[Algemeen]   [Extra]   [Archief]

31.05.10 ::  Freddy Loix met Fabia Super 2000 in Wervik
Het nieuws hing al even in de lucht maar dit weekend viel de beslissing: Freddy Loix gaat met de BFO-Skoda Fabia Super 2000 van start in de Geko Rally van Wervik. De wedstrijd moet als ideale voorbereiding gelden op de Geko Ypres Rally die twee weken later doorgaat. De Fabia wordt niet de enige S2000 aan de start want ook de komst van Patrick Snijers (Peugeot 207 S2000) en Didier Vanwijnsberghe (Skoda Fabia S2000) is reeds bevestigd.

Sterke tegenstand dus voor oa. Paul Lietaer (Subaru Impreza WRC), Bernard Munster (Skoda Octavia WRC) en Melissa Debackere (Toyota Celica GT4). Scuderia Vervica krijgt de steun van Geko waardoor bijgevolg zowat alle wagens van het NCRS-team van Wim Soenens de start nemen. De Porsche 911 GT3 wordt bestuurd door Soenens zelf, Dominique Bruyneel en Stefaan Prinzie besturen elk een Impreza N12 terwijl Davy Vanneste en Matthias Boon een C2 R2 Max komen proefrijden met het oog op Ieper.

:: Voorlopige deelnemerslijst

30.05.10 ::  ORC Canal Rally: Debackere klopt Lietaer in de spurt
Melissa Debackere heeft de ORC Canal Rally op haar naam geschreven. De Toyota-pilote voerde de ganse dag een ijzingwekkend secondenduel met Paul Lietaer (Impreza WRC) maar uiteindelijk wist ze de Polle met drie luttele seconden te verslaan. Duquesne (Celica GT4) werd derde voor Viaene (Lancer Evo X) en Lauwaert (Clio R3). De Historic-overwinning ging naar Vincent Verschueren (Opel Ascona).

De ORC Canal Rally mocht voor de vierde editie op een recordaantal inschrijvingen rekenen. Na een resem forfaits namen uiteindelijk iets meer dan 120 teams de start in druilerig weer. Paul Lietaer opende met de snelste tijd, op de voet gevolgd door Melissa Debackere. De WRC's gaven elkaar ook in de volgende proeven geen duimbreed toe want halfweg koers had Lietaer slechts één seconde voorsprong op Debackere, die zelf even de leiding had genomen na KP 5. De zelden geziene secondenstrijd ging onverminderd voort in de derde ronde. Na nog eens twee ex-aequo scratchtijden wist de Polle op KP 9 nog een extra bonusseconde te pakken. In een razend spannende slotronde zette Debackere echter drie besttijden op rij neer waardoor ze haar achterstand van 2" wist om te buigen in een voorsprong van 3". Met sponsor Cindy Cokelaere naast zich behaalde de Wervikse hiermee wellicht haar grootste en meest bevochten overwinning tot nu toe. Lietaer gaf toe op zijn waarde geklopt te zijn maar is ongetwijfeld reeds uit op revanche in Wervik.

Achter het kopduo streden Mathias Viaene (Lancer Evo X) en Didier Duquesne (Celica GT4) vanaf het begin voor de resterende podiumplaats. Thuisrijder Viaene ging het snelst van start maar zag Duquesne naderen naarmate de wegen droger werden. Uiteindelijk versloeg Duquesne thuisrijder Viaene met slechts drie seconden. Andy Lefevere bleef met zijn BMW M3 constant in het zog van de 4x4's maar moest met een vijfde plaats in zicht opgeven toen hij in de voorlaatste proef van de baan ging. De vijfde stek ging zo naar Koen Lauwaert, die met zijn Renault Clio R3 veruit de snelste F2 was.

De zesde plaats was voor de Brit Rowe en zijn Lancer Evo 3, waarmee hij als eerste finishte in de Flanders International Rally Challenge, de nieuwe West-Vlaamse cup voor buitenlandse deelnemers. Rowe klopte local hero Kurt Braeckevelt (BMW M3) met vier seconden. Achter Historic-winnaar Verschueren (Opel Ascona) maakten Bruyneel (Porsche 911 GT3) en Coene (Lancer Evo 9) de top-10 in Oostrozebeke compleet. Na wat technische problemen met de C2 R2 Max van NCRS viel Patrick Snijers net buiten de top-10.

Nadat de motor van de Heli-M3 deze week stuk ging kreeg Vincent Verschueren het stuur van de nieuwe Opel Ascona B van Tom Tytgat aangeboden. Bij zijn Historic-comeback reed Verschueren meteen naar de leiding. Halfweg wedstrijd had hij al bijna 20" voorsprong op Glenn Janssens (Porsche 911) en Bart Maes (Escort MK II), die allebei een sortie maakten in de derde ronde. Wim Decock (Porsche 911) nam de tweede plaats over maar werd in de regen nog geklopt door Tuur Vanden Abeele (BMW E21), die tweede werd op een minuut van winnaar Verschueren. Deleersnijder (Manta) en De Keyser (Porsche 911) vervolledigden de top-5 in Divisie 4.

In een onderbezette Divisie 1 & 2 moest eerste leider Verbeke (Peugeot 206 RC) al vroeg opgeven waarna Stefaan T'Joens (Renault Clio) een ruime overwinning behaalde. Jeroen Catelin (Saxo) werd tweede voor Deckmijn (Saxo), Vandewalle (Clio) en Geusens (Swift).

:: uitslagen

28.05.10 ::  ORC Canal Rally: Vincent Verschueren met Opel Ascona
Vincent Verschueren verschijnt zondag niet aan de start van de ORC Rally met de Heli-BMW M3. De M3-krachtbron kreeg op de testbank met een defecte cilinderkoppakking af te rekenen. 'Tsanne' neemt echter wel deel in Oostrozbeke bij de Historics met een nieuwe Opel Ascona van Tom Tytgat.

Verder zijn nog forfaits te melden van Stefaan Prinzie (BMW), Jan Czech (Subaru) en de Clio's van Cailliez, Lynneel en Verstraete.

