[Algemeen]   [Teams]   [Extra]   [Standen]   [Archief]

:: Verslagen RS Monteberg

:: Door een fout in de rekenkamer klopte de einduitslag die op de Ypres-site verscheen niet echt. De officiële einduitslag staat ondertussen on-line: VAS - Internationaal - Historic.

:: ZATERDAG 15 MEI - NATIONAAL & REGIONAAL

:: Andy Lefevere (BMW E36 ) greep met een miniem verschil naast de zege. "Verliezen met 64 hondersten is natuurlijk niet plezant maar we hebben er de laatste twee ronden echt voor gestreden en echt veel sneller kon ik dan ook niet echt. We hebben het misschien wel verloren in de eerste ronde, door iets te dwars te rijden, maar de pilletjes om recht te rijden begonnen maar te werken tijdens de tweede ronde."

:: Mathias Priem, Opel Corsa: "Na onze crash in Wervik moesten we snel een oplossing vinden, opdat we toch zouden kunnen starten in de Monteberg. Een auto huren zagen we niet echt zitten. We wisten nog een Corsatje staan, waarvan de motor stuk was. Deze wagen zijn we dan maandagavond gaan halen. De dag erop zijn we begonnen met de motor van beide Corsa's uit te halen. Woensdagavond hebben we vlug de motor van grijze in de nieuwe gestoken, want om 21u kwam Danny Debruyne voor de privékeuring. De volgende dag gingen we naar de gewone keuring en natuurlijk was de wagen afgekeurd voor een prul. Vrijdag is de wagen wel gekeurd geraakt en s'avonds hebben we de Corsa nog vlug uitgelijnd en beplakt. De rallysprint zelf daarentegen verliep niet zo vlot. Na de eerste ronde reden we een tweede tijd in de klasse. Dat kon beter want we hadden problemen met de ontsteking. In de ruime service-tijd konden de servicemannen dit oplossen. In de tweede ronde heb ik iets te veel gesneden op de jump. Resultaat: fiche van computerdoos losgerukt waardoor we aan de kant mochten gaan en vermoedelijk zo'n 45" hebben verloren. Daarenboven hadden we nog een platte band, die hebben we dan na de finish vervangen. Voor de derde ronde reden we met twee andere velgen die blijkbaar ook geplooid waren. De wagen had onderstuur tot en met en brak uit in de waaiers. We eindigden toch nog 76ste algemeen. De witte Corsa hebben we reeds doorverkocht. Nu gaan we de grijze weer herstellen en een nieuwe groep A-motor maken tegen volgende koers. Vermoedelijk wordt dit Rallye de Leptines of de RS van Staden."

:: In Wervik kwam Filip Pyck niet aan de start en ook vorig weekend moest de Lancer-piloot forfait geven. "We hadden opnieuw problemen met de motor na de eerste verkenning op zaterdagmorgen! Omdat we geen risico's wilden nemen, hebben we onmiddellijk onze deelname voor zaterdag en zondag geannuleerd. We gaan nu proberen onze motor vanaf nul op te bouwen om onze deelname aan Ieper te verzekeren. We hopen dan eindelijk komaf te maken met de talloze problemen van de laatste weken. Het is intussen duidelijk, dat ondanks de inspanningen van het team en mezelf we niet kunnen genieten van een seizoen zoals verleden jaar. We hopen op beterschap!" (www.rtoudvlaenderen.be)

