoot van Stefaan Stouf bij Kottens Motorsport, behaalde met zijn Ford Cortina een 25ste plaats algemeen, na een mooie strijd met de Engelse Cortina-rijder Green. Hij won de secondenstrijd echter niet als gevolg van een tijdstraf van 40" maar behaalde wel de zege in Sgroep D en klasse D3.

:: Nieuwpoortenaar Johan Gouwy, die zijn Alfa Romeo Guilia Sprint pas op tijd klaar kreeg na zijn sortie in Ieper, moest opgeven met een losgekomen bevestiging van de achterbrug.

Terug naar de nieuwspagina