[Algemeen]   [Teams]   [Extra]   [Standen]   [Archief]  

07.07.04 ::  YWR: Reacties uit Ieper

:: De C2 Challenge was in Ieper aan zijn tweede wedstrijd toe. Citroën mag van een succes spreken, want geen enkele wagen kende echt serieuze technische problemen. Marnic Van Lancker won de openingsmanche in Bocholt en ging ook in Ieper met de bloemen lopen. "Dit is fantastisch! Ieper voor de tweede opeenvolgende keer winnen is een droom. Ik geef toe dat ik er gisterenmiddag niet meer in geloofde. Romain en Boelens waren veel te snel. Vervolgens signaleerde iemand me dat mijn motor blijkbaar wat zwakker was. We vervingen de bougies en meteen was het rendement veel beter. Ik heb me heel goed geamuseerd en ik denk dat we een goede zaak doen in het kader van de Challenge.", aldus de Ronsenaar.

De tweede plaats was voor Stéphane Boelens. Hij lag zaterdag op een tweede plaats toen een lekke band op Heuvelland zorgde voor heel wat tijdsverlies. Boelens en co Degandt zakten weg naar de zesde plaats maar maakte tegen zaterdagavond al twee plaatsten goed. Op de laatste dag ging Boelens nog Servais voorbij en schoof dan nog een plaats op door de opgave van Romain. De Luikenaar sloot de rally af met nog twee scratches. “Jammer van het tijdverlies, maar we hebben een heel sterke rally gereden. Mede dankzij het fantastische afstelwerk van Francis Leroy kregen we het gedrag van de nieuwe C2 echt onder de knie. Het belooft nog een spannende strijd te worden in het kampioenschap!", aldus Boelens. De derde plaats was voor Bernard Servais, Stéphane Petitjean werd vierde.

Alexandre Romain ging van de baan op Westouter, nadat hij op zaterdag de leiding had genomen. Eerder was hij op de proef van Dikkebus naast het parcours gaan rijden. Op een plaats waar geen linten en hekkens stonden sloeg Romain af en reed door, tot hij plots rechtsomkeer maakte toen hij wagens langs de weg zag staan! Bij het keren verloor Romain nog wat tijd in een gracht. Verder waren er ook de sterke prestatie van Cédric Cherain, die na vier proeven van de baan ging toen hij aan de leiding lag. Caren Burton, een naam die we kennen uit de circuitwereld, ging eveneens van de baan, net als Jean-Louis Boesmans. Deze 18-jarige, die pas de week voor de wedstrijd zijn rijbewijs haalde, lag voor zijn opgave op een derde plaats in de Challenge.

De stand in de C2 Challenge na twee wedstrijden: 1.Marnic Van Lancker (103), 2.Stéphane Boelens (90), 3.Bernard Servais (76), 4.Didier Flohimont (61) 5.Stéphane Petitjean (33), 6.Thierry Bragard (24)

:: Het SVD Racing Team kwam al drie keer aan de start in Ieper en telkens moesten ze vroegtijdig aan de kant. Dit keer wou Christof Desimpel de finish halen want de Ypres Westhoek Rally is voor hem de belangrijkste wedstrijd van het jaar. Even dreigen zijn ambities in het water te vallen, toen Andy Vangheluwe, de vaste co-piloot bij SVD, verstek moest geven na een verkeersongeval. Gelukkig werd nog op tijd een andere navigator gevonden in de persoon van Kurt Maes, de co van Ronny Hosten.
De wedstrijd begon goed met een mooie 35ste tijd op de showproef Flanders Fields. Zaterdagmorgen verging het de crew van de Astra Kit Car iets minder toen een verkeerde bandenkeuze voor wat tijdsverlies zorgde. s'Namiddags ging dan op KP Heuvelland de intercom stuk. Op zondag kwam het er vooral op aan om uit te rijden. Christof en Kurt werden 31ste algemeen en vierde in klasse A7, als eerste Belg achter de Maxi's van Pedersoli en Bonfils en de Astra van De Jong.
De volgende wedstrijd voor SVD wordt de Short Rally van Ettelgem. Daar zal Geert Steenkiste achter het stuur zitten met naast hem Henk Vanpoucke als co-piloot. Andy zal hoogstwaarschijnlijk terug fit zijn tegen de RS van Staden om daar plaats te nemen naast Christof.

:: Chris Van Woensel werd niet beloond voor zijn prachtprestatie: "We hebben deze wedstrijd tot in de puntjes voorbereid, we reden bijzonder snelle chrono's, we maakten geen fouten, maar tegen mechanische pech ben je niet opgewassen," vertelde Chris ontgoocheld. "Blijkbaar is er iets gebroken bij het accelereren na de eerste bocht in Dikkebus. We hadden plots geen aandrijving meer. We hebben nog 1 km gebold, maar toen moest Robin de wagen aan de kant duwen… Jammer, want voor het kampioenschap doen we een slechte zaak. Een duur weekend voor niets..." Van Woensel had nochtans de leiding genomen na de turboproblemen van Bijvelds, maar werd genekt door een normtijd. "We kregen een normtijd die 26" langzamer was dan de tijd van Larry Cols. De wedstrijd werd daardoor natuurlijk vervalst, want zowel wij als Bijvelds werden opgehouden, terwijl Cols voor McShea gestart was. We hebben geprotesteerd, maar de wedstrijdleiding bleef bij zijn beslissing om ons de tijd van Marc Duez te geven, de traagste die de finish haalde voor het ongeval van McShea."
De Lancer-piloot liet echter de moed niet zakken en ging in de aanval. "Op Heuvelland zijn we telkens voluit van start gegaan, maar de laatste 10 km waren onze remmen toch danig verhit. We hebben werkelijk alles gegeven en zondagochtend zijn we opnieuw voluit van start gegaan, met vier nieuwe Pirelli's onder de wagen. Bijna overal hebben we onze chrono's van vorig jaar aanzienlijk verbeterd, wat bewijst dat het tempo bijzonder hoog lag. Ik moest blijven aanvallen, want Bijvelds stond maar een paar seconden achter ons. Bovendien moesten we Larry onder druk houden om te profiteren van een eventueel foutje van de Renault-piloot. Door het enorm hoge tempo, zag de mechaniek natuurlijk wel meer af… Nooit heb ik getemporiseerd om de punten voor het Belgisch kampioenschap veilig te stellen. De kans om de Rally van Ieper te winnen, toch de topper op de Belgische rallykalender, laat je niet zomaar liggen… Opgeven na een dergelijke wedstrijd komt heel hard aan..."

