[Algemeen]   [Teams]   [Extra]   [Standen]   [Archief]

:: TAC: Tsjoen wint voor Van Parijs

Voor de start van deze 32ste TAC Rally vreesde iedereen een zoveelste onemanshow van Pieter Tsjoen. De regerende kampioen van België kampte echter met remproblemen waardoor zijn wagen onbestuurbaar bleek te zijn. Timothy Van Parijs, voor de gelegenheid ook in een Toyota Corolla WRC, kon zo Tsjoen in de tweede en derde ronde terug bijhalen, nadat hij op de eerste proef een spin had gemaakt. De Vergokan-boys gingen de laatste ronde in met een handvol seconden verschil. Uiteindelijk won Tsjoen het pleit met 17" voorsprong op Van Parijs. Achter de Corolla-piloten was het Xavier Bouche die zich de snelste toonde.

Hij won met gemak de groep N voor Arjen De Koning en Steve Matterne. Bob Colsoul kwam niet aan de start want de motor van zijn Lancer had vrijdagavond de geest gegeven. De versnellingsbak op de Escort WRC van Jean-Philippe Radoux moest net voor de start van KP 1 nog vervangen worden. Alle andere kanshebbers op een mooie ereplaats kenden zo hun problemen. Radoux werd uiteindelijk nog vierde. Paul Lietaer moest na enkele proeven aan de kant toen de versnellingsbak van zijn BMW M3 geblokkeerd was. Ook John Morgan, de Engelsman met de rode Ford Escort haalde het einde van de eerste ronde niet.


Hubert Deferm gaf op na problemen met de versnellingspook op zijn Subaru. Claudie Tanghe had een top-5 plaats in handen toen hij halfweg wedstrijd de handdoek moest werpen als gevolg van motorproblemen op zijn BMW M3. Teamgenote Melissa Debackere ging enkele proeven later aan de kant met een kapotte cardan op haar Toyota Celica 4WD. Van al die opgaves profiteerden de Nederlanders Piet Van Hoof (6de) en Hein Jonckers (8ste) om op te klimmen in het klassement.
In Super 1600 was Bernd Casier de snelste en dit bij zijn tweede optreden met de Fiat Punto. Behalve dan het raken van enkele vaten op de zoning werd het voor hem een probleemloze wedstrijd.

Bruno Thiry werd tweede in de klasse maar hij verloor de wedstrijd na een foute bandenkeuze in het wedstrijdbegin. Door motorstoringen op het einde kon de Saxo-piloot niet meer naderen. De derde plaats bij de Super 1600's was voor Olivier Collard, die zich net als in Spa niet kon mengen in de strijd vooraan. Marc Duez ging net als Casier even de vaten in en draaide ook geen toptijden, maar de Polo-rijder vermaakte wel het publiek met spektakel. De F2 groep A werd verder nog vervolledigd door Pyck, Boelens, Van Loo en Coulembier. Robby Vanhees won de eerste manche van de Focus Tour.

:: Reacties vanuit Tielt
:: Bruno Thiry feliciteerde Dirk Vermeirsch, bestuurder van de 0-wagen, persoonlijk voor het geboden spektakel. De passages van de Sierra Cosworth zijn niemand onopgemerkt voorbijgegaan...
:: Henri Schmelcher ging in de laatste ronde overkop met zijn Ford Escort Cosworth. De bemanning bleef ongedeerd.
:: De eerste manche van de new-look Focus Tour werd gewonnen door Robby Vanhees, die een probleemloze wedstrijd kende. Ferdi Perneel werd tweede maar voor hem werd de rally een testsessie. "Ik had voor de rally geen meter met de wagen gereden, en ik had al 6 maanden geen wedstrijd meer gereden. Bovendien regende het dan nog eens, zodat het tien proeven duurde eer we een goede afstelling hadden gevonden."

:: Bart Pyck was meer dan tevreden met zijn 13de plaats. Met zijn Renault Mégane werd hij eerste niet-Super 1600 voortrekker en winnaar van klasse A7. Hij rijdt dit jaar nog Wervik, de Omloop van Vlaanderen en de TBR Rally.
:: De tweede plaats in A7 was voor Dimitri Christiaens. Zijn Clio is nu uitgerust met grotere remmen - om op de langere speciales niet meer zonder remmen te vallen - en een andere handrem, waardoor die nu in A7 uitkomt. Op KP 2 ging bij de jump een stuk van de ophanging kapot. Naast dit euvel moesten ze de eerste ronde ook nog eens afleggen met slicks in de regen.
:: Daisy Cols (24ste, 4de A7) zag een mooi eindresultaat verloren gaan nadat de versnellingsbak van de Punto in eerste versnelling geblokkeerd zat, waarna heel wat tijd verloren ging in de service bij het oplossen van het probleem.
:: Na drie rally's met een Lancer, kwam Wim Soenens dit keer met Ford Escort Cosworth aan de start, eigendom van Dirk Vermeirsch. Bij zijn eerste rally-ervaringen in de regen, die gepaard gingen met heel wat schuifwerk, eindigde hij als 23ste. Dit jaar zal Soenens nog de Omloop van Vlaanderen rijden. In de 12u Wervik zal de wagen worden bestuurd door schoonbroer Didier Vanwijnsberghe, die in de Ypres Historic Rally door Wim genavigeerd zal worden.
:: Paul Allerts eindigde als 22ste. Na een kort optreden in de Wintercup kwam hij zijn Lancer dit keer uitgebreid testen. Gelegenheidsco-piloot Joeri De Bouvere: "Voor mij was het al twee jaar geleden dat ik nog eens co was, toen van Marnic Van Lancker. Paul gebruikt echter een compleet ander notasysteem en dat was wel wat aanpassen."
:: Grégoire Coulembier, 16de algemeen: "We zijn blij dat we aan de finish staan. Geen problemen voor ons, behalve dan het probleem dat waarschijnlijk iedereen had: geen grip." De Puma-piloot rijdt dit jaar nog de 12u van Wervik, de Omloop van Vlaanderen, de 12u van Haspengouw en de TBR Rally.