:: LIVE resultaten

27.05.10 ::  Ypres Rally: Reeds 27 Super 2000's ingeschreven
De Geko Ypres Rally ligt nog een kleine maand voor ons maar nu reeds kampt de organisatie met een overvolle deelnemerslijst. Aanvankelijk zouden slechts 90 deelnemers worden toegelaten, maar momenteel staat de inschrijvingsteller al op 99 teams. Het belooft met reeds 27 ingeschreven Super 2000-wagens een ware recordeditie te worden.

Maar liefst elf Peugeots worden aan de start verwacht voor Ogier, Neuville, Meeke, Snijers, Tsjoen, Debackere, Fontana, Wittmann, Magalhaes, Cetinkaya en Oliveira. De tegenstand zal vooral van de Skoda's moeten komen, met negen Fabia's in handen van Loix, Casier, Kopecky, Hanninen, Wilks, Odlozilik, Tlustak, Van Elik en Vanwijnsberghe. Atkinson, McRae en Cave brengen een iets originelere Proton Satria aan de start. De recentste Super 2000, de Ford Fiesta, zal ook in Ieper van de partij zijn: Mikkelsen met een officiële wagen van M-Sport en de Polen Solowow en Oleksowicz met hun eigen wagens. Fiat is voorlopig enkel vertegenwoordigd met de Structo-Punto van Tim Van Parijs. De organisatie hoopt evenwel nog op de komst van ex-winaars Basso en Rossetti. Laatstgenoemde strijdt dit seizoen namelijk voor de EK-titel en Ieper telt, in de schaduw van de IRC, nog steeds mee voor het EK.

Uiteraard zijn er nog de 'gewone' groep N's, waarin oa. de Japanner Toshi Arai in een Subaru zich recent inschreef. De promotiecups, de Clio R3 Trophy, Citroën Racing Trophy en Fiesta Sport Trophy, kunnen elk al op minstens tien teams rekenen. Bij de C2's is er trouwens de opgemerkte deelname van Matthias Boon.

:: Voorlopige deelnemerslijst

27.05.10 ::  ORC Canal Rally: Laatste nieuwtjes
:: Gisteren vond onder ruime belangstelling de nummertrekking plaats in de Moorea in Wielsbeke. De volledige genummerde lijst wordt nog niet publiek gemaakt, maar de organisatie gaf alvast mee dat Andy Lefevere (BMW M3) het startnummer 1 kreeg toegewezen. Koen Lauwaert (Clio R3) vond uiteindelijk nog een co-piloot in de persoon van Henk Vanpoucke. Uiteindelijk zullen 138 teams de start nemen, een record voor de organisatie die pas voor de vierde keer de ORC Rally organiseert. Door enkele forfaits moest dan toch geen reservelijst voorzien worden. Oa. Decloedt (familiale omstandigheden) en Hosten (wagen niet klaar) moeten in extremis afhaken.

:: Mede-organisator Dirk Vermeirsch zal twaalf gelukkige gelegenheidsco-piloten plezieren op de proeven. Zijn openingswagen wordt niet de Ford Sierra Cosworth RWD maar wel zijn Subaru Impreza WRC. Voor de Historics, die in omgekeerde volgorde starten, zal Didier Vanwijnsberghe de wedstrijd openen met zijn Skoda Fabia Super 2000.

:: Het ORC bestuur maakt er een erezaak van om elk jaar een goed doel te steunen. Dit jaar werken ze hiervoor samen met het Dominiek Savio Instituut te Gits. Een deel van de opbrengst van de wedstrijd gaat naar het rolstoelhockeyteam van GIDOS. Een aantal van deze spelers maken deel uit van de belgische nationale ploeg en genieten internationaal een prima reputatie. Net als in de autosport komen er elk jaar nieuwe snufjes op de markt, onontbeerlijk om op het hoogste niveau mee te draaien. Zo kost een topsportrolstoel al makkelijk 9000 euro, vandaar dat de ORC Canal Rally, samen met de meewerkende verenigingen, hun steentje willen bijdragen.

Website organisatie: www.orc-rally.be

26.05.10 ::  ORC Canal Rally: Complete voorbeschouwing
Al van bij de eerste editie was de ORC Canal Rally een schot in de roos. Komende zondag staat de vierde editie op het programma, die dankzij oa. een leuk parcours en uitstekende organisatie terug op een vol huis mag rekenen. Onder de 140 teams bevinden zich kleppers als Snijers, Lefevere, Viaene en Verschueren maar de strijd om de zege lijkt uit te draaien op een duel Lietaer-Debackere.

De 4de ORC Canal Rally kan uitpakken met twee WRC's op de deelnemerslijst. Paul Lietaer (Impreza WRC) en Melissa Debackere (Corolla WRC), die al om de zege streden in de eerste editie, zijn logischerwijs de favorieten. De strijd in de top-5 belooft verder boeiend te worden met Didier Duquesne (Toyota Celica GT4) en Mathias Viaene (Lancer Evo X) tegenover de snelle achtertrekkers van Andy Lefevere (BMW M3 E46) en Vincent Verschueren (BMW M3 E30). Met de BMW's van Braeckevelt, Prinzie en Cokelaere en de Porsches van Bruyneel, Mylle en Schewe is nog meer spektakel verzekerd. De Brit Morgan voert met zijn Bastos-Escort Cosworth een tweede peloton 4x4's aan met oa. de Escort Cosworth van Cornelis, de Lancers van Coene, Christiaens en de Brit Rowe en de Subaru's van Soenens, Decloedt, Czech en Heyrick. Koen Lauwaert (Clio R3), Patrick Snijers (C2 R2 Max) en Grégoire Coulembier (Puma S1600) zijn de blikvangers bij de F2's. Als toemaatje is er Didier Vanwijnsberghe die de wedstrijd zal openen als piloot van de 0-wagen, zijn gloednieuwe Skoda Fabia Super 2000.

Het VAS Historic-veld blijft uitbreiden want in Oostrozebeke nemen niet minder dan 50 Historics de start! BK-leider Chris Debyser mag het in een Escort BDA-strijd opnemen tegen Fixion-teamgenoot Bart Maes. Aan thuisrijder Frank Deleersnijder (Opel Manta) zullen ze, zeker bij regenweer, een taaie klant hebben. Outsiders zijn oa. Vanden Abeele (BMW E21), Denys (Ascona), Declerck (Ascona),... (deelnemerslijst)

Parcours & Timing
De organisatie blijft trouw aan de proeven Hulste (4,45 km), De Ginste (9,69 km) en Wielsbeke (5,19 km) die elk viermaal verreden worden. De eerste deelnemer vertrekt om 8u op het podium, de finish is voorzien omstreeks 18u30. De precieze timing is terug te vinden in het programmaboekje.