:: Vincent Verstraete werd met zijn Peugeot 106 71ste algemeen en derde in de klasse D. "Tijdens de 1ste verkenning gebruikten we de nota's van vorig jaar. Al snel bleek dat er enkele foutjes inzaten en het notasysteem was ook te uitgebreid gemaakt. Tijdens de tweede passage konden we de foutjes uit de nota's halen zodat we met volle moed en onder een stralende zon de eerste officiële rit konden aanvangen. Tijdens die eerste rit vlotte het niet echt omdat ik af en toe doorslipte op het gladde parcours met de nieuwe remblokken. Ik ging ook één keer rond na de eerste chicane omdat ik in het stof van de achtertrekkers terecht kwam. Ook bij het oprijden van de Monteberg schoof ik door op de vele kiezelstenen. We draaiden uiteindelijk een tijd van 6'15"12. Voor de start van de 2de rit begon het te overtrekken en dacht ik even dat het zou beginnen regenen, maar het bleef kurkdroog. De tweede stint verliep bijna perfect al konden we op sommige punten nog iets later remmen en konden we op sommige stukken nog wat sneller. We draaiden uiteindelijk een tijd van 6'07"31. De derde keer verliep alles naar wens al komt de Peugeot op sommige korte stukken wat vermogen te kort en zijn de verhoudingen van de versnellingsbak niet ideaal. In een hete cockpit draaiden we een tijd van 6'06"65. Na de laatste service reden we naar het gesloten wagenpark en daar stond ons nog een aangename verrassing te wachten. Enkele piloten en co-piloten werden door loting verplicht om in de bus van Bloso te stappen om daar aan allerhande medische testen (drugs en alcohol) onderworpen te worden. Maar wij waren daar niet bij. Er deed ook het gerucht de ronde dat dit de laatste rallysprint op de Monteberg was, maar de volgende dag heb ik daar navraag over gedaan bij iemand van de organisatie en men wist niet wie dit valse bericht de wereld had ingestuurd." De volgende wedstrijd voor Vincent en Xavier wordt de Short rally van Ettelgem op 18 juli.

:: Dieter Thys begon goed aan de wedstrijd met in de eerste ronde een derde tijd in de klasse. Maar tijdens de tweede KP liep het goed fout. Dieter en co Emeric gingen in een T rechts zwaar van de baan.

:: Tom Calcoen, die sinds de Hemicuda Rally vorig jaar niet meer gereden had, werd met zijn Opel Ascona 16de algemeen. De Nieuwpoortenaar had verbeterde tijdens elke ronde zijn tijd, maar dat was niet het belangrijkste. Het doel van Tom en co Kristof was spektakel geven.

:: Bert Coene, Citroën Saxo: "De eerste ronde hadden we het al eens goed warm toen we voor de tweede keer de beklimming deden. De Saxo brak plots uit aan de achterkant en we scheerden dicht bij een paal. Toch verloren we bijna niets. Met de paal van in Komen nog in het achterhoofd waren de remzones wat te vroeg, het vertrouwen kwam niet direct terug. We eindigden zesde in onze klasse en 46ste algemeen. Volgende afspraak is de RS van Zuid-Limburg op 6 juni."

:: ZONDAG 16 MEI - INTERNATIONAAL & HISTORIC

:: Stefaan Stouf kwam aan de start met een Escort die meer pk's had meegekregen. De MK I werd naar Engeland gebracht om enkele veranderingen aan de motor te ondergaan. Stefaan, die pas aan zijn tweede seizoen bezig is, reed in de eerste ronde een derde tijd achter Tanghe en Vandoorne. Tijdens de tweede KP werd maar liefst 12" sneller gereden, terug goed voor een derde tijd. De versnellingspook gooide op dat moment wel roet in het eten want die begon los te daveren waardoor Sstefaan met één hand moest sturen. In de laatste ronde werden er nog acht tellen afgedaan, goed voor een derde plaats algemeen op 1"98 van Vandoorne en 2"94 van Tanghe.

:: David Masslen werd met zijn Ford Cortina zevende in de Historic-wedstrijd. David is de zoon van Tony Masslen (foto), die in de jaren '80 de Belga-Escorts verhuurde. David zelf is testpiloot bij Prodrive. Voor de wagens vertrekken naar een WK-wedstrijd, doet hij alle laatste testen met de wagen van Petter Solberg.

:: Arnel Calcoen verloor met zijn Cortina net de klassezege aan Masslen. In de aanloop van deze wedstrijd kende de wagen al versnellingsbakproblemen en ook deze keer voelde de bak niet goed aan. De pook had veel te veel speling en jawel, in de remzone voor 'het Moltje' bleef de boîte in eerste versnelling steken en moest het parcours aan 30 km/u worden afgereden. In de service werd de bak voorlopig hersteld maar de bediening moest nog altijd voorzichtig gebeuren. Toch werd er serieus aangevallen voor de eerste plaats in de klasse, maar op de jump kreeg Arnel een waarschuwing. De wagen brak uit in vierde maar de piloot wist de Cortina op de baan te houden. Hiermee wist hij ook meteen waar de limiet van zijn wagen lag. Beneden aangekomen gingen ze nog eens rond, waarbij de motor niet direct aansloeg. De derde en laatste boucle verliep goed, er werd een achtste tijd gedraaid maar merkgenoot Masslen was iets sneller en won zo de H14-klasse.

Terug naar de nieuwspagina