:: Met zijn ongeval van in Hannuit nog in het achterhoofd, begon François Schiettecatte rustig aan deze wedstrijd. Daarna werd het tempo stelselmatig opgevoerd. De Subaru-rijder eindigde als 17de en 4de groep N. Zijn volgende wedstrijd wordt de Sezoensrally. De rally van Ieper zou hij ook graag rijden, de rest van het programma zal worden bepaald door het verloop van het kampioenschap. Het team geeft ook een eetfestijn, meer info hier.
:: Mooi resultaat voor de Nederlanders van het Paradigit-team. Van Hoof eindigde met zijn groep A Evo 5 als zesde. Arjen De Koning en Noortje Van Gennip werden respectievelijk tweede en vijfde in groep N. Noortje debuteerde in de TAC: "Een moeilijke rally, echt spekglad!" Rij je nu liefst in België of in Nederland? "De wedstrijden in België zijn wel mooier. Maar dit is wel helemaal anders dan bijvoorbeeld Hannuit. Hier wordt ook veel harder gereden."
:: De zege in F2 groep N ging naar Filip Barbier met zijn Opel Astra. Hans Vancampenhoudt was al vroeg op achtervolgen aangewezen, na 3' tijdsverlies door een gebroken velg en ophangingsonderdelen opgelopen tijdens het couperen. Het was tijd dat de rally gedaan was, want de remmen van de Civic waren tot op het ijzer afgesleten. Hans werd uiteindelijk derde F2 groep N en tweede in N2 na Cédric Verhees in VW Polo.
:: Het gladde parcours zorgde natuurlijk voor heel wat spektakel. Bert Bosmans amuseerde zich kostelijk met zijn BMW. Hij reed voor de eerste keer met de gele Duitser, nadat de paarse versie niet door de technische keuring raakte. Volgende zondag rijdt hij wel met de paarse E30 in de LRT Comines Rallye. Bert werd 30ste en won de groep R.

:: De VRT was in Tielt aanwezig om voor een nieuw programma - de opvolger van Koppen - een reportage te draaien om de rally een betere naam te geven. De ploeg volgde de hele dag Ewoud Vanhoenacker, broer en co van Joeni, tijdens de spéciales en in het servicepark... waar hij prompt servicelid werd van Caen Rallysport. De reportage zal rond half mei worden uitgezonden.
:: Er waren heel wat problemen met de tijdsmeting in Tielt. Klassementen lieten op zich wachten of bevatten fouten zodat depiloten weinig weet hadden van hun eigen tijden en plaats.

:: Historics: Verrassende zege voor Mathias Viaene

De TAC Historic Rally begon op een nat parcours en dat speelde natuurlijk in het nadeel van favoriet Gaby Goudezeune. Met de regen werd het gladde asfalt van Tielt nog verraderlijker. De Transeurope heeft ietwat te veel pk's op dergelijke ondergrond. "Als ik in vierde zit is het alsof we in tweede rijden. Ongelooflijk." zei Goudezeune na KP 2. Op die KP was Godrive-piloot Frederic Delplace zwaar van de baan gegaan. Bij het terug opkomen van de grote baan knalde hij met zijn Manta op een boom. De proef werd stilgelegd en de bemanning werd naar het ziekenhuis overgebracht, gelukkig zonder veel erg. De snelste tijden waren voor Didier Vanwijnsberghe, maar die moest vroegtijdig aan de kant met een kapotte versnellingsbak op zijn Ford Escort.
Van het regenweer konden Vandoorne, Stouf en vooral Viaene profiteren om vooraan op te rukken. Vandoorne belandde op KP 2 even in de prikkeldraad en ging even later wat zwaarder van de baan. De zijkant van de Escort kwam terecht op een ton. Hij werd uiteindelijk derde, na Goudezeune en Viaene, die deze wedstrijd verrassend maar verdiend won. De vierde plaats was voor Alain Vermeulen, die debuteerde met zijn Opel Ascona. Stefaan Stouf werd met zijn Ford Escort vierde, na op KP Oosthoek een kleine sortie gemaakt te hebben. De top-10 werd vervolledigd door Vermeulen, Nemegheer, Taillieu, Vancoillie en Vandevenne.


:: Danny Vancoillie verloor op KP 3 heel wat tijd door een kapotte koppelingskabel.
:: Na een fout van zijn co-piloot - die op de zoning een bladzijde in het roadbook te veel had omgedraaid waardoor een ronde te weinig werd gereden - verloor Arnel Calcoen zijn achtste plaats. Hij werd met zijn Cortina Lotus uiteindelijk 12de.
:: Johan Bonaventure en Shakedown-medewerker Wim Taveirne gaven op na KP 6 met een kapotte intercom.

:: Foto's: Koen Demeyere - eigen foto's
:: alle uitslagen

Terug naar de nieuwspagina