Rallycentrum
Na een jaar afwezigheid stelt de organisatie terug haar tenten op rondom OC Mandelroos in het centrum van Oostrozebeke (Bregnierplein). Programmaboekjes zijn er te koop voor de prijs van 5 €, tevens verkrijgbaar op de belangrijkse publiekspunten. De toegang tot de proeven is opnieuw volledig gratis!

Website organisatie: www.orc-rally.be

:: LIVE resultaten

26.05.10 ::  ORC Canal Rally: Vooruitblik LC Racing en CREGroup
Onder de ongeveer 140 deelnemende teams bevinden zich ook twee inschrijvingen van LC Racing, vertegenwoordigd door Koen Lauwaert en Pieter Cailliez. Lauwaert gaat van start met de Renault Clio R3 van het team maar zit momenteel nog zonder co-piloot. "De tweede co van het team kon zich niet vrijmaken om te rijden en pogingen om andere co-piloten te contacteren draaiden voorlopig op niets uit. Wie zich dus ter elfder ure geroepen voelt om in het rechterzitje van de Clio R3 te stappen, kan Koen altijd contacteren via de contactgegevens op de site van het team www.lc-racing.be. Teamgenoot Pieter Cailliez komt aan de start met Bjorn Willaert als co, die vandaag zijn 30ste verjaardag viert. Om die reden mag het duo zondag rekenen op startnummer 30.

Ook het team van CREGroup trekt met twee wagens naar Oostrozebeke. "Daniël Verschaeve start terug met de Escort BDG na op de Monteberg de Porsche van stal te hadden gehaald. Samen met Wervik vormt deze rally een perfecte voorbereiding op Ieper binnen een kleine 5 weken. Ook Frank Caby zal terug van de partij zijn, ditmaal met de aangepast vering. Na de Monteberg was gebleken dat de standaardvering onder de Escort belange niet meer voldeed aan wat de piloot uit de wagen wou halen. Ook de afstelling van de motor is een stuk gewijzigd. Beide witblauwe Escorts zullen volgend weekend ook op de markt van Kortrijk te zien zijn tijdens de Race en Rally Show, naast de Pinto en Warrior-huurwagens van CRE en de tweede Tengtools-Escort van Kurt Olivier. Hopelijk zijn de weergoden ook daar ons gunstig gezind!"

25.05.10 ::  Ypres Rally: Melissa Debackere met Peugeot 207 Super 2000
Voor de Geko Ypres Rally eind juni moeten enkele vaste BK-rijders op zoek naar een andere wagen. Na Pieter Tsjoen en Patrick Snijers heeft nu ook Melissa Debackere geopteerd voor een Peugeot 207 Super 2000 om aan te treden in de Kattenstad.

“Dankzij de steun van de huidige partners kunnen we starten met een Peugeot 207 S2000. Ik kijk ernaar uit om na de Condroz nog eens met die wagen te kunnen rijden. En wie weet rijden we nog wel meer wedstrijden met die wagen. Ik ben heel tevreden met de Corolla, maar dat tijdperk loopt toch stilaan op zijn einde. Vorig jaar deed ik nog mee voor het podium, dit jaar rijden we meestal voor de vierde of vijfde plaats en dat is toch wel best frustrerend. We zien wel wat de toekomst brengt. Eerst op naar Ieper! ”, vertelt Debackere in haar terugblik op de Sezoensrally.

De deelnemerslijst voor de Ypres Rally zit met 87 inschrijvingen ondertussen zo goed als vol. Recent werden oa. Mikkelsen (Fiesta S2000), Neuville (207 S2000), Casier (Fabia S2000), Wilks (Fabia S2000), Atkinson (Satria S2000) en Langenakens (Lancer Evo X) aan de lijst toegevoegd. Eerder verrassend zijn de deelnames van de Fransman Sebastien Ogier (207 S2000) en de Nederlander Mark Van Eldik (Fabia S2000).

:: Voorlopige deelnemerslijst

25.05.10 ::  ORC Canal Rally: Patrick Snijers met C2 R2 Max
De ORC Canal Rally van komende zondag belooft een ware voltreffer te worden. Niet minder dan 140 teams zijn ingeschreven, waaronder meer dan 50 Historic-deelnemers. De organisatie kan rekenen op de komst van oa. Lietaer, Debackere, Lefevere, Duquesne, Verschueren, Lauwaert, Bruyneel, Viaene,... Bovendien is er het debuut van Didier Vanwijnsberghe met zijn nieuwe Skoda Fabia Super 2000. Aanvankelijk was ook de nieuwe NCRS-Peugeot 207 Super 2000 voor Patrick Snijers aangekondigd maar de wagen is nog niet klaar. Snijers verschijnt wel aan de start met een C2 R2 Max van NCRS.

"Momenteel is men druk bezig bij Barosso Sport met de opbouw van de Peugeot S2000 voor Ieper. Volgende week ga ik enkele dagen testen in Frankrijk met de nieuwe wagen om deze optimaal te kennen voor de start van de GEKO Rally van Wervik, die als testrally wordt gebruikt. Als voorbereiding naar de overstap van WRC naar S2000 start ik zondag in Oostrozebeke met een wagen uit de stal van Wim Soenens nml. de C2 R2 Max die ik vorig jaar bestuurde in het Franse onverhard kampioenschap. Winnen zoals vorig jaar met de Subaru zal moeilijk worden maar met een C2 kan je ook héél hard gaan en dat zal ik bewijzen!", aldus Snijers op zijn website.

De bekendmaking van de startnummers voor de ORC Rally vindt komende woensdagavond plaats vanaf 20u00 in de Moorea, Rijksweg 159 te Wielsbeke.

