[Algemeen]   [Teams]   [Extra]   [Standen]   [Archief]

:: TAC Rally: Chris Van Woensel
Debuut bekroond met een zevende plaats: "De BMW M3 is een echt rallybeest!"

Het debuut van Chris Van Woensel en Robin Buysmans met hun nieuwe BMW M3 E30 Gr.R overtuigde Chris dat hij de juiste keuze heeft gemaakt. In de TAC Rally, waar de piloot uit Schriek vijftien jaar geleden voor de laatste keer aan de start stond, pakte de BMW M3 een zevende plaats.

"Dit is echt van het ene uiterste in het andere," lachte Chris aan de finish. "De Mitsubishi Gr.N was een heel efficiënte wagen waarmee je zo zuiver mogelijk moest rijden en die je met zachtheid moest behandelen. De BMW is een echt koersbeest. Ongelofelijk plezant om mee te rijden, want je kan voluit aanvallen. Op de eerste proef stond ik versteld van het gehuil van de motor. Ik dacht dat de kleppen en zuigers rond mijn oren vlogen! Maar, zo hoort het. Bij het starten verloor ik zeker een tiental seconden, omdat ik in het begin te voorzichtig was. Met de Lancer moest je uitkijken voor de aandrijfassen. De M3 moet je gewoon tegen de begrenzer trappen en dan bruusk de koppeling lossen. Doe je dat niet, dan valt de motor even dood. Ja, ik heb toch wel een aantal proeven nodig gehad om mijn rijstijl aan te passen."

De spectaculaire passages van de BMW M3 bleven niet onopgemerkt. "We hebben vandaag heel wat supporters gewonnen. Het publiek reageerde bijzonder enthousiast op onze passages. Met de Mitsubishi waren bepaalde passages, echt op het randje, indrukwekkender vanuit de wagen, maar de BMW gaat natuurlijk gemakkelijker dwars. Tof voor het publiek, maar ook voor de piloot. Ik heb veel meer werk aan het stuur. Het uitbreken van de wagen is trouwens heel voorspelbaar en goed te controleren."

Zoals Chris voor de wedstrijd duidelijk had gemaakt, waren de chrono's in Tielt van ondergeschikt belang. Toch werd een mooie zevende plaats behaald op het gladde parcours. Het bewijs dat de M3 heel wat potentieel heeft. "We finishten 38" achter Paul Lietaer, die veel meer ervaring heeft met achterwielaandrijving. Bovendien was onze afstelling nog niet optimaal. Enkel achteraan hadden we de Proflex-schokdempers gemonteerd, vooraan reden we nog met dempers van Bilstein, omdat de juiste onderdelen nog niet binnen waren. Ook de remmen zullen nog verbeterd worden. Ik ben tevreden over het resultaat, temeer omdat ik het parcours in Tielt helemaal niet kende. Vrijdag hebben we elke proef vier keer verkend. Paul Lietaer is een streekpiloot, die elke proef als zijn broekzak kent. En, vergis je niet, de proeven in Tielt zijn heel moeilijk. Het asfalt bleek bijzonder glad. Op een bepaald moment schoven we aan 10 km/h rechtdoor. Robin dacht dat we een lekke band hadden, maar het was gewoon spekglad..."

Chris en Robin kijken al uit naar de volgende afspraak, de Rally van Wallonië (29 april – 1 mei).

Terug naar de teamspagina