[Algemeen]   [Teams]   [Extra]   [Standen]   [Archief]

:: Rallye de Wallonie: Qvick Motors

Met onze eerste deelname aan de Rallye de Wallonie stelden wij in feite geen hoge verwachtingen. Deelnemen was de boodschap, uitrijden de opdracht. Erik Qvick : “Ik blijf erbij dat dit jaar een testjaar is om ervaring op te doen in rally en de wagen beter te leren kennen. Na de Ardenne Bleue Rally zijn wij aan onze tweede manche in het BK toe. Als circuitpiloot heb ik moeten leren vertrouwen op mijn co-piloot Yannick Maertens. Dit lukt ons aardig en tijdens de verkenningen waren wij al meteen aangenaam verrast over de specials. Het zou een prachtige wedstrijd worden.

Met 24 etappes voor de boeg, zijnde 226 Km klassementsproeven en 365 Km verbindingswegen, gespreid over twee dagen, zou dit onze eerste kans worden om ons te meten met de grote jongens in normale omstandigheden, t.t.z. zonder sneeuwmuur rond het parcours. Met de BMW E36 treden wij terug aan in de RMS groep met als naaste concurrent Bosmans-Grooten. Met nummer 22 op 81 starters konden ons op vrijdagavond tijdens de show kp 1 op de Citadelle nestelen op 27° plaats op 25 sec van leider Tsjoen. Het eigenlijke werk zou pas op zaterdag beginnen.

Dag 1: Op kp 2 Bouge rijden binnen de top 20 een comfortabele wedstrijd. Maar later op de dag zouden wij geconfronteerd worden met een straftijd van 1’30” wat ons meteen deed terugvallen naar de staart van de wedstrijd. Nu, het zou de pret niet bederven en op kp 3 Crupet kunnen wij de cadans aanhouden binnen de top 25.

Op de kp 4- Naninne liep het fout: niettegenstaande de goede nota’s hebben wij ons toch verslikt bij het oprijden van het onverhard. De snelheid lag te hoog bij het ingaan van de bocht en op het onverhard brak de wagen uit waardoor de wagen de berm opzocht. Met wat stuurmanskunst kon een elektriciteitspaal worden vermeden maar de volgende boom was er te veel aan. De wagen liep averij op aan de linker voorhoek. De ophanging bleek intact en wij konden de wedstrijd verderzetten maar hadden veel tijd verloren met straftijd tot gevolg. Een remonte van op de 76 plaats was niet meer mogelijk met een achterstand van 16’ op de leider. We zouden er nog het beste van maken en konden op de volgende specials volgen met de middenmoot. Vanaf KP 7-Bouge was het vertrouwen er terug en draaiden terug tijden ste tussen de 20 en 30 plaats.

Dag 1 kon worden afgesloten op de voorlaatste plaats (60). Van een opgave was geen sprake en op dag 2 zouden wij proberen iets goed te maken. Tijdens de service leverde het team puik werk om de wagen zo goed mogelijk te herstellen. Met wat improviseren en hulp van Caen Motorsport kreeg de wagen een nieuw linkeroog aangemeten.

Met nog 68 deelnemers in wedstrijd en nog 10 specials te gaan deden dan ook onze uiterste best om te bewijzen wat we waard zijn. Zo konden wij binnen de top 20 blijven tot aan de laatste kp (24) Wartet : in de laatste 50 m van het onverhard raakte de wagen naast de weg en brak de velg van het rechterachterwiel waardoor wij op drie poten de finish haalden op een 22° plaats in het dagklassement. Al bij al toch een schitterende wedstrijd waarbij wij het publiek spektakel konden aanbieden. Algemeen konden wij terugkeren tot een 41° plaats en huiswaarts keren met de klasseoverwinning (M16) en tweede in de groep RMS. Dus bij ons alleen maar tevreden gezichten. Afspraak op onze volgende deelname in de Omloop van Vlaanderen.

Terug naar de teamspagina