:: Deelnemerslijst ORC Rally

23.05.10 ::  Sezoensrally Criterium: Eerste zege voor Jean-Luc Berleur
De Sezoensrally in Bocholt kreeg 36 teams aan de start van de Criterium-nevenwedstrijd. Olrik Hanegreefs schreef eerder verrassend de eerste twee besttijden op zijn naam, maar de Lancer-piloot verdween al snel van het toneel met een kapotte turbo. Jean-Luc Berleur nam met zijn Lancer Evo 6.5 het commando over en had na vier proeven al 45" voorsprong op de broers Roosen in hun Lancer Evo 9. Alain Renkin (Lancer Evo X) volgde op een kleine minuut als derde, kortbij gevolgd door Johan Van Keer (Lancer Evo 9). Casseyas (cardan), Verbeke (motor) en Sutens, schitterende derde na twee proeven, waren toen al uit de wedstrijd verdwenen.

Berleur zorgde voor een verdubbeling van zijn voorsprong in de tweede wedstrijdhelft, wat de pas 21-jarige Waal zijn eerste algemene zege opleverde. In de strijd om de tweede plaats wist Roosen stand te houden tegen Van Keer, die op zijn beurt Renkin wist te kloppen met slechts twee seconden. Philip Lommers (BMW M3) eindigde mooi vijfde voor Bert Swerts (Opel Manta) en Andy Heyrick (Subaru Impreza). Plessers (BMW M3), Claessen (Escort Cosworth) en Louies (BMW M3) maakten de top-10 compleet.

In de strijd om de Criterium-titel doet Berleur een uitstekende zaak, maar hij dient wel nog - net als Renkin - een derde resultaat te behalen in de slotmanche (East Belgian Rally) om zo opgenomen te worden in de eindklassering. Johan Van Keer, leider in het kampioenschap, is de enige van de favorieten met drie resultaten en kan er enkel nog zijn slechte resultaat (5de in Tielt) verbeteren.

:: uitslagen Criterium

23.05.10 ::  Sezoensrally Bocholt: Vier op een rij voor Pieter Tsjoen
Pieter Tsjoen heeft nu ook de Sezoensrally van Bocholt op zijn naam geschreven. De Focus-piloot was beduidend sneller dan Mark Van Eldik (Impreza S14 WRC) en Patrick Snijers (Impreza S12 WRC), die mee het podium op mochten. Loix (Fabia S2000) werd vierde voor Debackere (Corolla WRC). Groep N-winst was voor Viaene (Lancer Evo X), Bruneel werd Historic-winnaar en De Cecco was de beste in de Fiesta Trophy. Het Criterium werd gewonnen door Berleur voor Roosen en Van Keer.

Vooraf stelde iedereen zich de vraag of Patrick Snijers (Impreza S12 WRC) dit keer wel de strijd zou kunnen aangaan met Pieter Tsjoen (Focus WRC 08). Het antwoord kwam al in de eerste proef: de Focus-rijder nam opnieuw een razendsnelle start en zette Snijers meteen op 10 seconden. Mark Van Eldik (Impreza WRC S14) schoof rechtdoor en verloor 15" maar met een scratch op KP 2 nam de Nederlander de tweede plaats van Snijers over. Tsjoen bleef de besttijden opstapelen en had al snel een halve minuut voorsprong bij mekaar gereden, genoeg om de wedstrijd te gaan controleren. Net toen Snijers de tweede plek van Van Eldik had overgenomen, ging hij tweemaal in de fout met een 20-tal seconden verlies tot gevolg. De thuisrijder kreeg het gat niet meer dichtgereden en moest zich tevreden stellen met de derde plaats. Van Eldik eindigde mooi tweede op 38" van een alweer ongenaakbare Pieter Tsjoen. Met vier zeges op rij lijkt een zesde Belgische titel hem bijna niet meer te kunnen ontglippen.

Freddy Loix was met zijn Skoda Fabia Super 2000 'best of the rest'. Fast Freddy kwam de Ypres Rally verder voorbereiden en reed zich op soms spectaculaire wijze naar een vierde plaats. De BFO-piloot klopte Melissa Debackere (Toyota Corolla WRC) met bijna twee minuten. De Wervikse wist in de slotfase wel nog de oprukkende Edwin Schilt (Impreza WRC S14) achter zich te houden.

De strijd in groep N werd al snel onthoofd na de opgaves van Lhonnay (Lancer Evo 9) en Romain (Lancer Evo X) in de openingsronde. Lhonnay zocht een gracht op terwijl Romain op het onverhard van Beek-Bree onzacht in aanraking kwam met een boom. Na een lekke band kwam Jonas Langenakens (Lancer Evo X) uiteindelijk nog 9" tekort om Mathias Viaene (Lancer Evo X) te verslaan. Vincent Verschueren (Impreza N14) moest zich na een afgebroken versnellingspook en uitgelopen servicebeurt tevreden stellen met de derde plaats, waardoor hij wel - samen met Romain en Viaene - aan de leiding komt in het groep N-kampioenschap. Achter het groep N-kopduo vervolledigden Leemans en Bonjean de top-10 met hun groep A-Lancers.

De tweede manche van Fiesta Sport Trophy draaide uit op een duel tussen Cédric De Cecco en Cédric Cherain. Het verschil bedroeg nooit meer dan enkele seconden maar in de laatste ronde verloor Cherain een halve minuut door remproblemen, waardoor De Cecco zijn tweede zege op rij kon boeken. Kevin Demaerschalk finishte derde voor De Mévius en Kellen. Meurens, Servais en Martin gingen van de baan terwijl nieuwkomer Pyck door een probleem met het gaspedaal de handdoek moest werpen.

Bij de Historics waren alle ogen gericht op thuisrijder Gunther Monnens, maar diens Transeurope moest al na de derde proef aan de kant met een defecte koppakking. Dirk Deveux nam met zijn Escort MK 2 de snelste start en had na twee rondes een comfortabele voorsprong van anderhalve minuut op de Escort MK 2 van Yves Bruneel. Een kapotte versnellingsbak zorgde echter voor de opgave op KP 9, waardoor Bruneel zijn tweede zege van het seizoen pakte. Debyser zorgde voor de Fixion-dubbel en verstevigt zijn leiderplaats in het Historic-kampioenschap. De Brit Samuel (Escort MK 2) werd derde voor Denys (Ascona) en Vanden Abeele (BMW E21), die meer dan vier minuten verloor na een afgesprongen riem.

