[Algemeen]   [Teams]   [Extra]   [Standen]   [Archief]

:: Verslagen RS Monteberg

:: ZATERDAG 15 MEI - NATIONAAL & REGIONAAL

:: Er waren niet enkel veel forfaits op zondag, ook op zaterdag kwamen heel wat teams niet aan de start, zo ook het team van Jan Czech. "Andermaal was de teleurstelling groot voor ons, want we waren de hele week volop in de weer om alles tijdig klaar te krijgen en het lukte ons ook. Zo kwam de eindoverbrenging kwam snel binnen en vonden we een andere casing voor de versnelling. Maar toen we de motor wilden starten draaide deze niet rond. De casing was van een 1000cc-blok en we wisten niet dat deze 3 mm nauwer staat dan van een 1300cc." De volgende wedstrijd voor de Mini-piloot wordt de RS van Zuid-Limburg.

:: Eric Deprez was met zijn Escort één van de smaakmakers op en rond de Monteberg. "Na onze sortie in Wervik en na een hele week werken om de wagen terug klaar te krijgen zijn we rustig gestart tijdens de eerste ronde, kwestie van terug het volle vertrouwen te krijgen. We besloten om de tweede ronde iets aanvallender te rijden, maar net na de start op de beklimming reden we al lek. We zijn onmiddellijk gestopt om de band te vervangen. Resultaat: 6 minuten verloren. De derde ronde hebben we dan enkel voor het spektakel gereden, met een mooie doorlaatactie voor Tom Cooman aan de voet van de Monteberg!" De volgende wedstrijd voor Eric en co Dries Deforche wordt de de Claudy Desoil Rallye op 30 mei, een ASAF-wedstrijd in de omgeving van Bergen.

:: De klasse F werd gewonnen door Ronny Grauwels in zijn Seat Ibiza TDI. Filip Weyne moest net als in Wervik vrede nemen met de tweede plaats. "Xe zijn zaterdag gestart met de bedoeling tweede te eindigen in de klasse en daarin zijn we geslaagd. Met een concurent als Ronny Grauwels in de klasse was de overwinning toch niet mogelijk. Na de eerste ronde, waarin we ons niet zeker voelden door het stof en de vele kiezels op de baan, stonden we tweede ondanks een schuiver aan de start - we waren één van de vele die de strobalen geraakt hebben - op 13" achter Grauwels en 15" op onze naaste concurrenten. Dan wisten we al dat we geen risico's meer moesten nemen. Zo hebben we we de derde ronde eigenlijk iets te rustig gereden, 6" trager dan de tweede ronde waardoor we algemeen nog een plaats of zeven verloren. Nu zullen we een beetje genieten van de rust tot Ettelgem en nog hier en daar iets verbeteren aan de wagen." aldus de Merkemse garagist.

:: Peugeot-rijder Tom Cooman kwam zaterdag aan de start met gelegenheidsco-piloot Frederick Bekaert. "De eerste run verliep goed tot de wagen in vijfde versnelling in een dubbele linkse uitbrak en spinde. De boîte zat geblokkeerd en er ging een minuut verloren. Bij het ingaan van het bos tijdens de tweede ronde brak de commande van de bak af, maar we konden de KP toch nog uitrijden in éénzelfde versnelling weliswaar. De derde ronde verliep vlekkeloos, met als surplus een indrukwekkende inhaalbeweging voorbij Deprez en met 5'29" een 20ste tijd algemeen."

:: LB Racing debuteerde in Dranouter met hun Peugeot 106. "We hebben er tot 0u30 aan gewerkt gisteren. De remmen zijn niet echt goed zodat we het rustig gaan aanpakken vandaag.", zegt piloot Dimitri Lemaissi. Deze wedstrijd was dan ook een test en het resultaat speelde geen enkele rol. Co-piloot Wim Bryon aan de finish: "De wagen heeft echt een goeie wegligging. Dit jaar willen we de remmen en de vering op punt zetten om dan volgend jaar een dikkere motor in te bouwen." De volgend wedstrijd voor LB wordt de Short Rally van Ettelgem. In de RS Targa Florio zal co-piloot Wim voor het eerst zelf rijden. Het team geeft op 5 en 6 juni ook een eetfestijn, meer info volgt.