:: Renault mag als sponsor van de wedstrijd meer dan tevreden zijn met de behaalde dubbel in Ieper. Larry Cols sloot de eerste wedstrijddag af met een voorsprong van 48" op Chris Van Woensel. Zondagmorgen hield men bij Renault het weer goed in de gaten. "”Omdat de eerste proeven droog waren, kregen we als opdracht om te blijven aanvallen om onze voorsprong nog verder uit te bouwen. Dat hebben we gedaan door het merendeel van de snelste tijden te rijden.", aldus de crew. De regen bleef uit zodat Cols en co Goddé hun voorsprong bleven behouden. ”Deze overwinning doet bijzonder veel deugd, temeer omdat we voor de start helemaal niet zeker waren dat we de groep N's zouden kunnen volgen. De snelheid van die wagens was dit weekend toch een verrassing. Maar, deze zege is des te mooier, omdat het de eerste overwinning is van Oreaca in het Europees Kampioenschap dit jaar." Cols komt dit jaar nog aan de start van de Condroz Rally. Door zijn zeges in Spa en Ieper heeft Renault beslist om in België voluit voor de merkentitel in Super 1600 te gaan. Daarom roept het merk versterking in in de persoon van Manuel Guigou, die met een Clio de Omloop van Vlaanderen, de 12u van Haspengouw en de Condroz Rally zal rijden!

:: Het VDN Racing Team van Didier Vandenheede en Sandrien Vanneste nam voor de eerste maal deel aan de Ypres Westhoek Rally. "Onze allereerste kennismaking met de rally van Ieper werd toch wel een klein succes. We draaiden geen kanontijden, konden niet echt mee met de toppers in onze klasse, zinde Verhees en Duchateau, maar onze eerste doelstelling was aankomen en deze is volbracht. Ook al heeft dit slechts aan een zijden draadje gehangen. Zaterdag brak onze versnellingsbak op de allerlaatste KP, waardoor we bijna de helft van KP Heuvelland met enkel de vijfde versnelling konden afwerken. We verloren er drie minuten. Dankzij het schitterende werk van de mensen van Dahamomotortuning, die een nieuwe bak monteerden binnen de toegelaten 44' service tijd - ze hadden welgeteld 42' nodig! -, konden we de wedstrijd zondag uitrijden, zonder al te veel problemen!"

:: Ook Jacques Boury reed voor de de eerste maal de Ypres Westhoek Rally. De betrouwbare Mercedes kende geen technische probleem. Door twee lekke banden verloor het team ongeveer negen minuten. Ook was er even een licht contact met een paal en waren er enkele spins. Kortom, blij dat ze op eindpodium stonden en blij dat er heel wat volk stond langs de proeven om hen aan te moedigen. Tussen al het zuivere Mitsubishi-geweld was de Mercedes een welkome afwisseling. Bedankt voor het spektakel!

:: Filip Pyck verloor door een cardanbreuk op zijn Lancer alle hoop op een goed eindresultaat. "We zijn tevreden over de wedstrijd, eigenlijk onze eerste wedstrijd van het jaar. Na veel pech hebben we eindelijk eens de finish gehaald. De afgelopen weken waren de moeilijkste in onze rally geschiedenis. De nieuwe motor, opgezet door Rudy Leblon werd voor Ieper heel betrouwbaar gemaakt. We zijn er zeker van dat de motor potentieel heeft, om er nog heel wat meer pk’s uit te halen. Het belangrijkste voor ons was de finish halen. Op KP Sauvegarde hadden we wel een breuk, toen bij het couperen een cardan brak. Zo moesten we Sauvegarde en Heuvelland, afleggen aan lage snelheid. Hierdoor verloren we een 9-tal minuten. In plaats van de 34ste plaats, hadden we misschien in de top 20 kunnen eindigen. Maar het belangrijkste is dat we ons geamuseerd hebben. Het team heeft, na deze hectische weken, prachtig werk geleverd. Een speciale attentie ook voor deze mensen. Bedankt!"

:: Motorpech voor Daisy Cols. De zus van Larry moest zondagmorgen opgeven toen de motor van haar Fiat Punto het voorbekeken hield, het gevolg van een steen die tussen tussen de carterbescherming en het carter zou gedrongen zijn en die bij het couperen uiteindelijk het carter doorboord zou hebben. Daisy en co Didier Jacob stonden na de eerste dag in top-40 en draaiden in de tijden van Ferdi Perneel, de snelste Focus in Ieper. De wedstrijd telde wel niet mee voor de Focus Tour.

:: Kris Princen moest de strijd staken nadat de servopomp op zijn Renault Clio Ragnotti het begaf. Princen lag toen op een uitstekende 15de plaats, op nauwelijks twee tellen van de Clio S1600 van Jean-Joseph. De volgende wedstrijd voor het team wordt de Short Rally van Ettelgem die verreden wordt op zondag 18 juli.

Terug naar de nieuwspagina