:: uitslagen

20.05.10 ::  Sezoensrally: Forfait Erik Wevers
Erik Wevers laat verstek gaan voor de Sezoensrally van komende zaterdag. De Nederlander laat zijn Toyota Corolla WRC aan de kant wegens familiale omstandigheden. "We hebben inderdaad besloten niet van start te gaan vanwege familieomstandigheden. Als je in de Sezoens Raly goed wilt presteren, dan moet je 100 procent geconcentreerd zijn. En dat ben ik momenteel niet", laat Wevers weten in een persbericht.

:: Team previews Sezoensrally

18.05.10 ::  Ypres Rally: Met Atkinson, McRae en... Hirvonen?
De Geko Ypres Rally kon reeds rekenen op de deelname van enkele officiële teams, waaronder dat van Skoda. Nu heeft ook Proton de komst naar Ieper bevestigd met twee fabriekswagens. Een eerste Satria Super 2000 zal in handen zijn van niemand minder dan Chris Atkinson, die zal worden bijgestaan door ervaren co-piloot Stéphane Prévot. De Schot Alister McRae zal de tweede Satria van het team besturen. Daarnaast duiken geruchten op over een mogelijke deelname van Mikko Hirvonen in de officiële Ford Fiesta Super 2000 van M-Sport...

Ondertussen blijft de deelnemerslijst verder aandikken, met oa. inschrijvingen van streekrijders Duquesne (Lancer Evo 9), Vanneste (C2 R2 Max), Priem (Fiesta R2), Lauwaert (Clio R3),... en buitenlanders Weijs (C2 R2 Max), Kruuda (Swift Super 1600), Biasion (Clio R3), Odlozilik (Fabia Super 2000),... Verder werden alle KP's reeds vrijgegeven, via onderstaande link te bekijken met Google Maps en/of Google Earth.

:: Voorlopige deelnemerslijst
:: Parcours

18.05.10 ::  Voorbeschouwing Sezoensrally Bocholt
Komende zaterdag wordt in het Limburgse Bocholt de vierde wedstrijd van het BK betwist. De Sezoensrally is met ongeveer 30% onverhard een buitenbeentje op de kalender. Op de Maaskiezel mag thuisrijder Patrick Snijers (Impreza WRC) het opnemen tegen BK-leider Pieter Tsjoen (Focus WRC). Een uitgebreid veld in groep N en de Historics, de Fiesta Sport Trophy en het RACB Rally Criterium kenmerken de rest van het deelnemersveld.

Pieter Tsjoen heeft tot nu toe het Belgisch kampioenschap overheerst, met drie zeges in de eerste drie wedstrijden. Komend weekend trekt de Focus-rijder naar Bocholt om er Patrick Snijers op eigen terrein te gaan bekampen. Winnen tegen de thuisrijder, in een rally die hij nog nooit won en waarin hij relatief weinig ervaring heeft: Tsjoen zou er zijn potentiële zesde Belgische titel zeker extra cachet mee geven. Outsiders genoeg in Limburg, met voorop de Nederlander Mark Van Eldik, die nog eens zijn Subaru Impreza WRC S14 van stal haalt. Melissa Debackere komt ook steeds sterk voor de dag in Bocholt. De Wervikse krijgt terug Erik Wevers als speelkameraard. De Nederlander streed vorig jaar nog voor de zege met zijn Focus WRC maar stapt terug over in zijn Corolla WRC. Edwin Schilt zorgt met zijn Impreza S14 voor een zesde WRC aan de start.
Achter de WRC's is het vooral uitkijken naar Freddy Loix in de BFO-Fabia Super 2000 en de vele groep N's. Met Verschueren, Romain, Lhonnay, Langenakens, Viaene,... mogen we ons terug aan een secondenstrijd verwachten in de standaardklasse. Het 4x4-veld wordt verstrekt door de groep A-Lancers van oa. Jonkers, Leemans en Bonjean.
De Euro Rally Challenge zorgt in de F2-klasse voor de deelname van de Italiaan Fornasiera (Clio R3) maar het overwicht bij de voorwielaangedreven wagens komt duidelijk van de Fiesta Sport Trophy, in Bocholt aan de tweede manche toe. Verder mag spektakel verwacht worden van oa. Tim Van Parijs (Porsche 911 GT3), Eric Louies (BMW M3) en de vele Historics. Bij de oudjes vertrekt thuisrijder Gunther Monnens (Transeurope) als favoriet. Benieuwd of oa. Bruneel (Escort MK 2), Debyser (Escort MK 2), Vanden Abeele (BMW E21) of Deveux (Escort MK 2) enig weerwerk kunnen bieden?
Na de deelnemers van de BK-wedstrijd wordt de vierde manche van het RACB Rally Criterium betwist. Een 40-tal teams zijn ingeschreven, waaronder titelfavorieten Van Keer (Lancer Evo 9), Renkin (Lancer Evo X) en Berleur (Lancer Evo 6). Overige kandidaten voor een dichte ereplaatsen zijn Claesen (Escort Cosworth), Vermeulen (Corsa KC), Roosen (Lancer Evo 9), Heusdens (BMW M3),... (deelnemerslijst)

Parcours & Timing
Het parcours wijzigde lichtjes, maar RT Moustache blijft trouw aan de proeven Goolder, Veldhoven, Beek-Bree en Vogelsdonk die elk driemaal verreden worden. Om de twee proeven is een regroup en service voorzien. De rally start omstreeks 8u15 op het podium om daar rond 21u terug te finishen. (timing)

Rallycentrum
Het rallycentrum is opnieuw gelegen op en rond het gezellige kerkplein van Bocholt. Een algemeen inkomticket kost 20 € (5 € per proef) en een programmaboekje 5 €. De wedstrijd is live te volgen via Rallytiming.nl (live resultaten), Radio Hit FM (99.3 FM) en Exqi Sport, dat voor live videoverslaggeving zorgt.

Website organisatie: www.sezoensrally.be

14.05.10 ::  Ypres Rally: Timing & voorlopige deelnemerslijst
Terwijl de Ypres Historic Rally ondertussen de kaap van 100 deelnemers heeft overschreden beginnen ook de inschrijvingen van de Geko Ypres Rally binnenstromen. Zo'n 30 teams hebben anderhalve maand voor de wedstrijd reeds hun deelname bevestigd. Er zijn 90 deelnemers toegelaten waardoor de organisatie dan ook aanspoort om niet meer lang te wachten met inschrijven. De inschrijvingen worden afgesloten op 11 juni, twee dagen vroeger dan gewoonlijk.