:: Didier Ceenaeme nam zowel op zaterdag als zondag deel met zijn BMW 325. "Op de zaterdag hebben we stomme problemen gehad, voor de verkenningen nog. Een remklauw achteraan was losgekomen en er was een bout uitgevallen. De klauw draaide natuurlijk mee en er kraakte een stuk af van de beugel. Vreemd dat die remklauw niet vast stond! Tijdens de verkenningen hadden we dus alleen maar remmen vanvoor zodat we het traag aan moesten doen. De wedstrijd zelf is goed verlopen, maar nog dikwijls remde ik te vroeg en twijfelde ik in de snelle stukken, maar al doende leert men zeggen ze! De vering achteraan moet er nu nogmaals onderuit want die is nog altijd verre van goed." Op zondag had Didier de ganse tijd problemen met de versnellingspook die de ganse tijd verdraaide. "In de laatste ronde zaten de eerste en derde versnelling al onder het dashboard! Allemaal kinderziektes die nog in orde zullen komen, hopelijk toch. Best dat we Eddy Parmentier hadden of we konden niet starten, nogmaals bedankt!"

:: Pieter Taillieu was tevreden over zijn wedstrijd op zaterdag. "In een sprint moet je direct een goede tijd neerzetten en dat hebben we geprobeerd met een zevende tijd algemeen. In tweede ronde, verrast van onze goede tijd, probeerden we nog beter. We gingen twee tienden sneller. Voor de start van de derde ronde kregen we het nog even warm. Bij het wegrijden van de service viel de wagen plots stil. De benzinepomp was stuk. maar gelukkig hadden we een andere pomp mee zodat we toch nog op tijd aan de start verschenen." De BMW-piloot werd uiteindelijk mooi negende algemeen, in tegenstelling tot een 13de plaats wat op de Ypres-site vermeld staat. Ook andere tijden en plaatsten in deze uitslag zijn mogelijk onjuist.

:: ZONDAG 16 MEI - INTERNATIONAAL & HISTORIC

:: De Brit Ken Hall is een vaste klant in deze wedstrijd, waar hij ooit nog tweede eindigde. Met zijn 'V-Tec' Ford Escort Cosworth werd hij dit keer 14de. De Escort, waarmee hij ook rallycross rijdt, heeft al heel wat kilometers in de benen en Hall is dan ook bezig aan de opbouw van een heuse Metro 6R4 waarmee hij volgend jaar naar Dranouter komt. Deze Metro was vroeger actief in rallycross en ijsraces en was eigendom van de Fransman Stéphane Fournier.

:: Christof Desimpel kwam wedstrijdkilometers opdoen in functie van de Ypres Westhoek Rally. De Astra Kit Car werd deze winter heropgebouwd en werd dan ook aan een grondige test onderworpen. "De wagen marcheert heel goed, we hebben geen enkele kinderziekte ontdekt. En met de nieuwe inlaatcollector gaat de motor veel gemakkelijk in toeren." De 'witten' reed zijn beste tijd in de tweede ronde en werd daarmee 12de algemeen, net voor de Impreza WRC 03 ex-Solberg van Mike Oates. In de derde ronde gingen Christof en co Geert Beauprez even rechtdoor waardoor ze hun tijd niet meer konden verbeteren.

:: Tom Cooman ging met zijn Peugeot 106 Kit Car ook op zondag van start, dit keer met broer Bart als navigator. "De eerste ronde werd meteen een voltreffer met een tijd van 5'20" wat een vijftiende plaats opleverde! Een tijd die toch kan tellen wetende dat we met een zekere veiligheidsmarge hadden gereden. De commande van de boîte brak wel terug voor de chicane, maar de wagen raakte klaar voor de tweede ronde. Met volle moed konden we er weer tegenaan gaan om een nog snellere tijd te kokken... maar helaas werden we nog maar eens geveld door mechanische pech, namelijk een kapotte aandrijfriem! Dit betekende meteen het einde van de wedstrijd voor ons die ons toch een zekere voldoening gaf qua tijden, maar het is en blijft een mechanische sport." Het team zal nu het verdere programma eens grondig bekijken en al dan niet aanpassen. De wagen zal alvast een grondige revisie krijgen met het oog op de Ypres Westhoek Rally.

:: Pieter Taillieu kwam ook op zondag aan de start, maar dan met zijn BMW 2002 in de Historic-wedstrijd. "Bij het aanschuiven voor de eerste verkenningsronde sprong er een darm van de oliekoeler. We mochten al direct beginnen sleutelen. Na dit euvel te hebben opgelost hebben we verder geen problemen meer gehad. Zo konden we beslag leggen op de vijfde plaats algemeen."

Terug naar de nieuwspagina