De voorlopige deelnemerslijst ziet er reeds veelbelovend uit. Het officiële Skoda-team, vertegenwoordigd door Hänninen en Kopecky, is al zeker van de partij. Nog te verwachten: de officiële Peugeots van Meeke en Neuville, de RGRS-Skoda's van Loix en Casier, BK-tenoren Snijers en Tsjoen (beiden Peugeot 207 Super 2000),...

Ondertussen is ook de definitieve timing vrijgegeven. De wedstrijd start vrijdagavond 25 juni om 16u op het podium op de Grote Markt van Ieper voor twee ronden van drie proeven: Hollebeke, Westouter en Mesen-Sauvegarde. Op zaterdag staan tweemaal de proeven Proven-Vleteren, Watou, Kemmelberg, Langemark, Dikkebus en Heuvelland op het programma. Tussenin is een uitstap naar het centrum van het Franse Wasquehal voorzien waar een korte showproef zal worden gereden.

:: Voorlopige deelnemerslijst
:: Timing

11.05.10 ::  Voorlopige deelnemerslijst Sezoensrally Bocholt
Nog een tiental dagen en dan gaat in het Limburgse Bocholt de 34ste Sezoensrally door, de vierde manche van het BK. Pieter Tsjoen (Ford Focus WRC '08) zal alvast van de partij om zijn koppositie in de BK-tussenstand te verdedigen. Kan thuisrijder Patrick Snijers (Subaru Impreza WRC '06) dit keer wel voor het nodige weerwerk zorgen? Oa. Melissa Debackere (Corolla WRC) en Freddy Loix (Fabia Super 2000) hebben hun inschrijving ook al bevestigd, net als heel wat buitenlanders die dankzij de Euro Rally Challenge naar Bocholt zullen afzakken. Verder mag RT Moustache de Fiesta Sport Trophy en heel wat Historics verwelkomen.

De Sezoensrally telt ook mee voor het RACB Rally Criterium, dat in Bocholt al aan zijn vierde en voorlaatste wedstrijd toe is. Voorlopig lijkt Johan Van Keer (Lancer Evo 9) het daar te moeten gaan opnemen tegen Jean-Luc Berleur (Lancer Evo 6) en Alain Renkin (Lancer Evo X), die ook zijn grootste tegenstanders in de titelstrijd moeten gaan worden.

:: Voorlopige deelnemerslijst

11.05.10 ::  Jimmy McRae met Vauxhall Chevette in Ypres Historic Rally
Naast de deelname van Björn Waldegard kan de Ypres Historic Rally dit jaar nog een tweede grote buitenlandse naam rekenen. Jimmy McRae, winnaar van de wedstrijd in 1995 en 1999, komt in de FIA-wedstrijd aan de start met een Vauxchall Chevette. Het betreft een wagen uit de stal van Richard Lepley die in de kleuren van Stephens Motor Sport zal staan. Het SMS-team neemt McRae met veel trots op in hun team. "We kijken ernaar uit om Jimmy te ontvangen in Ieper! We zullen het hem dan ook zo aangenaam mogelijk maken zoals we met Ari Vatanen in Spa hebben gedaan."

10.05.10 ::  Filip Pyck in de Fiesta Sport Trophy
Begin dit seizoen was Filip Pyck één van de eersten om zijn deelname aan de Peugeot 207 Cup aan te kondigen. De Poperingenaar was helaas ook één van de enigen want nog voor de eerste wedstrijd werd de nieuwe promotieformule afgevoerd. Een regeling voor de reeds aangekochte wagen is ondertussen getroffen zodat Pyck met zijn Picos Racing Team naar een alternatief kon uitkijken. Na een geslaagde Monteberg-sprint met de Toyota Celica GT4 van ASD richt het team zijn pijlen nu op de Fiesta Sport Trophy.

"We hebben beslist om vanaf de Sezoensrally ons aan te sluiten bij de Fiesta Sport Trophy met de wagen van Stef Depuydt. We sluiten niet uit dat we ook nog enkele provinciale rally’s zullen rijden.", zo staat te lezen op de website van het team.

Na de Sezoensrally gaat Pyck ook in de Geko Ypres Rally, de Omloop van Vlaanderen en de Condroz Rally de strijd aan met de jonge wolven uit de Fiesta Trophy. Tussendoor is er nog het jaarlijks kippenfestijn van het team, dat dit jaar doorgaat op 5 juni in zaal Rookop in Reningelst.

08.05.10 ::  Ypres Historic Rally zo goed als volzet
De organisatie had ervoor gewaarschuwd: slechts 90 teams worden dit jaar toegelaten in de Ypres Historic Rally 'powered by ConXion'. Het heeft er vele teams toe aangezet om snel in te schrijven zodat de wedstrijd nu reeds zo goed als volzet is. De FIA-wedstrijd is op enkele plaatsen na volgeboekt terwijl men voor de nationale MSA-rally al een wachtlijst heeft aangelegd.

De FIA-wedstrijd, die meetelt voor het Europees Historic-kampioenschap, verloopt over 11 KP's (8 verschillende) en 164 km tegen de klok. Paul Lietaer (Escort MK 2) maakt er zijn terugkeer bij de Historics, net als ex-winnaar Claudie Tanghe, eveneens in een BDA-Escort MK 2. Andere blikvangers zijn Duez (Porsche 911), Droogmans (Porsche 911), Maes (Escort MK 2), Stouf (Escort MK 2), Vandoorne (Escort MK 1) en Waldegard (Mercedes 500 SLC).

De nationale MSA-wedstrijd wordt over 12 verschillende proeven (9 verschillende) gereden maar telt wel iets minder wedstrijdkilometers dan de FIA-wedstrijd. BK-rijders Bruneel (Escort MK 2), Deveux (Escort MK 2), Barbier (Porsche 911) en Vanden Abeele (BMW E21) vormen er het favorietengroepje. Een zevental teams staan al op de wachtlijst, waaronder ConXion-piloten Debyser (Opel Ascona A Verschueren) en Monnens (Transeurope).

Voorlopige deelnemerslijst en meer info op www.ypresrally.com/historic.

06.05.10 ::  Geko Ypres Rally live op Exqi Plus
TV-station Exqi Plus heeft een overeenkomst met de organisatoren van de Geko Ypres Rally om als eerste Belgische zender de wedstrijd live te brengen. Na de rechtstreekse uitzendingen van 4 proeven vorig jaar door Eurosport, is het nu Exqi Plus die de live verslaggeving van in het servicepark en de shakedown voor haar rekening zal nemen. Het hele gebeuren wordt technisch waargemaakt door Chris Courteyn TV Production, dat ook al de tv verslaggeving van het hele Belgische rally kampioenschap voor haar rekening neemt.

Stefan Van Loock, netmanager van Exqi Plus: "Exqi Plus engageert zich om de Geko Ypres Rally in tien uitzendingen van een halfuur verdeeld over de drie wedstrijddagen live uit te zenden. Wij zijn bijzonder trots dat we als Belgische zender met een primeur kunnen uitpakken want nog nooit werd een rally op zo'n manier live op een Belgische zender uitgezonden. Bovendien kaderen de uitzendingen rond de Geko Ypres Rally binnen de filosofie van de zender om ook in de nevensporten, Belgische topevenementen live uit te zenden. Daarnaast wil Exqi Plus zich ook als mediapartner van de Geko Ypres Rally profileren."

Gelukkige gezichten dus bij de organisatoren van de Geko Ypres Rally. Alain Penasse, rally-manager, licht toe : "We hebben vorig jaar het resultaat gezien van de live uitzendingen die we gehad hebben op Eurosport. Het was een groot succes! Zowel de fans als onze partners waren uiterst opgetogen met respectievelijk de beelden en de kijkdichtheid. Eurosport zal trouwens eveneens de live verslaggeving van uit het servicepark opnieuw voorzien. We zijn nu ook heel blij dat we samen met Chris Courteyn, Exqi Plus hebben kunnen overtuigen om als Belgische zender het initiatief te nemen van live te gaan. En met 10 uitzendingen van een halfuur zal de Geko Ypres Rally zeker niet onopgemerkt voorbij gaan!"

Het volledige tijdschema van de uitzendingen zal binnenkort nog worden aangekondigd.

(persbericht)

04.05.10 ::  12u van Wervik wordt Geko Rally Wervik
Naamskoppeling is in. Na de Geko Ypres Rally en de Ypres Historic Rally 'powered by ConXion' krijgt nu ook de 12u van Wervik een nieuwe naam toebedeeld. Scuderia Vervica sloot een overeenkomst met Geko Woonwereld om de wedstrijd tot 'Geko Rally van Wervik' om te dopen.

Wim Soenens van Geko Woonwereld: “Iedereen kent mijn liefde voor de autosport en weet dat ik naast de sponsoring van Patrick Snijers en Melissa Debackere met New Caen Rally Sport ook een eigen team heb die wagens verhuurt. Vanaf dit jaar is Geko de naamsponsor geworden van de rally van Ieper, de Geko Ypres Rally. Wervik is de ideale voorbereidingswedstrijd op Ieper en het leek me een goed idee om de krachten te bundelen en vanaf de rally van Wervik, die doorgaat op 12 juni, de lijn door te trekken naar de rally van Ieper. We willen echt een sfeer creëren, een 14+daagse waarin de autosport centraal staat en waarin we onze sport nog beter gaan promoten. De sfeer tijdens rally’s is uniek. De insiders kennen die sfeer al, nu moet het grote publiek volgen. De rallysport wint aan populariteit, nu is het juiste moment om de sport nog een extra duwtje in de rug te geven.”

Wedstrijdleider Filip Forrest: “De voorbije edities waren financieel zware dobbers. Wim deed ons een voorstel dat we eigenlijk niet konden weigeren vandaar dat we onze naam veranderen en we in de toekomst niet meer spreken van de 12u van Wervik maar van de Geko Rally van Wervik. Deze wedstrijd is de langst lopende provinciale wedstrijd in Vlaanderen die zonder onderbreking georganiseerd werd. In 1975 won het duo Demaere-Viane (R12 Gordini) de eerste editie. Dat er nog vele edities mogen volgen!”

Geko zorgt verder voor een mooie inbreng in het deelnemersveld met de deelname van Patrick Snijers in de nieuwe Geko-Peugeot 207 Super 2000 waarmee hij twee weken later in Ieper van start gaat. Didier Vanwijnsberghe (Skoda Fabia) en Gaby Goudezeune (VW Polo) zorgen voor nog meer S2000-geweld aan de start in aanloop naar Ieper. In de thuishaven van Crack zal Paul Lietaer niet kunnen ontbreken om voor het nodige weerwerk te zorgen...

Voorlopige deelnemerslijst, reglement en inschrijvingsformulier zijn terug te vinden op www.scuderiavervica.be.

04.05.10 ::  Voorlopige deelnemerslijst ORC Canal Rally
De ORC Canal Rally, de jongste wedstrijd op de VAS-rallykalender, is dit jaar aan zijn vierde editie toe. Ook deze keer belooft de wedstrijd van de Oostrozebeekse Rally Club en vzw Rallyevents terug een succes te worden. De rally wordt niet meer op Pinkstermaandag georganiseerd maar wel op zondag 30 mei. Ook verhuist het rallycentrum na een jaar afwezigheid terug naar het centrum van Oostrozebeke.

Ondertussen beginnen de inschrijvingen volop binnen te lopen. Monteberg-winnaar Andy Lefevere (BMW M3) zal alvast van de partij zijn, net als thuisrijders Braecekvelt (BMW M3), Cokelaere (BMW M3), Deleersnijder (Manta) en Dobbelaere (Kadett). Verder zijn ook enkele Engelse piloten, waaronder John Morgan met zijn Escort Cosworth, reeds ingeschreven naar aanleiding van de Flanders International Rally Challenge die dit seizoen in enkele VAS-wedstrijden wordt georganiseerd.

Voorlopige deelnemerslijst, reglement en on-line inschrijvingsformulier zijn terug te vinden op www.orc-rally.be.

02.05.10 ::  Snijers zegeviert in Internationale RS van de Monteberg
Na de VAS-wedstrijd gisteren werd vandaag de Internationale RS van de Monteberg gereden in Dranouter. Vooral van Britse kant vielen enkele forfaits te noteren waardoor uiteindelijk een 60-tal wagens de start namen. Bernard Munster moest voor het zaterdaggedeelte verstek laten gaan wegens motorproblemen op zijn Skoda Octavia WRC en stapte voor de Internationale RS over in de BMW M3 van Heli Racing, de wagen die normaal door Tuur Vanden Abeele bestuurd zou worden.

De Britse WRC-rijders waren van meet af aan een maatje te klein voor de Belgische piloten, waarvan de meesten nog in het wedstrijdritme van het zaterdaggedeelte zaten. Patrick Snijers zette meteen de snelste tijd op de tabellen, op een vijftal seconden gevolgd door teamgenote Melissa Debackere, die met een identieke Impreza N12 aan de start stond. In tegenstelling tot het zaterdaggedeelte telde enkel de beste van de drie verreden tijden voor het eindklassement. De chrono's werden nog serieus scherper gesteld maar aan de finish bleven de verschillen hetzelfde. Snijers won met 5" voorsprong van Debackere, waarmee 'de Lange' zijn eerste zege van het seizoen behaalde aan de zijde van Jeannick Breyne. Debackere zorgde met sponsor/vriendin Cindy Cokelaere voor de NCRS-dubbel.

Achter de Geko-Impreza's pakte de Brit Mark Worley (Impreza WRC) in extremis de derde plaats, op slechts twee tienden gevolgd door Filip Pyck in de Toyota Celica GT4 van ASD. Steve Hendy, een Brit die al wat vaker in België actief was, reed zijn Ford Focus WRC naar de vijfde plek op 8" van de besttijd. Bert Cornelis (Ford Escort Cosworth) finishte zesde en hield nipt Historic-winnaar Vincent Verschueren achter zich, die een sterk debuut maakte met de Fixion-Escort MK 2. 'Tsanne' was 4" sneller dan ex-winnaar Will Nicholls, eveneens in een Escort MK 2. Bernard Munster reed de Heli-M3 naar de negende plaats, de Nederlander Henk Verzeijl (Escort MK 2) sloot de top-10 af.

Na Verschueren en Verzeijl werd de top-5 bij de Historics compleet gemaakt door Bennett (Escort MK 2, 13de) en Porsche-rijders Janssens (16de) en Decock (18de). Nadat hij er gisteren nipt naast greep finishte Nikias Priem (Fiesta R2) dit keer wel als snelste F2 op een 15de plaats.

:: resultaten

01.05.10 ::  Andy Lefevere wint Rallysprint van de Monteberg
Andy Lefevere heeft met zijn BMW M3 de Rallysprint van de Monteberg gewonnen. Door regenweer leek de zege aanvankelijk naar de Impreza groep N van Patrick Snijers te gaan, maar met een besttijd in de laatste ronde wist Lefevere Snijers nog te kloppen met drie seconden. Vincent Verschueren finishte als derde voor Debackere en Pyck. Tuur Vanden Abeele (BMW E21) won bij de Historics.

Uiteindelijk verschenen vanmorgen 111 teams aan de start van de Monteberg-rallysprint, voor het eerst sinds langs met een vernieuwd parcours. Topfavoriet Bernard Munster moest nog voor de start van de wedstrijdrondes zijn Skoda Octavia WRC aan de kant zetten wegens mechanische problemen waardoor we een open strijd voor de overwinning mochten verwachten.

De besttijd in de openingsronde was voor Patrick Snijers (Impreza N12), met Andy Lefevere (BMW M3 E46) en Dirk Vermeirsch (Sierra Cosworth) op korte afstand. Vincent Verschueren tikte met de Heli-BMW als vierde aan, op de voet gevolgd door Melissa Debackere (Impreza N12) en Filip Pyck (ASD-Celica GT4). Jeoffrey Lerminez (C2 R2 Max) en Nikias Priem (Fiesta R2) maakten van hun vroegere startnummer en het droge weer gebruik om respectievelijk een zevende en achtste tijd te laten noteren.

Tijdens de tweede ronde werden de tijden serieus scherper gesteld en nog wel het meest door Verschueren, die 17" sneller was dan tijdens de eerste ronde en de scratch pakte. Snijers, Debackere en Lefevere bleven binnen de vier tellen van de nieuwe besttijd. 'Mister Monteberg' Dirk Vermeirsch was ondertussen met een zware sortie uit koers verdwenen, waardoor Verschueren derde werd op 5" van leider Snijers.

De wedstrijd kon nog alle kanten op in de laatste droge ronde. Andy Lefevere toonde dat hij terug in topvorm verkeert door een verbluffende scratch neer te zetten. De BMW-rijder was maar liefst 6" sneller dan Snijers en Verschueren, waardoor hij Snijers met 3" klopte en zijn tweede Monteberg-zege behaalde. Snijers moest zich tevreden stellen met een zoveelste ereplaats dit seizoen. Verscheuren pakte de derde plek van 11" op van de winnaar.

Bij haar Subaru-debuut finishte Debackere als vierde, 7" sneller dan Pyck in zijn eerste wedstrijd met de ASD-Celica GT4. Kurt Braeckevelt (BMW M3) klopte in de laatste ronde nipt Johan Van Keer (Lancer Evo 9) in de strijd om de zesde plaats. Erik Vleminckx werd achtste in zijn BMW M3, net voor de BMW E21 van Historic-winnaar Tuur Vanden Abeele. De top-10 in Dranouter werd afgesloten door Jeoffrey Lerminez, eerste F2 in de NCRS-C2 R2 Max.

Bij de Historics opende Frank Deleersnijder (Opel Manta) meteen 6" sneller dan Tuur Vanden Abeele (BMW E21). De ClimaWest-piloot wist bijna drie seconden terug te pakken in de tweede ronde en nog eens zeven tellen in de laatste ronde, waardoor hij - na vier opeenvolgende opgaves dit seizoen - een deugddoende overwinning mocht vieren. Achter Deleersnijder behaalde Ferdi Perneel (Escort MK 2) op 22" van de winnaar de derde plek voor Ascona-rijders Denys en Dumon.

In Divisie 1-2 ging de overwinning net als in Moorslede naar Geert Bertier met de Philcars-Lancer Evo 8. Hij klopte streekrijder Nico Denys (Citroën Saxo) en Mehdy Capoen (Peugeot 205) met respectievelijk 11 en 14 seconden. T'Joens (Subaru) en Catelin (Saxo) vervolledigden de top-5.

:: resultaten

Bekijk het nieuwsarchief